Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Atria10 Optimum, Haveri  (läst 25249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rudolf8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« skrivet: 03 april 2012, 12:41:38 »
Har haft den i 4 Ã¥r. Redan frÃ¥n början, första dagen, läckte den glykol, pga att det var en rörmutter  som spruckit, innanför ytterhöljet i inomhusdelen. Detta har sedan skett 3 gÃ¥nger till, sprucken mutter. Senaste gÃ¥ngen har förmodligen all glykol runnit ur, ut i avloppet. I samband därmed blev det fel pÃ¥ kompressorn mm. Felen specificerade sÃ¥lunda: Läckage pÃ¥ brinekrets samt läckage pÃ¥ köldvärmekrets, sprucken koppling pÃ¥ brinesystem, fyllning och luftning. Byte av läckande schraderventil och pÃ¥fyllning av nytt köldmedium.
Men, något konstruktionsfel är det inte???????
Expansionskärlet sitter nere på röret vid inomhusdelen och utomhusdelens övre del är 1,20 m högre än expansionskärlet, så man ser inte om nivån sjunker i systemet förrän det är tomt, antagligen.
Jag är inte expert så jag undrar om det skall vara såhär?
Jag har läst att kärlet skall sitta högre än utomhusdelen?
Haveriet beror, vad jag tror, på att systemet blev tomt eller nästan tomt.

Nåja, kostnaden blev 11000:- som försäkringen betalar. Men det är mycket arbete med papper för att lösa det. Trodde i min enfald att eftersom försäkring ingår så löser installatören all pappersrexersis, men icke. Det är Min egen hemförsäkring som betalar mest och så Thermias tilläggsförsäkring tar självrisken. Folksam var snabba och enkla att ha att göra med men tilläggsförsäkringens bolag skulle ha kopior på allt även sitt eget försäkringsintyg och vem har kopiering hemma, således en massa extra arbete.
Till detta kommer kostnad för eldrift i ca en månad vilket raderar detta årets förtjänst.

Så nästa gång det havererar åker Thermiapannan ut!


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #1 skrivet: 03 april 2012, 13:25:06 »
Muttrarna spricker för att (kondens)vatten kan tränga in i gängorna, när vattnet fryser så sprängs muttern sönder av isens expansion.
En installatör med IQ 2 inser detta efter första bytet av mutter och ser till att fylla gängorna med gängtätning, gängtejp eller liknande.
Det är beklämmande att du skall behöva råka ut för detta fel upprepade gånger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rudolf8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #2 skrivet: 03 april 2012, 14:41:22 »
Tack!
Då har iaf jag lärt mig något i dag. Det borde ju egentligen vara gjort från fabriken, vet inte om det var samma mutter varje gång, tror inte det, men vet inte.
Felet gjorde också att fläkten gick hela tiden och varmvattnet blev 84 grader varmt av nån anledning, men just nu efter reparationen så verkar det fungera bra, tom bättre än förut, tror jag.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #3 skrivet: 03 april 2012, 15:01:01 »
Det där är ett känt problem och det är löst på nyare Atrior.
Märkligt att inte reparatören bytte de felande delarna till de som används i nya Atrior första gången Sc:,h, det hade sparat dig en massa bekymmer.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rudolf8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #4 skrivet: 03 april 2012, 17:07:12 »
En bild på eländet!
Utedelen står utanför väggen med understa kanten lite över expansionskärlets översta punkt.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #5 skrivet: 03 april 2012, 18:05:15 »
Det borde även vara ett tryckkärl i stället för plastburken om utedelen sitter högre än VP.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rudolf8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #6 skrivet: 03 april 2012, 18:49:05 »
Tack!
Det tycker jag också, eller så kan man sätta på ett rör och flytta upp kärlet så att det kommer högre än utedelen.
Men det tycker inte installatören, de menar att det fungerar lika bra om det sitter där nere.
Jag tror inte det, så det blir väl att jag får skaffa ett rör och göra det själv. Men då gäller inte försäkringen, så jag får vänta tills den går ut. Eller om det havererar innan dess så åker skrället ut härifrån.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #7 skrivet: 03 april 2012, 18:50:43 »
AJ AJ AJ. Tråkig läsning. ??? Atria är bra annars. De hade problem med nipplar som sprack i Atria. Eller O-ringsfläns som det heter. Men de är bytta och de nya har jag inte upplevt besvärande.
På Atria finns ett särskilt uttag ovanpå vp längst bak till höger som ska användas vid högt placerad utedel :(
Sen ska inte ett brineläckage haverera en kompressor. Det finns larm för detta, så det är nog dessvärre bara tillfälligheter.
Hoppas att allt löser sig!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Rudolf8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #8 skrivet: 13 april 2012, 14:36:38 »
Ju mer jag läser om Thermia och deras värmepumpar ju mer närmar sig stunden då jag slänger ut den.
Jag har läst om Thermia här i olika ämnen, även jag har försökt få kontakt med Thermia via epost för att få belyst mina frågor, men ingen svarar. Ett svar fick jag från en distriktschef i början, det var att det är inte tillverknings fel om "en" mutter spricker, han hade inte ens fattat att det var flera, tillsammans fyra. Efter att ha förklarat det så har det varit tyst trots personligt mail till tjänstemannen ifråga. Har även postat till info@thermia.se men ingen behagar svara, dålig stil av ett företag.
Tydligen deras policy att inte svara eftersom de vet att de har undermåliga konstruktioner.

