Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: el-patron gÃ¥r mycket  (läst 2278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
el-patron går mycket
« skrivet: 29 december 2014, 09:39:07 »
Har en Optima 700 med 290a/w och jag tycker jatt el-patronen går väldigt mycket i dessa dagar då vi legat på -5-8 grader.

Jag menar är pumpen så klen?
Samt idag märkte jag att endast el-patronen gick och inte utedelen, ska den göra så?
Ligger ändå och drar runt 6000-7000watt.



Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: el-patron går mycket
« Svar #1 skrivet: 29 december 2014, 22:05:48 »
Vad har du för kurva? (DVS vad har du för värde på V resp H)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Löwenhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el-patron går mycket
« Svar #2 skrivet: 30 december 2014, 20:05:30 »
Också ny så jag följer med intresse. Har en Optima 900 grovt inkopplad till en elpanna som ska bytas till en 290 A/W i vår.

Nu har det varit -5 till -8 ett par dagar här med och pumpen klara bara att ge en framledning på 35 grader. Det räcker precis att värma huset till 18-19 grader. Kallare i sovrummet och skönt i köket pga golvvärmen. Då bara nedervåningen på 180 kvm. Ovanvåningen går på en egen luft/luft som värmer bra.

Jag drar mig för att koppla på elpannan bara för att höja innertempen ett par grader, då kommer pumpen att stänga ner och elräkningen mer än fördubblas. Skulle vilja ha ett system där pumpen grundvärmer och elen tar toppen...

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: el-patron går mycket
« Svar #3 skrivet: 30 december 2014, 20:48:58 »
Den ska normalt jobba med kompressorn hela tiden när det är -8 °C om T8 från kompressorn ligger tillräckligt lågt.
Nu vet jag inte exakt vid vilken temp pÃ¥ T8 som kompressorn stoppar men det handlar en del om att ställa in cirkpumparna sÃ¥ optimalt som möjligt.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: el-patron går mycket
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2015, 10:57:27 »
Elpatronen skall normalt sett bara hjälpa kompressorn, så om bara elpatronen går så är nåt galet. Skriv ner vilka inställningar du har för värme och varmvatten samt alla temperaturer när kompressorn har gått en stund.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: el-patron går mycket
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2015, 09:21:22 »
Att det är tillsatsstöd från ca -5 grader är inte alls ovanligt i en luftvatten installation men de flesta pumpar hänger ändå med ner till -10 eller ända ner till -20 beroende på fabrikat värmekurvor etc.

GÃ¥r pumpen inte alls vid -5 sÃ¥ skulle det kunna bero pÃ¥ att ditt hur behöver sÃ¥ hög värmekurvan att returtemperaturen blir sÃ¥ hög att VP stannar. 
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!