Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 11 februari 2013, 21:51:42 »

Hade inte tänkt köpa en större cp! Misstänker den jag har inte är riktigt frisk eftersom den inte klarar hålla nere deltat.
Och en nyare kanske tar mindre ström! Undrar bara vad man ska köpa  Sc:,h
1 °C in är kanske inte så fel! Men någon som vet hur mycket man förlorar på högt delta? Eller gör det inget att det ligger på 6 °C mellan Bin och But?

Sugen på logger men det drar iväg med alla givare och grejer  :-\

Men nu har det varit mellan -25 och -30 några dar och ingen tillsatssvärme behövs   :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 februari 2013, 21:59:48 »

En större cp drar mera ström och kostar naturligtvis en del jag skulle kört på med lite för hög diff. +1 grad in till vp är väl helt ok Sc:,h
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 08 februari 2013, 21:08:01 »

Äntligen fått mina ny givare så nu är dom bytt  :)
Pratade med en rörmokare/VP pumpinstalatör idag om mitt problem med högt delta på Brine.
Han såg inget problem med en skillnad på 5-6 °C Tyckte det var perfekt  Sc:,h
Vad jag har läst här borde det ligga på 3-4 °C
Däremot trodde han att jag hade för kort slang i marken som fick endast 1 grad tillbaka?
Har luftat så tror inte det är luft kvar nu så jag funderar på ny cp. Vad ska man köpa för modell? Är Grunfos bättre? Vad ska modellen heta i så fall?

Avvikelsen fån nominell effekt kan bero på tillverkningen, förändring av egenskaper i patronen med tiden och, som jag upptäckte när jag mätte, spänningen på elmatarledningen till VP.
Rickards nya energi och effektmätare är perfekt för ändamålet.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html

Blir nog en sådan! Var och skulle köpa en simpel tång amperemätare idag men fick inte tag i någon  :-\
Blir även mer och mer sugen på en logger  :P  VP köpet har stigit en åt huvet  a:gl
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 04 februari 2013, 14:05:13 »

Avvikelsen fån nominell effekt kan bero på tillverkningen, förändring av egenskaper i patronen med tiden och, som jag upptäckte när jag mätte, spänningen på elmatarledningen till VP.
Rickards nya energi och effektmätare är perfekt för ändamålet.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 februari 2013, 09:39:06 »

Men mät hur mycket elpatron drar tydligen inte säkert att en 6 kw är på 6 kw kan vara 5,5 kw.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 04 februari 2013, 09:08:26 »

Jag har elmätare monterat så energiåtgången vet jag!
Flödet har jag förstått är denna formel: kw/ deltat vb/ 4,18
Borde vara bäst att kolla vid el drift då man vet effekten på elpatron.
När jag vet flödet och energiåtgången hur räknar jag sen?

Vad tror ni om Logger 2020? Inte så dyr och ca 1000 kr för flödesmätare till den!

Har tittat på Julas fläktkovektor! Någon som testat dom?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 februari 2013, 10:27:52 »

Genom att mäta tryck och temperaturer och kombinerar det med det aktuella kylmediats fysikaliska egenskaper så kan man räkna ut hur mycket energi som tillförs och frigörs i de olika stegen i kylmaskinens driftcykel.
Flödesmätare är också bra eftersom man får veta hur mycket energi som kommer värmesystemet till godo. Dock är det (oftast) inte det en felsökande kyltekniker är intresserad av.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 februari 2013, 07:52:01 »

climan mäter inte flödet i vanlig bemärkelse.
och där skiljer sig min egen lösning också.
inte för att min mäter flödet men den utgår från det utifrån ett effektperspektiv.