Nästa steg är att skriva ett vanligt brev till Thermia och även till installatören, med krav om ersättning för förlorade inbesparingar pga felen samt för allt arbete i samband med detsamma, städning uppsamling av glykol mm samt en massa administration som egentligen ej borde behövas. Sedan får vi se hur det går, det är upp till dem att samsas om hur det skall gå till, vem som skall ersätta osv.
Blir det fortfarande inget resultat kontaktar jag konsumentverket och även Plus i TV.
Jag anser att Thermia egentligen skall stå för hela kalaset eftersom det är deras miss i konstruktionen att det blivit som det blivit. (Egentligen inte min hemförsäkring, men vi får väl se vad det blir).
« Senast ändrad: 13 april 2012, 14:40:41 av Rudolf8 »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #9 skrivet: 13 april 2012, 16:20:50 »
Tråkigt att höra Rudolf, Thermia har alltid varit kanon bra på just support och reklamationer genom åren. Det borde lösa sig det här.

Vart bor du?  Kanske känner jag en duktig tekniker i ditt omrÃ¥de som jag kan tipsa dig om utifall du känner dig osäker pÃ¥ din nuvarande installatör :)

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #10 skrivet: 25 september 2012, 21:34:54 »
Ser ditt inlägg om sprucken mutter. Har haft exakt samma fel på min anläggning! Tog min(a) installatörer 5 besök att hitta felet. Installatör nummer 1 som installerade hela anläggningen hittade inte felet trots 3 besök med brine-påfyllning, felsökning, avrivning av armaflex, silvertejp och elände.. Allt ser för jävligt ut nu. Slutligen fann man dock felet. Jag fick beskedet att jag fått en trasig mutter ifrån fabriken men den förklaring som ges här (med frysskada) låter mer trolig. Allt fungerade i några veckor (6-7) innan "pölarna på källargolvet" började uppenbara sig. Först fick jag bara beskedet att torka upp och att det nog var någon övertryck som "jämnade ut sig". Fick verkligen tjata för att de skulle komma överhuvudtaget..

Har även samma märkliga montering av exp.kärl (de av plast) för brine:en nere i källren, minst 2 meter under fläktarnas placering utomhus. Fattar inte hellre hur detta kan reflektera (och reglera) korrekt tryck i brinekretsen!?

Var i Sverige befinner du dig?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #11 skrivet: 26 september 2012, 04:08:37 »
Ju mer jag läser om Thermia och deras värmepumpar ju mer närmar sig stunden då jag slänger ut den.
Jag har läst om Thermia här i olika ämnen, även jag har försökt få kontakt med Thermia via epost för att få belyst mina frågor, men ingen svarar. Ett svar fick jag från en distriktschef i början, det var att det är inte tillverknings fel om "en" mutter spricker, han hade inte ens fattat att det var flera, tillsammans fyra. Efter att ha förklarat det så har det varit tyst trots personligt mail till tjänstemannen ifråga. Har även postat till info@thermia.se men ingen behagar svara, dålig stil av ett företag.
Tydligen deras policy att inte svara eftersom de vet att de har undermåliga konstruktioner.

