Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad har ni för COP  (läst 29544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Vad har ni för COP
« skrivet: 25 januari 2012, 22:15:23 »
Enligt mina mätningar ligger jag på 3.64 i COP nu när det är någon enstaka minusgrad.

klockan 22 hade jag producerat 125,6kw och förbrukat 34,5kw.
Vilket ger ett effektbehov om 5,7kw vid ca -2 grader.

Då hade värmepumpen gått 7 timmar och 6 minuter vilket då skulle innebära att jag har snittat 17,69kw i avgiven effekt inkl VV körningar.

Vid "stillastånd" drar jag 60w för extern CP, loggmeckapär, VVC pump, extern CP.

Mitt rullande producerade dygns snitt i januari är 117,4kw

Genomsnittlig framledning 39,5c när kurvan är 39 (det diffar lite mellan mina tempgivare och värmepumpens).

Maxeffekt 18.8kw vid ett delta på ca 5.94 om jag mins rätt.

Lägsta brine in 5,86 och lägsta ut 0,14. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2012, 23:04:09 »
Jag har producerat 8 602 kwh, under samma period har min pump förbrukat 2 324 kwh
vilket alltså blir COP på 3.7
Detta är dock första året och brine in är förmodligen lite högre än normalt i framtiden, dessutom är detta ett snitt inkl. varmvatten sen 27:e oktober.
jag har radiatorer och ganska hög framledningstemp
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2012, 23:25:00 »
Jag tycker mig notera att mitt COP går under 3.5 när jag kommer till 45c i framledning. Under nuvarande omständigheter med avseende på brinetemp osv.

Jag har en god förhoppning om att kunna förbättra mitt COP när jag får en strömsnålare och kraftigare brinepump så jag får en bättre förångningstemperatur än med nuvarande delta på 6k på kalla sidan.

Min uteffekt är brutal men strömförbrukningen är också brutal :)

Men jag tror att om jag långsiktigt kan ligga på 3.5 i COP snitt inkl VV under en jarnuarimånad så är jag helt klart nöjd.

Hur som loggar/beräknar du din avgivna effekt sad_ant?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2012, 23:36:57 »
Sett över ett år, och med en hel del uppskattningar så ligger jag med min 8 år gamla Nibe på ca 3.0 i årsmedel-COP allt inräknat.
Det tycker jag är för dåligt då min värmepump aldrig behöver köra ut mer än 45 grader varmt vatten (utom när den gör tappvarmvatten) vilket borde ge en COP på runt 4.0.
Min förklaring är att jag inte har "sommarläge" som stänger av cirkpumpen, och även om den hade det så skulle den trots allt behöva gå för frikylan större delen av sommarhalvåret.
Man kan väl säga att jag har COP 3.0 TROTS att jag även kyler huset med värmepumpen, och då känns det med ens bättre.

Min son går för närvarande VVS-utbildningen, och när han får lite mer kött på benen skall han få installera värmemätare på anläggningen så att jag kan presentera faktiska COP-siffror vid olika driftsförhållanden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2012, 23:47:20 »
ahh just ja. glömde att jag ska köra frikyla. shit måste få brinepumpen bytt innan dess annars dör jag kW döden!!!

Om ditt flöde är konstant över rad och VV, vilket jag gissar att det är i ditt fall, så kan du ju göra som i den andra tråden om COP beräkning. Beräkna flödet mha elstegen.

Kan du inte låta din fläktkonvektor skicka startsignal till brinepumpen. Det är ju ingen kompressor inblandad så det finns ju inget behov av att köra pumpen en tid innan och jag antar du inte gör någon kylintegralberäkning utan kör med termostat eller något i den stilen för start och reglering av själva fläktkonvektorn?

Jag tycker för övrigt års COP på 3 är bra och är det jag använt i alla mina kalkyler. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2012, 23:59:37 »
Kylkonvektorn startar brinepumpen, men vb-pumpen går hela tiden, fanns inget sommarläge på hedenhöstiden.
Så i mitt fall går vb-pump alltid (värmer ju dessutom poolen på sommaren så jag kan inte stänga av den manuellt) och KB-pumpen vid behov, behovet är större delen av sommarhalvåret.

Rinnan, jag är helt övertygad om att dina och mina uppfattningar om termostater, solinstrålningens effekter på rumstemp, cirkpumpars påverkan på årsmedel-COP och liknande kommer att vara mer eller mindre synkroniserade inom ett eller ett par år.

Tills vidare kommer jag att framföra mina åsikter, baserade på ett stort engagemang, mångårig erfarenhet, och ett öppet och logiskt tänkande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2012, 00:44:19 »
Jag har inga problem att ha många cirkpumpar eller termostater :)

Som nämnts tidigare innebär i mitt fall den externa cirkpumpen en besparing jämfört med att den interna högström CPn ska gå hela tiden. Om det var ext cp du tänkte på :)

Och därtill kommer jag byta brinepumpen för att få ner strömförbrukningen. Ligger man och trålar blocket och forumet kommer det snart upp en! :)

Min frikyla kommer (lokalt, alltså inte brinepumpen) drivas av en 4e lågenergi CP  :D som bara jobbar cirkulerar brine i huset. den drar också avsevärt mindre än min interna VP CP.  och en sådan hittar man ofta billigt på nätet eller blocket.

Och jag har nu kört en veva med _aktiv_ termostatreglering. Jag hävdar inte att man ska göra det. Men jag har nu gjort det ett tag. jag noterar att jag då går över OCH under bör lite mer än i normalfallet då integralen räknar upp lite mer (istället för 20-30 så kan den gå till 50-100 vid ett visst GM för start läge. Detta ger då 5-6 grader över och under bör typ i stället för 3-4 grader över bör. och siffran jag angav i andra tråden med avseende på hur mycket över bör jag ligger i producerad temperatur med kompressor på är med aktiv termostatreglering i samtliga rum). Förbrukningen och framledningen har inte ändrats mätbart. Nu ändrade jag detta i kväll och ser med spänning fram emot en bastant säkning av framledningstemperaturen och förhoppningsvis ett nästan lika perfekt inomhusklimat. I detta fallet handlade ju inte nödvändigtvis den aktiva termostatregleringen om att minsak förbrukningen, även om värmepumpen gick lite mer sällan. Frågan är om den gick tillräckligt mer sällan för att motsvara den troliga ökningen av kurva 1-2 steg?

Jag tror också vi ser lika på det mesta. Jag är väl redo att mot extremt långa tjok med text också rekommendera saker som ligger lite utanför rickardnormen och tror inte att jag kommer montera ner min tank och använda termostaterna som metsänke i närtid  ;)

I övrigt tycker jag COP är intressant och tycker mig varje dag hitta små saker man kan göra för att förbättra detta ytterligare. I min värld är det inte konstigare än att jag byter glödlampor till dyra ledlampor. Förhoppningen är ju att varje åtgärd ska räknas hem under sin livslängd och också hinna ge lite till hushållskassan   tomte::
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ltfrebac

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2012, 10:05:27 »
Momentant då jag inte loggar mina VBf/VBr:

VBf 37.0 gav 4.18x0.19x9.9=7.86 kW
Elmätaren till VP=2023W
COP=3.89 inkl cp

Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2012, 10:35:31 »
Hur som loggar/beräknar du din avgivna effekt sad_ant?

Jag har en egen elmätare till värmepumpen (inkl alla cirkpumpar), som installerades samtidigt som värmepumpen.
Avgiven effekt kommer från kontrollpanelen i IVTn. Enligt deras tekniker så skall den vara förvånansvärt precis:
"Beträffande vår energiberäkning så är den faktiskt överraskande ackurat.
Den räknar efter en ”viktad beräkningsschablon”, som gör att vi ligger ca: +/-5% från ett *korrekt mätt värde.
Det är oerhört komplicerat att mäta *energiavgivning. Vi har gjort det i labb miljö och tagit fram en beräkningsmodul i styrenheten,
som ”anger” ett approximativt energivärde baserat på inkommande el, som är enkelt att mäta, samt aktuell framledningstemperatur."
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad JockeB

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2012, 13:52:02 »
Jag kan snart inte stå emot, måste ha logger & värmemätare  >:D
Eftersom jag inte är klar med radiator bytena än och kör en del byggvärme på en del har jag inte bråttom  ;D
@David jag köpte lågenergi cp från ebay.de klart billigare  Thumbsup
Kolla vad som sitter i G2 16KW och jaga sedan....
En egendesignad knäpptank var beställer man en sådan ? ( egen design på format, inget hemligt ....)

 
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2012, 15:27:19 »
värmemätare tror jag du klarar dig utan. kalibrerade givare på framledning och retur som vid 0 effekt visar så nära 0 i delta som det går kommer ganska tydligt visa vilken effekt du får ut. Det kräver dock att du har ett konstant flöde.

har inte kollat ebay.de det ska jag göra!


intressant ang ivts modell som IVT använder sig för för att ta fram avgiven effekt. Är flödesmätare så dåliga och/eller fördyrande att inga VP tillverkare sätter en sådan i maskinen, typ efter elsteget. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2012, 18:10:43 »
värmemätare tror jag du klarar dig utan. kalibrerade givare på framledning och retur som vid 0 effekt visar så nära 0 i delta som det går kommer ganska tydligt visa vilken effekt du får ut. Det kräver dock att du har ett konstant flöde.

har inte kollat ebay.de det ska jag göra!


intressant ang ivts modell som IVT använder sig för för att ta fram avgiven effekt. Är flödesmätare så dåliga och/eller fördyrande att inga VP tillverkare sätter en sådan i maskinen, typ efter elsteget.
Hur vet man vad cpn har för exakt flöde? Utan att mäta alltså. Sc:,h
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad topcom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad har ni för COP
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2012, 18:12:38 »
Installerade i somras IVT bergvärmepumpar i  min sommarstuga och i mitt permanenthus.
HE 7 respektive HE 9. I permanenthuset blev hålet tyvärr något kort och dessutom har jag inte någon egen elmätare för enbart värmepumpen men COP verkar ligga runt 3.5.
Det intressanta är däremot installationen i sommarstugan. F.o.m. 111018 har jag där en separat elmätare för värmepumpen. Under perioden 111018 till 120120 har pumpen förbrukat 1740 kWh och producerat 7440 kWh värme. Det ger ett COP på hela 4,28.
Är detta möjligt?
Visserligen har förutsättningarna varit gynnsamma brine in sällan under 5 grader och VB ut mella 30 och 35 grader.
Även om IVTn mäter fel med 5% så blir ju COP över 4.
Så vågar jag tro på detta höga COP värde eller inte?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2012, 18:16:42 »
DKT

se till att värmepumpen inte går med kompressor för stunden.
Gå in i manuell körning/test i servicemenyn.

