Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 mars 2014, 12:46:49 »

Det blir exakt samma temp om man styr som jag föreslog.
Värmepumpen tillåts bara starta när shunten är 100% öppen och stänger av när shunten är 90% öppen, då tillverkar aldrig värmepumpen varmare vatten än den behöver och returtempen blir inte varmare än om man styr med värmepumpens egen reglering.
Så fort tempen går över kurvlutningen stänger shunten och värmepumpen stannar.

Givetvis är det bättre att styra på värmepumpen eget styr men vill man behålla befintlig anläggning så är detta ett bra alternativ.

Jag har den funktionen i mitt system nu, men bara som förreglig så inte värmepumpen startar om acktanken har värmts upp av sol eller kaminen.
 
Om vp startar direkt när shunten är helt öppen så är ju framledningen lika med tanktempen. På Min Nibe 1245 så startar vp när framledningen/tanktempen ligger ca 4-5 grader under framledningens börvärde och får på så vis jobba med vatten som är kallare än börvärde en stund.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 mars 2014, 11:52:05 »

Jag kör också så (en microbrytare sluts vid 100% öppen shunt och ett tidrelä fördröjer (fn ca 2 timmar)starten av vp som sedan går till shunten börjar stänga pga framledningstempen stiger över börvärdet, och tycker det funkar hur bra som helst:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4

Som synes stiger gångtiderna när yttertempen är i fallande och tvärtom när det blir varmare ute så man motar Olle i grind som Cougar påpekade.
Man kan komplettera min Landis&Gyr RVL45 med en innegivare men jag har aldrig, inte ens efter vp-implementeringen tyckt att det verkar lönt.
Jag kan med detta system elda mot acctankarna i pannan om jag skulle få för mig det, troligen inte nu med fungerande vp... men om strömmen går så kan jag iaf elda och köra cp + shuntautomatiken + ladd-cp via en inverter eller elverk, och hålla huset varmt.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 08 mars 2014, 09:25:26 »

Nackdelen med att låta shunten styra tempen är att tempen som vp kommer jobba med aldrig blir lägre än framledningens börvärde vilket den blir i vp med helt flytande kondensering. Nu rör det sig inte om stor skillnad i cop och det finns ju i vissa fall fördelar med att alltid ha jämn framledning ut på systemet och har man mycket vatten i systemet så behöver inte vp jobba högt över börvärde varje start för att ändå hålla ok med starter. Men ska du inte behålla pannan finns liten anledning att ha shunt och även med pannan kvar kan man välja att ha shunten helt öppen vid vp drift och låta den reglera endast vid eldning så kör jag.
Det blir exakt samma temp om man styr som jag föreslog.
Värmepumpen tillåts bara starta när shunten är 100% öppen och stänger av när shunten är 90% öppen, då tillverkar aldrig värmepumpen varmare vatten än den behöver och returtempen blir inte varmare än om man styr med värmepumpens egen reglering.
Så fort tempen går över kurvlutningen stänger shunten och värmepumpen stannar.

Givetvis är det bättre att styra på värmepumpen eget styr men vill man behålla befintlig anläggning så är detta ett bra alternativ.

Jag har den funktionen i mitt system nu, men bara som förreglig så inte värmepumpen startar om acktanken har värmts upp av sol eller kaminen.
 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 mars 2014, 08:35:01 »

Kul att få så många svar :)
Lite mer om funktionen på min shuntstyrning för att undvika missförstånd:
När det blir kallare ute så drar ett relä en kort stund så att shunten öppnar lite till och väntar länge på att givaren på framledningen är nöjd, annars drar reläet en gång till osv. Det är en ganska stor tröghet i systemet men det är ju lika med vädret men jag är supernöjd med den biten.
Om jag tar ut signalen från shuntstyrningen och får ett relä att dra med självhållning så kommer bvp att starta och fortsätta att gå tills givaren på framledningen tycker att temperaturen är lite för hög och kommer att skicka en puls att stänga shunten lite, det kommer att bryta självhållningen och stoppa bvp.

Sedan går det igen, det är dvs. framledningsgivaren som jag tycker ska styra min bvp , det kan hända att att bvp kommer att göra några grader varmare än det behövs ibland men har det så stor betydelse, det är ju inte många grader förhoppningsvis ?

Erik.
Jag vill ju inte byta utan komplettera och om du läser ovan så står svaren där.

