Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.  (läst 14304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hej pÃ¥ er alla här pÃ¥ forumet.  :)

Jag har en värmepump (Thermia Villa Classic 75) installerad hösten 2002.

Jag har läst av dess värden vid ett flertal tillfällen men tänkte ta ett av dem (det senaste) och förhoppningsvis få någon av er
att förklara dem för mig på så lättbegriplig svenska som det bara går.

Datum. 25-nov
Tidpunkt. 06.18
Rumbör. 20°
Utetemp. 5°
Kurva. 39
Integral. -30min
Framl. 38(35)°c
Returl. 32(48)°c
VV. 46(44)°c
Kb från/till. -5°/1°
DT VP. 36684h
DT TS. 4392h
DT VV. 2961h
Värmepumpsstatus. VP Aktiv Drift Värme

Dessa värden är avläst i serviceläge 1 och det jag hoppas riktigt mycket på är kommentarer ifrån er om ni tycker att något verkar konstigt eller onormalt?
(jag skall förklara mer för er senare men hoppas få "ofärgade" kommentarer först utifrån de värden jag gett er)

TACK pÃ¥ förhand till er som vill hjälpa mig med detta.  ;)
« Senast ändrad: 25 november 2009, 23:15:31 av R Engman »
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #1 skrivet: 25 november 2009, 22:35:32 »
Jag kan förklara alla utom kurva och integral, som jag bara kan gissa vad dom betyder (inte så insatt i Thermias system).

Datum: Dagens datum
Tidpunkt: Det aktuella klockslaget vid avläsningen
Rumbör.: Det önskade värdet för temperaturen i rummet
Utetemp: Temperaturen utomhus vid tillfället
Kurva: Den kurva som ställts in, som bestämmer vilken temperatur pumpen ska lämna ut på elementen vid en viss utetemp.
Integral: Gissar här! Samma som nibes gradminuter, dvs ligger det fem grader under kurvans värde för framledningstempen, i sex minuter så har den räknat fram -30 gradminuter, och då är det dags för pumpen att starta igen.
Framl.: Den nuvarande temperaturen ut på elementen. Värdet inom parantes är börvärdet, som pumpen kommit fram till med utetemp och inställd kurva.
Returl.: Den nuvarande temperaturen tillbaka från elementen. Skulle gissa att värdet inom parantes är maxgränsen för returtemperaturen.
VV.: Varmvattentemperaturen. Parantesen visar börvärdet (som jag skulle tro är fast om man inte väljer nån form av funktion för extra varmvatten.
Kb från/till.: Första värdet visar vilken temperaturen vätskan ut från pumpen och ner i borrhålet/markslingan håller, andra värdet visar temperaturen på vätskan in i pumpen från hålet/slingan.
DT VP.: Driftstid Värmepump, dvs antalet timmar kompressorn har gått och producerat värme från borrhålet/markslingan.
DT TS.: Hur många timmar tillsatsen, det vill säga elpatronen, har varit inkopplad.
DT VV.: Hur många av ovanstående timmar värmepumpen har producerat varmvatten.
Värmepumpsstatus.: Förklarar vad värmepumpen just nu gör, dvs den går och gör värme.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #2 skrivet: 25 november 2009, 23:12:21 »
Ha,ha,ha...    ...UNDERBART med övertydliga svar!!!  *roflmao*

Datum och klockslag kunde till och med jag eftersom de är angivna för att visa när jag tog denna info.

Det är synd att du kände dig något osäker på just kurvan och integralen eftersom det är dessa värden
som jag har minst koll på och inte hajar sambandet emellan.

Drifttiderna. Är det onormalt höga värden där någonstans? (TS-tid kontra VP-totaltid som exempel)
Köldbärarvärdena. Är det normalt/onormalt att den 25-Nov ha Kb från/till. -5°/1° mot en yttertemperatur på 5°? (går det kallt hos mig)
Bör Kb-värdena ligga närmare varandra än nuvarande diff på 6°? Hur går en optimerad pump?

