Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimmensionerat??  (läst 3727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla jag

  • Gäst
Lilla jag
Underdimmensionerat??
« skrivet: 30 januari 2012, 10:02:30 »
Hejsan alla kunniga,

Har en IVT Greenline 7 från -02 med två borrhål där det ena är totala längden är 150 m.
Hålen är olika djupa.
Nu har vi börjat se en tydlig försämring av effekten. Köldbärarna in ut ligger på minus 5 minus 8.
Inget drömläge kan tänkas. (Senaste köldknäppen så var det fruset på rören inne i pannan)

Om man ska hjälpa upp detta systemet vad är era tankar.
Komplettera med fler borrhål?
Annan värmekälla för att hjälpa de existerande hålen?
Vilken källa?

Huset ligger i Norrland. C:a 190m2 med bi-ytor och allt. Ena halvan av huset ät gammal "bra" timmerstomme,
andra halvan tillbyggt enligt konstens alla regler -04. 

Tusen tack för svar. Vilken otrolig källa till kunskap detta är.

Mvh Johan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2012, 10:27:25 »
Norrland är stort och bergets temperatur varierar rätt mycket beroende på läget, var i Norrland ligger huset?

Det är lite oklart om borrhålen. Vilka är djupen? Är det serie eller parallellkopplade?

Hur många timmar har pumpen gått? Hur många tillsatstimmar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2012, 10:56:05 »
Är detta ett nytt fenomen? Pumpen är från 2002, har det varit så sedan installationen?
Som sagt Norrland är stort, jag bor mitt i Norrland och har just nu +0,9 på KBin.

Lilla jag

  • Gäst
Lilla jag
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2012, 11:43:55 »
Jag bor i fjällen i västra Jämtland.

Vet ej hur det ser ut om de är serie eller pralellkopplade.
Hålen är 90m och 60m.
Någon nämnde att det behövs en ventil av något slag mellan de två slingorna för att inte
pumpen skulle "hämta" från det lättaste stället och då även skicka ner kyla i det kortaste av hålen.
Då skulle det korta frysa först och sedan skulle det långa inte räcka till!
Jag har en liten förhoppning att detta skulle vara riktigt.
En ventil senare så skulle det vara löst! Låter som en dröm. Någon mer som hört detta?








 
Kan ligga något i detta?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2012, 11:48:30 »
om dom är parallellkopplade bör man ha en ventil för att kunna strypa in flödet över de två hålen. Alltså förhållandet där i mellan.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2012, 12:45:37 »
Det troliga är att det är parallellkopplade slingor och snedfördelning av flödena så att ett största delen av flödet går genom korta borrhålet. Finns hopkopplingen av de två slingorna inomhus?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad likeithot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2012, 12:49:58 »
Ja de är inomhus.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2012, 13:23:42 »
Ja de är inomhus.

Har du bara två rör som går genom ytterväggen, är det troligast att borrona är i serie. Det i sin tur gör att flödesproblemet inte finns.

Har du någon aning om avståndet mellan de bägge borrhålen. Har de inte gradat borrorna ifrån varandra och de står för tätt, kan det vara så att bergmassan mellan borrorna är tömd på energi.

Utloggad likeithot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2012, 13:55:35 »
Det kommer in två och går ut två rör.

Det är c:a 15-18 meter mellan hålen därute.

OM det skulle vara så att det är pumpen som är underdimensionerad. Eller hålen tömda på energi.
Vad tycker ni det bästa alternativet är för att hjälpa existerande system?
 
Tack för alla svar
Johan

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2012, 14:04:22 »
då låter det ju som du har parallellkopplat.
Du nämnde något om is på rören. Är det så på båda slingorna?
Finns det ingen ventil eller så för att kunna strypa i närheten där slingorna går ihop
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2012, 14:05:33 »
Det kommer in två och går ut två rör.

Det är c:a 15-18 meter mellan hålen därute.

OM det skulle vara så att det är pumpen som är underdimensionerad. Eller hålen tömda på energi.
Vad tycker ni det bästa alternativet är för att hjälpa existerande system?
 
Tack för alla svar
Johan

Då är det troligt att de är parallellkopplade.

Ska en ir-termometer och kontrollera temperaturen på inkommande PEM-rör från de bägge borrorna. Tempen ska vara densamma på bägge. I annat fall justerar du flödet.

Kopierar in mitt svar till dig, i din andra tråd:

Om du har frånluftsventilation kan den utnyttjas via en VBX, för att bidra med energi till köldbäraren/energilagren.

Du kan återladda borrorna genom att ansluta ett luft/vattenbatteri utomhus, för drift och återladdning sommartid.
IVT:s kompaktkollektor nergrävd på tomten (OBS! Kräver återladdning) som samkörs med bergvärmen.

En kompaktkollektor kan även fungera som återladdare, om den placeras ovan marknivå.

Utloggad likeithot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2012, 14:14:38 »
Tusen tack för era inlägg.

Nu ska jag gå rörkrökarkursen så ska jag göra ALLT själv!

Ps, nu är 25 minus ute!
Kanske är Kanarieöarna ett alternativ!

Mvh
Johan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2012, 15:17:48 »
Är det 15-18 meter mellan borrhålen är det osannolikt att berget har blivit nerkylt. Det troliga är att det blir högre köldbärartemperaturer när flödena har justerats in vilket är bästa alternativet. Det kommer också att höja pumpens effekt. 2 grader högre temperatur på ingående köldbärare bör ge uppemot 10 % högre effekt på pumpen.

Det skulle vara intressant att få veta hur många timmar pumpen har gått, det säger en del om hur hårt borrhålen belastas. Har det varit så här låga köldbärartemperaturer de senaste åren eller är det ett nytt fenomen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Underdimmensionerat??
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2012, 16:14:09 »
Termisk influens är ett känt begrepp, som tidigare även illustrerats på SVEP:s sida. Företag som projekterar energilager tar hänsyn för detta. Termisk influens är ibland benämnt som grannpåverkan. Ett villaområde i Hudiksvall är omnämnt som hade ett problem med termisk influens. Dataprogram är konstruerat för ändamålet, som anpassar borrdjup då brunnarna står tätt.

Jag anser att 2 borror som ligger 15 meter ifrån varandra, kan ha den typen av problem efter 10 år i drift.
Vad jag förstått, har värmepumpens effekt avtagit under senare tid.

Har Johan 10 meter foderrör på varje borra, så är aktivt djup endast 130 meter.

En körning i IVT:s program, säger 155 meter aktivt för 26 000 kWh/år i Vålådalen.
Medeltemp -1,8 på brine. Medeltemp för orten +0,9° DUT -26,4°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!