Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med avfrostningen  (läst 10554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Problem med avfrostningen
« skrivet: 23 januari 2007, 11:48:11 »
Första kylan sedan installationen i mars 06. Dock gick det inte helt smärtfritt. Vi hade ca -8 i natt. När jag kontrollerde graferna pÃ¥ pumpen i morse sÃ¥g jag att det varit extremt tätt med avfrostningar. Dessa gör sÃ¥ att varmvatten gÃ¥r Ã¥t vilket gör att pumpen behöver producera varmvatten sÃ¥ fryser utedelen sÃ¥ att den behöver avfrosta sÃ¥... Moment 22  huvuddunk

Fråga: det verkar som om pumpen schuntar ut varmvatten i radiatorslingan när den går över från att värma beredaren till att värma radiatorerna. Indikationen på mängden varmvatten minskar i varje fall när den går över till att värma radiatorerna. Detta påskyndar att varmvattnet tar slut och den behöver producera mer varmvatten = ingen tid till att värma radiatorerna. Går detta att motverka med någon inställning? Jag har hittat något som heter "schunttid" på service menyn. Default är 60 sekunder.

Jag hade redan sedan tidigare ändrat avfrostningskurvan från -8 till -9. Det ser dock ut som om den behöver vara på -10 för att klara kyla ner till kring vad det var i natt (innebär att diff mellan utetemp och brine in är max -10 grader). Det måste ju vara bättre att få pumpen att gå lite grand och hjälpa till med uppvärmningen istället för att den bara avfrostar hela tiden som bilden visar nedan.

Jag lägger in en bild med mycket låg kvalitet. Totala tidsspannet är ca 3½ timme för grafen så frekvensen på avfrostningarna är rätt rejäl...

Givetvis har patronerna gått inatt. Har ställt till max steg 2. Ställde dock om till max steg 1 i morse då det verkade ge tillräcklig värme och den började jobba av gradminuterna.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 12:16:02 »
Om du har -8 grader ute och tillåter 9 grader lägre temp på inkommande brine innan avfrostning, borde då inte trenden i bilden visa att inkommande brine varit -17 grader innan avfrostningen triggas?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mulle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 14:09:09 »
 

  Hej!

  Har en Atria 8 sen drygt ett Ã¥r. Fick samma problem som du när det var kallt förra vintern. Kontaktade dÃ¥ Thermia och fick till svar att ställa avfrostningskurvan pÃ¥ -10 grader. DÃ¥ blev jag av med dom täta avfrostningarna. Fick det omvända problemet nu i höst dÃ¥ det var fuktigt och runt 0 grader. DÃ¥ fick jag ställa avfrostningskurvan pÃ¥ - 6 grader annars isade utedelen igen.Det verkar som man fÃ¥r ha lite koll själv pÃ¥ det här med Thermias auto avfrostningar annars fungerar det inte. En sak ocksÃ¥ som jag har märkt är att utegivaren är trög när temp. förändras ute. AlltsÃ¥ den ändrar inte grader lika snabbt som mina andra termometrar. Detta pÃ¥verkar ju ocksÃ¥ avfrostningarna eftersom utegivaren ligger kvar pÃ¥ för hög temp.
Bad min installatör att byta utegivaren men han har inte hört av sig.En annan sak som jag har funderat på är köldbärarledningen in. Det porlar mycket i ledningen och tryckkärlet visar på 0.7 bar. Min installatör påstår att det ska vara så men jag undrar i allafall om det ska vara så? Installatören satte ett tryckkärl istället för det var för lågt i tak för nivåkärlet.

  Kjell

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 14:25:17 »
Rickard,
Det stämmer men detta är från i morse. Det var varmare då, kring -2. Max tillåtna diff var ställt till -9. Nu är det ställt till -10.

Kjell,
Kanoninfo! Har ställt om till -10 nu och det verkar hjälpa. Det du skriver om trögheten stämmer exakt med vad jag observerat. Jämfört med de 2 andra elektroniska termometrar jag har ute är det en enorm tröghet i Thermias. Kanske hjälper det inte att byta när jag har samma "fel"? Thermia, kommentar på det? Som det är nu får man justera lite, typ kalibrera om utetemp när det svänger ordentligt i vädret.

Porlandet i brineledningen tyckte jag att jag hörde första gÃ¥ngen i natt när kylan kom. Satte örat vid nivÃ¥kärlet. Lät lite porlande. Har inte hörts tidigare när det varit varmare. Dock har jag mitt nivÃ¥kärl lÃ¥gt, strax över golvhöjd. Undrar om det är korrekt  ???
Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad veteran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 16:45:40 »
"Det porlar mycket i ledningen och tryckkärlet visar på 0.7 bar. Min installatör påstår att det ska vara så men jag undrar i allafall om det ska vara så? Installatören satte ett tryckkärl istället för det var för lågt i tak för nivåkärlet"
Satte in en 8:a i augusti med tryckärl på brineledningen, fick fylla brine för att få tyst på porlandet.Ligger nu på 0,8 bar och tyst när pumpen går.

Häls veteran

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 16:58:05 »
Mitt kärl sitter lågt, se bild. Kan det orsaka problem? Någon som vet om detta är enligt specifikation eller om det skulle suttit högt alt. annat typ av kärl?

Angående att det shuntas ut varmvatten i radiatorkretsen efter varmvattenproduktion. Någon annan Atriaägare som observerat detta eller finns det annan orsak till att varmvattennivån sjunker vid övergång från varmvatten till husvärmning?

