Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ekonomiskt med acctank?  (läst 6871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #15 skrivet: 26 september 2004, 12:38:25 »
Hej!

Ganska intressant hur denna tråd utvecklade sig från acctank till frysning av hål. Det visar hur bra detta forum är med så många intresserade och kunniga människor!

Kanske är min borra djupmässigt ok men att den fryser och det där med kortslutning var intressant. Undrar om man skulle koppla in en vatten slang och värma upp hålet när det behövs... ;) Är det någon som vet vilken diameter på hålet man normalt använder? Skall nog ta och gräva upp som sagt och se med egna ögon hur det ser ut där nere!

Får höra av mig och berätta vad som hittades!

Calle  
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

admin

  • Gäst
admin
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #16 skrivet: 26 september 2004, 13:07:23 »
Citera
Vid exempelvis jordvärme bildas det en isbark runt slangen. När denna "växer ihop" med slangen i slingan jämte så blir det en kortslutning, som medför att den aktiva längden på slingan minskas. Därav är det viktigt att slingorna inte får ligga för tätt,

Det finns fysikaliska egenheter med ånga och vatten som går att i övergången mellan ånga/vatten och vatten/is frigörs stora mängder energi utan att temperaturen nämnvärt sjuker.

Jag tror därför inte att det är själva isen som har så bra värmeöverföringsförmåga (då skulle isbiten i groggen smälta fortare).

I en borra är det därför viktigt att kollektorns längd är nog stor ty när vattnet redan gått från vatten till is så finns inte så stora värmeövergångseffekter att tillgå.

Nu är jag ute pÃ¥ lite jupt vatten  ;) dÃ¥ jag inte är riktigt pÃ¥läst angÃ¥ende övergÃ¥ngsenergi och hur det fungerar.

Vatten/is och dess värmeöverföring borde vara ganska enkelt att ta reda på dock, får kika på det vid tillfälle.

Att spola ned vatten i borran för att värma den tror jag inte är någon bra affär, du skall ju då inte bara värma själva borrhålet utan du måste värma berget med då även det rimligtvis har kommit under fryspunkten.

Bättre då att köra kommunvattnet som köldbärare för att avlasta borran. Men dyrt det med, det billigaste tårde vara att låta värmepumpen gå, även om det blir -9 grader ut.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #17 skrivet: 26 september 2004, 13:11:03 »
[size=8] HIP HIP HURRAAAAAAAA[/size]

Vilken arbetsmyra  :o 1000 inlägg  ;D berömvärt!!
 tÃ¥rta och blommor kommer här igenom luften  ;D
tyvärr det funkade inte    ;) :'(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #18 skrivet: 26 september 2004, 16:45:31 »
Rickard
Learning by doing!
Alltså, mera grogg!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #19 skrivet: 26 september 2004, 17:14:48 »
En grundare borra än som sagts när man köpte huset är ett "dolt" fel. frågan man kan ställa sig är vad sades vid köpet.

dolda fel är ALLA fel som inte kan konstateras genom okulärbesiktning  (med ögat)

Vid en besiktning av en fastighet vid ett förvärv, brukar inte besiktningsmannen MÄTA fukt av denna anledning.

det mest viktiga och självklara hoppar man över.
Vore jag köpare skulle jag absolut låna en fuktmätare, vem vill köpa ett fuktskadat hus, det är liten tröst om det är ett dolt fel, allt strul med säljaren renoveringar mm, Bättre då att köpa ett "friskt" hus.
En borra som är grundare än det som uppgivits är ett dolt fel. För att undersöka detta måste man ju ha div utrustning. Koppla isär slangarna och loda inuti slangen kanske är enklast, men se till att inte tappa nåt, kanske proffsen har några bra grejor för detta. alt ta upp hela slngen den har längdmätning men då ska du ha hjälp tycker jag.
Loda även nivän till grundvattnet samtidigt! för det är "aktivt" hål som skall utlovas!! djup under grundvattnet.

Finns inga borrprotokoll?? Dom sparas i all evighet, finns hos borrarn. Har dom följt lagen kan du hitta din egen borra på nätet!!!!!!!

Läs här http://www.sgu.se/aktuellt/vatten/brunns_arkiv.htm

men dom verkar ha tagit bort just brunnsarkivet ring dom istället
kolla här http://www.sgu.se/databaser/kartor_index.htm
Här finns det med men inte på deras nya sida!!!
fattar inget tala om om du hittar arkivet eller får nåt besked!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Ville65

  • Gäst
Ville65
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #20 skrivet: 26 september 2004, 17:54:38 »
Har en IVT CHT9 med 320 liters acc-tank ( enbart värme) och separat acctank för vv  (egentligen en vv-beredare utan elen ansluten) med vvc till hela huset 2plan =150m2 källare 90m2 Golvvärme i hela källaren och radiator termostarer pÃ¥ alla Elementen pÃ¥ vÃ¥ningarna 18 st radiatorer, hade tidigare en total elförbruking pÃ¥ 55000kwh ( huset läckte som ett sÃ¥ll)
har tätat fönster och bytt till energiglas till alla rutor , har efter denna operation kommit ned till en Ã¥rsförbrukning   (sammanlagt med hushÃ¥llsel) till 23500kwh  Har ingen inomhusgivare utan lÃ¥ter radiator termostaterna sköta inomhustempen , det gäller även golvvärmen 6 slingor med termostater, om detta är en ekonomisk bra lösning , det vete fan ,men det blir en behaglig  och jämn värme i hela huset utan att det kostar skjortan.....
har förövrigt följt diskussionerna pÃ¥ detta forum  i ett halvÃ¥r ungefär och kommit fram till att det ställs vettiga frÃ¥gor och fÃ¥s vettiga svar ...
mvh Ville

mÃ¥ste ocksÃ¥ tillägga att jag  tidigare hade en 13 kwh elpanna( ifall nÃ¥n trodde att VP:n drog sÃ¥ mycket tidigare)
och även att vv blir 160l + 190 liter med den extra VVB-behållaren, gött att ha när man fyller badkaren....

allt detta apropå om det är ekonomiskt med acc-tank, men för att få ett maximalt stabilt system , möjligtvis skulle man ha valt en större acc-tank till värmesystemet och haft i denna en slinga för att förvärma varmvattnet .....
men det kan ju inte bli rätt på första.....
« Senast ändrad: 26 september 2004, 22:29:23 av Ville65 »

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #21 skrivet: 26 september 2004, 18:35:30 »
Hej!

Tack för länkarna Bertil! Skall meddela efter hand vad som händer!

Calle
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #22 skrivet: 26 september 2004, 22:10:21 »
Brunnsarkivet finns kvar, online å fungerande. Enda skillnaden nu mer är att man måste registrera sig på någe vis då det innehåller inf. om fastigheter etc, sedan så funkar det fint (tack SGU). Vill också tillägga att de är ruggigt snabba att svara på mail..å då har man det hela i skrift åsså.

Oj..kl är visst efter 22, bäst jag slutar nu innan jag ställer till det...
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ekonomiskt med acctank?
« Svar #23 skrivet: 26 september 2004, 22:40:30 »
Nu hittade jag igen brunnsarkivet...
nu mÃ¥ste  man registrera sig, men det är väl ok.

sök här  http://www.sgu.se/sgu/sv/service/kart-tjanst_start.htm
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!