Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥la bÃ¥t  (läst 3319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Måla båt
« skrivet: 27 juli 2015, 17:55:30 »
Vad ska jag mÃ¥la min plast eka med för färg och vad krävs för underarbete  Sc:,h Sc:,h
Den kommer bara att vistas i sötvattnet i Jämtland.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Måla båt
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2015, 19:14:14 »
Vad ska jag mÃ¥la min plast eka med för färg och vad krävs för underarbete  Sc:,h Sc:,h
Den kommer bara att vistas i sötvattnet i Jämtland.

Behöver den verkligen bottenfärg då i sötvattnet(om det nu är bottenfärg du funderar på)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Måla båt
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2015, 20:47:36 »
Jag har ingen aning om vad jag behöver för jag vet inget om hur man "vÃ¥rdar" plastbÃ¥tar däremot kan jag tjära en träbÃ¥t  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Måla båt
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2015, 21:08:25 »
Plastbåtar tillverkas genom att man sprutar en färg (så kallad gelcoat) i en vaxad gjutform där båten sedan byggs upp med glasfibermattor och esterplast. Skrovet dras sedan loss, och är "färdigt" att användas i vattnet. Edit: Det finns något som heter topcoat också, det är samma typ som gelcoat men behöver en tillsats av vax för att härda.

Bottenfärg är något som man lägger utanpå coatingen för att slippa påväxt. Drar man upp båten eller använder båten lite lagom mycket så har man ingen användning av bottenfärg. Frågan är om inte bottenfärg kommer att förbjudas helt och hållet.

Något många använder är 2-komponents epoxifärg. Denna typ av färg är vattentät och används under vattenlinjen. Nackdelen är att färgen inte är 100% UV-beständig och kan "krita", d v s bli lite matt som typ oljefärg. Den är också inte helt blank, även om blanka epoxifärger har tagits fram nyligen. Den går att lägga utanpå den vanliga coatingen bara man rengör och gärna ruggar upp ytan litegrann. Fördelen med epoxifärg att den hård och förlänger skrovets livslängd. Ovanför vattenlinjen kan man använda lite vad som helst, men ett av de bästa valen är nog 2-komponents polyuretan som bli väldigt blank och hård. Finns även enklare färger (1-komponent) som går utmärkt ovanför vattenlinjen.

MVH/Gano 
« Senast ändrad: 27 juli 2015, 21:16:28 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Måla båt
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2015, 21:33:55 »
En plast eka som är ganska lätt att vända pÃ¥ och tvätta skulle jag inte mÃ¥la bara sjö sätta och använda  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Måla båt
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2015, 21:46:48 »
Det är lite skavanker som ska lagas och jag vill att skrovet ska bli vattentätt även där jag är och "fixar".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Måla båt
« Svar #6 skrivet: 27 juli 2015, 21:48:12 »
Det är lite skavanker som ska lagas och jag vill att skrovet ska bli vattentätt även där jag är och "fixar".

Gelcoatspackel! Finns i olika färger, bl a på Biltema.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Måla båt
« Svar #7 skrivet: 27 juli 2015, 22:15:02 »
Tyvärr 18 mil till Biltema men jag hittar kanske nÃ¥tt pÃ¥ närmare hÃ¥ll  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Måla båt
« Svar #8 skrivet: 27 juli 2015, 22:16:50 »
Tyvärr 18 mil till Biltema men jag hittar kanske nÃ¥tt pÃ¥ närmare hÃ¥ll  tummenupp

http://www.watski.se/Gelcoatspackel-11Md2

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Måla båt
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2015, 09:13:28 »
Fullstora glasfiberarmerade plastbåtar är ju tillverkade av polystyren. Men små massproducerade ekor kan ibland vara gjorda av någon helt annan plast, t ex ABS. Och på sådan plast fungerar det inte med gelcoat eller annan färg som är avsedd för polystyren. Det kan vara klokt att kolla noga vad det är för material i ekan och hur den är uppbyggd innan man väljer färg.

Tänk på att om det har funnits skråmor på skrovet som når in till glasfiberarmeringen, så har den förmodligen blivit fuktig. Den måste vara fullständigt torr innan man plastar igen eller målar över skadorna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Måla båt
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2015, 09:25:41 »
Och hur ser jag skillnad på det då?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Måla båt
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2015, 09:31:01 »
Abs brukar vara mjukt dvs är båten några år så är den full med små repor men det är inte många båtar som är gjorda av abs plast. Om du kollar i tex stuvfack så brukar man kunna se glasfiber rester på enklare båtar där jobbet inte utförts till 100%.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!