Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)  (läst 10795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #15 skrivet: 19 november 2009, 07:59:27 »
Hej!

Jag verkar ha ett liknande problem. Fick pumpen (EcoAir 107) installerad för ca två veckor sedan och tycker att den har gått lite konstigt. Den har spetsat med en hel del el samt att den snittar på ca 50 starter samt 10-12 timmar på kompressorn per dygn nu den senaste veckan när det varit ganska varmt i stockholmsområdet.

Började dÃ¥ söka runt efter information och hittade detta finfina formum  :), och kom fram till att jag ocksÃ¥ har högre pÃ¥ VPin än pÃ¥ VPut när kompressorn gÃ¥r. Dessutom sÃ¥ stannar VPn när VPin nÃ¥r 48 grader. Vilket tyder pÃ¥ att givarna för temperaturen verkar sitta fel.

Jag tror inte rören är felkopplade eftersom jag får varmare vatten på returen än vad det är på framledningen.

Pratade med installatören idag och dom ska komma ut och titta. Återkommer när jag fått veta mer.

Mvh
Jonas
Hej
Det är tyvärr så att pumpen stannar när VPin når 48 grader när utomhustemperaturen är lägre än ett visst antal grader, det medför att 55 graderskörningarna aldrig bli 55 grader. Så för att få varmvatten så får man köra spetsvärme på övre pannan.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad joolo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #16 skrivet: 19 november 2009, 10:15:50 »
Hej
Det är tyvärr så att pumpen stannar när VPin når 48 grader när utomhustemperaturen är lägre än ett visst antal grader, det medför att 55 graderskörningarna aldrig bli 55 grader. Så för att få varmvatten så får man köra spetsvärme på övre pannan.

Ja det är jag helt med på att den ska göra och det fungerar väl ok i normalfallet, när som jag förstått det VPin är ingående vatten till värmepumpen. Alltså vatten som ska värmas upp. I mitt fall så verkar ju VPin givaren sitta på returen och min pump stannar när returvattnet har blivit uppvärmt till 48°C.

När jag har 48 grader på VPin så är det ca 45-46°C på VPut (vid ca 6°C ute). Detta betyder att jag får upp nedre pannan i knappt 48°C på 55 körningarna. Hade givarna suttit rätt så borde jag kunna få upp den till i alla fall 50-51°C.

Mvh
Jonas

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #17 skrivet: 19 november 2009, 21:07:35 »
Hallå igen!

Har äntligen fått mina rör in och ut från VP omväxlade. Nu har jag lägre VPin än VPut vilket gör att 55 körningarna inte felaktigt stannar allt för tidigt och nedre panntempen kommer därför närmare 55 grader än tidigare. Dock har jag jag gjort en observation som jag inte riktigt kan släppa. Tidigare hade jag ofta en diff på VP in/ut på 4 grader vid en utetemp på 4-5 grader vilket rimmar ganska väl med vad som sägs i manualen för en EcoAir 105. Nu dock har jag bara en diff på 2-3 grader vid samma utetemp. Blir därför lite orolig att det blivit dubbelt fel här. Dvs att mitt ursprungliga problem var att givarna, inte rören, hade blivit felkopplade? Och att jag nu sitter med både rör och givare felmonterade som gör att det ser bra ut i displayen på EcoEl?

Någon som har en åsikt gällande vad som kan tänkas ske om rören sitter felmonterade in till en VP?

Hälsningar

Heidrun


Halloj!
Jag är inte tillräckligt kunnig på området själv... men jag är mycket nyfiken på att få en förklaring på Heidruns fråga ovan "vad kan tänkas ske om BÅDE rör och givare sitter felmonterade mellan VP och panna"? Någon som kan förklara?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #18 skrivet: 19 november 2009, 21:48:28 »
Om rören växlas, vänder cirkulationen och går bakvägen genom värmepumpen. Dessutom tar laddpumpen vatten högst upp i pannan och returnerar det längst ner, alltså tvärt emot vad det ska vara.
Om inget händer med givarna visar de VPin som VPut och vise versa, skiftas även givarna, visar VPin tempen på ingående vatten och VPut visar tempen på utgående vatten enligt den nya felkopplade cirkulationen. Hur pumpen funker nu vet jag inget om, men det är nog att föredra den riktiga cirkulationsvägen, även om den sannolikt funkar, dvs värmer vattnet, med felkopplade rör.

