Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klent varmvatten  (läst 4688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Klent varmvatten
« skrivet: 01 juni 2006, 13:24:36 »
Varmvattnet i min IVT C7 / sjövärme  är otillräckligt, bÃ¥de vad gäller mängd och temperatur. När jag mäter tempen pÃ¥ det utgÃ¥ende kopparröret direkt ovanpÃ¥ pumpen sÃ¥ visar den dryga 39 grader. Den är inställd för 46 grader (men bryter pÃ¥ 48.5 enligt displayen, av nÃ¥gon anledning). Enligt manualen skall den "verkliga" tempen vara ytterligare cirka 5 grader, vad som nu menas med det. Men i mitt fall är det alltsÃ¥ inte alls sÃ¥. NÃ¥gon som har nÃ¥gra tips ?
Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Klent varmvatten
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2006, 14:23:03 »
Tror det är fel pÃ¥ temperaturgivaren.  Det gÃ¥r att göra en grov kontroll genom att jämföra med kompressortemperaturen i slutet av en varmvattenberedning. Den bör ligga runt 85 grader. Värden under 80 grader tyder pÃ¥ fel pÃ¥ beredarens temperaturgivare.

Det är normalt att den bryter på högre temperatur. I grundinställningen arbetar den +- 2,5 grader runt det inställda värdet. Pumpen börjar göra varmvatten vid 43,5 och stänger vid 48,5.

Givaren sitter en bit ner på beredaren och det är varmare vatten i toppen. Därav manualens text om ytterligare 5 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Klent varmvatten
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2006, 15:01:07 »
Jag ser 3 möjliga orsaker till din lågt uppmätta temp på utgående rör:

1. Om du inte isolerat din tempgivare som du mäter med på röret så kan den visa >5 grader mindre än den verkliga temperaturen. Du bör för att få en riktig mätning både isolera ordenligt och spola så pass länge att röret verkligen hinner värmas upp ordentligt.

2. IVT:s tempgivare har en tendens att visa fel... det kan vara som Roland säger att den visar några grader för mycket.

3. Man har vid installationen kopplat fel, inkommande kallvatten på stosen för utgående varmvatten och tvärtom, du kommer i så fall att ta vatten från botten av beredaren (kallare) och fylla på i toppen (där det varma vattnet finns) vilket kan ge en lägre utgående temp än vad man kunde tro vore möjligt.

Nu är jag inte så insatt i IVT:s styrdator, men om du kan se hetgastempen i den så är det ett bra sätt att felsöka enligt Rolands tips. Ca 85 grader... Om den är lägre än så kan du prova öka börvärdet för tappvarmvatten succesivt tills du får en hetgastemp som ligger i det området.

Kolla även att den stoppar tappvarmvattentillverkningen när temperaturen når inställt värde +2.5 grader, annars stannar den på HP-pressostaten eller eventuellt driftspressostaten, lite beroende på hur IVT förreglar sina maskiner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Klent varmvatten
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2006, 15:43:45 »
Varmvattnet i min IVT C7 / sjövärme  är otillräckligt, bÃ¥de vad gäller mängd och temperatur. När jag mäter tempen pÃ¥ det utgÃ¥ende kopparröret direkt ovanpÃ¥ pumpen sÃ¥ visar den dryga 39 grader. Den är inställd för 46 grader (men bryter pÃ¥ 48.5 enligt displayen, av nÃ¥gon anledning). Enligt manualen skall den "verkliga" tempen vara ytterligare cirka 5 grader, vad som nu menas med det. Men i mitt fall är det alltsÃ¥ inte alls sÃ¥. NÃ¥gon som har nÃ¥gra tips ?

"ovanpå pumpen"? Är det utgående varmvatten du mäter på? Är vattnet stillastående när du mäter?

På C-modellen sitter rören för varmvattenladdning på insidan av chassiet.