Starta brinepump och cirkpump och steg 1.

Efter någon minut kollar du deltat. Om vi säger att deltat är 4k och effekten är 2.9kw (du får ju mäta detta vilket är enkelt gjort om du har en separat elmätare på värmepumpen) så innebär det 4 / 2,9 / 4.18 (en konstant) vilket ger ett flöde på 0,33.

Det är en fördel om du har egna givare på framledning och retur där du kan få fram en decimal eller två. Därutöver behöver du också kalibrera dina givare. Det gör du genom att köra cirkpumpen utan kompressor eller steg. Då ska båda vissa exakt samma värde och deltat således 0.

I mitt fall pendlar detta värde kring 0.00 till 0.1 med avsläsning varje sekund.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2012, 18:20:04 »
Installerade i somras IVT bergvärmepumpar i  min sommarstuga och i mitt permanenthus.
HE 7 respektive HE 9. I permanenthuset blev hålet tyvärr något kort och dessutom har jag inte någon egen elmätare för enbart värmepumpen men COP verkar ligga runt 3.5.
Det intressanta är däremot installationen i sommarstugan. F.o.m. 111018 har jag där en separat elmätare för värmepumpen. Under perioden 111018 till 120120 har pumpen förbrukat 1740 kWh och producerat 7440 kWh värme. Det ger ett COP på hela 4,28.
Är detta möjligt?
Visserligen har förutsättningarna varit gynnsamma brine in sällan under 5 grader och VB ut mella 30 och 35 grader.
Även om IVTn mäter fel med 5% så blir ju COP över 4.
Så vågar jag tro på detta höga COP värde eller inte?

Med så låga framledningstemperaturer och så pass bra brine så låter ju ett COP över 4 inte som en omöjlighet. Dina värmepumpar har ju även energisnåla cirkulationspumpar.

Gissningsvis är COP lägre i permanenthuset då du har högre temperatur där och hämtar mer effekt vilket gör att du pressar borran lite mer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2012, 18:22:04 »
DKT

se till att värmepumpen inte går med kompressor för stunden.
Gå in i manuell körning/test i servicemenyn.

Starta brinepump och cirkpump och steg 1.

Efter någon minut kollar du deltat. Om vi säger att deltat är 4k och effekten är 2.9kw (du får ju mäta detta vilket är enkelt gjort om du har en separat elmätare på värmepumpen) så innebär det 4 / 2,9 / 4.18 (en konstant) vilket ger ett flöde på 0,33.

Det är en fördel om du har egna givare på framledning och retur där du kan få fram en decimal eller två. Därutöver behöver du också kalibrera dina givare. Det gör du genom att köra cirkpumpen utan kompressor eller steg. Då ska båda vissa exakt samma värde och deltat således 0.

I mitt fall pendlar detta värde kring 0.00 till 0.1 med avsläsning varje sekund.
Thumbsup *vinkar*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2012, 18:36:04 »
observera att du behöver göra en separat körning på samma sätt fast med värdet VXV satt till 1 så att du går mot din TWS slinga och därmed får reda på flödet över denna, då det antagligen inte är samma som över din tank vid värmetillverkning.

Och här smyger jag in en lite fråga :)

I mitt loggprogram så har jag ju ingen faktiskt information om när värmepumpen gör VV kontra värme. Så jag använder mig av indirekta parametrar för att bestämma vilket läge som körs - för att få en korrekt indikering av avgiven effekt då flödet skiljer sig... så min fråga... kan man på något sätt hämta detta värde från värmepumpen genom att mäta ström eller impulser till vxv eller på annat ställe på kopplingsplintarna för att den vägen få en 100% korrekt indikation när vxv byter läge?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2012, 19:55:02 »
Jag förstår.
Du borde bara behöva följa kabeln till kopplingsplinten. Det bör vara en 3 ledare med nolla och 220V på 1 resp 2 av de andra beroende på ventilläge. Därifrån kan lätt hämta styrsignal.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2012, 21:25:10 »
mm jag hade ju hoppats på en styrsignal som inte var på 220v  ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2012, 21:37:56 »
reläer trafos kopplingar    bara att fixa grabben,,, eller är du slö  :) :) ;D

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2012, 21:46:38 »
reläer trafos kopplingar    bara att fixa grabben,,, eller är du slö  :) :) ;D
Cop cop cop oraklet! knUp
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2012, 21:47:37 »
precis alla reläer drar en massa el :)

Nej men visst. Självklart går det att lösa men det hade vart smidigare med en styrsignal i ett lite lägre segment som man bara plockade rätt av.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Radiatorbjorn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2012, 22:04:47 »
Installerade i somras IVT bergvärmepumpar i  min sommarstuga och i mitt permanenthus.
HE 7 respektive HE 9. I permanenthuset blev hålet tyvärr något kort och dessutom har jag inte någon egen elmätare för enbart värmepumpen men COP verkar ligga runt 3.5.
Det intressanta är däremot installationen i sommarstugan. F.o.m. 111018 har jag där en separat elmätare för värmepumpen. Under perioden 111018 till 120120 har pumpen förbrukat 1740 kWh och producerat 7440 kWh värme. Det ger ett COP på hela 4,28.
Är detta möjligt?
Visserligen har förutsättningarna varit gynnsamma brine in sällan under 5 grader och VB ut mella 30 och 35 grader.
Även om IVTn mäter fel med 5% så blir ju COP över 4.
Så vågar jag tro på detta höga COP värde eller inte?
Ligger på 3,75 i snitt under helåret 2011, mätt under kortare period under hösten ca 4,0 med samma typ av pump
Villa 2-plan+källare byggt 1922 på totalt 230kvm beläget i Dalarna DUT -29 värms av en IVT HE11 med 232m atresiskt borrhål Konverterat från direktverkande el till radiatorer Elförbrukning 2011 9144kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2012, 22:54:41 »
smidigt?  I rörvärlden existerar inte det uttrycket ;D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2012, 23:05:02 »
ere inte du som brukar säga att nästan alla VP installationer är jackapå.... fast dom är ju inte riktiga rörisar kanske  :,v(


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2012, 23:09:25 »
precis alla reläer drar en massa el :)

Nej men visst. Självklart går det att lösa men det hade vart smidigare med en styrsignal i ett lite lägre segment som man bara plockade rätt av.

Koppla på dig på lågspänningssidan på relät.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2012, 23:28:43 »
mm precis det jag vill. måste bara hitta relät också. Får väl pilla runt lite helt enkelt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad har ni för COP
« Svar #27 skrivet: 27 januari 2012, 10:33:03 »
Jag funderar också på hur/om jag kan mäta COP på min bergvärmepump IVT C7 från 2002 men jag hänger inte alls med i resonemangen och beräkningarna i denna tråd!

Kan inte någon förklara litet utförligare hur man kan göra så att även jag kan förstå?

Jag har Rickards RTLogger så jag mäter temperaturer noggrant och dessutom tänker jag installera en elmätare för bara värmepumpen.

Per L 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #28 skrivet: 27 januari 2012, 11:01:38 »
Om du vet flödet och delta-T på värmebäraren ut från VP'n så kan du räkna ut den producerade effekten (flödet i kg/s * delta-T * 4181 = effekten i W). Den tillförda effekten får du från elmätaren.

Om du vill slippa räkna så kan du koppla in en komplett energimätare, typ en sån här:
http://www.energibutiken.se/sv/varmematare/83-varmematare-actaris-cf-echo-qp-25.html
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 11:10:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2012, 11:13:42 »
Mitt snitt-COP för december hamnar precis strax över 2  :( Det inkluderar iofs avfrostningar, värmekabel och kompressorvärme, så det kanske är godkänt för en luft/vatten i Norrland med hög framledning i december...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad har ni för COP
« Svar #30 skrivet: 27 januari 2012, 11:45:33 »
purjo__.

Den leksaken (värmemätaren) är nog i dagsläget väl dyr bara för att köpa för skoj skull!

Att veta flödet i värmebärarkretsen måste väl i stort sett vara omöjligt utan flödesmätare?
Flödet över en cirkulationspump beror ju i mycket hög grad på vilket motstånd vattnet flödar genom rör, element, kopplingar, strypningar och annat!

Hur gör ni som räknar COP på era pumpar? Har ni alla skaffat en flödesmätare/värmemätare?

Per L   
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 11:47:25 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad ltfrebac

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #31 skrivet: 27 januari 2012, 11:49:17 »
Kör man med vidöppna termostater och har konstant fart på CP kan man räkna fram flödet baklänges med "elpatronsmetoden", tidigare i tråden. Jag har flödesventiler där jag kan läsa av flödet och avläst flöde kontra baklängesuträknat stämde rätt väl, 0.20 kontra 0,19.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #32 skrivet: 27 januari 2012, 11:51:01 »
Jag funderar också på hur/om jag kan mäta COP på min bergvärmepump IVT C7 från 2002 men jag hänger inte alls med i resonemangen och beräkningarna i denna tråd!

Kan inte någon förklara litet utförligare hur man kan göra så att även jag kan förstå?

Jag har Rickards RTLogger så jag mäter temperaturer noggrant och dessutom tänker jag installera en elmätare för bara värmepumpen.

Per L

hm. Alltså du vet ju ungefär hur mycket effekt du petar ut. Men för att veta riktigt exakt kan man ju använda sig av elpatronen. Om vi säger att den är på 3kw så ser vi till att kompressorn inte går och sätter bara på 3kw steget . När det är på läser vi av deltat (diffen) mellan framledning och returledning.
Om vi tänker oss att diffen blir 3 grader, alltså  :dt: 3K. Så kan vi med effektformeln som skrevs baklänges komma fram till vilket flöde vi har, typ.

