Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: första mÃ¥naden med X11  (läst 1843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
första månaden med X11
« skrivet: 15 oktober 2011, 21:43:33 »
Nu har jag haft min X11 i en månad och jag har lite funderingar. Senaste veckan har det börjat bli frostnätter och pumpen har fått börja jobba lite. Nu känner man igen sig med många andra här på forumet i att springa upp å ner i källaren, varvat med att springa och känna på ledningarna och elementen i tid och otid. Men, det jag har lagt märke till är att den startar och stoppar i mitt tycke relativt ofta. Jag skulle uppskatta minst 2-4ggr i timman. Eftersom det är en X-modell så har jag fattat det som hela grejen är att den ska kunna tuffa på låga varv lite mer konstant i stället för tvärt om.

Det jag misstänker är att jag mÃ¥ste sänka kurvan. Är jag rätt ute?  Sc:,h

Temperaturen inne är konstant runt 21ºC, men det visar väl bara att innegivaren jobbar som den ska.
Läste i instruktionen b00k nÃ¥got om en faktor pÃ¥ 5 för innegivaren som är satt som standard och som mÃ¥ste sänkas om man har golvvärme. Nu har jag inte golvvärme, men däremot 7st splitter nya element som ska vara anpassade för värmepump plus fläktkonvektor i källaren. Ska jag sänka faktorn ocksÃ¥?  Sc:,h

Behövs det mer information om systemet så bifogar jag det, men jag är mest nyfiken på om jag är på rätt spår...

//CH





« Senast ändrad: 15 oktober 2011, 21:52:36 av Nohab »
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: första månaden med X11
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2011, 23:27:55 »
Om ditt hus behöver mindre än vad din värmepump kan leverera som minst så måste även denna stoppa och sedan starta.

Genom att ha inomhusgivaren aktiv och låta denna reglera så vet du inte hur bra eller dåligt ditt system är injusterat.

Genom att sätta faktor till 0, eller motsvarande på IVT så kan inte längre inomhusgivaren reglera och då vet du hur det ligger till med kurva etc. Då är grundtanken att du sänker kurvan om det är för varmt. Men det kan ta ett dygn innan du märker av någon skillnad så det gäller att inte ändra för ofta.

Jag har 0 koll på just din pump så ta inte detta för sanningar utan mer generella råd som brukar gå att applicera på de flesta värmepumpar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: första månaden med X11
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2011, 08:17:32 »

Genom att ha inomhusgivaren aktiv och låta denna reglera så vet du inte hur bra eller dåligt ditt system är injusterat.


Tack för svaret.
Mycket tänkvärt! Känns som man inte ska koppla in inomhusgivaren innan man fÃ¥tt kurvan att funka tillfredställande. Just nu vet jag ju inte det, eftersom man inte kan fÃ¥ ut bra statistik etc ur burken.  >:(

Får nog bli en avaktivering av inomhusgivaren idag och hela nästa vecka så får vi se hur det tar sig ut.

Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: första månaden med X11
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2011, 10:15:39 »
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: första månaden med X11
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2011, 10:08:56 »
I stället för att avaktivera givaren så kan du ställa påverkan till 0. Då kan du fortfarande se hur varmt du har inne, men den påverkar inte värmekurvan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: första månaden med X11
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2011, 08:54:46 »
I stället för att avaktivera givaren så kan du ställa påverkan till 0. Då kan du fortfarande se hur varmt du har inne, men den påverkar inte värmekurvan.

Tack för tipset!
Hittade nämligen inte var man skulle kunna avaktivera enkelt i menyerna.  Thumbsup
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!