Det finns modeller av C7 som startar och stannar på temperaturen från beredarens yttermantel (GT3) och de som startar på GT3 men stannar på VB-in (GT9). T.ex. HT C7 med VV-bör=46° diff=5° startar när GT3 är 43,5° och stannar när GT9 är 48,5° dvs GT3 är ~55°.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Klent varmvatten
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2006, 13:40:12 »
Tack för era synpunkter! (Jag sitter på ett Internetcafe, men antecknar och tar med mig hem för fortsatt funderande).
I mellantiden kan jag säga att jag bedömer att de dryga 39 graderna är rätt uppmätta (givaren hårt tejpad mot kopparröret där det lämnar plåtskåpet), flera minuters spolande av vv-vattnet.) Dessutom är ju grundproblemet att vv-vattnet är otillräckligt ute vid tappställena, oavsett riktigheten i det uppmätta värdet.

En annan "mysko" detalj: Rören för inkommande kallvatten och utgÃ¥ende varmvatten synes faktiskt vara sammankopplade med ett rör  , med inte mindre än 3 ventiler/tryckvakter (eller vad det nu är) inblandade i koppleriet.  Platsen för koppleriet är alldeles utanför plÃ¥tskÃ¥pet. (Jag är VVS-novis, som kanske kan anas vid det här laget).
Röret för utgående varmvatten blir aldrig kallare än 36 grader, oavsett att inget uttag av varmvatten gjorts på flera timmar. Men kanske beror detta på att kopparn leder värmen vidare från det heta innandömet.
Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Klent varmvatten
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2006, 21:18:16 »
Jag har nu informerat mig om att en del av "koppleriet" utgörs av en blandningsventil LK 550. Dess syfte är tydligen att begränsa tempen på varmvattnet, så att skållning undviks. Den måste rimligtvis vara boven i dramat...
(Jag mäter iofs tempen i n n a n ventilen, men kanske stryper den flödet på varmvattnet så mycket att det blir som det blir).

Nästa problem är att ventilen har ärgat fast; jag kan inte rubba den...

Sen kan man ju undra hur man ska kunna förebygga legionella, med denna typ av permanent begränsning...

OK; förhoppningsvis får jag loss ventilen, och visar detta sig lösa problemet!
Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klent varmvatten
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2006, 00:46:59 »
Jag har nu informerat mig om att en del av "koppleriet" utgörs av en blandningsventil LK 550. Dess syfte är tydligen att begränsa tempen på varmvattnet, så att skållning undviks. Den måste rimligtvis vara boven i dramat...
(Jag mäter iofs tempen i n n a n ventilen, men kanske stryper den flödet på varmvattnet så mycket att det blir som det blir).

Nästa problem är att ventilen har ärgat fast; jag kan inte rubba den...

Sen kan man ju undra hur man ska kunna förebygga legionella, med denna typ av permanent begränsning...

OK; förhoppningsvis får jag loss ventilen, och visar detta sig lösa problemet!

Det bästa vore att få bort blandningsventilen helt, det är sällan en sån behövs om man har bergvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Klent varmvatten
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2006, 13:33:02 »
Jag har nu eliminerat blandningsventilen som felkälla. Men jag är fortsatt misstänksam mot div tempgivare. Bl a visar "värmebärare ut" 7-8 grader högre värde än det jag själv mäter upp. Men det kanske inte spelar nån roll för funktionen. Mer anmärkningsvärt är kanske att "värmebärare retur" visar nästan 20 grader lägre värde än dito ut, vid varmvattendrift.
Dagens hypotes är att detta indikerar att flödet är för lågt på varma sidan. Kanske går cirkpumpen för långsamt, kanske är den trasig....? Hur avgör man egentligen om den funkar ?
En undran till: Hur gör man för att öka varvtalet på pumpen ? Jag ser att det sitter något som ser ut som en justeringsskruv på pumpen, men den sitter stenhårt fast (den "pekar" f n nånstans mitt på skalan). Kan man justera under drift, förresten ?

Som alltid, tacksam för synpunkter och tips!
Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Klent varmvatten
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2006, 15:14:54 »
Det är normalt med stor temperaturdifferens VBin-VBut vid varmvattenberedning har dock själv inte så mycket som 20 grader. Om 20 grader inkluderar 7-8 grader felvisning så har vi ungefär samma värden.

I botten av beredaren är vattnet mycket kallt när pumpen startar, det är ofta just inkommet kallvatten. Skulle flödet vara högt skulle VBut bli lÃ¥gt pga att pumpen inte klarade av att värma det kalla ingÃ¥ende vattnet sÃ¥ mycket. VBut skulle dÃ¥ kunna bli lägre än varmvattnet i toppen av beredaren sÃ¥ man skulle börja varmvattenberedningen med att kyla toppvattnet. Jag tror därför att det är avsikligt ordnat sÃ¥ att flödet är lägre under varmvattenberedning. 