3kw / 4.18lps / 3k delta = 0.24 i flöde.
Om du sedan tjongar i gång värmepumpen som vanligt och då har ett delta på 7 säger vi.. så är din avgivna effekt då 7k delta * 4,18 * 0,24 = 7kw. Har vi en elmätare på VPn som säger att vi drar 2kw så har vi ett COP på 3.5.

För att få så rättvisande siffror som möjligt bör man ju köra cirkpumpen utan kompressor eller steg och kontrollera att deltat är så nära 0 som möjligt. Och annars justera givarna tills det blir 0 innan man sätter på el-steget. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #33 skrivet: 27 januari 2012, 12:11:11 »
3,3
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad har ni för COP
« Svar #34 skrivet: 27 januari 2012, 12:21:26 »
Tack David Rinnan det skall jag prova!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad har ni för COP
« Svar #35 skrivet: 27 januari 2012, 12:38:23 »
Man bör också kontrollera elpatronens effekt när man bestämmer deltaT. 3 kW patronen på min pump ger 2,85 kW vid 230 volt. Nätspänningen kan också variera och där betyder 3 % ändring i nätspänningen 6 % skillnad i avgiven effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad har ni för COP
« Svar #36 skrivet: 27 januari 2012, 12:58:07 »
Hur kollar jag elpatronens effekt då?
Mäta strömmen, mäta motståndet i slingorna eller...?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #37 skrivet: 27 januari 2012, 12:59:26 »
Om du har elmätare på vp är det inget problem
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad har ni för COP
« Svar #38 skrivet: 27 januari 2012, 13:02:35 »
Det har jag snart så då fixar det sig den vägen!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #39 skrivet: 27 januari 2012, 13:23:39 »
purjo__.

Den leksaken (värmemätaren) är nog i dagsläget väl dyr bara för att köpa för skoj skull!

Att veta flödet i värmebärarkretsen måste väl i stort sett vara omöjligt utan flödesmätare?
Flödet över en cirkulationspump beror ju i mycket hög grad på vilket motstånd vattnet flödar genom rör, element, kopplingar, strypningar och annat!

Hur gör ni som räknar COP på era pumpar? Har ni alla skaffat en flödesmätare/värmemätare?

Per L   

Ja, jag räknar ju ut effekten själv så jag klarar mig med en enkel flödesmätare för 455:-:
http://www.energibutiken.se/sv/vattenmatare/76-flodesmatare-qn-25.html

Men har man inget loggningssystem och inte är intresserad av att se alla temperaturer o dyl i realtid så kan man skaffa en värmemätare och 3-fas elmätare istället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #40 skrivet: 27 januari 2012, 16:12:57 »
om man inte räknar schablon med avseende på kompressorns eget energibehov så kan man inte räkna ut COP utan en elmätare på värmepumpen.

Och om flödena över värmepumpen är statiska så behöver man ingen flödesmätare om man har ett elsteg som man kan använda. Det blir ju som nämnts tidigare i tråden hyfsat exakt faktiskt. Speciellt om man medelst elmätaren också får en mer exakt angivelse på sitt steg än 3 eller 6kw för det är ju sällan dessa värden i verkligheten.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Vad har ni för COP
« Svar #41 skrivet: 30 januari 2012, 20:47:12 »
Kl 07:10 imorse:

Utetemp = -7,6 ºC
VB fram = 40,0 ºC
VB retur = 33,8 ºC
Avgiven effekt = 5,98 kW
Tillförd effekt = 1,54 kW
COP = 3,88

Uppmätt med Logger2020.
W/ºC har beräknats efter körning med 6 kW elpatron.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #42 skrivet: 30 januari 2012, 21:18:02 »
har ändrat lite flöden och testat olika steg så i dag blir nog COP 3  :'(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Vad har ni för COP
« Svar #43 skrivet: 30 januari 2012, 22:04:15 »
har ändrat lite flöden och testat olika steg så i dag blir nog COP 3  :'(

Har du inte lekt klart snart? Hur mycket kan man ändra? :)
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #44 skrivet: 30 januari 2012, 22:54:17 »
Rinnan har så mycket prylar i sin anläggning att han kan ändra tills männen med vita rockar kommer och hämtar honom.  *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #45 skrivet: 30 januari 2012, 23:36:17 »
i dag så gjorde jag bara en förändring av flödet över värmepumpen. Då jag vet att det har visat sig påverka VV produktionen beroende på om jag kört lite fortare eller långsammare. Det finns därutöver ganska gott om flöde för värmepumpen att tillgå då den jobbar mot en tank och har feta rör och så.. Från läge 3 till läge 2 skiljer 1 grad i delta vid strax över 17kw. Då kostar pumpen närmare 50w mindre när väl VP går. En dag som denna när VP kanske går 8 timmar så blir ju det 0.4kwh.

Då fastnade jag på att jag hade så himla mycket luft i TWS slingan. När fronten var öppen så lät set som niagarafallet där inne när jag hade vxv på VV. Så lufta jag den, vilket i och för sig är så sjukt smidigt när man väl vet hur man gör, första gången jag gjorde det.

Fast dessförinnan, just det ja, så hade jag ju mätt upp flödet mha 3 6 9kw stegen och fått så där sjuka siffror igen. Det var då jag insåg att det kanske va luft som skapade problemet. Nu har jag faktiskt inte mätt om TWS slingan igen sedan dess. Men det är tyst o fint i VV tanken nu och jag tror detta löser problemet med de underliga siffrorna för uppmätningen. Det måste även påverka VV körningar med tanke på att deltat svajade så hårt över TWS slingan med stabila el-steg.

Men då mätte jag värmekretsen och så in med nya parametrar i programmet så jag får realtids COP osv.. meckelimeck.. chop chop.

Sen insåg jag att jag måste kolla upp varför den där grundfos pumpen går så fort. Måste ju vara en kortis någonstans. Mäta mäta ingen kortis. Alla raddar kollade. Eventuellt något jox med golvslingan men jag har i alla fall ett delta över framledning och retur innan shunten så helkortis kan det inte vara.

Noterade också när jag kör med stegen för att mäta upp flödet så tar det ett tag innan det stabiliserar sig. Gjorde säkert av med 7-10kwh innan jag var klar. I sunkig COP 1 värme.

Men nu är det i alla fall -8 ute och framledningbör 39 och det är 22 grader här och snart kommer ett nytt dygn utan nedkletad COP statistik. 

Nu har jag ju dokumenterat flödet vid olika farter så om jag får för mig att ändra fart igen så slipper jag ju testa fram flödet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Vad har ni för COP
« Svar #46 skrivet: 31 januari 2012, 07:17:06 »
Rinnan har så mycket prylar i sin anläggning att han kan ändra tills männen med vita rockar kommer och hämtar honom.  *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Läste precis hans inlägg efter ditt och det där med vita rockar kanske inte är jättelångt borta? ^-^

Galen I tell you, galen!
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #47 skrivet: 31 januari 2012, 07:27:58 »
Nja, jag skojade naturligtvis, men faktum är att Rinnan har en betydligt mer krävande uppgift framför sig för att till fullo förstå systemet, och vad eventuella ändringar resulterar i, än vad någon med en enklare anläggning har.
När han lärt sig precis hur saker och ting hänger ihop kommer han att ha en väl fungerande anläggning med 100% effekttäckningsgrad och hög COP.

Detta kan man även få med en betydligt enklare anläggning, som kräver mindre kunskap och engagemang för att lära sig, men detta har vi väl redan utrett tycker jag, så det behöver inte debatteras vidare.

Rinnan, när det gäller luft i TWS-slingan så har jag förstått att du kan få dras med luft under rätt lång tid i denna just för att du får högsta temperaturerna där, och att luften avskiljs på de ställen som den högsta vattentempen uppstår.
Samma sak inträffade för mig, och det innebär frekventa avluftningar av manteln i min mantelberedare.
Nackdelen med TWS-slingan är att den rymmer mindre volym, och att effekten påverkas mer tydligt av mindre mängd luft.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #48 skrivet: 31 januari 2012, 10:28:14 »
ja jag har förstått att dom här TWS slingorna kan vara lite knepiga att tömma. Man får gå på det ett par gånger. Som tur är tar det 10 sekunder att börja jobbet. Man vrider på två kranar. Jag misstänker att ibland har lite luft smitit till värmesystemet i samband med vxv byter sida.

Rickard du får ta o komma ner hit någon gång så du kan få rätt uppfattning om mitt värmesystem. Blir ju lite skogstokigt att sitta o tro en massa saker om en anläggning 100 mil bort?  tomte::


Alla kan väl ändå ändra på cirkpumpen för att byta flödet över sin värmepump (klick, steg 3 till steg 2). Att därefter räkna på flöde för att få rättvisande effektavgivelse och därmed COP är det ju väldigt få som bemödar sig med men det har väl ändå inget med komplexiteten i en anläggning att göra? Mina radiatorer är inte underligare än någon annan och att leta efter en kortis är nog generellt sett en bra idé om det inte verkar bete sig som det ska. 

Och slingberedare är jag nog inte heller ensam om att ha, eller?


Jag har ingenting emot pratet om vita rockar. Det stämmer nog till stor del  *roflmao*
Men att därigenom dra någon koppling till komplexitet i anläggning eller en anläggning "som kräver mer kunskap" är väldigt underligt. Speciellt när det är frekvent återkommande och hela tiden bygger på uttalanden om en anläggning man inte har den blekaste om hur den är uppbyggt.  Sc:,h

Komplexiteten är det jag som skapar genom att vilja testa en massa olika scenario och bygga egna styrsystem och andra grejer. Inga termosar, aktiva termosar, passiv termosreglering, Lexus homebrew innegivare, thermia link, med utan aktiv VP länk. Försöka få thermiq och link att fungera i hop fast båda pratar samtidigt mot samma comport  huvuddunk Jag har två stycken olika loggsystem där det ena bygger på stor del egen kod som testas och utvärderas. Där bygger jag även upp motsvarigheten till eget styr med beräkning av GM mot kurvor och börvärden med sekundintegral osv. Jag har digitala tryckgivare och realtidshälsokontroll på maskinen utöver COP beräkningar.

Det är ju mina egna prylar och dom hänger inte ihop med uppvärmningen på något sätt. Det är inget som behövs eller ens i dagsläget påverkar uppvärmningen av huset. Värmepumpen själv är dödsenkel och det enda jag kan ändra på min värmepump är samma som ni. Det som går att justera i styrsystemet och farten på cirkulationspumpar. Jag har inte fler parametrar än någon annan.

