Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering  (läst 2740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Injustering
« skrivet: 10 april 2007, 20:18:43 »
Jag har haft min VP i drift i tre år nu och får ingen bra ordning på innetemperaturen, jag har en 2 plans villa med golvvärme. Huset ligger väldigt utsatt för blåst och sol vilket har fått till följd att de mest utsatta rummen på övervåningen i västerläga blir kalla när det blåser och för varma när solen strålar in. Jag har försökt med innegivare med det fungerar inte, nu har jag satt in en DUC som mäter temperaturen i resp. rum och öppnar och stänger golvslingorna. DUC:en sköter även ventilation mm.

Eftersom VP:n alltid måste bli av med sin värme så har jag byggt in en funktion som gör att när alla slingorna stängt så växlar jag över utegivaren mot ett fast motståd som säger +22 grader alltså läge "sommardrift". men jag skulle vilja gå ett steg längre och låta DUC:en tala om för VP:n hele tiden viken utetemp som gäller för då kan jag simulera en lägre utetemperatur om det blåser mycket. jag söker alltså någomting typ en potentiometer som jag kan styra till önskar resistand med hjälp av en analon utsignal från DUC:en 0-10v alt. 0-20mA, eller ev någon didital pulssignal.

förslag synpunkter ??
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering
« Svar #1 skrivet: 11 april 2007, 07:28:38 »
Jag hade väl liknande problem men jag löste det genom att sätta utegivaren i söderläge, blåst påverkar inte min kåk lika mycket men sol värmer upp i princip alla rum och innegivaren räcker inte riktigt till då. När solen lyser på utegivaren så stängs värmen till huset av och solen får ensam värma huset genom fönstrena, det har funkat över förväntan.

Men hur man löser problemet med blåsten vet jag ärligt talat inte, i mitt fall så har jag ställt rumsgivaren på 21 ºC för att innetempen inte ska gå under 20 ºC i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Injustering
« Svar #2 skrivet: 15 april 2007, 16:49:06 »
Har för mig att det borde gå att istället för att köra med ett motstånd kan du skicka in mellan 0-5 volt på givaringången och på så sätt styra temperaturen - kanske inte helt enkelt att hitta grejer till en duc för att åstadkomma detta. En lite mer handgriplig lösning är en motor som som du styr med 0-10 volt som i sin tur vrider på en vridpot och på så vis säger vad det är för temperatur ute - kan nog vara ett riktigt kul projekt att bygg ihop.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Injustering
« Svar #3 skrivet: 15 april 2007, 17:08:55 »
Funderade lite till, om du nu ändå har en duc hemma, varför inte bygga om styren i värmepumpen så du kontrollerar allt från ducen? Förutsätter i och för sig att du har ut/ingångar nog kvar.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Injustering
« Svar #4 skrivet: 15 april 2007, 19:34:40 »
Jo det skulle jag gärna göra och kommer nog att göra det när maskinen skall bytas ut men nu känns det lite väl rått att kasta ut regon på en tre år gammal VP, dessutom måste jag komplettera med fler I/O i så fall.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Service Tekniker
SV: Injustering
« Svar #5 skrivet: 16 april 2007, 11:32:28 »
Inte ta över alla funktioner men använda dig av externstyrningen som finns på plintkortet i pumpen..


Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Injustering
« Svar #6 skrivet: 16 april 2007, 21:54:08 »
externingången kan ju bara användast för en av några få från IVT förvalda funktioner.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Service Tekniker
SV: Injustering
« Svar #7 skrivet: 17 april 2007, 07:49:18 »
Ja, men det går iallafall att stoppa värmeproduktionen. Fast då stoppar man ju även varmvatten produktionen.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Injustering
« Svar #8 skrivet: 17 april 2007, 20:13:33 »
just det och det är därför jag vill simulera en varmare utetemp för då slår den över till "sommsrdrift" vilket innebär endast varmvattenproduktion. Och kan jag dessutom simulera vilken temperatur jag vill så skulle jag kunna "höja kurvan" efter behov exempelvis vid hård blåst som påverkar mitt hus ganska mycket.

Ett annat sätt är att köra på en medvetet för hög kurva och helt enkelt låta ställdonen stänga och därefter slå över till sommardrift via ett fast motstånd för att sedan låta VP:n känna av utetempen igen när några ställdon öppnat.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!