IVT:s temperaturgivare är inte mycket att lita pÃ¥, de  visar ofta nÃ¥gon eller ett par grader fel. I och med att man ser en decimal tror man att det är bättre än de är.

Det skall gå att justera hastigheten på cirkulationspumpen under drift. Det brukar vara tre lägen. Antingen ett vred som man hanterar med fingrarna eller ett grovt spår för skruvmejsel, det beror lite på fabrikat på cirkulationspumpen. Jag tror inte det är pumpens hastighet som är problemet.

Är varmvattenberedaren nyligen avluftad? Finns det en massa luft i manteln fungerar den inte bra. Luft har en tendens att ansamlas i varmvattenberedaren, det är ju varmast där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lagoro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Klent varmvatten
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2006, 12:39:39 »
Jag vet ytterst lite om historiken för anläggningen. Har köpt huset av en 80-årig änka, som helst talade om blommor och bin...
VVS-killen som installerade för 6 år sedan visar en påfallande ovilja/tidsbrist att komma och hjälpa till...

Jag hittade vredet för hastighet på cirkpumpen, och har experimenterat lite (den var inställd på näst lägsta hastighet av fyra): Högsta hastigheten gav faktiskt cirka 3 grader högre temp på tappvattnet ( i alla fall initialt), men det var fortfarande helt otillräckligt för att t ex ta ett hett bad. I detta läge ö k a d e differensen VBin-VBut till cirka 24 grader. Kompressortemp fortfarande cirka 85 grader vid stopp.

Lägsta hastighet gav lägre tapptemp; cirka 38 grader. Diffen minskade till cirka 17 grader.

I tillägg till detta har jag ställt in cirkpumpen för att gå endast när kompressorn går. Detta verkar ha lett till att de ljudliga knäppningarna i golven vid slutet av vv-cykeln har upphört. Skönt, men hittills den enda framgången...

En allmän förståelsefråga: Är det så att det primära hetvattnet cirkulerar i en yttre behållare, och därigenom skall värma upp tappvattnet i den omslutna inre behållaren ?
 Kan man i sÃ¥ fall överhuvudtaget förvänta sig att 60 liter, som i snitt hÃ¥ller 44 grader i tid och rum, skall värma upp 160 liter till en temp som möjliggör heta bad...?
 

Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klent varmvatten
« Svar #10 skrivet: 10 juni 2006, 14:38:21 »
Jag brukar kunna hälla upp ett bad med drygt 40 ºC på vattnet från en 160 liters beredare med ca 42 grader i botten.

Den stora tempskillnaden på VB tyder på en felande tempgivare. Har du inte en givare som visar temperaturen i nedre delen av VVB? Vad visar den i förhållande till VB-in och VB-ut vid VV-laddning.

Sen tror jag inte på att diff VB kan öka med högre flöde på cirkpumpen, antingen är den felkopplad eller så har du sett fel. Det stämmer däremot att en högre diff VB vid VV-laddning kan ge lite varmare vatten.

En enkel lösning är att helt enkelt öka temperaturen i menu 2.3 ett par grader


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Klent varmvatten
« Svar #11 skrivet: 11 juni 2006, 11:41:56 »
I utgångsläget skall det finnas 160 L varmt vatten i behållaren och ett antal liter varmt vatten i manteln. Det är en tröghet i värmeövergången från manteln till innerbehållaren. Tappar man upp ett bad snabbt har man inte så stor glädje av vattnet i manteln, det är innerbehållarens varma vatten man utnyttjar.

Är liksom Carl N förvånad över att högre fart på pumpen gör högre temperaturdifferens.

85 grader kompressortemp när pumpen stannar är helt normalt, undrar om det inte kan vara Rickards alternativ 3, felkoppling det handlar om. Har det alltid varit problem med varmvattnet? Kan kanske bli svårt att få besked om det. Kontrollera med bilderna i manualen om rören är rätt kopplade.

Återkommer till frågan om manteln är avluftad, är det en massa luft där fungerar det inte bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!