...och snälla, inga "sängkammar-skämtsvar", typ...      -Det skall gÃ¥ sÃ¥ ofta som det tillÃ¥ts oavsett yttertemp. Vet du inte det!!! ;D ;D ;D

Jag hoppas att nÃ¥gon kan förklara kurvans betydelse samt integralvärdena som kan vara väldigt olika.   
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #3 skrivet: 25 november 2009, 23:52:54 »
Jag har haft en Villa Classic 105, och de inställningarna som du angett är fabriksinställningar  utom kurvan som är 40 frÃ¥n fabrik.
Jag reagerar på att köldbärarvärdet in är så kallt redan, på min var det i nov kanske +7 åtminstone från jordslingan.

Integralen är "aktuell värmebalans i anläggningen (över- eller underskott av värme). Ett minusvärde innebär att det råder underskott på värme. Enheten °min betecknar hur stort under- eller överskottet är i grader x minuter räknat. Detta värde kan ändras för att underlätta vid servicearbeten men skall under normala förhållanden inte ändras."

Vid -60 startar pumpen och stannar vid 0 har jag för mig och
vid -600 startar tillsatsen.

Äsch, du har väl en sÃ¥dan här (bifogad) att titta i?  ;)

Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #4 skrivet: 25 november 2009, 23:53:38 »
Kan inte heller Thermia, men kan komma med ett par synpunkter ändå...

Under förutsättning att din drifttid var 0h vid installationen 2002 så betyder det att din årliga drifttid bör vara 36684/7=5240 h.
Detta indikerar att din VP med största sannolikhet är underdimensionerad. Kommer jag ihåg rätt så är den "optimala" drifttiden per år ca 3500 h.
Underdimensionering innebär att du får onödigt mycket eltillskott. Tror att 4392/7=627 h/år är ganska mycket. Det är inget problem mer än att vinsten minskar ju mer eltillskott som behövs.

6°C tempdiff mellan inkommande och utgående brine är också lite väl mycket. NIBE rekommenderar 2-5°C. Vet du vilken hastighet du har på cirk.pumpen för brine? Går det att öka hastigheten ett snäpp? Vore bra om du kom under 5°C iallafall.

6°C tempdiff på varma sidan (radiatorkretsen) är också i underkant - bör vara 6-7°C. Men kommer du aldrig under 6°C så är det nog OK. Annars kan du prova att sänka farten på cirk.pumpen ett snäpp.

En optimerad VP har max 20 starter/dygn (enligt expertisen på detta forum). Eftersom din VP förmodligen är underdimensionerad har du nog relativt få starter/dygn.
Din inkommande köldbärare är nog aningen kall, men du har också många drifttimmar vilket belastar borran hårdare.

Har du mera statistik som t.ex antal starter, var huset är beläget, uppvärmd yta, isolering, typ av fönster, golvvärme eller bara radiatorer, djup på borrhål etc...?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #5 skrivet: 26 november 2009, 09:35:19 »
Håller med Elmer, pumpen är klen i förhållande till värmebehovet. Hög drifttid och stor andel tillsatsel, ca 10 % av värmen kommer från den. Pumpen kan ge lite bättre effekt med högre fart på köldbärarpumpen.

Ovanligt lite varmvattendrift i förhållande till totala drifttiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #6 skrivet: 26 november 2009, 10:58:50 »
Ovanligt lite varmvattendrift i förhållande till totala drifttiden.

Hmmm, ::) intressant. Jag tyckte nästan tvärt om (även om jag tyckte att det var logiskt på samma gång). Jag skall förklara.

Vi är en familj på 2 vuxna samt 2 barn (10 & 4 år).
Vi har en granne (äldre herre som bor ensam).
Vi har klart större hus än honom men ändå samma anläggning. (dvs Thermia Classic 75 med 130m borrhål)
Jag vet att vi nådde berg efter 5 meter och inga rapporteringar om sprickor i berget, vattenläckage mm)
Jag tror att grannens borrhål såg likadant ut utan rapporteringar om något strul.