Smurfen.
Gångtiderna tror jag inte blir nåt problem, systemet är ganska trög.
Jag har utetemperaturgivare.
Ja bra att du påpekade om legionella, tror du att det funkar med en elektrisk beredare efter med en temperatur på 75 ?

purjo.
Ja pelletspannan tror jag är bra att ha som spets plus att det blir mycket mera ekonomiskt att bara koppla två rör till acktanken ock få en billigare bvp utan styrning och varmvattenproduktion.
En annan grej är att jag vill behålla termostaterna på elementen för att värmebehovet varierar i rummen pga. solinstrålning och antal personer i rum osv.
Nackdelen med att låta shunten styra tempen är att tempen som vp kommer jobba med aldrig blir lägre än framledningens börvärde vilket den blir i vp med helt flytande kondensering. Nu rör det sig inte om stor skillnad i cop och det finns ju i vissa fall fördelar med att alltid ha jämn framledning ut på systemet och har man mycket vatten i systemet så behöver inte vp jobba högt över börvärde varje start för att ändå hålla ok med starter. Men ska du inte behålla pannan finns liten anledning att ha shunt och även med pannan kvar kan man välja att ha shunten helt öppen vid vp drift och låta den reglera endast vid eldning så kör jag.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 mars 2014, 22:55:52 »

Carl N.
Ditt svar har jag grunnat på men inte riktigt förstått....
Om man ser saken ur min synvinkel så är det bara två rör som skall anslutas, dom är färdiga med kranar bara att ansluta och jag får värme när det behövs.
Varför låta vp styra min shunt , vad skulle bli bättre när jag är så nöjd?....
Min avsikt är inte att provocera, jag vill helt enkel veta vad blir bäst...
Styrningen till min vp tror jag kommer att fungera,men om ni tror annat så vill jag gärna höra varför inte.
Dessutom är det en prisfråga , det man har köpt en gång som fungerar vill man behålla....

Jag förstår nog precis vad du menar, du vet vad du har men inte vad du får.
Och det kan kanske gå att få till en styr som funkar som du vill, men i längden kan det kosta mer än det smakar.

Sen läste jag ditt inlägg en gång till, vill du kasta ut nuvarande panna?
I så fall finns egentligen ingen orsak till att behålla en shunt som i princip bara kommer att orsaka högre driftkostnad.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 mars 2014, 21:11:13 »

jag har hittils inte träffat på någon styrning som styr på innetempen som är bättre än en som styr på utetempen.
när innetempen sjunker är det redan för sent att börja åtgärda det, du kommer att få en dipp i innetempen, det är bättre att mota olle i grind och höja temperaturen när utetempen sjunker
Tänkte främst tillsammans med vp annars håller jag med att styrning med utegivare är bäst men när vp startar höjs ju framledningen ca 7 grader och då stänger shunten och vp stoppar men med ett tidrelä borde det gå att få lite gångtid.
Skrivet av: Elnizze
« skrivet: 07 mars 2014, 20:24:35 »

Carl N.
Ditt svar har jag grunnat på men inte riktigt förstått....
Om man ser saken ur min synvinkel så är det bara två rör som skall anslutas, dom är färdiga med kranar bara att ansluta och jag får värme när det behövs.
Varför låta vp styra min shunt , vad skulle bli bättre när jag är så nöjd?....
Min avsikt är inte att provocera, jag vill helt enkel veta vad blir bäst...
Styrningen till min vp tror jag kommer att fungera,men om ni tror annat så vill jag gärna höra varför inte.
Dessutom är det en prisfråga , det man har köpt en gång som fungerar vill man behålla....
Skrivet av: Elnizze
« skrivet: 07 mars 2014, 19:49:31 »

Cougar.
Shunten fungerar fint, jag kommer att få flytande kondensering möjligen med lite variationer pga. trögheten i systemet men det kan röra sig om ett par grader tror jag, det kan väl inte påverka ekonomin så jättemycket?
CTC har ju en bvp utan  allt jag vill slippa tror den heter Eckopart, kan det vara nåt för mig?
Skrivet av: Elnizze
« skrivet: 07 mars 2014, 19:29:02 »

Kul att få så många svar :)
Lite mer om funktionen på min shuntstyrning för att undvika missförstånd:
När det blir kallare ute så drar ett relä en kort stund så att shunten öppnar lite till och väntar länge på att givaren på framledningen är nöjd, annars drar reläet en gång till osv. Det är en ganska stor tröghet i systemet men det är ju lika med vädret men jag är supernöjd med den biten.
Om jag tar ut signalen från shuntstyrningen och får ett relä att dra med självhållning så kommer bvp att starta och fortsätta att gå tills givaren på framledningen tycker att temperaturen är lite för hög och kommer att skicka en puls att stänga shunten lite, det kommer att bryta självhållningen och stoppa bvp.

Sedan går det igen, det är dvs. framledningsgivaren som jag tycker ska styra min bvp , det kan hända att att bvp kommer att göra några grader varmare än det behövs ibland men har det så stor betydelse, det är ju inte många grader förhoppningsvis ?

Erik.
Jag vill ju inte byta utan komplettera och om du läser ovan så står svaren där.

