Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix 3810 Fläktbekymmer  (läst 6034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Coolix 3810 Fläktbekymmer
« skrivet: 24 september 2017, 20:17:32 »
Japp då hade man bränt en motor till. Alltså är man klantig eller är man.

Varje vinter fryser den ihop fullständigt och det är på tok för jobbigt att tina ur den. Så jag fick byta fläkt. Den har nu gått sen 2015 i garaget mitt med nya fläkten. Skulle starta upp den nu inför vintern. Då brummar den igång och allt är frid å fröjd tills det poffar till i utedelen och allt stannar. River isär ivändigt och byter glassäkring som gick. Nu fungerar den igen men fläkten är död. Fläktmotorn blir varm som faen men snurrar inte. Så jag antar att ja dödat en andra motor. Dessa kostar 1000 spänn på jula.

Jag har lyckats klura ut att dom heter YDK24-6 nånting. 24 står ju för watt. Sen ska jag ha 50hz 240volt och 0.315 amp. Det finns en uppsjö med motorer på nätet, men ingen som är exakt utan skiljer lite i watt antal. Kan det spela nån roll egentligen ?

Tacksam för svar, så jag kan värma garaget igen för 7e året med Coolix trotjänarn :D

/Robin

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #1 skrivet: 25 september 2017, 09:52:20 »
Snurrar fläkten lite grann utan kraft om man puttar igång den? I så fall kan det vara fläktkondensatorn som blivit dålig, inte själva motorn. Annars spelar det ingen roll om det skiljer några få Watt på motorerna om det passar mekaniskt men man bör kolla i motorspecen att det är samma styrka på driftkondensatorn. 24 W låter lite Sc:,h I servicemanualen för Midea liknande modell heter fläkten t.ex. YDK24-6F fabrikat Welling och är på 56 W med 2,5 µF kondensator.
« Senast ändrad: 25 september 2017, 10:12:42 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #2 skrivet: 25 september 2017, 23:20:54 »
Fläkten snurrade på och allt funka, sen poffade de svag i utedelen och allt dog. Bytte då glassäkring och allt utom fläkt fungerar. Men som du säger så känns de faktiskt som att fläkten väldigt klen snurrar själv om man ge på den lite fart.

Hur ser kondensatorn ut. 2.5uf känner ja igen från ett svart typ motstånd med fyra anslutningar på. Sen brevid denna sitter en rund redbull liknande kondensator. Är det npn av dem ? Den lilla där bytte jag i samband med fläktmotorn. Men var en ebay för 20 pix. Dock identisk spec med den som satt där.

Mvh Robin

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #3 skrivet: 25 september 2017, 23:25:06 »
Hitta en bild på motorn i telefonen :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #4 skrivet: 26 september 2017, 09:29:10 »
Ja pÃ¥ bilden ser det ut att stÃ¥ 24 W? Konstigt när samtidigt högsta märkströmmen anges 0,315 A Sc:,h Min erfarenhet att beställa reservdelar frÃ¥n Kina är mycket blandade, det kan bli rätt men det kan lika gärna komma en annorlunda modell än pÃ¥ texten/bilden hos t.ex. Aliexpress. Den stora "redbull" kondensatorn är driftkondensator för kompressorn. Driftkondensatorn för fläkten är antingen i motsvarande form fast mindre, t.ex. 5 cm hög och 2 cm diameter, alternativt en rektangulär liten "box" fastlött pÃ¥ kretskortet. Typ 3x3x1 cm och relativt tung/kompakt för sin storlek. Kondensatorerna har tvÃ¥ anslutningar, men det kan finnas "dubbelanslutning" sÃ¥ det ser ut som fyra.     
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #5 skrivet: 26 september 2017, 20:55:25 »
Ahh ok !

Dessa beställde jag 3st utav för några dagar sen utifall att :D
Dom ska ha samma spec som mina gamla, men som du säger kanske det döljer något helt annat innanför. Det kanske är så enkelt att denna har brunnit då fläkten stått still även iår.

http://www.ebay.com/itm/CBB61-1-5-6uF-450V-AC-50-60Hz-Air-Conditioner-Fan-Motor-Running-Capacitor-IL/272788624531?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=571925081368&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #6 skrivet: 27 september 2017, 09:19:50 »
Ok, den modellen med skruvfäste i foten. Blir säkert bra om de motsvarar den befintliga kondensatorn. Synd bara med leveranstiden men det lågt pris i alla fall. Eftersom pumpen är en on/off av lite äldre modell finns det inte så många komponenter som kan "poffa" i utedelen. Går ju att mäta upp kapacitansen samt även lindningarna i fläktmotorn med en bra multimeter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #7 skrivet: 27 september 2017, 11:09:59 »
Var väl det där med bra multimeter :)

Jaa leveranstiden är inte skitbra. Dock lade ja på 30pix för en snabbare frakt. Får se om det hjälper.
Nä precis, det är typ tre komponenter där ute plus en kompressor.

Men hittar du en vettig fläktmotor så länka gärna :)

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2017, 19:05:33 »
Ok !

Jag bytte motstånd nu och det vart ingen skillnad. Puttar man på fläkten så håller den tempot men orkar varken öka eller starta från noll.
Det vänstra gråa är det nya och det högra svarta är det som satt där, som jag även bytt en gång tidigare då fläkten pajjade. Har jag kopplat rätt ? och vad kan det vara ? Är det fläktmotor ändå ?

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2017, 20:45:43 »
Behöver verkligen hjälp med att hitta en fläktmotor. Verkar heelt omöjligt. Enda som jag hittar är Alibaba 1000st minimum order ?!  :'(

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2017, 21:26:16 »
Här kan du se vilka mått och effekt motortypen har, ser ut som en modell av typen "95" kan passa, kondensatorvärden visas också.
kolla på ritningen längre ned på sidan så att måtten stämmer.
http://www.gmcc-welling.com/Homeen/Product/detail/id/204.html

på ebay finns det åtminstone några stycken olika med rimligt pris
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=YDK24-6+Welling&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XYDK+Welling.TRS0&_nkw=YDK+Welling&_sacat=0

/Gunnar


Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2017, 16:58:56 »
Ja, den ligger inom samma motorserie enligt Wellings hemsida.

/Gunnar

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2017, 09:23:21 »
Beställd !
Hoppas på det fungerar. Börjar bli kallt i garaget nu :)

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix 3810 Fläktbekymmer
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2019, 10:05:48 »
MÃ¥ste bara uppdatera.

Kina fläkten fungerade utan problem, men jag är ju värdelös på att hålla den ren från is så den brann den också till slut. Nu har jag borrat lite dräneringshål i botten på chassit på den.

Sen hörde jag av mig till Jula igen och döm om min förvåning så har dom reservdelar kvar till denna pjäs. Så en ny fläktmotor är påväg hem och ska monteras :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 376
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!