//Ronnie
« Senast ändrad: 19 november 2009, 21:51:21 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #19 skrivet: 19 november 2009, 22:09:27 »
Tack Ronnie!

Du kan konsten att förklara så att även en amatör förstår Thumbsup

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #20 skrivet: 19 november 2009, 22:57:21 »
Om rören växlas, vänder cirkulationen och går bakvägen genom värmepumpen. Dessutom tar laddpumpen vatten högst upp i pannan och returnerar det längst ner, alltså tvärt emot vad det ska vara.
Om inget händer med givarna visar de VPin som VPut och vise versa, skiftas även givarna, visar VPin tempen på ingående vatten och VPut visar tempen på utgående vatten enligt den nya felkopplade cirkulationen. Hur pumpen funker nu vet jag inget om, men det är nog att föredra den riktiga cirkulationsvägen, även om den sannolikt funkar, dvs värmer vattnet, med felkopplade rör.

//Ronnie

Hej Ronnie,

Borde inte vara så att även om rören förväxlas får VP vatten från botten av pannan (om än felaktigt till VPs övre anslutning)? För att LP ska ta vatten från pannans övre del måste antingen pumpen flyttas till den andra anslutningen (eller pumpriktningen vändas).

Vh

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #21 skrivet: 20 november 2009, 12:34:08 »
Jo, det beror ju på var man växlar rören, jag hade bilden på pannan framför mig, och tänkte att man monterar pumpen på fel anslutnin under pannan.
Gör man fel ute på pumpen, så blir det som du säger.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #22 skrivet: 20 november 2009, 13:00:25 »
Ok. Då är vi eniga.

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #23 skrivet: 20 november 2009, 15:33:08 »
Jag var nog inte helt tydlig. Jag har, än så länge, konstaterat att vänstra röret under pannan är svalare än högre röret vilket känns bra. Vidare sitter laddpumpen på det vänstra röret, känns också bra.

Dock hade jag initialt ett högre VPin än VPut vid normal drift vilket inte kändes bra. Nu har man bytt plats på rören vid värmepumpen och nu har jag jag lägre VPin än VPut vilket känns bra. Dock har jag tappat ca 40-50% av VPin/ut diffen jämfört med tidigare vid samma yttre förutsättningar, det känns inte bra (hade tidigare VP in/ut 48/44 vid +4 grader, här antar vi att bara givarna sitter fel, nu har jag 48/50 vid samma utetemperatur).

Nu måste jag erkänna att jag inte riktigt hänger med i ert resonemang här på slutet. Min värmepumpen verkar ha fungerat (bra eller mindre bra men trots allt fungerat) oavsett om det vatten som kommer från rätt ställe från pannan via laddpumpen går in i den övre eller under anslutingen till värmepumpen, är detta rimligt enligt er som vet lite mer om dessa ting? Och skulle då effekten kunna bli just att det fungerar åt båda hållen genom VP men att verkningsgrad, diff VPin/ut etc blir lidande?

Sedan känns det, som jag indikerat tidigare, att man skulle vilja koppla tillbaka rören som de var till att börja med och sedan prova att koppla om givarna på rören istället och se vad som händer.

Hälsningar

Heidrun

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #24 skrivet: 20 november 2009, 17:57:00 »
Det verkar onekligen som dina misstankar är befogade. Pumpen värmer säkert vattnet, även om det går fel håll genom utedelen, men det borde märkas någon försämring.
Eftersom du nu har en diff på 2 i stället för som förut på 4, verkar det som om rören satt rätt från början.

Det du vet nu, är ju att laddpumpen sitter rätt och skickar vattnet ut mot värmepumpen, alltså är allt rätt kopplat under pannan.
Frågan är nu bara, om vattnet går in nedtill i värmepumpen och ut upptill. Kan du inte känna på rören någonstans i närheten av pumpen och avgöra vilket som går till eller från pumpen?
Ett annat sätt kan ju vara att knacka på ett av rören vid pannan och ha en kompis till att lägga örat till rören i närheten av pumpen och kolla om det går att avgöra vilket rör man knackar på.