Försvinnande liten andel av anläggningarna där ute har möjlighet att mäta upp flödet och därför använder sig normalt sett en clima av andra parametrar för att komma fram till exempelvis COP. som jag har förstått det.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 januari 2013, 20:38:20 »

Hur mäter en climacheck flödet måste man installera nån typ av flödesmätare Sc:,h
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 januari 2013, 23:36:29 »

mm men det blir dyrt. även om man utvecklar den själv.  tummenupp
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 30 januari 2013, 19:03:16 »

Eller så hänger du helt enkelt på en ClimaCheck ;)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 29 januari 2013, 23:16:19 »

du måste mäta förbrukningen på VP

och du måste veta hur mycket energi värmepumpen genererat. Det kan du ta reda på med en flödesmätare alternativt en logger som loggar deltat på värmebäraren när kompressorn går. Detta kräver då att du vet flödet. Vilket förvisso är hyfsat enkelt att beräkna.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 29 januari 2013, 18:59:55 »

Har nu pumpat runt vattnet i köldbärarslingan med större extern pump för att få bort ev luft.
Har nu -4 ut och +1 in! Blev alltså lite bättre! Kanske ska försöka med ännu större pump.

Hur räknar jag ut COP? Måste jag ha flödesmätare?

Har filat lite på Henriks excel mall för uppföljning av pumpen  :)

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 januari 2013, 08:08:21 »

Klart finrummet ska vara vitt och fint men det var i tvättstugan rören är gula.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 januari 2013, 22:03:13 »

att en notorisk vedeldare klagar på gula rör i pannrummet känns ju inte så underligt  tOOmten
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 24 januari 2013, 19:29:59 »

Eller så får du sluta smygröka feta colombianer i tvättstugan :D
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 januari 2013, 14:59:29 »

Min färg i tvättstugan är gulaktig och jag brukar inte köra mer än 50 grader så jag väljer element färg.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 januari 2013, 23:39:45 »

därför folk rökte inne - innan någon uppfann elementfärg.

Normalt 55/45 blir fint med väggfärg.

och är man orolig för att det gulnar kan man ju måla dom gula vettja :)

Tanken är att man använder samma färg som till väggen och därmed "målar in" rören.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2013, 20:52:51 »

En stund ja vanlig färg gulnar med tiden i alla fall på riktigt varma rör men det finns så kallad elementfärg tummenupp
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 januari 2013, 19:47:30 »

aa vanlig inomhusfärg går bra att pensla på. så blir det fint också.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 21 januari 2013, 19:35:00 »

Normalt går ju alltid kompressorn och då även bp.
Koppla ett relä till som styrs av växelventilen signal. utgång 214 på kortet. Då går den inre vid legionella topup. Väljer du ett 0/1/auto relä så kan du sätta igång pumpen manuellt vid ett eventuellt kompressor haveri. Så har jag det tummenupp
Har även ett till som styrs av vxv, fast det växlar givare från den yttre till den inre tummenupp

Ja så kanske jag ska göra! Eller ett relä med 400v styrning.
Det där med att växla givare var inte dumt  tummenupp

är dina slingor kanske seriekopplade?

Dom ska vara paralella med möjlighet till justering av inbördes balans.

Dom är paralella med kranar! Men inga flödesmätare!
Ska koppla på en större extern pump än den jag fylde och luftade med och köra runt ordentligt så ev luft åker med.

Min erfarenhet av IR+eltejp är sådär. Jag fick det aldrig riktigt bra när jag hade eltejp. Jag sprayade rören med svart färg på några ställen. Det fungerar bra. 

Ska testa att spraya rören! Riktigt bra mätutrustning är så jäkla dyr  ???


Skrivet av: victormedc
« skrivet: 19 januari 2013, 18:37:33 »

Sätt en bit eltejp på rören och mät där istället för på metallen.

Min erfarenhet av IR+eltejp är sådär. Jag fick det aldrig riktigt bra när jag hade eltejp. Jag sprayade rören med svart färg på några ställen. Det fungerar bra. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2013, 18:20:09 »

är dina slingor kanske seriekopplade?

Dom ska vara paralella med möjlighet till justering av inbördes balans.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 19 januari 2013, 16:29:49 »

Normalt går ju alltid kompressorn och då även bp.
Koppla ett relä till som styrs av växelventilen signal. utgång 214 på kortet. Då går den inre vid legionella topup. Väljer du ett 0/1/auto relä så kan du sätta igång pumpen manuellt vid ett eventuellt kompressor haveri. Så har jag det tummenupp
Har även ett till som styrs av vxv, fast det växlar givare från den yttre till den inre tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2013, 15:56:51 »

Om inte cp är bytt till mindre i vp så bör den fixa flödet med dubbla slingor utan problem det är mindre flödesmotstånd i 2*400 meters slingor än i en enkel 400 meters kanske du har luft kvar som bromsar flödet. Jag skulle vänta några veckor innan åtgärd men kolla filtret så det inte är stopp där.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 19 januari 2013, 14:35:42 »

Jag har två slingor! Hade en rulle på 300m och en 400m när jag grävde - 20-30m spill.
Slangarna ligger i riktig blöt myrmark!
Måste nog in med en CP till eller byta till en större! Har en liggande dock med mindre effect men med två i serie borde det bli bra.