« Senast ändrad: 31 januari 2012, 10:41:18 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #49 skrivet: 31 januari 2012, 10:43:41 »
Ja, du har väl kanske inte så mycket att justera på jämfört med andra, men du verkar ju inte riktigt förstå vad som händer när du skruvar. Varför cirkpumpen drar dubbelt så mycket ström t ex  ^-^
 *roflmao*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #50 skrivet: 31 januari 2012, 11:06:14 »
nej helt klart är det så. Den här grundfos alpha 2 som jag ansett vara trevlig pump verkar ha råkat ut för något. Jag undrar om det är frekventa luftstörningar som fått den att go bananas eller kanske smuts, det är ju ett nytt radiatorsystem och kanske är det vanligt att sådant förekommer då?

Jag har ju inte värre problem än att jag ställer ner farten på den heheh eller stryper värmesystemet tills flödet i displayen är det jag önskar. Det kan väl ta kanske 10 sekunder och vrida på vredet. Men jag är ju inte riktigt funtad så. Jag vill försöka komma underfund med varför pumpen gör som den gör. Om det är på grund av smuts eller något i den stilen så är det ju bra att ha koll på det.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #51 skrivet: 31 januari 2012, 12:05:14 »
Min alfa verkar också ha ett eget liv.
När jag startade anläggningen i höstas drog den 45W sen har den sakta men säkert dragit mindre o mindre.
Nu pendlar mellan 12-15W och jag har inte ändrat något annat än cp från tanken till vp  men det fick jag avbryta när pumpen passerade 60 grader.
Det var nog luft i systemet?
 För övrigt har jag allt o strypt inga termostater på radiatorerna utan bara en liten rund sak i hallen som reglerar tempen i huset.
Alla rum samma temp och då snackar vi inte öppen planlösning..
Pumpen som går mest hela tiden drar nu  3kwh o ska ju leverera 10kw enl ctc. :)
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- våningen.
 Över- våningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #52 skrivet: 31 januari 2012, 12:21:34 »
mm mellan 12-15 vet jag att min egentligen ska ligga. Nu låter jag den köra på och ser om det är så att det är luft som har fått den att vingla upp i fart. (ligger nu på 30 heheh).

Nu när luften i TWS verkar vara borta ska jag gå en vända och lufta ur alla raddar igen. Kanske löser detta problemet!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #53 skrivet: 31 januari 2012, 13:19:34 »
tog kycklinggrytan och satte mig och åt lunch framför värmepumpen och gav det hela 45 nya minuter.

Värdena blev mycket mer stabila nu. 3,6 och 9 visade i samtliga utom ett fall väldigt samstämmiga resultat.
Endast 3+6kw (steg 1 och 2) mot VV slingan visade lite lägre delta än det borde. Jag har börjat frångå användning av detta vid uppmätning av flöde då det inte känns stabilt.
Det är precis som om 1+1 blir lika med 1.8 typ. Kör jag 3 för sig och 6 för sig så är det kusligt korrekt. Kör jag båda så diffar det lite. (noterar samma när jag mäter effekten på elmätaren...)  Anyways.

Nu får jag mycket fina siffror både på VV och värmesystem. Nuvarande flöde indikeras till 0.627 på värmesystem och 0.355 på VV slinga.
På full fart var det (som jag hade innan), nu mins jag inte på rak arm, 0.725 typ och 0.42 på vv. VV slingan ger i båda fallen ca 55% av flödet över värmesytemet (tanken) med samma inställning på CP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #54 skrivet: 31 januari 2012, 13:37:05 »
Och slingberedare är jag nog inte heller ensam om att ha, eller?
Men att därigenom dra någon koppling till komplexitet i anläggning eller en anläggning "som kräver mer kunskap" är väldigt underligt. Speciellt när det är frekvent återkommande och hela tiden bygger på uttalanden om en anläggning man inte har den blekaste om hur den är uppbyggt.  Sc:,h

Komplexiteten är det jag som skapar genom att vilja testa en massa olika scenario och bygga egna styrsystem och andra grejer. Inga termosar, aktiva termosar, passiv termosreglering, Lexus homebrew innegivare, thermia link, med utan aktiv VP länk. Försöka få thermiq och link att fungera i hop fast båda pratar samtidigt mot samma comport  huvuddunk Jag har två stycken olika loggsystem där det ena bygger på stor del egen kod som testas och utvärderas. Där bygger jag även upp motsvarigheten till eget styr med beräkning av GM mot kurvor och börvärden med sekundintegral osv. Jag har digitala tryckgivare och realtidshälsokontroll på maskinen utöver COP beräkningar.

Det är ju mina egna prylar och dom hänger inte ihop med uppvärmningen på något sätt. Det är inget som behövs eller ens i dagsläget påverkar uppvärmningen av huset. Värmepumpen själv är dödsenkel och det enda jag kan ändra på min värmepump är samma som ni. Det som går att justera i styrsystemet och farten på cirkulationspumpar. Jag har inte fler parametrar än någon annan.

Jag behöver inte åka till Stockholm för att förstå hur komplex din anläggning är, det räcker ju att kunna läsa innantill.  Sc:,h
Sen vet jag naturligtvis att anläggningen skulle gå precis lika bra utan allt extra som du satt på den, och jag tror nog att du inom 1-2 år kommer att ha samma uppfattning som mig, i vart fall om du även framöver testar köra med/utan de adderade reglersystemen och termostaterna.
Eller för att förtydliga, du kommer se att termostaternas påverkan på driftskostnaderna och värmekomforten i huset är så försvinnande små att det varken var pengarna, eller mödan värt att installera och justera in dem.  ;)

Dessutom gör ju varje nytt överlagrat reglersystem att mängden arbete för att justera in och analysera och optimera funktionen ökar i kvadrat, risken för att få ett system som INTE fungerar optimalt stiger även betydligt för varje nytt reglersystem du hänger på.
Det är i vart fall min uppfattning, och anledningen till att jag som regel rekommenderar så enkla system som möjligt.

Rätt injusterat tror jag dock att din anläggning kan få en bra COP, avsevärt bättre än min supersimpla anläggning.  Thumbsup
Huvudorsaken till detta är din snåla cirkpump, och att du inte kommer att köra din cirkpump året runt som jag måste göra då jag värmer poolen hela sommarn.
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 13:39:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #55 skrivet: 31 januari 2012, 13:51:01 »
Problemet är att du just läser innantill. 

Självklart kommer jag skapa mig själv problem (helt medvetet om det inte framgår) i fall jag ska testa och utvärdera olika styrmetoder, styrdatorer och värmeregleringssystem. Om du lägger ner en massa tid på att utveckla din logger och testar denna mot din värmepump. Innebär det då att din anläggning är komplex?   Sc:,h

Om jag nu bara skulle använda termostaterna som dom är så visserligen kostar dom pengar men inte kan jag påstå att det är särskilt mödosamt att sätta dit dom. Här skiljer sig visst din erfarenhet från mig vad det verkar.

Varför jag lägger ner tid på mina termostater är för att jag utvärderar olika sätt att reglera värmen i huset. Då ställs man inför massor med intressanta frågor. Typ om jag kommer ner till mitt kontor och det är 19.5 grader. Efter en timma är det nästan 21 grader. Ute-tempen är den samma. ingen termostat. Jag ställer mig inte frågan för att jag måste eller för att värmesystemet inte fungerar. (den lägre tempen än vanligt berodde på att jag hade strypt ner elementet lite i går). Utan för att det är intressant och givande och utvecklande. Man måste vara öppen för att se saker på ett annat sätt om man ska komma någon vart. Dom flesta skulle ge en eloge till människor som gör detta men du väljer att ha en helt annan approach - det finner jag mycket märkligt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #56 skrivet: 31 januari 2012, 14:11:25 »
Jag har väl aldrig påstått att det inte är bra/intressant att du testar och utvärderar både termostater och nya styrsystem.  Sc:,h
Jag har aldrig påstått att det är mödosamt att montera termostater, bara att det i de allra flesta fall är helt onödigt, och i värsta fall direkt kontraproduktivt.
Jag har aldrig påstått att ditt egenutvecklade loggningsystem är en av de saker som gör systemet komplext, jag har för övrigt inte ens vetat om att ditt loggningsystem var egenutvecklat.
Jag baserar mitt påstående om "komplext system" enbart på Värmepump + tank + extern cirkpump + termostater + Link.
Detta är mer än de allra flesta har att sätta sig in i, och de tre reglersystemet som interfererar med varann riskerar att göra driften mindre effektiv än den hade kunnat bli om du som anläggningsägare inte sätter dig in i funktionen, systemuppbyggnaden, reglerprinciperna och inställningarna på ett adekvat sätt.

Sammantaget gör det din anläggning komplex, med ett större krav på kompetens och engagemang än de flesta andra villainstallationerna på marknaden.

Din anläggning är inte sååå komplex om man jämför den med kommersiella fastighetsinstallationer, men nu var det ju inte det jag gjorde.

Att du sen verkar ha bestämt dig för att kritisera mig så fort tillfälle ges är ju uppenbart, men i sakfrågan som rör komplexiteten är jag helt trygg i min uppfattning, att du har en ovanligt komplex anläggning.
För att förstå det behöv ingen Stockholmsresa, dessutom trivs jag extremt dåligt i Stockholm, så det är inget som lockar - hade jag varit mer för Stockholm som sådant hade jag mer än gärna tittat förbi för att se på din anläggning.  Thumbsup

Hade jag gillat Stockholm hade jag nog bott där, och mitt företag hade varit 100 gånger större.  :D
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 14:23:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #57 skrivet: 31 januari 2012, 16:34:34 »
Det du påstått är att jag skulle ha ett problem att sätta mig in i min anledning på grund av att den skulle vara komplex. Personligen menar jag att den tvärt om är mycket enkel. De saker som är komplexa är de jag testar och utvärderar, ibland för att jag blir ombedd att använda min anläggning i testsyfte av folk här på forumet. 

Att implementera link kan jag hålla med om är komplext. Eller egentligen inte.. men om man är funtad som jag och vill ta reda på HUR saker fungerar ja då blir det komplext att reda ut. Nu har jag för visso inte använt Link kopplad till värmepumpen i mer än en vecka och det var i höstas, om det nu är den du retar dig på.