Vid besök hos honom en gång för att nyfiket få läsa av hans anläggning fick jag fram följande.

Han installerade i Maj 2002 och vi i Oktober 2002.
Hans drifttid var    38112h mot vÃ¥ra 35527h
Hans tillsats var     3797h mot vÃ¥ra  4391h
Hans vvtid var       1905h mot vÃ¥ra  2889h

Att vi gör av med mer vatten som familj på 4 där det tvättas, lagas mat, duschas alt barn badas är ju förståerligt.
Jag tror inte alls att han gör mycket hemma. Äter borta som exempel.

Eftersom jag retar mig pÃ¥ det faktum att vÃ¥r anläggning är underdimensionerad sÃ¥ har jag tittat extra noga pÃ¥ framförallt temp i borrhÃ¥let som under den kalla vintertiden gÃ¥tt mer eller mindre pÃ¥ konstant minus. Jag ser ju ocksÃ¥ att vÃ¥r tillsats kan sova som en stock under sommarhalvÃ¥ret medan kvartalet frÃ¥n Dec till Mars INTE är rolig att se elförbrukningen pÃ¥.  :o

Jag var väldigt nyfiken på vad han hade för värden på sin köldbärare i referens mot mina men blev väldigt besviken över vad jag avläste hos honom (käpprätt uppåt väggarna fel) ...förstår fortfarande inte vad hans givare rökt på för att avge nedanstående...

Vår KB från gav denna dag 0° (hos honom 78°)
VÃ¥r KB in gav denna dag    6° (hos honom 17°)
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #7 skrivet: 26 november 2009, 11:18:03 »
Äsch, du har väl en sÃ¥dan här (bifogad) att titta i?  ;)

Näe, dock en liknande sämre variant i svartvitt utförande med usla förklaringar. SÃ¥ TACK sÃ¥ mycket!!!  :D
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #8 skrivet: 26 november 2009, 11:25:59 »
Har du mera statistik som t.ex antal starter, var huset är beläget, uppvärmd yta, isolering, typ av fönster, golvvärme eller bara radiatorer, djup på borrhål etc...?

Jag skall återkomma med så mycket fakta jag kan komma på åt er så snart jag kan.
Kan jag infoga Exceldokument här för att låta er ta del av min dokumentation?
Jag bor i Sundsvall. Hur tog du reda på din "årsgenomsnittstemp"?
Jag skulle vilja komma åt den för att jämföra min elförbrukning mot de senaste åren.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #9 skrivet: 26 november 2009, 11:58:22 »
För mig låter det som en ekonomiskt väldimensionerad pump med bra driftvärden, (lite högt dt på Kb som tidigare sagts) å andra sidan kanske den är nystartad. Om avgiven effekt är 7,2 kW och driftimmarna 2900 på sju år blir det 2 982 kWh varmvatten per år, vilket låter lite på fyra personer, ni kanske duchar istället för badar och då blir det rimligt.
Jag tycker inte du behöver sörja över tillsatsen.
Din värmepump har ändå hämtat upp nästan 200 000 kWh ur berget (med COP 3,7) vilket betyder att den har betalat sig och varje timmes drift är en slant i sparbössan. Lev livet som en nöjd värmepumpsägare :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #10 skrivet: 26 november 2009, 12:26:33 »
För mig låter det som en ekonomiskt väldimensionerad pump med bra driftvärden, (lite högt dt på Kb som tidigare sagts) å andra sidan kanske den är nystartad.

Väldimensionerad? Pumpen har gÃ¥tt i snitt över 5000 timmar/Ã¥r. Min pump, som jag tycker är lite klen, gick frÃ¥n maj 2002 till maj 2009 i snitt 4100 timmar/Ã¥r. IngÃ¥ende köldbärare nu, när det har varit en varm period och pumpen inte har belastat borrhÃ¥let sÃ¥ mycket, är +1. Ökas farten pÃ¥ kölbararpumpen sÃ¥ att dT sjunker kommer KBin troligen att gÃ¥ ner mot noll grader. PÃ¥ senvintern kommer det att sjunka ytterligare. 130 meter borrhÃ¥l i Sundsvall till en pump pÃ¥ 7 kW är snÃ¥lt. JAg har ju nästan lika mycket till en klenare pump pÃ¥ ett ställe där berget är nÃ¥gon grad varmare. 

