Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 november 2005, 00:20:41 »Köp fliströja till jul den är lönsam
Skrivet av: Bertil« skrivet: 23 november 2005, 00:20:41 »Köp fliströja till jul den är lönsam
Skrivet av: piece« skrivet: 22 november 2005, 18:43:29 »Facit är bäst! stryp rejält vänta ett dygn sen justerar du igen.. App ap ap, Var inte helt säker på det... Min fru är rätt nöjd med det ropiska klimatet Skrivet av: Bertil« skrivet: 22 november 2005, 12:27:09 »Facit är bäst! stryp rejält vänta ett dygn sen justerar du igen..
klart du ska strypa övervåningen +26 gör ingen glad!! Skrivet av: piece« skrivet: 21 november 2005, 20:33:21 »Hmm
Tempen på övervåningen är tillbaks på 26,5 gr. Undervåningen & Källaren har fått ca:2 gr varmare. Och jag kör fortfarande på kurva 4,7 men har sänkt finjusteringen på min IVT Greenline HT 9 med 0,5 gr till 1,5gr. Är det någon som har några ideér om hur mycket jag ska ändra på strypningen i ventilen enl föregående post? Skrivet av: tosses« skrivet: 21 november 2005, 17:36:07 »Till asdf:
Inte självcirkulation, men gamla rör från 1946 Jag tycker din teori stämmer med det vi upplevde, att värmen transporterades till övervåningen. År 2 så fick vi i alla fall skruva ner VP med minst 1 grad. Skrivet av: diplomaten« skrivet: 21 november 2005, 14:32:32 »Citera Genom att strypa flödet till radiatorerna där du har onödigt varmt, så kommer det troligtvis bli varmare på nedervåningen. Vilket möjliggör sänkning av utgående tempen från VP, lägre temp ut =bättre COP. Dessutom ger lägre innetemp= lägre energiförbrukning Detta är inte helt säkert! Genom att strypa flödet på övervåningen så kommer VP upp I temp snabbare och det kan bli kallare på bottenvåningen pga. kortare gångtider. Detta får du kompensera med att höja temp eller kurva (thermia). Men, du kommer att spara pengar på att sänka temp på övervåning. Skrivet av: asdf« skrivet: 21 november 2005, 13:52:18 »Svar till tosses.
En stor del av värmeöverföringen mellan våningarna sker genom luftombyte mellan våningarna. Jag förmodar att du ej har någon dörr till trappan som är stängd. Då sker endast en liten del av värmeöverföringen genom bjälklaget. Varm luft är lättare än kall. Om andra våningen är varmare än den första sker det bara en mycket liten lufttransoprt mellan våningarna genom trappan. Om första våningen är varmare än den andra är ökar lufttransoprten genom trappan med temperaturskillnaden. Det sker alltså en stor transport av värme från första till andra våningen. Ytterligare en sak som komplicerar det hela är att temperaturen vid taket är högre än vid golvet. Om du har samma temp. på båda våningarna(mätt mitt i rummen) kommer en lufttransport att ske mellan bottenvåningens översta luftlager(varmt) och andra våningens nedersta luftlager) kallt. 2. Du skriver inte vad du har för radiatorsystem. På den gamla goda tiden då man hade självcirkulation gjorde man oftast en korrekt dimensionering av rördimensionerna. I mitt hus är rören till de minsta elementen ½" och till de största 1,25". Skrivet av: Bertil« skrivet: 21 november 2005, 12:11:46 »Lite teori kring strypvärden har du här...
Lite fiin läsning http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf Skrivet av: tosses« skrivet: 21 november 2005, 11:04:53 »Hmm, första året så körde jag övervåningen med termostater som var lågt ställda vilket ledde till att det blev kallare på första våningen vilket ledde till att jag var tvungen att vrida upp temperaturen på VP.
