Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PROBLEM.. vattenburen handukstork, övre halvan av torken är kall ???  (läst 13555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad freppesito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
har en handukstork , vattenburen i både tvättstuga och badrum samt ett par radiatorer och radiatorerna glöder på rikigt bra.

Nu till problemet, hanukstorkarna värms bara upp till hälften , frÃ¥n mitten och uppÃ¥t sÃ¥ är det svinkallt, är det sÃ¥ att de ska luftas eller är det nÃ¥t annat tok.  nÃ¥gon som har en plan pÃ¥ hur felsökningen ska inledas.. ? tar tacksam emot lite hjälp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jepp, låter som det är luft i dem, det ska sitta en luftningsnippel i toppen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 Tyvär finns det inte luftningsskruv pÃ¥ all handukstorkar, när vi (hon som bestämmer) skulle ha en, och var ute Ã¥ tittade pÃ¥ sÃ¥dana, sÃ¥ fanns det pÃ¥ dom flesta, men inte alla, men den skall sitta pÃ¥ högsta punkten.
 Novisen *vinkar*

Utloggad freppesito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
hmm , torken ser ju ut som en stege pÃ¥ väggen med tvÃ¥ "huvudstammar" upp  och i toppen pÃ¥ varje sÃ¥ finns det varsin stor mutter(ca 20 mm i diameter . 
ska nog skruva lite försiktigt på dom och se om det inte bubblar ut lite luft.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
hmm , torken ser ju ut som en stege pÃ¥ väggen med tvÃ¥ "huvudstammar" upp  och i toppen pÃ¥ varje sÃ¥ finns det varsin stor mutter(ca 20 mm i diameter . 
ska nog skruva lite försiktigt på dom och se om det inte bubblar ut lite luft.

Om det är kromade proppar kan du byta dem mot en luftningsventil. Jag har en Svedbergs tork av stegmodell, och till den medföljde en luftningsventil och ett par proppar. Jag monterade luftningsventiler i båda "benen".
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På min "stege" är det en liten skruv i mitten av muttern som man lossar lite på för att lufta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad freppesito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
japp då var det luftat och det pös som f-n i den ena torken och den vart riktigt varm direkt. vidare till nästa med leende på läpparna och det pös lite i den med men den steg värmen bara 5-10 cm i och sen slutade det pysa och kunde till och med ta bort luftskruven helt utan att det rann / forsade över.. Hmmmm..

vad nu då?? nån som har en idé ?? är det för dåligt tryck i cirkulationspumpen eller ska man fylla på systemet.

assistans bitte.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 Skulle oxÃ¥ tro som ditt antagande, fyll rad.systemet till erfoderligt tryck.
 Novisen

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
japp då var det luftat och det pös som f-n i den ena torken och den vart riktigt varm direkt. vidare till nästa med leende på läpparna och det pös lite i den med men den steg värmen bara 5-10 cm i och sen slutade det pysa och kunde till och med ta bort luftskruven helt utan att det rann / forsade över.. Hmmmm..

vad nu då?? nån som har en idé ?? är det för dåligt tryck i cirkulationspumpen eller ska man fylla på systemet.

assistans bitte.

Japp, när du släpper ut luften sjunker trycket i systemet och du måste fylla på till rätt tryck igen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad freppesito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
rätt tryck ? 

nåt du mäter upp ett bara släpper på nere vid bergv pumpen tills det rinner över i systemet.? eller kan man fylla på i överkant på radiatorn.

ska detta sjunka ,, ( normalt att det sjunker alltså med åren ( installerat 3-4 år sen.) men när jag tänker efter så har jag inte känt att det varit varmt hela vägen upp iofs...( svarar åt mig själv , hehe..)

 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
rätt tryck ?  

nåt du mäter upp ett bara släpper på nere vid bergv pumpen tills det rinner över i systemet.? eller kan man fylla på i överkant på radiatorn.

ska detta sjunka ,, ( normalt att det sjunker alltså med åren ( installerat 3-4 år sen.) men när jag tänker efter så har jag inte känt att det varit varmt hela vägen upp iofs...( svarar åt mig själv , hehe..)


Trycket skall kunna läsas av på expansionskärlet för radiatorslingan (om det inte är system med öppet exp-kärl...)

 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad freppesito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
hittade pÃ¥fyllning och nu är det fixat och klart..  kanonvärme i alla torkar och allt funkar toppen..

tack tack alla ni som hjälpte mig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!