Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa pÃ¥  (läst 3496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tror ni får en ny runda på träning i vinterföre, all slags förmaningar om vilket väder som skall komma på båda sidor om "viken" finns i medierna just nu
Vem tar en fullpoängare med att vara helt insnöad utan el i ett par dygn ;)
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Visst kan det kännas lite konstigt att man mÃ¥ste varna för vinterväglag den här Ã¥rstiden pÃ¥ dom här breddgraderna.  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Idag är otroligt nöjd med mina Nokia Hakka 8 "dubbdäck" på en betydligt ( sådär 25år, 2011 Audi A3 ) modernare bil med effektiv antispinn och antisladd. Det är förvånansvärt duktig i snön trotts att det är en framkrafsare, troligen för att båda framhjulen faktiskt driver ordentligt (båda spinner lika mycket om man busar ) när man gasar på i o m antispinn.

Det är märkligt att antispinnsystem av samma typ och frÃ¥n samma underleverantör beter sig sÃ¥ olika pÃ¥ olika bilmärken. Jag har färsk erfarenhet av tre olika bilmodeller med ATE "mk 20" ABS/antispinnsystem - Ford Focus '03-04 , Audi A3 '03 , Chrysler 300M '99.  Fordarna är mest grovhuggna, de tappar dragkraft totalt sÃ¥ snart det börjar spinna och om man inte har farten uppe kan man bli stÃ¥ende utan att ta sig fram pÃ¥ ställen där det säkerligen hade gÃ¥tt utan antispinn. Det gÃ¥r inte heller att stänga av antispinn, enligt instruktionsboken ska det finnas en strömbrytare men den finns inte i verkligheten, kablage är framdraget till platsen för strömbrytaren men det händer inget när man byglar i kontakten heller.  PÃ¥ Audin tror jag det gÃ¥r att stänga av antispinn, men jag har aldrig behövt göra det, det sköter sig mycket snällt. Chryslers ingenjörer tyckte tydligen att det var viktigt att skryta med möjlighet att stänga av antispinn - stor tryckknapp pÃ¥ bästa plats pÃ¥ instrumentbrädan och stora tydliga kontrollampor som visar om systemet är aktiverat eller inte, men jag har aldrig sett nÃ¥gon anledning att stänga av det. Även där gäller att antispinn sköter sig mycket bra och i det närmaste omärkligt. Man har uppenbarligen ansträngt sig för att fÃ¥ systemet att samarbeta bra med bÃ¥de motorstyrsystem och automatlÃ¥da. Chryslern har jag till skillnad frÃ¥n de andra bilarna bara kört med ganska gamla och dÃ¥liga vinterdäck. Ã… andra sidan har den fördel i dÃ¥ligt före av större hjul och längre hjulbas än de förstnämnda smÃ¥bilarna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2017, 07:21:22 »
Har samma erfarenhet av antisladdsystem.
Det första jag hade var på en Toyota Avensis, uselt system som är överkänsligt, överreagarar och piper ilsket för minsta släpp.
Nu har jag en Skoda och en VW som troligen har liknande system, båda tillåter lite släpp innan de reagerar och de korrigerar lagom mycket.
Samma med antispinn, det går att stänga av på både Toytota och Skoda/VW, på Toyotan stängde jag nästan alltid av den när det var halt för den var mer till besvär än hjälp.
På Skoda/VW har jag aldrig behövt stänga av den.
« Senast ändrad: 11 januari 2017, 07:24:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Intressant. Jag bor på ett berg med brant krokig väg. Har nu en VW Golf4 Variant och blir less på alla gånger jag inte kommer upp. Den är ju knappt enhjulsdriven iom att diffen gör att all kraft går till det hjul som inte har något fäste. Tänkte byta bil och tänkte att en nyare med antispinn skulle klara sig bättre. Vad tror ni om en Volvo V70 2010? Den borde väl krafsa sig upp bättre?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2017, 17:36:16 »
4wd är väl bra, eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2017, 17:41:10 »
Det är märkligt att antispinnsystem av samma typ och frÃ¥n samma underleverantör beter sig sÃ¥ olika pÃ¥ olika bilmärken. Jag har färsk erfarenhet av tre olika bilmodeller med ATE "mk 20" ABS/antispinnsystem - Ford Focus '03-04 , Audi A3 '03 , Chrysler 300M '99.  Fordarna är mest grovhuggna, de tappar dragkraft totalt sÃ¥ snart det börjar spinna och om man inte har farten uppe kan man bli stÃ¥ende utan att ta sig fram pÃ¥ ställen där det säkerligen hade gÃ¥tt utan antispinn. Det gÃ¥r inte heller att stänga av antispinn, enligt instruktionsboken ska det finnas en strömbrytare men den finns inte i verkligheten, kablage är framdraget till platsen för strömbrytaren men det händer inget när man byglar i kontakten heller.  PÃ¥ Audin tror jag det gÃ¥r att stänga av antispinn, men jag har aldrig behövt göra det, det sköter sig mycket snällt. Chryslers ingenjörer tyckte tydligen att det var viktigt att skryta med möjlighet att stänga av antispinn - stor tryckknapp pÃ¥ bästa plats pÃ¥ instrumentbrädan och stora tydliga kontrollampor som visar om systemet är aktiverat eller inte, men jag har aldrig sett nÃ¥gon anledning att stänga av det. Även där gäller att antispinn sköter sig mycket bra och i det närmaste omärkligt. Man har uppenbarligen ansträngt sig för att fÃ¥ systemet att samarbeta bra med bÃ¥de motorstyrsystem och automatlÃ¥da. Chryslern har jag till skillnad frÃ¥n de andra bilarna bara kört med ganska gamla och dÃ¥liga vinterdäck. Ã… andra sidan har den fördel i dÃ¥ligt före av större hjul och längre hjulbas än de förstnämnda smÃ¥bilarna.