COP 3,7 känns väl optimistiskt med tanke på köldbärartemperaturerna. Det verkar inte heller vara golvvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #11 skrivet: 26 november 2009, 14:16:32 »
Självklart blir det bättre COP med längre hål, men han har ju redan en fungerande pump.
Jag tycker han ska vara glad över den, en lyckad investering. Det är timmarna när den går som den sparar energi.
COP 3,7 låter högt, men det är hämtat från Termias brochyr som ett snitt mellan +35 och +50 (cirkpumpar inräknade)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #12 skrivet: 26 november 2009, 21:56:02 »
...130 meter borrhÃ¥l i Sundsvall till en pump pÃ¥ 7 kW är snÃ¥lt...   ...COP 3,7 känns väl optimistiskt med tanke pÃ¥ köldbärartemperaturerna. Det verkar inte heller vara golvvärme...

Helt riktigt, Roland. Med dagens mÃ¥tt är det nog löjligt snÃ¥lt tilltaget, men...   ...för mig känns det nästan lite som om vi som gjorde det i början pÃ¥ 2000-talet var lite av pionjärer. DÃ¥ trodde man väl att det skulle räcka gott och, (rätta mig om jag har fel) det är väl nu pÃ¥ senare tid som man medvetet borrar hÃ¥len mycket djupare än dÃ¥ eftersom man nu lärt sig av dÃ¥tidsmisstagen.
Och nej, jag har inte någon golvvärme heller.

Jag har varit i kontakt med folk som borrar och jag har starka funderingar på att fördjupa mitt hål med c:a 70 meter ner till totaldjup på runt 200 meter.

Det jag inte vet är om det kommer att ge mig en märkbar skillnad eller om jag skickar pengar ner i backen utan att någonsin få fiska upp dem igen.

Kan någon förklara för mig hur ni räknat ut mitt COP!?!?!?
Är högt bättre än lågt?
Vad är COP?
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #13 skrivet: 26 november 2009, 23:23:26 »
COP är förhÃ¥llandet mellan hur mycket energi man fÃ¥r ut och hur mycket man stoppar in, sett momentant är det effekt ut delat med effekt in. T.ex. ger pumpen 7kW ut och drar 2kW sÃ¥ fÃ¥r du 7/2=3,5.  Skrytvärdena i annonserna brukar vara kring 4,5-5 medan verkligheten ofta är 3 till kanske 4 för en bergvärmeanläggning som gÃ¥r bra.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #14 skrivet: 27 november 2009, 07:35:24 »
Stämmer bra på mig. Jag installerade år 2000 och då sa kalkylen att jag skulle borra 79 meter aktivt vilket jag redan då förstod att det var för lite varför jag drog till med 94 m. Att föreslå 79 meter var väl enda sättet att få kalkylen att gå ihop. Idag hade jag borrat 120 - 130 meter.

...130 meter borrhÃ¥l i Sundsvall till en pump pÃ¥ 7 kW är snÃ¥lt...   ...COP 3,7 känns väl optimistiskt med tanke pÃ¥ köldbärartemperaturerna. Det verkar inte heller vara golvvärme...

Helt riktigt, Roland. Med dagens mÃ¥tt är det nog löjligt snÃ¥lt tilltaget, men...   ...för mig känns det nästan lite som om vi som gjorde det i början pÃ¥ 2000-talet var lite av pionjärer. DÃ¥ trodde man väl att det skulle räcka gott och, (rätta mig om jag har fel) det är väl nu pÃ¥ senare tid som man medvetet borrar hÃ¥len mycket djupare än dÃ¥ eftersom man nu lärt sig av dÃ¥tidsmisstagen.
Och nej, jag har inte någon golvvärme heller.
 
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!