Blir nog att skifta ledningarna på tanken, men jobbigt att tömma systemet  :(

Har kopplat om så CP på varma sidan bara går när brine CP går, tog styrningen till reläet från brine pumpen. Någon som har tipps på hur jag får styrningen från eldrift? Ligger alltid ström över elpatron så svårt att ta styrström där. Eller ska man skaffa 24v relän och ta styrningen från kretskortet?

Men trots -28 behövs inte eltillskott men vid ev driftsopp är det bra om allt fungerar.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2013, 08:51:56 »

mm du behöver en pump till i serie gissar jag.
Du kan ju kolla detta med egna givare också så du vet att värdena på kalla sidan stämmer.

jag tror jag hade valt att sätta rören tvärs om. Dvs försöka få ut varmast möjliga till radd

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2013, 08:04:15 »

Om du har 670 meter slang i en slinga kommer deltat att bli stort man rekomenderar max 400 meter i en slinga.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 18 januari 2013, 22:21:30 »

Åter tillbaka till VP funderingar. Jobbar borta så det blir lite sporadiskt.

Har ännu inte fått mina nya tempgivare men har flyttat den befintliga framledningsgivaren till röret ut från arbetstanken och monterat ett gäng termometrar med värmeledningspasta och isolering för att få någorlunda bra värden.

Deltat på varma sidan är 7-8 grader vilket jag förstått är bra men på köldbärarsidan har jag 7 graders skilnad! 2 °C in och -5 °C ut. CP på max, ca 670 meter slang. Är kanske dax att byta CP eller måste jag in med en till?

Fick längre drifttid och längre stopp efter att framledningsgivaren flyttades! Men skulle kanske ha skiftat plats på rören in till arbetstanken och ut. Efter som jag matar den i toppen och tar ut till raddarna lite längre ner så har jag en skilnad på ca 4 °C.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 januari 2013, 11:47:52 »

den va bra  tummenupp
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 11 januari 2013, 21:30:44 »

Tack för schemat  tummenupp
Ser lika ut förutom några detaljer som verkar har tillkommit.
Alltid bra att ha så man slipper riva ut hela kabelhärvan bara för att se hur det är gjort  a:gl
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 11 januari 2013, 17:20:56 »

Här finns det till Diplomat Duo från 2005.
Bättre än inget?  dontknow

www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Duoelschema_s.pdf
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 11 januari 2013, 16:23:10 »

Har kopplat temp givare för att se skillnaden!
Jag hittar den inte på datorn. Men jag vet att jag tittat på en som jag hittade på internet. Den var dock lite väl komplex för min egen del.
Synd du inte hade den kvar! Jag har googlat men inte hittat nått  :-\ Ska söka vidare!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 januari 2013, 15:31:27 »

Jag hittar den inte på datorn. Men jag vet att jag tittat på en som jag hittade på internet. Den var dock lite väl komplex för min egen del.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 januari 2013, 15:29:58 »

jag är nästan säker att jag har haft ett sådant. hmm ska kolla.

Jag skulle koppla tanken på det sätt som ger likvärdigast temperatur mellan VP och systemframledning.

Tankens storlek och flödet över den påverkar nog vad som är den mest optimala kopplingen.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 11 januari 2013, 14:00:16 »

Någon som vet om det finns att ladda ner el schema till diplomat?
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 11 januari 2013, 13:57:03 »

Har beställt nya givare och funderar på hur jag ska koppla CP.
Tänker sätta in ett relä till CP som jag styr med signal från brine pumpen och tillsatsvärmen, då borde den bara gå vid behov om jag tänker rätt? Kanske kan använda reläet som sitter och bara ändra styrningen.
Givaren sätter jag direkt efter tanken på röret till raddarna.