Smurfen.
Gångtiderna tror jag inte blir nåt problem, systemet är ganska trög.
Jag har utetemperaturgivare.
Ja bra att du påpekade om legionella, tror du att det funkar med en elektrisk beredare efter med en temperatur på 75 ?

purjo.
Ja pelletspannan tror jag är bra att ha som spets plus att det blir mycket mera ekonomiskt att bara koppla två rör till acktanken ock få en billigare bvp utan styrning och varmvattenproduktion.
En annan grej är att jag vill behålla termostaterna på elementen för att värmebehovet varierar i rummen pga. solinstrålning och antal personer i rum osv.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 mars 2014, 16:24:17 »

Men det borde funka bättre med en styrning som reglerar efter inne temp eller ?
jag har hittils inte träffat på någon styrning som styr på innetempen som är bättre än en som styr på utetempen.
när innetempen sjunker är det redan för sent att börja åtgärda det, du kommer att få en dipp i innetempen, det är bättre att mota olle i grind och höja temperaturen när utetempen sjunker
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 mars 2014, 16:10:54 »

Men det borde funka bättre med en styrning som reglerar efter inne temp eller ?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 07 mars 2014, 11:48:25 »

Om det går att montera en hjälpkontakt i shunten kan man styra värmepumpen med den tex att värmepumpen startar när shunten är helt öppen och stannar när shunten stängt 10% eller liknande.
då får man en typ av flytande kondensering eftersom värmepumpen bara tillverkar värme när shunten är öppen och styrningen kallar på värme, det gäller ju att shunten är väl injusterad och inte växlar för mycket fram och tillbaka.
Om man eldar stänger shunten när acken blir varmare än börvärdet och värmepumpen stannar så småningom

Terrawatt har värmepumpar utan styrning med bara en slutning som start, men de flesta värmepumpar går att programmera så de blir dumma och bara har säkerhetsfunktionerna kvar
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 mars 2014, 11:00:43 »

Så här hade jag gjort.

http://www.nibe.se/nibedocuments/12955/M10989-2.pdf

Pannan kan självklart kopplas in direkt på acktanken och då behövs bara pannans öppna expansionskärl.
Men låt värmepumpen styra din shunt, det blir bättre än att låta nuvarande shuntautomatik styra pannan.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 mars 2014, 10:25:51 »

Varför blanda in shunten över huvud taget? Är det för att kunna behålla pelletspannan som spets?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 mars 2014, 22:19:31 »

Funderar på att skaffa bergvärmepump efter flera år med vedeldning och senare pelletsdito.
Har tröttnat på arbetsåtgången och driftstoppen med pelletsbrännaren.
Har en acktank med vvb och en väldigt bra fungerande shuntautomatik som jag gärna vill behålla.
Min tanke är att köpa en bergvärmepump som  levererar värme när det behövs, alltså en dum bvp :)
För att få flytande kondensering och bra ekonomi tänkte jag helt enkelt styra bvp med hjälp av shuntatomatiken, när shunten kallar på högre temp. i radiatorer startar bvp och när shunten går ner stannar bvp.
Det är det enda jag vill ha ut av bvp, jag vill definitivt inte att den tar över styrningen av temperaturen i huset!
Varmvattenproduktionen sköter en separat vvb efter förvärmning av vattnet från acktankens vvb.
Bvp som jag har kollat på är CTC Echopart, som kanske skulle funka åt mig.

Vad tror ni, tänker jag rätt eller fel?
Bör funka helt ok men du kan nog behöva ett tidrelä som gör att vp går tex 30 minuter efter att shunten är nästan stängd så att du får ok gångtider på vp. Har du shunt styrning som regleras efter innetempen eller utetempen när vp startar stiger framledningen ca 7 grader vilket kan leda till att shunten stänger direkt men har du tidrelä så går vp en stund till. Det är inte så bra att förvärma vv i en beredare pga risken för legionella som trivs bra i ljummet vatten.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 06 mars 2014, 21:10:43 »

Om du nu ändå vill byta, så varför inte gå hela vägen och låta VP sköta både värme och varmvatten på det mest ekonomiska sätt den kan? Finns det någon speciell anledning att behålla acktank och shunt?

Värma vatten i acktanken är onödigt i värmepumpens perspektiv. VP är mest effektiva vid låga framledningstemperaturer. Inte bra att göra för varmt vatten som shuntas ner.
Skrivet av: Elnizze
« skrivet: 06 mars 2014, 20:12:32 »

Funderar på att skaffa bergvärmepump efter flera år med vedeldning och senare pelletsdito.
Har tröttnat på arbetsåtgången och driftstoppen med pelletsbrännaren.
Har en acktank med vvb och en väldigt bra fungerande shuntautomatik som jag gärna vill behålla.
Min tanke är att köpa en bergvärmepump som  levererar värme när det behövs, alltså en dum bvp :)
För att få flytande kondensering och bra ekonomi tänkte jag helt enkelt styra bvp med hjälp av shuntatomatiken, när shunten kallar på högre temp. i radiatorer startar bvp och när shunten går ner stannar bvp.
Det är det enda jag vill ha ut av bvp, jag vill definitivt inte att den tar över styrningen av temperaturen i huset!
Varmvattenproduktionen sköter en separat vvb efter förvärmning av vattnet från acktankens vvb.
Bvp som jag har kollat på är CTC Echopart, som kanske skulle funka åt mig.

Vad tror ni, tänker jag rätt eller fel?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!