Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stigande tryck i pumpen  (läst 1373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JK74

  • Gäst
JK74
Stigande tryck i pumpen
« skrivet: 03 februari 2013, 10:26:13 »
Hej, har en fråga på ökande tryck i vår värmepump (en IVT C7 Greenline). Vi har haft pumpen i ca 4,5 år och under senare tid (så långt bak jag kan minnas) har den då jag kollat haft ett tryck på ca 1,2. Där har den legat tämligen konstant, ibland +/- 0,1. Precis innan vi skulle åka skidsemester för en vecka sen, så höjde jag värmekurvan med ett snäpp. Kort därefter (kanske en timme senare) noterade jag att trycket stigit till 1,4 (där jag mig veterligen aldrig sett den vara). Jag sänkte kurvan och släppte lite på trycket för att jag inte ville börja experimentera med något precis innan vi skulle åka. Kort därefter märkte jag att trycket sjunkit till 1,0, så jag tänkte att jag kanske släppte på trycket i onödan och fyllde på till 1,2. Snart hade den stigit till 1,4 igen. Jag ringde ett IVT center och de rådde mig att stänga av vattnet till huset medan vi var borta (om det skulle finnas någon läcka inne i pumpen/droppande påfyllnadskran etc.). Så jag gjorde det, och hade en person som tittade till huset 3-4 gånger medan vi var borta. Trycket under denna vecka vid alla tillfällen var konstant 1,1.

Då vi kom hem igen (igår) släppte jag på vattnet. Först låg den stilla vid 1,1 i ca 1,5 timmar, därefter hade den stigit till 1,2 (men inte en successiv ökning, utan plötsligt (inom en 10-minuters period) hade den skuttat upp). Sen låg den där i 3-4 timmar. Då jag gick ner följande morgon hade den dock igen tickat uppåt och låg nu på 1,4. Nu några timmar senare har den gått ner till 1,3.

Är det här en indikation på något som ni ser det och värt att ta ut en tekniker för att titta på, eller ska jag bara sluta kolla på tryckmätaren, eftersom vissa fluktuationer är normala.

Det som gjort att jag fått upp ögonen för detta är:
  • Att trycket tidigare alltid legat runt 1,2 och jag aldrig sett den vara upp pÃ¥ 1,4
  • Att trycket dÃ¥ vi var borta och hade vattnet avstängt verkade vara konstant 1,1, och direkt dÃ¥ jag släppte pÃ¥ vattnet började det igen stiga upp mot 1,3-1,4

Tack på förhand!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stigande tryck i pumpen
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2013, 10:35:30 »
Förmodligen ett litet läckage i påfyllningsventilen. Säkerhetsventilen öppnar väl vid ca 1,5 bar, så därför stiger det inte mer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Stigande tryck i pumpen
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2013, 10:43:58 »
    • Att trycket dÃ¥ vi var borta och hade vattnet avstängt verkade vara konstant 1,1, och direkt dÃ¥ jag släppte pÃ¥ vattnet började det igen stiga upp mot 1,3-1,4

    En bidragande orsak till det är att när vattnet släpps på trycksätts varmvattenberedaren som då utvidgas något och pressar ut vatten från manteln omkring den. Det gör att trycket ökar något men om det är orsaken till hela eller bara en mindre del av tryckökningen vet jag inte.
    5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

    JK74

    • Gäst
    JK74
    SV: Stigande tryck i pumpen
    « Svar #3 skrivet: 03 februari 2013, 10:55:19 »
    Förmodligen ett litet läckage i påfyllningsventilen. Säkerhetsventilen öppnar väl vid ca 1,5 bar, så därför stiger det inte mer.

    Hej, tack för två snabba svar!

    Jo, det hade jag också misstänkt, men jag tror inte att säkerhetsventilen löst ut. Det brukar dock synas (t.ex. då jag någon gång gjort det själv), eftersom den sprutar ut en del vatten på golvet. Så det borde jag ha sett och jag har heller inte sett att den närmat sig 1,5. Den verkar nöja sig med att ta sig upp till 1,4 och sen inget mer. Nu som sagt är den nere på 1,3 (sen ett par timmar).

    ...kanske inte finns någon förklaring på detta, utan får anses vara "inom marginalen".

    /j.

    Utloggad purjo__

    • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
    • Guldmedlem
    • Dignitär inom värmepump
    • ******
    • Stad/land: Gävleborg
    • Antal inlägg: 13175
    • Karma +20/-11
    • Kön: Man
    • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    SV: Stigande tryck i pumpen
    « Svar #4 skrivet: 03 februari 2013, 10:59:05 »
    Det är ju inte säkert att säkerhetsventilen öppnar vid exakt 1,5 bar och är det ett litet läckage så kan vattnet som sipprar ut hinna dunsta på de varma rören innan det hamnar nånstans där det syns...

    Sen är det inte ovanligt att tryckexpansionskärl går sönder. Har du dåligt förtryck där så blir systemet känsligare för temperaturförändringar, vilket kan förklara att trycket ökade när du höjde värmekurvan. Sen kan det, som Roland skrev, sjunkit när du slog av vattnet eftersom trycket i VVB'n sjönk...
    « Senast ändrad: 03 februari 2013, 11:06:06 av purjo__ »
    Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
    Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
    Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
    Gävleborg.


    Ju mer man vet desto mindre förstår man.

    nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
     


    Annonser

    Right Block

    Vibrationsdämpare
    Besök vår webshop, klicka här!
    Energioffert.se
    Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
    luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
    Annonspriser

    Online just nu!

    Ad
    Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
    Besök oss idag
    Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
    140x140vpforum-11.gif
    kontakta oss för pris!