Någon som vet vad en helt ny styrning till en sådan här VP kan kosta? Men den är väl inget bättre förutom buffert funktion?

Nu -17 så det ska bli intressant att se hur det fungerar! Synd jag inte fått givaren ännu. Kommer den inte idag flyttar jag nog den som sitter.

Jag har en Borö acctank! Har framledningen från pumpen in i toppen uppe på tanken och ut till raddarna från det uttaget som sitter högst på sidan. Inte någon stor nivåskilnad mellan uttagen men skulle kanske varit omvänt?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 januari 2013, 00:04:55 »

min framledningsgivare sitter efter tanken.

jag har samma temperatur VP fram som Rad Fram.

Det som inte går till huset går till tanken, övereffekt. Tills integralen har räknat hem.

Utan tank hade jag gjort varmare vatten då framledningen hade ökat fortare.

I takt med att ute-tempen sjunker ökar framledning bör. I takt med att framledningen ökar - ökar deltat över radiatorerna vilket är ett resultat av effektavgivningen i förhållande till flödet. Desto kallare retur kommer in. Rent tekniskt skulle det gå att nå en punkt där deltat över raddarna är så pass högt att värmepumpen går hela tiden trots att flödet är lägre över raddarna. Men så kallt blir det nog aldrig där jag bor  tOOmten
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 januari 2013, 18:03:19 »

Var har du framledninggivaren Rinnan ? Jag har min efter tanken men kör med start kompressor gm-50 för att inte få för långa gångtider.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 januari 2013, 22:02:38 »

ev. överladdning blir ett resultat av GM för start i förhållande till hur pass bra kontakt VP framledning har med systemframledning.

Att ha en arbetstank och inte flytta ut givaren känns meningslöst. Ungefär lika meningslöst som att man då ju måste köra interna CP hela tiden vilket drar onödig ström (speciellt på en gammal häckVP utan snåla CP) samt pajjar skiktningen i tanken.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 09 januari 2013, 20:01:05 »

Buffertstyr finns inte till den modellen. Kom någon gång efter 2008.
Flyttar man bara givaren så innebär det att vp ev. överladdar tanken för att uppnå integralvärdet på framledningen. Alternativt kan man sätta i ett dykrör i acktanken och placera givaren där i. Tar man ett långt rör kan man labborera med placeringen.
Vad gäller drift på cirkpumparna kan man koppla båda på den inre så går de parallellt hela året.
Annars kan man lägga styren på den yttre och bygga en styrning till den inre. Vid drift på brinepumpen startar även int. cirkpump. Med ett eller flera relä kan man få den att gå på ex. tillsats.
Jag kör med styrsignalen till vxv och brinepumpen. Har inget behov av tillsats för värme. Bara vid legionella, därav valet att styra med vxv tummenupp
Sen kan man ju alltid byta styr till nya och få med bufferttank tummenupp
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 januari 2013, 23:09:32 »

Int CP flyttas till ext CP. Där finns inga problem.

kvarstår att få int CP att gå. Brinepumpen är ju enkelt för kompressordrift men man måste även koppla sig på elsteget. Dvs så fort brinepumpen eller elsteget startar måste int CP starta.

Alternativet är ju att inte ändra något men det innebär att externa CP går året runt samt att den interna CP går så länge det är uppvärmningssäsong vilket ger dålig driftekonomi och värst av allt så förstås skiktningen i tanken.
Så ett relä eller två är nog en bra investering!
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 07 januari 2013, 22:59:46 »

Tack för tipsen!
En fundering bara! Om jag flyttar kablarna för CP så den går tillsammans med brine pumpen kommer den då att gå vid elpatron drift? För då går ju inte brine pumpen.
Hittar ingen bufferstyr.
Ska beställa en ny givare i morgon. Även den till brine ut som är trasig.
Ser det finns dom som haft problem med mjukstart reläet! Kanske ide att byta det också.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 januari 2013, 09:53:02 »

jag vet inte om buffertstyr kom med en viss årsmodell eller om den alltid funnits.

om det finns kommer styret själv stoppa interna CP när kompressorn står stilla.

Om det inte finns måste du koppla om en del grejer.