Nästa steg är att skriva ett vanligt brev till Thermia och även till installatören, med krav om ersättning för förlorade inbesparingar pga felen samt för allt arbete i samband med detsamma, städning uppsamling av glykol mm samt en massa administration som egentligen ej borde behövas. Sedan får vi se hur det går, det är upp till dem att samsas om hur det skall gå till, vem som skall ersätta osv.
Blir det fortfarande inget resultat kontaktar jag konsumentverket och även Plus i TV.
Jag anser att Thermia egentligen skall stå för hela kalaset eftersom det är deras miss i konstruktionen att det blivit som det blivit. (Egentligen inte min hemförsäkring, men vi får väl se vad det blir).

Hur gick det här?
Rent allmänt är det ju så att man som kund alltid skall klaga/reklamera till den firma man köpt produkten av.
Det är mycket vanligt att tillverkare/grossister/importörer inte svarar på kundfrågor - om de inte har byggt upp en särskild organisation för detta.
Rent lagligt har du ingen rätt att kräva att Thermia skall svara dig om du köpt prylarna av en återförsäljare.
Som tillverkare/leverantör så sker garantiåtaganden mellan leverantör och återförsäljare, och beroende på bransch, eller var i världen leverantören finns är det inte ens säkert att tillverkare/leverantör lämnar några garantier till sina återförsäljare - det är en förhandlingsfråga mellan företagen.
I Sverige är det väl mer eller mindre standard att tillverkarna lämnar garantier till ÅF, men däremot är det som sagt rätt vanligt att tillverkarna inte själva svarar på kundfrågor, utan istället hänvisar till sina ÅF, speciellt då företag som kräver att alla ÅF skall utbilda sig på produkten, som t.ex. Thermia.

Om ett ärende som detta hamnar hos konsumentvägledare, ARN eller tingsrätt är det alltid återförsäljaren som är motpart - inte Thermia.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rudolf8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2012, 11:24:25 »
Jag har fortfarande inte fått något svar från varken återförsäljaren eller tillverkaren Thermia. Mycket dålig stil. Jag kan ju därmed inte rekommendera någon att köpa sådant skräp med så dålig behandling av kunder. Och som sagt stoppar den igen så åker den ut och placeras väl synlig med en stor skylt. Köp inte sådan här skräp.
Jag har naturligtvis inte lust att gå till domstol mm. Har varken tid eller lust för sådant. Det finns ju andra fabrikat och system på marknaden.
Vill bara framhålla att det är utomordentligt dålig stil att inte ens svara på en kunds klagomål.
På frågan om var jag bor så är det västkusten Bohuslän.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2012, 12:30:32 »
helt sjukt.

Man tänker sig att thermias upplägg med enbart utbildade och licenserade installatörer skulle fungera som någon typ av garanti för att sådant här inte ska ske.

Jag förstår att thermia inte i normalfallet tar i slutkundens klagomål. Det är troligen helt uppbyggt kring ÅFs. Men givet det upplägget så måste thermia vara uppmärksamma på de fall där en ÅF inte lever upp till sina åtaganden. Annars riskerar man att bränna sitt goda varumärke som ju normalt sett inte är förknippat men den här typen av händelser.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2012, 17:30:41 »
Var i Bohuslän står din pump? Du kanske skall prova att vända dig till annan Termia ÅF. Finns ju ett flertal att välja på när du säger Bohuslän. Tycker som Rickard säger att dina problem mest beror på inkompentens hos montören som varit på plats. Kondens och is i gängorna är ett allmänt känt faktum bland kunnigare montörer.

Tyvärr betyder inte Thermia ÅF att alla montörer på ett företag är utbildade/kunniga. Det kan oxå vara en anledning att det blir såhär.
« Senast ändrad: 10 oktober 2012, 17:32:21 av no1_martin »
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!