Merparten av tiden har jag kört min värmepump helt utan termostater eller separata styrsystem. Styret jag utvecklar kör jag så klart inte samtidigt som det vanliga inbyggda styret. Men det tar tid och kraft att utveckla. Man behöver utsätta systemet för underliga saker för att man ska kunna testa olika scenarion.

En bieffekt av detta är att jag också per automatik skapar mig en uppfattning om under vilka förutsättningar olika typer av lösningar är optimala i jämförelse med andra lösningar. Jag hoppas att mitt och andras engagemang kan leda till en punkt där en husägare kan installera exempelvis link på ett helt ostrypt system och att det fungerar precis lika bra och lite bättre än ett system med egenhändigt strypta radiatorer. Inte för att alla ska ha det så utan för att det skulle kunna fungera. För mig är det inte relevant vad som är bäst eller vad som sparar mest. Det relevanta är att ta reda på vilket det är och hur pass det skiljer sig i olika scenarion. För bara då anser jag mig kunna ha en bestämd uppfattning.

Min anläggning såsom min värmepump med tillhörande flödesutjämnande arbetstank är långt i från komplex. Tvärt om. Det är extremt fascinerande hur mycket du kan ändra utan att något händer när du har ett system som aktivt verkar för total flödesbalans. Det finns väldigt många fördelar med detta så klart.

Hade det vart gratis hade jag nog rekommenderat en masa folk att skaffa det. Men.. det gör jag mycket sällan som du och de som ofta läser mina poster vet. Jag tycker inte om en och samma lösning för allt. Man måste lyssna in behovet och utifrån detta komma med det mest lämpliga förslaget för stunden.

Att jag skulle kunna skapa en tråd där man med intresserade diskuterade vad man har för COP utan att få sig en känga hade jag förvisso inte räknat med. Och att prata om vad man gör för tester är ju som att ta av sig kläderna här på forumet. Kanske gör man bäst i att inte prata om sådant men det tycker jag motverkar tanken med ett forum.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad har ni för COP
« Svar #58 skrivet: 31 januari 2012, 17:31:27 »
Jag är i alla fall glad att du skriver här, även om jag inte begriper mer än 10% av det du sysslar med så är det intressant läsning.

Jag misstänker att det är ditt eget intresse som driver dig också till detta, och det ser jag också som positivt.  Det finns redan tillräckligt många människor som helst lägger sin energi på att titta på teve :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #59 skrivet: 31 januari 2012, 19:27:04 »
Jag har aldrig haft minsta tvekan om att du kommer att kunna analysera och ställa in ditt system på ett helt optimalt sätt, har jag någon gång skrivit eller antytt det så ber jag om ursäkt, men jag kan inte se annat än att denna din uppfattning måste grunda sig i ett missförstånd.
Det jag skrev var följande:
Citera
men faktum är att Rinnan har en betydligt mer krävande uppgift framför sig för att till fullo förstå systemet, och vad eventuella ändringar resulterar i, än vad någon med en enklare anläggning har.
När han lärt sig precis hur saker och ting hänger ihop kommer han att ha en väl fungerande anläggning med 100% effekttäckningsgrad och hög COP.

Jag konstaterar att dina tre olika reglersystem kräver mer av analys och inlärning än vad en enklare anläggning kräver, jag skriver även "När han lärt sig" med vilket jag inte ifrågasätter ATT du kommer att lära dig det, jag har fullt förtroende för att du kommer att kunna lära dig precis allt, och dessutom skulle du säkert kunna ge Thermia solklara instruktioner över hur Link skall fungera för att sköta sitt jobb på ett bättre sätt än idag.
Jag är imponerad över det intresse du visar, och att du dessutom med ditt engagemang visar att man visst kan montera komplexa system och ändå få det att fungera bra visar ju bara på att det jag hela tiden sagt stämmer, med rätt installatör och en engagerad anläggningsägare kan man få allt att fungera, såväl enkla som mer komplexa anläggningar.

Jag vet, och har upprepade gånger sagt att din typ av system är enkla att få till bra oavsett anläggning, det jag ser som en fara är att man kan få det att fungera väldigt bra även om man har alla inställningar injusterade helt uppåt väggarna, något som är svårare att göra på en enkel anläggning utan att det resulterar i larm av något slag.
Din anläggning är helt enkelt mer förlåtande, och om detta faktum utnyttjas av installatörer för att kunna installera en anläggning, köra igång den och sedan "kasta nycklarna" så kan det resultera i en anläggning som fungerar utomordentligt väl, men som är långt ifrån så effektiv den kan vara.

Refererar t.ex. till inlägget i en annan tråd tidigare idag:
"Installatören bad mig ställa in termostaterna på läge 6/9, och sedan inte röra dem mer..."
"kallt inne"
"Höjt kurvan från 9 till 12.."
"Blir ändå inte varmt i huset"
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 19:42:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #60 skrivet: 31 januari 2012, 20:25:55 »
Som tur är skulle jag inte behöva lära mig någonting alls för att ha bra cop med över 100+ täckningsgrad, så ja, det är nog ett missförstånd.

Däremot krävs det ju en del arbete, som man gärna delar med sig av så klart, för att komma till en punkt där man kan visa och lagra realtids COP exempelvis. Thermia har i alla fall inte det i sin display om vi säger så. Vidare krävs det en del laborerande för att lära sig exakt hur en värmepump fungerar, om man är intresserad av det.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är jag måste lära mig och vad det är som är så komplext. Och vad de tre reglersystemet består i. Anläggningen går som tåget med och utan termostater. Links styrning till värmepumpen verkar dock ha en del barnsjukdomar och förhoppningsvis kan vi få dom att ändra dessa med tiden. Det listade jag ut på ett par dagar och sedan dess har den inte vart aktiv i min värmepump.

Link var för övrigt precis som alla andra roliga grejer jag experimenterar med något jag själv valde för att få testa och se vad det går för. Inte något som ingick i min offert eller rekommenderades av en installatör. Dess termostater däremot fungerar väldigt bra. Och jag vill inte kasta dessa bara för att någon säger att termostater är dåliga. Då vill jag ta reda på i fall dom faktiskt kan vara bra för mig och plånboken på en och samma gång. Inte för att jag måste utan för att jag vill.

Men för att avsluta... Jag vill inte att folk ska tro att en anläggning som jag har innebär någon typ av ökat kompetenskrav för användaren. För så är inte fallet. Tvärt om vill jag hävda. Man må tycka att den är sämre eller bättre eller dyrare eller osmart, osexig eller vad man nu tycker. Men att på stå att den skulle vara komplex på något sätt det är inte korrekt. Säger man det har man inte erfarenhet av den vill jag hävda. Speciellt efter det man läser här på forumet och ser hos bekanta från tid till annan.

Gå hem till första bästa pelletseldare och gärna med en solslinga eller två så ska ni få se på något komplext. Jag tycker förvisso det är coolt men det är en djuuup avgrund mellan en sådan anläggning och den jag har när det kommer till komplexitet. Det är en av anledningarna till att jag valde den pump jag valde. Jag finner det avsevärt mindre komplext med full effekt och en tank än en invertermaskin. Eller många andra moderna värmepumpar som finns och som bekant har en del underligheter för sig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #61 skrivet: 31 januari 2012, 20:32:14 »
Tja, alla har rätt till sina uppfattningar, jag vidhåller att det krävs mer av både installatör och anläggningsägare ju mer prylar som finns i en anläggning - tycker det är en väldigt rudimentär logik som stödjer min syn på saken, men det verkar inte som att vi kan komma till konsensus i denna fråga.
Främst tror jag för att du inte ens försöker förstå vad jag menar när jag skriver, trots att du vet hur låg kompetensen är bland installatörerna och anläggningsägarna i allmänhet.

Låt oss återgå till COP-diskussionen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #62 skrivet: 31 januari 2012, 20:35:17 »
Jag är i alla fall glad att du skriver här, även om jag inte begriper mer än 10% av det du sysslar med så är det intressant läsning.

Jag misstänker att det är ditt eget intresse som driver dig också till detta, och det ser jag också som positivt.  Det finns redan tillräckligt många människor som helst lägger sin energi på att titta på teve :)

Ja som sagt rickard har kanske ganska rätt i det där med att vitrockarna snart kommer. Ibland kan jag önska att jag inte vore så förbannat nyfiken hela tiden. Det roliga är att man blir ju inte direkt klokare av att läsa manualerna i många fall. Tvärt om upptäcker man alla saker som inte nämns. Eller man undrar. Varför går det inte att göra så här i stället.. och så får man laborera lite och testa. Ofta kommer man fram till att "man kan inte göra så för det är inte en bra idé" men ibland så finns det inget vettigt svar. Och då blir det dags att uppfinna själv i stället :)

Eller så frågar man på forumet vad är glide. Så får man något halvsvar. Så får man installera tryckgivare i maskinen och ta reda på vad den där gliden är för något. Eller man undrar varför man inte hysteresstyrning fungerar bra direkt ur lådan på en GM maskin. och så får man testa.

Ja listorna kan ju göras långa på saker som man kan få för sig att experimentera med eller lära sig om man är tillräckligt tokig.

Och ibland har man inget att testa och då är det förhoppningsvis någon annan där ute med ett problem och så får man försöka slå sina kloka huvuden i hop. Då kan det ju bli riktigt bra ibland!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #63 skrivet: 31 januari 2012, 20:37:54 »
Bästa är väl en värmemängdsmätare och en effektmätare annars blir det ju svårt, temperaturen och trycket i systemet flukturerar ju hela tiden. Pumpen alpha 2 reglerar ju varvtalet efter tryckfallet i systemet... kan ju vara det som du tycker är konstigt då den ökar och minskar i varvtal?

"ja stavar ju som en kråka"
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 20:39:41 av p-s »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #64 skrivet: 31 januari 2012, 20:46:37 »
Tja, alla har rätt till sina uppfattningar, jag vidhåller att det krävs mer av både installatör och anläggningsägare ju mer prylar som finns i en anläggning - tycker det är en väldigt rudimentär logik som stödjer min syn på saken, men det verkar inte som att vi kan komma till konsensus i denna fråga.
Främst tror jag för att du inte ens försöker förstå vad jag menar när jag skriver, trots att du vet hur låg kompetensen är bland installatörerna och anläggningsägarna i allmänhet.

