Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen i uthuset  (läst 1287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Catta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepumpen i uthuset
« skrivet: 20 november 2017, 20:42:56 »
Hej,
Jag har funderingar på bergvärme. Tyvärr har huset ingen källare, så jag ser två alternativa värmepumpsplaceringar - antingen offrar jag skafferiet där elpatronen är dockad till kökspannan eller så placeras värmepumpen i uthuset ca 15 meter från huset. Jag skulle helst vilja behålla skafferiet och ha ett tyst hus. Hur stor blir energiförlusten med uthusalternativet och hur mycket dyrare blir det? Finns här någon med erfarenhet av placeringar i uthus eller vet var jag hittar mer information om det?
Tacksam för lite info!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen i uthuset
« Svar #1 skrivet: 21 november 2017, 08:12:02 »
Sök t.ex. på "kulvert" eller "värmekulvert". Kulverten kostar en hel del pengar sammanlagt och 15 m är en bit. För att det inte ska ta så lång tid att spola fram varmvatten i kranen behövs s.k. VVC som cirkulerar tappvarmvatten fram och tillbaka till värmepumpen. Eller så sätter man en mindre varmvattenberedare i huset som matas med varmvatten från bergvärmepumpen i uthuset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen i uthuset
« Svar #2 skrivet: 21 november 2017, 08:43:19 »
Väljer du en Inverter (ev överdimensionerad) kommer den mestadels gå på lågt varvtal och väsnas då inte mycket mer än kyl/frys. Egen erfarenhet.

För bra verkningsgrad är det bra om du klarar dig med låg framledningstemp. Snåla inte heller på kalla sidan.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Värmepumpen i uthuset
« Svar #3 skrivet: 10 december 2017, 13:50:52 »
Jag har haft en VP som  var tyst när den gick pÃ¥ en kompressor men orsakade  helt olidliga resonanser  när dess tvÃ¥ kompressorer gick.  En del inverters med varvtalstyrning har samma problem dvs att nÃ¥nstans i dess regleromrÃ¥de finns det en resonans som kan driva en till vansinne.

Jag tycker en kulvert är en bra ide men som det pÃ¥pekades lite dyrare- men om du vill ha tyst sÃ¥ är det suveränt. Ganska mÃ¥nga hus pÃ¥ landet har ett separat hus för vedpanna med kulvert pga brandrisk och det funkar bra hos de jag känner. En bonus är just att om man bygger med acktank sÃ¥ kan man om omständigheterna kräver det docka in andra  värmekällor
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!