Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsÃ¥tervinning eller djupare borrhÃ¥l?  (läst 1935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Frånluftsåtervinning eller djupare borrhål?
« skrivet: 28 oktober 2010, 22:23:39 »
Hej, hej!

Jag ska precis installera BV och sitter nu med ett förslag framför mig: IVT HE C9 med VBX400. Jag har golvvärme + radiatorer på totalt 235 kvm. Jag ska dessutom koppla den mot vår utomhuspool. 180 m borrhål är föreslaget.

Frågan som nu dykt upp i mitt huvud är huruvida det är bättre med VBX eller 40 meter djupare hål samt en Systemair K EC 160 kanalfläkt. Driftskostnaden blir ju betydlig lägre för själva fläkten samt att det blir en cirkulationspump mindre, det ger ju ca 140 W mindre året runt (1200 kWh). Installationskostnaderna är jämförbara.

Dimensionerande effekt är 8.7 kW och 28 MWh (exklusive hushållsel), och det utan att stötta poolen på sommaren.

Men.... hur påverkar det brine temperaturen (huset ligger i Stenungsund)? Och hur mycket extra effekt behöver KB-pumpen för att hantera den 80 meter längre slangen?

//H


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Frånluftsåtervinning eller djupare borrhål?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2010, 11:15:12 »
Merförbrukningen för köldbärarpumpen är teoretiskt ca 13 Watt men frågan är vad man skall räkna med för verkningsgrad på den ändring av pumparbetet som ökad slanglängd medför. 40 % ger ca 30 Watt ökad elförbrukning. Tror inte man bör räkna med så mycket högre även med lågenergipumpar.

8,7 kW värmebehov vid DUT och en IVT HE C9 betyder i det närmaste 100 % effekttäckning.
Pumpen kommer ytterst sällan att behöva tillsatsel. Jag skulle tro att temperaturen på ingående köldbärare vintertid aldrig kommer att gå under +1 och sällan under +2 med 180 meter borrhål. Poolvärmningen sommartid har mycket liten inverkan på köldbärartemperaturen vintertid. I och med att borrhålet blir rätt lågt belastat är vinsten med VBX inte så stor.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsåtervinning eller djupare borrhål?
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2010, 13:38:27 »
Vi önskade 100% energitäckning, mer av principiella skäl än ekonomiska.

Det som gör mig lite fundersam är att jag inte fått en borrhålsberäkning från installatören, trots att jag bett om det. Han är certifierad och ansluten, men har ändå inte gett mig en beräkning.

Både IVT och Nibe rekommenderar att en frånluftsåtervinning motsvarar ca 40 meter borrhål, så om installatören rekommenderar 180 med återvinning borde det motsvara 220 utan återvinning?

Både IVT och Nibe säger dessutom att om man kör pool på sommaren får hålet ingen vila och därför rekommenderar ytterligare 40 meter borrhål för att energiuttaget inte ska bli för stort.

Att effektökningen på KB-pumpen blir så låg talar ju än mer för att skippa återvinningen och istället borra djupare. Frågan är då kan jag vara nöjd med 180m som är föreslagit, även utan återvinning, och med pool?

//H

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Frånluftsåtervinning eller djupare borrhål?
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2010, 15:42:33 »
Det går inte att säga rakt av att frånluftåtervinning motsvarar 40 meter borrhål. Det beror på hur hårt borrhålet är belastat och andelen värme som kan återvinnas i förhållande till totala värmebehovet. Det finns ett försök på ett äldre hus där man kom fram att återvinningen motsvarade 20 meter borrhål. För nybyggda välisolerade hus blir det mer då ventilationen står för en större andel av totala värmebehovet.

Värmning av pool på sommaren påverkar köldbärartemperaturen vintertid ytterst lite. Ämnet har diskuterats tidigare och jag räknade då på det. Borrhålet blev i mitt räkneexempel några tiondels grader kallare efter 10 år.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15525.msg154536#msg154536

Som framgår av tråden finns det också andra uppfattningar.

Jag skulle vara nöjd med 180 meter utan återvinning om det inte är mycket långt ner till grundvatten eller berg.
« Senast ändrad: 29 oktober 2010, 17:34:11 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Il Duce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsåtervinning eller djupare borrhål?
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2010, 22:18:30 »
Är det inte tokigt m flvp? Så klart ska frånluften återanvändas men det bästa sättet måste väl vara ftx? Har varit i tokrenoverade hus med bra isolerade väggar och de bästa fönstren -lika förbannat sitter det några friskluft-ventiler som måste fixa in frisk (iskall) luft huvuddunk Är det inte lätt till att man då vintertid stänger alla spjäll för att man vill inte vill släppa in kylan -hur blir luftkvaliten då?
Tegelvilla -63 90+90 (uppvärmd källare)
Förbr: 60-70-tal ~4,5m3 olja
         80-00-tal ~30-35000 kWh
Nibe 1145-8, 180m borra. inst. sep -10
60 sfinx-rör, 60gr vinkel, s-so. inst mar -11

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsåtervinning eller djupare borrhål?
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2010, 22:29:04 »
Vi har inte ett FTX-system utan byter ut en befintlig, trasig, FLVP mot BV, och frågan är om ventilationen ska ersättas av ren kanalfläkt eller frånluftsåtervinning. Det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart att bygga om ventilationen till FTX. Installatören har föreslagit frånluftsåtervinning, men jag har lite svårt att se någon fördel med det framför en ren kanalfläkt då den återvunna energin införs på den kalla sidan av VP samt att IVTs flktar inte är de mest energisnåla.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!