Låt oss återgå till COP-diskussionen.

Jo men där finns något vi kan enas om. Det finns såååå många anläggningar där ute som är risigt installerade eller där råden till anläggningsägaren är felaktiga eller obefintliga. Dom flesta är helt vanliga värmepumpar.

Däremot kan jag inte direkt dra en parallell till att en tank och en CP skulle göra ett system mer komplext. Jag tycker en G2 är mer komplex än min anläggning. Jag tycker en underdimensionerad anläggning där man försöker trixa för att få så lite spets som möjligt är en mer komplex anläggning. Det finns massor med helt vanliga anläggningar där ute som på grund av hur dom har dimensionerats eller hur dom har installerats eller hur dom har ställts in bristfälligt blir en avsevärt mer komplex historia att hantera än min till synes komplexa anläggning bara för att den har en tank och en extern cirkulationspump.

Mitt val av pump, diplomat (inte optimum eller G2 eller inverterpumparna jag också tittade på), är ett exempel på att jag i många fall helt delar din uppfattning med att enkla grejer är bra. Man precis som du vill jag tro att vi inom en inte allt för avlägsen framtid får maskiner med lika bra eller bättre COP som är inverterstyrda och därmed gör livet ännu enklare. 

Jag delar nog inte helt synen på vad som är komplext och inte. Jag sätter in mig i rollen hos en helt vanlig husägare och jag hoppas vi i framtiden kan minska komplexiteten för dom.

För jag hoppas att vi i framtiden kommer till en punkt där en anläggningsägare inte behöver lära sig om gradminuter, kurvor, deltan och instrypningar för att kunna få en maskin som går optimalt, med bra COP utan spets och utan att bli rånad på köpet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #65 skrivet: 31 januari 2012, 20:49:55 »
Bästa är väl en värmemängdsmätare och en effektmätare annars blir det ju svårt, temperaturen och trycket i systemet flukturerar ju hela tiden. Pumpen alpha 2 reglerar ju varvtalet efter tryckfallet i systemet... kan ju vara det som du tycker är konstigt då den ökar och minskar i varvtal?

"ja stavar ju som en kråka"

Menar du utifrån ett COP perspektiv? I så fall är det just i mitt fall inget jätteproblem då jag har två flöden. Ett för värmepumpen och ett för radiatorerna. Mitt flöde över värmepumpen är konstant (ja om jag inte ändrar det själv alltså genom att byta fart på CP som jag gjorde i går).

Pumpen ökar och minskar mycket riktigt. Ofta väldigt lite och i samband med exempelvis att en termostat stryper lite. Men min alpha 2 verkar ha fått lite fnatt för den har utan några större förändringar fått för sig att varva upp rejält i vanliga autoläget. Varför begriper jag inte. Och som sagt jag kan ju bara trycka på knappen en gång så varvar den ner i ett annat läge. Men varför. Jag tror inte det ska vara så. Jag tror något har hänt med pumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad har ni för COP
« Svar #66 skrivet: 31 januari 2012, 21:02:06 »
Den här CP:n du far efter att skaffa då. Vad är det som är så speciellt med den, jag har svårt att förstå hur den kan vara en lågenergiförbrukare, den skall väl bara pumpa vätska, varför kan just den här göra det med mindre energi instoppat.  Sc:,h

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #67 skrivet: 31 januari 2012, 21:16:50 »
Menar du utifrån ett COP perspektiv? I så fall är det just i mitt fall inget jätteproblem då jag har två flöden. Ett för värmepumpen och ett för radiatorerna. Mitt flöde över värmepumpen är konstant (ja om jag inte ändrar det själv alltså genom att byta fart på CP som jag gjorde i går).

Pumpen ökar och minskar mycket riktigt. Ofta väldigt lite och i samband med exempelvis att en termostat stryper lite. Men min alpha 2 verkar ha fått lite fnatt för den har utan några större förändringar fått för sig att varva upp rejält i vanliga autoläget. Varför begriper jag inte. Och som sagt jag kan ju bara trycka på knappen en gång så varvar den ner i ett annat läge. Men varför. Jag tror inte det ska vara så. Jag tror något har hänt med pumpen.

Är du säker på att den jobbar mot samma tryck hela tiden, pumpen i VP:n?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #68 skrivet: 31 januari 2012, 21:20:41 »
Den här CP:n du far efter att skaffa då. Vad är det som är så speciellt med den, jag har svårt att förstå hur den kan vara en lågenergiförbrukare, den skall väl bara pumpa vätska, varför kan just den här göra det med mindre energi instoppat.  Sc:,h

Jag vill ju byta ut min brinepump då den inte fixar ett rimligt delta. Ligger på 5-6k på kalla sidan. Enligt copeland select programmet ryker så mycket som en kw där, i värsta fall, helt i onödan.

Om den därutöver är en energisnål pump så är det ju extra trevligt.
Om man har en maskin med låga drifttider så anser jag personligen att det viktigaste är att den pump som räknar på värmebehovet är snål, den går ju trots allt hela tiden utom på sommaren.

Men finns möjligheten är det så klart trevligt med snåla pumpar över allt, även om det kanske inte direkt är något man alltid tjänar in.

Hur pumparna gör rent tekniskt för att bli energisnåla det vet jag inte :D 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #69 skrivet: 31 januari 2012, 21:22:12 »
Är du säker på att den jobbar mot samma tryck hela tiden, pumpen i VP:n?

I värmepumpen sitter en vanlig icke-ström-snål cp med tre fasta lägen. Den jobbar mot en arbetstank via väl tilltagna rör. Så vitt jag kan se ska den inte påverkas av något som gör att flödet förändras.

Eller hur menar du
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #70 skrivet: 31 januari 2012, 21:44:05 »
I värmepumpen sitter en vanlig icke-ström-snål cp med tre fasta lägen. Den jobbar mot en arbetstank via väl tilltagna rör. Så vitt jag kan se ska den inte påverkas av något som gör att flödet förändras.

Eller hur menar du
Vanligt icke strömsnål pump,  :) e den inte ny? vad är det för effektfaktor på den? Vilken temp kör du ut i tanken? ja tänkte när shunten öppnar ut mot rad blir det ju ändrat tryckfall i systemet, eller är det kontstant hela tiden?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #71 skrivet: 31 januari 2012, 21:49:08 »
jag har en thermia diplomat. Den har vanliga gamla hederliga icke-ström-snåla cirkulationspumpar på varma och kalla sidan. Och inte har jag någon shunt till tanken heller. Det går rätt ut bara :) 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #72 skrivet: 31 januari 2012, 21:53:05 »
jag har en thermia diplomat. Den har vanliga gamla hederliga icke-ström-snåla cirkulationspumpar på varma och kalla sidan. Och inte har jag någon shunt till tanken heller. Det går rätt ut bara :)
ja men radkretsen är väl kopplad till tanken? har du hittat någon annan strömsnålare pump?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #73 skrivet: 31 januari 2012, 21:56:33 »
radkretsen är kopplad till tanken och har en strömsnål CP (alpha 2:a) men där mäter jag inte effekten eller flödet. Det gör jag bara över värmepumpen.

Flödet på radiatorsidan är ju föränderligt och skulle kräva att jag har en flödesmätare eller att jag har mätt upp flödet vid ett antal olika drivströmmar på cirkpumpen och att jag på något sätt läser av aktuellt varvtal.

Men jag har inte sett något direkt behov av att räkna effekten över radiatorsystemet annat än för skojs skull.  Men jag är alltid nyfiken och öppen för nya idéer. Varför borde man göra det?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #74 skrivet: 31 januari 2012, 22:04:56 »
radkretsen är kopplad till tanken och har en strömsnål CP (alpha 2:a) men där mäter jag inte effekten eller flödet. Det gör jag bara över värmepumpen.

Flödet på radiatorsidan är ju föränderligt och skulle kräva att jag har en flödesmätare eller att jag har mätt upp flödet vid ett antal olika drivströmmar på cirkpumpen och att jag på något sätt läser av aktuellt varvtal.

Men jag har inte sett något direkt behov av att räkna effekten över radiatorsystemet annat än för skojs skull.  Men jag är alltid nyfiken och öppen för nya idéer. Varför borde man göra det?

Nä varför skulle du göra det, om du vill veta vad du har för COP tänke att det kanske kunde bli en tryckförändring i systemet men det är långsökt. COP 3 på årsbasis är väl ok, vad kör du för framledning vid -18?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #75 skrivet: 01 februari 2012, 00:35:42 »
Nej några tryckförändringar över VP har jag inte noterat.

Jag har tänkt ibland att det vore lite kul att kunna se o ena sidan hur mycket VPn laddar och o andra sidan hur mycket raddarna hämtar. Momentant så att säga. Men det vore ju bara ren eye candy egentligen.

Jag siktar nog egentligen på högre COP på årsbasis än 3. För dygnet har framledningssnittet legat på 39 och COP på 3.6. Om jag i januari kan ligga på detta snitt eller bättre så borde jag kunna göra det på helåret. Även om COP är sämre vid ren VV produktion såsom i jun-aug så är det 75kwh per månad i stället för 1000kwh i januari exempelvis.

Jag har ju även tänkt att köra frikyla och det kan så klart paja COP såsom mätt på värmepumpens egen elmätare då brinepumpen kommer gå när frikylan används. det skulle innebära ca 150-300kwh som då slår mot en total förbrukning om ca 7000kwh på årsbasis och det i sin tur slår ju ganska modest på års COP. Och lite kallare år antar jag att 7000kwh snarare kommer vara 9000kwh och då blir frikylan en än mindre påverkande faktor.

Så därigenom förväntar jag mig väl snarare att ligga på 3.5 i cop på året. så länge brine håller hyfsad temp in.   

Av allt att döma kommer väl framledningen ligga på 45-47 grader vid -17-18 grader som är DUT här. Eftersom det inte vart så himla kallt ännu så har jag inte riktigt lyckats sätta min kurva ännu. När det var kallt ute i morse var det lite för svalt. Jag ökade kurvan till 34 från 33 och då blev det lite för varmt när temperaturen gick ner. 

