Författare Ämne: Vätskan i expansionskärlet IVT Twin 495  (läst 1235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FollowTheHollow

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vätskan i expansionskärlet IVT Twin 495
« skrivet: 26 november 2012, 11:09:51 »
Jag har nyligen köpt ett hus från 2005 där vi har problem med värmen i golvslingorna. Försöker att felsöka detta med hjälp av leverantören av både golvvärmen och värmepumpen men har inte kommit någon vart varav jag hoppas på detta forum istället.

Någonting som jag reagerar på är att vätskan i expansionskärlet inte har minskat någonting under alla dessa år utan kärlet är nästan fyllt till toppen fortfarande. Enligt manualen verkar det finnas en max gräns hur mycket vätska det ska vara, men vi har mer som sagt nästan ändå till toppen - kan detta orsaka felet med att värmen inte går ut till golvslingorna?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vätskan i expansionskärlet IVT Twin 495
« Svar #1 skrivet: 26 november 2012, 11:20:58 »
Vätskan i det expansionskäret är köldbärarvätskan som cirkulerar i marken/berget. Det systemet är skiljt från värmesystemet och kan inte påverka det. Har ni kollat att expansionskärlet för värmesystemet fungerar och att du har rätt tryck och att alla golvvärmeslingor är fria från luft?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FollowTheHollow

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vätskan i expansionskärlet IVT Twin 495
« Svar #2 skrivet: 26 november 2012, 11:33:46 »
Jag är helt ny på detta så uppskattar verkligen ditt svar. Nej jag har inte kontrollerat att expansionskärlet fungerar och att det är rätt tryck, hur kontrollerar jag det?

Dock har jag kollat så att alla golvvärmeslingor är fria från luft. Vill även tillägga att jag har bytt alla ventiler till golvvärmen då det visade sig att vissa av dem hade rostat fast i nedtryckt läge. Jag har fått värmen att fungera 2 gånger och har då öppnat 1 eller flera fönsterventiler (haft dom stängda annars eftersom det blir för kallt) och då har värmen försvunnit och sedan inte kommit tillbaka. Måste alla/vilka ventiler (har både fönster och väggventiler) vara öppna för att värmepumpen ska fungera?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser