Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pannrum och skorsten efter installation av L/V  (läst 1916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mersavo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pannrum och skorsten efter installation av L/V
« skrivet: 23 september 2007, 10:37:28 »
Hejsan
Här kommer en frÃ¥ga frÃ¥n en nybörjare i dessa ämnen.Vi har köpt ett hus i norra skÃ¥ne och där finns just nu en oljepanna frÃ¥n -73.Den kommer vi att byta ut mot luft/vatten . Vad händer med skorstenen och pannrummet. Blir skorstenen dÃ¥lig dÃ¥ den inte är i "drift" och värmen frÃ¥n pannan idag i pannrummet när den försvinner finns det risk för mögel dÃ¥? Huset är 2 plans med källare och vind , treglasfönster och tilläggsisolerad -80 talet . Boytan är pÃ¥ 140kvm . När vi skaffar L/V värmaren skall man dÃ¥ även skaffa varmvattenberedare ? Som kompement till värmaren sÃ¥ blir det väl en elpatron . Jag har läst mycket pÃ¥ sidorna här och försöker ta in sÃ¥ mycket information som möjligt .Det blir väl sÃ¥ när man är nybörjare. Hoppas nÃ¥gon kan ge oss lite bra tips och svar pÃ¥ vÃ¥ra funderingar för ett friskt  hus . Sc:,h

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Pannrum och skorsten efter installation av L/V
« Svar #1 skrivet: 23 september 2007, 10:56:08 »
Citera
Vad händer med skorstenen och pannrummet. Blir skorstenen dålig då den inte är i "drift" och värmen från pannan idag i pannrummet när den försvinner finns det risk för mögel då?
Skorstenen kan man skydda från regn och snö med ett skorstensskydd. Pannrummet kan kompletteras men en extra radiator. Luftfuktigheten i källaren kommer troligen att öka och vara som högst på sensommaren. Ett sätt att motverka hög luftfuktighet är att köra grundvärme i källaren sommartid.

Citera
När vi skaffar L/V värmaren skall man då även skaffa varmvattenberedare ?
En L/V-värmepump brukar kombineras (dockas) med en elpanna som har en inbyggd varmvattenberedare.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pannrum och skorsten efter installation av L/V
« Svar #2 skrivet: 23 september 2007, 11:12:28 »
Normalt kör man en luft/vatten-pump tillsammans med en tillhörande elpanna. I elpannan finns då både varmvattenberedare och styrenheter för pumpen. Ctc har exempelvis EcoEl tillsammans med pumpen EcoAir, men alla andra märken har liknande lösningar.

När du tar bort oljepannan, murar du in en draglucka i murstocken där oljepannan anslöt, och en radiator i pannrummet behövs nog också för att hålla värmen. En avfuktare kan kanske behövas för att hålla borta fukten. På skorstenen behövs en kåpa för att skydda mot regn, när inte oljan värmer den längre, har man möjlighet skadar det inte att elda då och då i en öppen spis eller liknande om det finns något sådant.

En elpanna kostar i runda tal hälften så mycket som pumpen, ca 25.000:-, och då ingår ju styrenheten och lite andra prylar, annars måste du köpa en separat styrenhet.

En panna med tillhörande pump är nog den bästa lösningen, då har man grejor som är avsedda att funka ihop, sen gäller det bara att hitta en bra installatör som man har förtroende för.
« Senast ändrad: 23 september 2007, 11:16:13 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mersavo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pannrum och skorsten efter installation av L/V
« Svar #3 skrivet: 23 september 2007, 14:38:48 »
Hej igen
Jag tackar er för informationen .Jag sÃ¥g efter att jag skrivit att  det fanns en liknande frÃ¥ga som min.SÃ¥ jag har tagit in vad som svarats här och även pÃ¥ den andra platsen.SÃ¥ nu ska jag "bara" kolla upp vilken kombination som är den bästa . Vi har tittat pÃ¥ CTC , det dom har .Ska väl även titta lite mer och även höra vad rörpularna har för Ã¥sikt avseende vÃ¥rt hus vad gäller "hela paketet".
 pÃ¥ Ã¥terseende och tack.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!