År 2 öppnade jag alla element på vån2 och fick då varmare på vån1 och kunde vrida ner VP. Jag antar att om jag sänker temp på vån2 så att vån2 blir kallare än vån1 så stiger värmen från vån1 till vån2 och det blir då kallare å vån1. Har jag varmare på vån2 än 1 så "försvinner" inte värmen från vån1. Jag vet inte annars hur jag ska förklara det? Skrivet av: piece« skrivet: 19 november 2005, 22:02:27 »JAg testade att skuva in hanrdattarna, nu är dom öppna ca: 1/4 del och det verkar rätt lagom
Finns den någon so vet hur mycket jag skall ända på den fasta strypningen då? Och verkar det rimligt? Det är förresten Danfoss mojänger jag skall strypa in. Skrivet av: Rickard« skrivet: 18 november 2005, 10:20:05 »Din värmepump kommer dessutom at kunna värma huset ned till en lägre utetemp än vad den skulle kunna göra om du fortsätter "basta" på övervåningen.
Skrivet av: Fixaren« skrivet: 18 november 2005, 08:03:33 »Genom att strypa flödet till radiatorerna där du har onödigt varmt, så kommer det troligtvis bli varmare på nedervåningen. Vilket möjliggör sänkning av utgående tempen från VP, lägre temp ut =bättre COP. Dessutom ger lägre innetemp= lägre energiförbrukning
Skrivet av: piece« skrivet: 18 november 2005, 07:58:31 »OK då ger jag mig till att börja strypa in elemenen på övervåningen då.
Finns ett anat gamla stora och nya med minder vatten i som jag kompletterade med i somras när pumpen åkte in. Men nu i slutändan vad blir vinsten? Sänkt gångtid på pumpen? Bättre cop? Kan jag köra på en lägre kurva? Blir det en stor el besparing? Eller är det bara en ren komfortfråga? Skrivet av: Rickard« skrivet: 18 november 2005, 00:10:50 »Enkla råd:
Stora radiatorer fullt öppna Pyttesmå hårt strypta de på övervåningen mer strypta än dem nere (samma storlekar) DeltaT över systemet som helhet vid "max" framledningstemp (när värmepumpen gått mer än 40 minuter utan stopp) ca 7-8 grader, har du mer än så öka cirkpumpen ett snäpp. Har du mindre än så minska cirkpumpen ett snäpp. Skrivet av: Rickard« skrivet: 18 november 2005, 00:08:41 »Enkla råd:
Stora radiatorer fullt öppna Pyttesmå hårt strypta de på övervåningen mer strypta än dem nere (samma storlekar) DeltaT över systemet som helhet vid "max" framledningstemp (när värmepumpen gått mer än 40 minuter utan stopp) ca 7-8 grader, har du mer än så öka cirkpumpen ett snäpp. Har du mindre än så minska cirkpumpen ett snäpp. Skrivet av: Bertil« skrivet: 17 november 2005, 23:53:38 »Osså stryper du extra uppe. Man ska inte elda för kråkorna...
Skrivet av: obelix« skrivet: 17 november 2005, 23:47:08 »med den differansen hemma tycker jag du ska mäta tempen på vattnet när det lämnar elementet det ska vara samma på alla om du har uppnåt rumstemperaturen du önskar.
nu när det blir kallare ute är det enklare , exempel vid 0 grader har du en tillops temp på 42 grader skall returen ligga på 35 grader vid minus 10 50grader tillop retur 42 grader eller plus 5 38 tillop 32 retur på det viset får du rätt termisk avspegling från varje radiator och du håller ner returtempen till värmepumpen. och ett bra inomhusklimat . gör injusteringen på returventilen vid varje element och var tuff från början . öppna ventilen max 2 varv till att börja med vänta sen ett par timmar så justeringen hinner sätta sig eftersom du inte har något fast kv värde att gå på får man göra det på känsla och det tar lite tid men det blir bra :)obelix Skrivet av: piece« skrivet: 17 november 2005, 22:52:20 »Jag är ju ny på detta, min pump drifstattes ju i augusti,
och först nu kan man väl igentligen börja pilla med grejerna Nu till frågan: På nedervåningen i huset så är det behagliga 21 gr men på övervåningen 27 gr... Inte så att jag eller nå´n i familjen lider av det men finns det en riktig energi besparing att göra här genom att strypa ner elemenen så jag landar på 21-22 gr även på övervåningen. Eller kan vi fortsätta mysa i vår övertempererade övervåning? Ska kanske nämnas att det är 2 rörs-system och handrattar på elementen som står på för fullt. Naturligtvis finns kanske största besparingen i att hänga upp ett par element till på undervåningen och sänka kurvan på pumpen, men nu var det inte det som var frågeställningen. |