Men jag gissar att det blir kurva 33-34 (framledning vid 0 grader) med rum 21 alltså en förskjutning om +3 grader mot kurvan. Eftersom jag inte helt tycks få till kurvan helt funderar jag på en ändrad approach.

Endera rum 20 (0 förskjutning) och en högre kurva alternativt en lägre kurva och högre förskjutning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #76 skrivet: 01 februari 2012, 08:19:27 »


Noterade också när jag kör med stegen för att mäta upp flödet så tar det ett tag innan det stabiliserar sig. Gjorde säkert av med 7-10kwh innan jag var klar. I sunkig COP 1 värme.


och ändå har du bara 4 + 2 h på elstegen. På 8 månader. Måste vara vajkalle på din timräknare. Skönt att du får något nytt att testa.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #77 skrivet: 01 februari 2012, 11:37:15 »
thermiq verkar inte logga tiden för saker när man är inne i manuellt test. Däremot loggar den när jag kör legionella exempelvis.

jag ska gå ut till värmepumpen och se om den loggar manuella test i installationsmenyn eller om även den bara loggar saker som sker under normal drift.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #78 skrivet: 01 februari 2012, 11:56:17 »
ok kollat. Siffrorna som thermiq visar är exakt samma siffror som värmepumpen visar. Det är alltså inget som thermiq har räknat ihop. Och därmed kan man nog konstatera att de manuella tester man gör via installationsmenyn inte påverkar mätaren över hur många timmar spets man behövt.

När jag går tillbaks och kollar senaste legionellakörningarna så säger thermiq (enligt sin egen mätning av tid * effekt) att en körning legionella drar ungefär 4,5kwh. under de 5 månader jag har använt pumpen skulle jag ha haft 10 legionellakörningar (var 14e dag) vilket skulle innebära ungefär 45kwh på perioden. Värmepumpen har loggat 4h * 3kw = 12kwh + 12kwh = 24kwh.

Det enda jag vet är att jag inledningsvis och under en period i oktober har råkat ha värmepumpen i läge endast värmepump, eller vad det nu heter, vilket jag i efterhand förstår även spärrar legionella. Men jag tycker ändå att det är lite lågt. För om vi drar bort 4 körningar så har vi 6st kvar och 6 * 4,5kwh blir 27kwh. Det känns i och för sig mer normalt då. Många körningar tar 4.1 och 4.2kwh. Bara en körning vad jag sett tog 5kwh så snittet på 4.5 kanske är lite väl tilltaget.

Sedan vet vi inte hur dessa timers fungerar. Gissningsvis finns det decimaler i bakgrunden och kanske är 2h 6kw steg just nu 2.9h 6kw. Vilket skulle innebära att jag gjort av med 30kwh och inte 24kwh. Så det får man anta är inom marginalen.

Så jag tror det stämmer. Men man måste ju hålla dessa under uppsikt. Jag önskar kunna lita till 100% på att drifttid kompressor, spets och VV stämmer helt och hållet. Det är ju värden man dokumenterar varje månad och inte vill ska visa fel.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #79 skrivet: 01 februari 2012, 22:24:34 »
Det är bra. Du är nog liiite vassare än mig på att dokumentera...
Men nu har jag iallafall kopplat om min tank så jag kan komma upp i rimligt antal starter. Jag har inte hunnit kolla exakt än men ser på systemframledningen att den stiger mycket fortare nu än förut. Thumbsup

Fast frågan är hur dåligt det var. Jag kan helt ovetenskapligt konstatera att min pump varit i drift i exakt 10 månader och gått totalt 769h varav 160VV.
769*2,36(som Thermia säger är overalleffekt på årsbasis) ger 1814kWh på 10 månader... Är det möjligt?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #80 skrivet: 01 februari 2012, 22:29:57 »
Doku vadå  ???   Jag kollar min räkning från tjuvarna, pröjsar och lipar lite   sen tar jag en must och glömmer allt det tråkiga Thumbsup ;D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #81 skrivet: 01 februari 2012, 22:38:20 »
Det är bra. Du är nog liiite vassare än mig på att dokumentera...
Men nu har jag iallafall kopplat om min tank så jag kan komma upp i rimligt antal starter. Jag har inte hunnit kolla exakt än men ser på systemframledningen att den stiger mycket fortare nu än förut. Thumbsup

Fast frågan är hur dåligt det var. Jag kan helt ovetenskapligt konstatera att min pump varit i drift i exakt 10 månader och gått totalt 769h varav 160VV.
769*2,36(som Thermia säger är overalleffekt på årsbasis) ger 1814kWh på 10 månader... Är det möjligt?

Jag hade som jag såg det ingen tid alls på maskinen. Sen kom december och januari och då blir det ju ett par timmar. går man 8 timmar per dag blir det 240 timmar på en månad. och är det då januari är det varmt eller så har man en stor pump.

jag har sedan mitten på aug gått 749 timmar. under maj, juni och juli och august går man ju inte så mycket. Det är ju okt-mar som man går.

Jag vet inte hur många timmar du gått i januari men säg att du får 2gång mer än detta innan mars är slut så vet du ju vad du kommer landa på på året. i timmar. Sedan är ju frågan om hur pass korrekt thermias siffra på förbrukning är.

Jag har bara kollat min tabelleffekt enligt thermias folder och där står 4,1kw. Lägger jag på 600w så får jag en ganska korrekt siffra i mitt fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #82 skrivet: 01 februari 2012, 22:42:34 »
på snart 6 månader har jag ännu inte bräckt 4000kwh vallen (3525 har jag för mig jag är på). Jag förväntar mig landa på ca 7000kwh på året

jag drog 1096kwh i januari och har garderat mig för en lite kallare februari, feb brukar vara kallare medeltemp, men i och för sig kortare månad, även om den i år är en dag längre - i alla fall.
Feb 1350kwh
mar 950kwh
apr 500kwh
maj 300kwh
jun 75kwh
jul 75kwh

så tror jag det blir :) och då skulle jag landa på 6775 på året och det förväntar jag mig vara lågt i jämförelse med lite normalare temp under höst och början på vintern än vad som var fallet under 2011.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #83 skrivet: 01 februari 2012, 22:43:27 »


Jag har bara kollat min tabelleffekt enligt thermias folder och där står 4,1kw. Lägger jag på 600w så får jag en ganska korrekt siffra i mitt fall.
Då stämmer nog 2,36 ganska bra för min då tabelleffekten är angiven till 1,7. Thumbsup
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #84 skrivet: 01 februari 2012, 22:52:28 »
 Thumbsup

om du hade totalt ca 24mwh innan VP.
Drar bort 6-8mwh beroende på hur stora hh-förbrukare ni är, familj etc...
så landar du på säg 17 000kwh i värme och vv
så drar du av för ett varmare år säg 4-5mwh
säg att du har ett behov då om 12-13mwh
detta ska du producera till ett COP om 3.5 säger vi.
då ska du dra 3571kwh på 12 månader.

Om vi säger att du har 1900 nu och det är två månader kvar där du får dra max 870kwh per månad.
Vilket skulle innebära max 360 timmar per månad eller max 12 timmar per dygn.
Om det låter rimligt så är det ju så =)
och då kommer din totala mängd timmar på vpn vara 1489 timmar för värme och vv.

Så ett normalkorrigerat år ligger du då på 4857kwh. Och ett kallt år kanske 6000kwh.
vilket då skulle ge 2000 respektive  2500 timmar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #85 skrivet: 01 februari 2012, 22:58:50 »
Thumbsup

om du hade totalt ca 24mwh innan VP.
Drar bort 6-8mwh beroende på hur stora hh-förbrukare ni är, familj etc...
så landar du på säg 17 000kwh i värme och vv
så drar du av för ett varmare år säg 4-5mwh
säg att du har ett behov då om 12-13mwh
detta ska du producera till ett COP om 3.5 säger vi.
då ska du dra 3571kwh på 12 månader.

Om vi säger att du har 1900 nu och det är två månader kvar där du får dra max 870kwh per månad.
Vilket skulle innebära max 360 timmar per månad eller max 12 timmar per dygn.
Om det låter rimligt så är det ju så =)
och då kommer din totala mängd timmar på vpn vara 1489 timmar för värme och vv.

Så ett normalkorrigerat år ligger du då på 4857kwh. Och ett kallt år kanske 6000kwh.
vilket då skulle ge 2000 respektive  2500 timmar.
Tack!
En högst rimlig kalkyl. 12h/dygn kommer att räcka lätt är min bedömning. Men vi får väl se till helgen när det visst ska bli -22 i Nykvarn.
I vilket fall som helst är det musik för mina öron. tomte::
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #86 skrivet: 01 februari 2012, 23:13:20 »
hahah ja det är sjukt fint. Hur stort är huset egentligen? nykvarn är det nere på balkan eller? 4000kwh är skrämmande lite :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad har ni för COP
« Svar #87 skrivet: 01 februari 2012, 23:21:28 »
om du hade totalt ca 24mwh innan VP.

24 milliwattimmar är skrämmande lite  :,v(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #88 skrivet: 01 februari 2012, 23:45:43 »
börjar ana ett mönster  ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #89 skrivet: 02 februari 2012, 10:25:53 »
hahah ja det är sjukt fint. Hur stort är huset egentligen? nykvarn är det nere på balkan eller? 4000kwh är skrämmande lite :D
Balkan, haha. Nej, det är liksom som Södertäljes Beverly Hills, eller Provence-Alpes-Côte d'Azurrs Saint-Tropez, typ. Men det var kanske det du menade?
Soutteräng 105+105m2. 2 vuxna, 2 barn.Hushållselsslösare, tror jag.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #90 skrivet: 02 februari 2012, 13:32:51 »
balkan var snarare en referens till varmare breddgrader givet din förbrukning :)

ok vi får se hur den mår och går nu när det blir kallare. Det känns ju som det ska vara väääldigt kallt vääldigt länge för du inte ska fixa 12h per dygn feb/mar.

skicka ett pm o berätta hur du har kopplat om den
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #91 skrivet: 02 februari 2012, 13:58:45 »
Om min förbrukning för värme+vv sjönk från 37000 till 12000 kWh samtidigt som jag höjde inomhustempen två grader, vad blev då min cop?  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #92 skrivet: 02 februari 2012, 15:06:58 »
gissningsvis ruggigt bra!!! speciellt om man jämfört med tididgare :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad har ni för COP
« Svar #93 skrivet: 02 februari 2012, 15:11:12 »
Tidigare förbrukning 37 MWh/år plus två grader varmare inne (för att få jämförbara förhållanden) borde ha gett en förbrukning på 40 MWh/år. Det ger 3,33 som års-COP. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #94 skrivet: 02 februari 2012, 15:17:45 »
vilket då förutsätter att det är förbrukning som är korrigerad för normaltemperatur. Så att ett kallare år som jämförs med ett varmare år inte får en effekt på COP. och även då faller det ibland.

