Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det lönt att jaga leverantörer när man inte vet vad man vill ha?  (läst 1968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilsoskar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Goddagens

Har precis blivit ägare till ett 1,5 plans 70 tals hus på 200 kvm i skåne. Huset är förnärvarande uppvärmt med direktverkande el (Jävligt smiddigt men ack så dyrt). Jag har tillträde till huset i December och vill då så fort som möjligt få installerat en luft/luft pump.

Tanken är att jag redan nu ska kontakta något försäljningscenter så att de kan komma ut och bedöma vilken modell och var det blir bäst att placera inne och ute del.

I när området finns hantlangare till Värmepumpensyd. Är det lönt att ringa runt till olika leverantörer för att jaga lägsta pris på växlare samt installation (jag har ju ingen aning om vilken modell jag vill ha)?

Någon som har erfarenhet av "Värmepumpensyd"?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Det kan finnas massor med pengar att spara på att ta ett lite bredare grepp om problemet.

Det rör sig trots allt om 200m2. Elpriset är högt och du kanske tänkte bo där ett tag. Ska du göra något större som är bättre på sikt så ska du göra det tidigt, innan du bott in dig 100%.

Är det golv eller väggradiatorer. Hur gammalt är huset och radiatorerna. Ser dom bra ut, kommer du vilja byta.

200m2 kräver fler än en luft luft värmepump.

Konvertering till vattenburet och en luft/vatten kanske vore bästa vägen att gå.

Om inte.. så ja kontakta 2-3 leverantörer redan nu. Läs detta forum och ta del av säljarnas information och bilda dig en uppfattning om vilken pump du vill ha och vart. Pumpen kan dom nog få hem ganska fort oavsett vad du väljer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du kan även prova vår offerttjänst, så kanske företagen tar kontakt med dig och kommer med förslag på vad som är lämpligt: www.energioffert.se
Jag håller dock med Rinnan, i Skåne kan det vara riktigt prisvärt med luft/vattenvärmepump, och p.g.a. den ofta dåliga isoleringen av husen kan det spara rätt stora pengar.
Är ekonomin ansträngd p.g.a. husköpet finns det dock troligen ingenting som ger lika kort payoff-tid som en investering i luftvärmepump/ar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nilsoskar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I vilken prisklass ligger det att sätta in ett vattenburet system?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Mellan höften och pekfingret - 5000:- per radiator.
Sen beror det ju på hur mycket jobb du vill göra själv...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Mellan höften och pekfingret - 5000:- per radiator.
Sen beror det ju på hur mycket jobb du vill göra själv...

det är det troliga priset efter rotavdrag. Eller jag skulle gissa att du kommer nÃ¥got under. DÃ¥ borde termostater ingÃ¥ ocksÃ¥. 

I priset ingår mycket sällan, aldrig kanske man borde säga, snickeriarbeten och sådant som krävs för att snygga till. Alltså, rörkrängarna försöker ju inte aktivt förstöra något men det behöver ju så att säga borras lite här och där...

rekommenderad avskrivningstakt 40-50 år, dvs som huset i sig självt. Mitt råd brukar vara att se konverteringen som en renoveringskostnad av fastigheten och alltså inget som räknas hem, i alla fall inte på kort sikt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!