Sladden till interna CP "drar" du till externa CP.
När brinepumpen körs ska interna CP köras (som då alltså kopplas om)
När elpatronen går körs interna CP.

tempgivaren för framledning flyttas ut till efter tanken.

Du kommer således inte se framledningstemperaturen vid VV-drift, vilket inte spelar någon roll.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2013, 16:04:31 »

Precis som du var inne på så bör framledningsgivaren flyttas eller om det går att montera en till framledningsgivare efter eller i tanken samt att interna cp endast ska gå när kompressorn går men hur man fixar det på en Thermia ? men det finns nått som heter buffert styr tror jag.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 06 januari 2013, 11:58:37 »

Har nu tejpat rör och mätt igen! Funkar bättre nu  :) Och ditt exel prog för energi åtgången var inte dumt Henrik  :)
Har justerat intergralen till 100 och hystern til 12 och fått längre stopp tid. Den går 15-20 min och står 60 min. Har värmekurva 30.
Har mätt temperaturen på nu tejpade rör. Mätte när VP inte gick och hade 28 °C (30 enl VP) VBut till tank och även ut till raddarna men samma tillbaka? Alla radiatorer står fullt öppna utom på övervåningen där det blir varmt ändå. CP pumpen går på lägsta fart och CP i VP justerade jag ner till tvåan för att höja  :dt: Litar inte riktigt på min IR termometer. Blir att köpa något bättre. Endast -5 nu. Väntar på kyla så man får testa på riktigt men jag hade önskat längre gång och stopp med så pass stor acc tank. Systemet rymmer ca 225-250 l + tankens 500.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 januari 2013, 09:50:50 »

Någon som vet var det finns att köpa prisvärd temperaturmätare som är bra att mäta på rör med. Min IR mätare ger inte bra värden. Vill se så att alla givare stämmer.

Sätt en bit eltejp på rören och mät där istället för på metallen.
Skrivet av: HWM
« skrivet: 06 januari 2013, 01:25:52 »

Hej, vi har det nog rätt lika. Har en D12, ser ut som din på bild och ungefär samma frågor. Lärde mig bl.a att min extra tank är felkopplad, se tråd om hur trimma D12. Om man inte kör loggar och riktiga givare, så prova med inne/ute temp givare från Classe, köpte just 4 st för 49 SEK/st. Tejpa fast ute givaren och rör isolering över. Testa med alla på samma rör först, så har du en lekmannamässig kalibrering, mina 4 var inom 2/10 från varandra. Sen må alla vara någon grad fel. Med dessa får du också max/min. Inte i stil med proffsen på forumet, men ½ vägs.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 05 januari 2013, 23:28:55 »

Någon som vet var det finns att köpa prisvärd temperaturmätare som är bra att mäta på rör med. Min IR mätare ger inte bra värden. Vill se så att alla givare stämmer.
Skrivet av: Magnus.L
« skrivet: 05 januari 2013, 17:17:08 »

Hej!
Har köpt en begagnad Thermia Diplomat D10 från 2003 (står D8 under tekniska spec i install häftet, Kan man kolla det?) som jag själv installerat här under jul ledigheten  :P Har sedan dess läst detta forum på all ledig tid men skulle behöva få några expert utlåtanden för att rätta ut några frågetecken  a:gl

Den är kopplad till en 500 liters acc som arbetstank. ca 140m2 på två våningar + källare. Gammla stora radiatorer och golvvärme i hall och toa som ska kopplas in vid tillfälle.
På 5 dagar har jag haft ca 8 tim drift/dag för värmen! -5 - -7 ute och värmekuva 30. Såg idag att tempskilnad VBin och ut var endast 4 gr, har nu sänkt CP så jag fick 6 gr. Kanske ska sänka mer? Vad är optimalt för denna pump?
Brine in 3gr! Ut är nog givaren trasig för den visar 40. Kör med KB pumpen på högsta läget, om jag sänker blir det is på returen som jag ännu inte isolerat. Vad är optimalt här?

Har läst att det man kan sätta en extra givare på ut från tanken. Är det någon ide och går det på denna modell eller ska jag flytta den som sitter. Eller justera Intergral och Hysters?

Funderar även om CP ska gå eller inte när VP står? Hur stoppar man den isåfall för nu går den hela tiden?

/Magnus

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!