Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ng tid till varmt vatten i kranen  (läst 4559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tanner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
LÃ¥ng tid till varmt vatten i kranen
« skrivet: 09 juni 2011, 17:58:37 »
Jag har ett stort störmoment med att det tar sån tid innan det kommer varmvatten, ffa i köket.

Köket ligger längst bort från VP (Nibe Fighter 1215) och det tar väldigt lång tid innan det blir varmt i kranen när man spolar, men även i badrummet känns det som man skulle vilja ha varmare vatten snabbare.

Idag gjorde jag en test och det tog ca 1 minut (9 liter spolades ut) innan det kom varmt vatten i kökskranen och kanske 10 sekunder och 1 liter till innan det var bra temp och man skulle kunna använda det för att diska av lite snabbt... I badrummet har jag inte testat men uppskattningsvis tar det halva tiden innan det blir varmt då det ligger mkt nämre VP.

Lösningar jag har läst mig till är:

  • genomflödesberedare direkt vid kranen i köket
  • en separat vvb pÃ¥ kanske 10 liter i köket som hÃ¥ller uppe tempen tills vattnet frÃ¥n VP kommer
  • köra ngn form av vvc-lösning med en separat vvb (löser "problemet" även i badrummet)
  • vvc med hjälp av VP (verkar inte vara ngn rekommenderad lösning)


Vilken är den bästa, billigaste eller mest ekonomiska lösningen för att få snabbare varmvatten i framförallt köket?

Går det på ett bra sätt att använda VP eller är den en separat vvb som är bäst?

Hur stor vvb behöver man ha för en vvc lösning för hela huset? Räcker en liten som täcker rörens volym eller blir det bättre ekonomi med en större?

Huset är ett gammalt gullringhus från -68 med VP nere i källaren i det gamla pannrummet relativt centralt placerat.
« Senast ändrad: 09 juni 2011, 18:10:55 av tanner »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥ng tid till varmt vatten i kranen
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2011, 18:51:48 »
Ska du ha VVC så blir det ett större ingrepp med returledning och isolering av ledningar.
Jag skulle då istället rekommendera att dra ny ledning på 12mm till köket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: LÃ¥ng tid till varmt vatten i kranen
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2011, 08:14:43 »
Precis som Carl säger så är ju ett rör med mindre ø att föredra, sätt gärna isolerat typ plusprisol, alternativ 2 är en liten VVB, genomströmmare kräver väldigt hög effekt så det hade jag skippat.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!