Anders
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 17:00:58 av AJ »
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2007, 17:28:22 »
har du avluftning högt så funkar det med kärlet trycksatt!

Porl det är i min värld alltid pga av luft!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad thekidx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2007, 17:53:21 »
Hej

Jag har också upplevt att pumpen schuntar ut varmvatten i radiatorslingan varm vattenproduktionen upphör detta märkte jag första gången för någon vecka sedan när jag av någon anledning kände på utgående varmvatten till radiatorslingan när produktionen upphörde.

Jag har även märkt trögheten i ute givaren men trodde att det berodde på att den sitter i carporten.

I går blev det 7h på 1an och2 h på 2an

Otto

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 17:57:29 »
Bertil,

Svårt att avgöra om det direkt porlar. Låt oss säga att det var ett annorlunda ljud, kan berott på låg utetemp? Annars, kan det funka med kärlet som jag har det?

Nu var jag nere i källaren när avfrostning kördes då det samtidigt fanns behov av radiatorvärme. Pumpen hade precis gjort varmvatten före avfrostningen. Efteråt, när den gick igång med radiatorvärmen "försvann" varmvatten motsvarande ca 40% av den grafiska beredaren på displayen. Är det någon som vet något om detta? Är det varmvatten som går åt till själva avfrostningsprocessen eller är det varmvatten som shuntas ut i radiatorslingan eller något annat? Går detta att ställa om?

Senaste dygnet blev det 3 timmar på 1:an och 2 på 2:an.

Anders
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 19:19:01 av AJ »
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad veteran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2007, 20:37:35 »
Kanske skulle lägga till vid "fylla brine för att få slut på porlandet" att jag luftade på utedelen med b-pumpen avstängd.

Häls veteran

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2007, 22:45:21 »
Gissar att "porlandet" var att jag ändrat cp frÃ¥n lägsta till högsta läget. Hade missat det  a:gl
När jag lyssnar på rören så är nog forsande bättre beskrivning än porlande.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2007, 10:14:05 »
Problemet med trög utegivare KAN bero på att den sitter direkt på husväggen, flytta ut den några cm så att den får luft runt om.

@Bertil, det är farligt att alltid säga alltid. Porlandet kan även bero på brist på vätska, brist på vätska kan i kombination med en strypning skapa ett undertryck på en pumps sugsida vilket i sin tur KAN ge ett porlande ljud.

Om ni tittar på Atrians konstruktion så ser ni varför varmvattentemperaturen sjunker då värmepumpen avfrostar. :,v(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2007, 10:49:17 »
Citera
Om man stängt av elpatronen i styren så är den avstängd. Däremot så visar elpannedelen en bör som överstiger framledningstemperaturen med 7 grader. Det betyder dock ej att elpatronen trots att den är avstängd hittar på att starta själv.
Den börsiffran blir på sätt och vis ointressant om patronen är avstängd.

Kavitation!
Jodå visst förekommer det, men i denna korta krets där tillverkaren har järnkoll på flödesmotståndet. Skulle det förvåna mig om dom väljer en pump som kan åstadkomma det!
Men visst det kan förekomma!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 14:10:34 »
Heiho,

Kan du ge mig en kort förklaring på varför pumpen tömmer 40% av varmvattnet vid avfrostning? Att den skickar ut varm vätska till utedelen för att frosta av är förstått. Men sedan, när den börjar värma radiatorerna ser man på den grafiska displayen på beredaren att vattnet blir allt kallare. Det håller på i flera minuter i början av radiatorvärmningen. Det blir också snabbt varmt på utgående på varma sida, precis som om det shuntas ut varmvatten i radiatorslingan. Kan man få kort beskrivning på hur det fungerar samt om det går att justera? Finns som sagt något som heter shunttid under servicemenyn, kan det vara något???

Som nämnts i denna tråd så är den automatiska avfrostningen känslig och kurvan behöver justeras beroende på utetemp. Funkar bra för mig fram till kylan kom och det blev minusgrader. Tillsammans med trögheten i utegivaren blir det inte bra! Ett par avfrostningar gör att pumpen producerar varmvatten, när det är färdigt så är det dags för avfrostning igen osv. Även med kurvan för avfrostning satt på -10 inatt så gick pumpen in och avfrostade med mellanrum på 90 - 120 minuter. Det var ca -3 till -4 grader.

I fallet med tröghet på utegivaren så sitter den monterad tillsammans med annan givare jag har till annan termometer. Den andra givaren/termometern är MYCKET snabbare på att reagera på ändringar. Vi pratar om att den gör på några minuter vad utegivaren till pumpen behöver timmar på sig att justera.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Problem med avfrostningen
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 18:37:10 »
Jag kan säga att min tveksamhet till luft luft o luft vatten till största delen beror på tiden dom avfrostar och den nergi som smatidigt åtgåt för avfrostningen!!

Ge dig inte ofta är det engångsinsatser man ska göra i början så man kan optimera och riktigt i detalj förstå funtionen.

Därav är det viktigt att varje fag under perioder med svinkyla skriva upp drifttider temperaturer energiåtgång.....
Då kan man vartefter åren går ha koll på att den rackran jobbar optimalt!!!!

Men om det är tok från början är man illa ute... har man inte sett ett antal tidigare är det svårt att veta hur det ska funka...

Så har du möjlighet är studiebesök också värdefulla!!

Hoppas det fixar sig till det bästa!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!