Ett dygn med medeltemp på -5 grader kan slå olika beroende på om det är varmt på dagen och svinkallt på natten exempelvis. Det kan ju exempelvis vara så att man behöver spets under -5. Då att jämföra med ett dygn som ligger kring -5 hela dygnet.

Vill man veta att man sparar en massa pengar behöver man egentligen inte sitta och räkna på COP. Det handlar snarare om att ta reda på vilken verkingsgrad ens värmesystem har.  Och då krävs normalt sett löpande loggning av förbrukning och avgiven effekt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #95 skrivet: 02 februari 2012, 15:41:24 »
Jo det var vad jag kom fram till
gillar ett enkelt överslag utan loggning & annat ;)
räknar man inte med 5% ökning per grad?

Tidigare förbrukning 37 MWh/år plus två grader varmare inne (för att få jämförbara förhållanden) borde ha gett en förbrukning på 40 MWh/år. Det ger 3,33 som års-COP. 
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #96 skrivet: 02 februari 2012, 18:20:57 »
jo visst kan man göra så. Så blir COP jätte mycket sämre nästa år om det är kallt  a:gl
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #97 skrivet: 02 februari 2012, 21:40:47 »
jo visst kan man göra så. Så blir COP jätte mycket sämre nästa år om det är kallt  a:gl
Hehe...nä bara om elpatron gick in.
Och det gör den inte eftersom den är avstängd.
Räknat förbrukningen över tio år med vp nu.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #98 skrivet: 02 februari 2012, 21:48:08 »
jo den blir ju sämre om man säger att
grundförbrukningen var 30 000
alternativ 1 : nu har jag 10 000 då är COP 3
alternativ 2: nästa år har jag 15 000 då är COP 2.

Det har inget med verkningsgraden att göra. Det har bara med besparing att göra. Och det är en ganska dålig indikator på detta också då den inte är korrigerad för normaltemp exempelvis. Alterantiv 2 skulle ju kunna vara mycket bättre besparing för det var ett år med en svinkall vinter och grundexemplet på 30 000 kanske var ett varmt år.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #99 skrivet: 02 februari 2012, 22:15:16 »
Nu e du lite tramsig Rinnan...
Har mätt förbrukning alla år sedan 1998.
Slutade dock äta julgröten framför vp för flera år sen. ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad har ni för COP
« Svar #100 skrivet: 02 februari 2012, 22:28:52 »
Jo det var vad jag kom fram till
gillar ett enkelt överslag utan loggning & annat ;)
räknar man inte med 5% ökning per grad?

Jo, det var vad jag gjorde efter lite avdrag för varmvatten. När man har värmepump bör man tänka på att pumpens elförbrukning ökar kanske 8 % för varje grad varmare inne man vill ha: 5 % ökat värmebehov per grad plus 2-3 % för sämre COP plus lite mer tillsatsel. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #101 skrivet: 02 februari 2012, 22:40:38 »
Som det kanske syns i signaturen under, från 38MWh (med toppår på 40) till cirka 14MWh. Har ingen separat elmätare, men min HH- el torde ligga kring 7-8MWh, enligt egna mätningar/beräkningar.  ÅrsCOPet borde ligga lite bättre än överslagsberäkningen som finns i thermias manual. Är väl troligen mitt lågtempade system som står för den förbättringen.

Jag har ganska lika värden som Roland förutom att vi fortsatt med samma indeterministisk som innan.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #102 skrivet: 02 februari 2012, 22:43:10 »
Nu e du lite tramsig Rinnan...
Har mätt förbrukning alla år sedan 1998.
Slutade dock äta julgröten framför vp för flera år sen. ;)

mitt syfte är inte att skriva dig på näsan eller försöka ändra på hur du beräknar COP!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för COP
« Svar #103 skrivet: 04 februari 2012, 00:01:11 »
Jag kollade de senaste två dygnen, medeltemp på -11.6*C och en framledning runt 50*C ligger ändå COP på 3.05, det tycker jag är fantastiskt! VB-in på +1 i slutet av körningarna
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #104 skrivet: 04 februari 2012, 00:05:53 »
jag håller med sad_ant. Det är det jag förvånas över mest. Hur pass högt man kan gå innan COP 3 gränsen spräcks!! coolt som fan är bara förnamnet.

-14 41 fram och COP på 3.6 verkar hålla. Men mitt fusk är nog KB in på 5.61 ºC
Frågan är hur många år det håller  :'(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #105 skrivet: 04 februari 2012, 10:30:08 »
Om min förbrukning för värme+vv sjönk från 37000 till 12000 kWh samtidigt som jag höjde inomhustempen två grader, vad blev då min cop?  :)

ca COP 3,26 bör den vara på, med dessa värden, låter ju bra.   

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #106 skrivet: 04 februari 2012, 15:45:28 »
Jo jag är nöjd. Ffa med besparingen, som gjorde att anläggningen betalade sig snabbt. Exakt cop vet jag inte, annat än att den måste vara över 3. Och med det kan jag sova på natten.
Nu borde den gå upp kanske 10% när vi kopplar på borrhål 2. Brine nu -1/-4, hoppas hamna över nollan hela året sen.
Jag kom till slutsatsen flera år sedan att med samma köldmedium och samma kompressor i en bra lågtempanläggning kan vi alla nog komma upp mot 4. Eller kanske lite till. Så slipper vi bråka om vem som 'har störst' etc ;)
edit: sen påstår en del tillverkare emellanåt att de kan trolla med knäna och boastar med cop 5. Senast CTC. Upp till bevis då.
En bekant tar nog priset i besparing - privatbostad belägen mellan två sjöar, gick från 50m3 olja i årsförbrukning till 1m3 (som tillskott) med sjövärme.
Fast hans cop vet jag inte :)
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 16:06:34 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #107 skrivet: 04 februari 2012, 16:15:26 »
ja nu är COP 3.5 long gone. Satte i gång thermia link i dag. Verkar inte fungera optimalt. Ännu i alla fall.

Ska bli intressant och kolla COP mot kvällen. Den kör ju framledning bör på 50 grader (den vill nog ha mer men jag har satt max där) när det är -8 ute :)

Den va uppe vände på 60 grader. Jag har ju bara en bufferttank men från den hämtas nu 56 grader lol.
termostaterna verkar strypta ganska mycket för det är ett delta över tanken på över 16k just nu.

jahopp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #108 skrivet: 04 februari 2012, 16:25:21 »
Är det Linken som stryper temostaterna, eller har du helt enkelt för varmt inne (för hög kurva) så de skall strypa bort värme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #109 skrivet: 04 februari 2012, 16:45:23 »
ja nu är COP 3.5 long gone.

En fundering kring det. Tror famledning bör låg på 49 när det var -35(VP givare sa -32 eller -33).
I vart fall, jag tänkte såhär: VP orkade driva upp framledningen i 45,7 igår kväll utan tillsats, delta 7. Deltat med tillsats blev betydligt högre än utan(förståss mht mer effekt).
Värmepumpens upplevda framledning ligger troligen 7-8 grader över returledningstempen, sen är det elpatronen som levererar resten...och den sitter efter värmepumpen, eller hur ?
Ska jag titta i ett diagram som visar COP vs framledning så är det inte framledning på displayen som VP arbetar mot, utan retur + 7-8 grader...
Då ligger man ju inte så dåligt till ens när det är -35...  :)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #110 skrivet: 04 februari 2012, 21:35:05 »
ofta fixar ju en värmepump att leverera ganska gott med effekt men mängden ström som krävs ökar.

När jag kollar realtids COP på min maskin kan man se detta till viss del över en körning.

Och små skillnader i delta kan ge stora effekter om man har högt flöde, exempelvis. Om vi tänker oss att ett delta på 8 motsvarar 16kw så är ju 0.5c 1kw.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #111 skrivet: 04 februari 2012, 23:55:10 »
ahh ordningen börjar återställas. 5.35 in vid drift. KB delta 5.3K. 47 grader framledning med ett snitt på 46. -18 ute. 30 minuter gångtid, dryga 12 timmar totalt på dygnet. Troligen skulle 46 vara perfekt för jag noterar att det inte är fullt flöde på externa cirkpumpen. Ca 25% av husets totalflöde verkar strypa just nu. Men det måste ju finnas lite pulver om det börjar blåsa. Nackdelen är att man hoppar upp 1-2 grader extra (mer än vanligt) över bör. 46 grader hade legat tightare helt klart. Nu när körningarna är lite längre kan det bli stor skillnad på en grad.  Nu vid slutet av körningen är framledningen 50 grader och COP verkar ligga på 3.3.

Ser jag till att trimma ner tiden och ha många starter (20-25) så får jag fine temp på hålet, och det ger ju tillbaks fin effekt. Men visst i stället blir det många starter. När förhållandena är lite gynsamare ute känns det mer ok att gå upp i temp i körningarna med längre körningar och färre starter. Kondenseringen är ju lägre då och gångtiderna på dygnet också. Men jag är inte så rädd för detta med antal starter. Om jag kan hålla mig på 20 i snitt under värmesäsongen så finns det mycket vunnet - kontra att till varje pris ha så få som möjligt. Det finns för många nackdelar med detta i den löpande driften.

Jag beräknar att jag efter att maskinen nu är ordentligt tät och med nuvarande brine-temp så ger jag 15% mer än märkeffekt. 17.5kw är indikerat just nu.

Planen har ju byggt på att jag ska ha mycket lägre temp in och därmed förlora jämfört med märkeffekten. Men att ändå fixa behovet utan spets. Med ett nytt hål och så pass varm höst/vinter (innan denna vecka alltså) så blir ju resultatet att man har massor extra att ge.

Nu blir det inget mer labbande för nu blir det semester en vecka.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!