Sitter rören fel nu, så sitter ju även givarna fel, kan man på något sätt se på kopplingen vilken som är vilken, så är ju det också ett sätt att avgöra om rören sitter rätt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #25 skrivet: 20 november 2009, 19:41:33 »
Fortfarande enig med Ronnie. Det "kalla" vattnet från undre delen av pannan skall via laddpumpen komma in i undre delen av VP och sen uppvärmt lämna den övre delen av VP. Om rören är felkopplade här borde ju det som "felaktigt" kommer ut i undre delen av VP vara något uppvärmt men kanske inte så mycket som om det vore riktigt kopplat. Det verkar ju logiskt att det kalla vattnet går in underst och det varmare kommer ut överst mht att varmt vatten är lättare. Hur mycket effekt du forlorar på en sådan felkoppling vet jag dock inte. Din diff in/ut på bara 2 gr verkar ju dock misstänkt liten. Om rören är dolda så att du inte kan följa dem gör som Ronnie föreslår; känn eller knacka. Då borde du kunna avgöra om rören sitter rätt. Det kan ju vara fel. Alla VVSare är inte genier vet jag av egen erfarenhet.

Lycka till

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #26 skrivet: 23 november 2009, 11:29:55 »
Båda rören kommer ut till värmepumpen i ett gemensamt större rör för att sedan gå till respektive anslutning , väldigt svårt att bestämma vilket som är vilket men skall prova att knacka och se om det kan hjälpa. Vidare så skiftade rören plats med varandra ca 1 meter från själva pumpen, dvs anslutningsrören (flexibla) som sitter i själva värmepumpen sitter kvar som från början, bla sitter någon luftningsventil eller dylikt på det övre röret. Frågan äv vad givarna sitter någonstans...

Vidare upptäcker jag följande. Brevid den övre fysiska anslutningen på själva värmepumpen står det följande på en liten dekal "IN, nedre anslutning" och vid den nedre anslutningen står det "UT, övre anslutning". Tror jag håller på att bli galen, ju mer jag gräver i detta ju mer förvirrad blir jag.... ;-). Någon annan som varit med om detta? (eller är det beroende av hur man definerar detta, är utgångspunkten pannas eller värmepumpens?)?

/Heidrun


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #27 skrivet: 23 november 2009, 12:30:15 »
Det är den nedre anslutningen på utedelen som är "IN" och den övre är "UT"

På min pump står det med liten text "övre anslutning" där uppe samt "UT" på flera språk och "nedre anslutning" nertill samt "IN" på flera språk. I vilket fall som helst, vattnet ska gå in i pumpen nedtill och komma ut upptill.

Var givarna sitter talade "TomTom" om tidigare, de sitter i utedelen enligt honom.

Varför inte ringa "CTC DIREKT" 020-22 11 22 och fråga var givarna sitter, hur man ser vilken som är vem samt vad som händer om man växlar ut och in på pumpen. Dom kanske har något bra tips på hur du ska avgöra om rören sitter fel.

//Ronnie
« Senast ändrad: 23 november 2009, 12:44:00 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #28 skrivet: 23 november 2009, 12:58:29 »
Hej Heidrun,

Kan du inte helt enkelt, när värmepumpen kör, känna pÃ¥ det övre och det undre röret ute vid pumpen. Om  det undre röret dÃ¥ är varmare borde det var nÃ¥got galet. AlltsÃ¥ dÃ¥ pumpas det kalla vattnet in i den övre anslutningen och kommer uppvärmt ut i den nedre, vilket är felaktig riktning.

Vh

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högre VPin än VPut? (EcoEl 1550 + EcoAir 105)
« Svar #29 skrivet: 23 november 2009, 13:04:20 »
Hej Heidrun,

Kan du inte helt enkelt, när värmepumpen kör, känna pÃ¥ det övre och det undre röret ute vid pumpen. Om  det undre röret dÃ¥ är varmare borde det var nÃ¥got galet. AlltsÃ¥ dÃ¥ pumpas det kalla vattnet in i den övre anslutningen och kommer uppvärmt ut i den nedre, vilket är felaktig riktning.

Vh

Max

Jag har varit inne på det också, men åtminstonne mina slangar och rör är så pass effektivt isolerade, att det är väldigt svårt att avgöra vilket som är varmast.
Men kommer man åt, så är det en bra idé.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!