Ja, det handlar väl lite om vad systemet heter i grunden och ganska mycket om de parametrar slutkunden får i sin bil när det sitter på plats.. Min bil är ju ännu lite nyare (2011) så de har säkert förfinat det mer.
Tur är väl det, med diesel på 140hk i liten bil så slirar det ganska lätt, provocerade lite på väg till jobbet och lampan lekte disco i panelen en bit över 80km/h.. dieselvridet kan få det att slira nästan på tomgång. På så vis är det enklare med en gammal bensinare med förgasare på 90 hästar och totalt avsaknad av vridmoment och motorkontroll, det är bara att låta motorn gå på väldigt lågt varv - på gränsen att dö så driver det rätt bra utan att tappa fäste :)

På A3an så har de även gjort antisladden rätt rolig, man kan sladda rejält med bilen och den reder situationen förvånansvärt bra, gjorde jag så med en gammal bil hade man åkt med skuffen först utan kontroll.
Många glömmer att testa sina bilar på stora parkeringar när snön kommer så man vet hur det uppför sig när väglaget väl inträffar..
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2017, 17:47:26 »
Intressant. Jag bor på ett berg med brant krokig väg. Har nu en VW Golf4 Variant och blir less på alla gånger jag inte kommer upp. Den är ju knappt enhjulsdriven iom att diffen gör att all kraft går till det hjul som inte har något fäste. Tänkte byta bil och tänkte att en nyare med antispinn skulle klara sig bättre. Vad tror ni om en Volvo V70 2010? Den borde väl krafsa sig upp bättre?

En bil med en bra (det finns ju fuskvarianter som kopplar in redan när man sitter fast typ..) fyrhjulsdrift är väldigt trevlig i dessa fall. Det känns nästan löjligt när man kört enhjulsdrivet och får permanent fyrhjulsdrift faktiskt. Det dumma, om man inte tänker, är att man får nästan lika bra acceleration på is som asfalt och kommer snabbt upp i hög hastighet, så har man inte hjärnan med sig när man ska stanna så räcker inte vajern på bärgningsbilen längre.

Har haft två Audi med den klassiska Quattro med torsendiff i mitten (rakställd motor). Mycket trevliga bilar..
Denna AWD är ju mekanisk och konstant vilket gör att man inte har någon fördröjning innan bakhjulen driver när det är halt. Vissa bilar har ju drift på 2 hjul tills det börjar bli dåligt grepp och driver då på 4, för att spara bränsle.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2017, 07:11:54 »
Min förra Kia sportage var fyrhjulsdriven, men de 2 vi köpt nu senast är bara framhjulsdrivna, på 3 år har jag aldrig saknat fyrhjulsdriften.
Visst kanske man får lite snabbare acceleration, men dagens antispinn och antisladdsystem gör ju att en tvåhjulsdriven bil är precis lika säker, eller säkrare, än en fyrhjulsdriven bil.
Den reltivt höga markfrigången gör även att de tvåhjulsdrivna klarar minst 3 dm nysnö, så jag har faktiskt svårt att se behovet av fyrhjulsdrift.
Dessutom ligger de strikt framhjulsdrivna bättre på vägen på vinterväglag.
Om det var nåt fel på den gamla fyrhjulsdrivna eller om det helt enkelt beror på att de framhjuldrivna har bättre väghållning kan jag inte säga.
Gjorde aldrig någon fyrhjulsmätning/justering på den gamla, men att den var oroligare på vägen är i alla fall ställt utom varje rimligt tvivel.

NÃ¥t jag förundras över är ocksÃ¥ att sÃ¥ mÃ¥nga pÃ¥stÃ¥r att deras fyrhjulsdrivna bilar har sÃ¥ bra väghÃ¥llning pÃ¥ vintern, trots att 99% av alla fyrhjuldrivna bilar är framhjulsdrivna till 100% i normalfallet.   dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2017, 07:51:50 »
Egentligen är det väl bara Subaru och Audi Q som har riktig fyrhjulsdrift av standardbilarna.
Nästan alla andra har väl gått över till typ Haldex som driver på framhjulen tills dessa börjar spinna, då går en del kraft över till bakhjulen.
Ett av problemen på vinterväg är att man inte kommer iväg om man t ex ska ut på en större väg i en T-korsning.
På sommarväg så kan man ju ta luckan mellan 2 bilar, men om man står och slirar så får man ju vänta tills det är bilfritt.
Där finns ju en fördel med 4-hjulsdriften, man slipper stÃ¥ och slira lika mycket när man ska pÃ¥ en större väg.  Sc:,h

Fast sen har vi ju gubbarna med keps som tar luckan och skiter i att trafikanten bakom mÃ¥ste panikbromsa.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2017, 08:11:48 »
Man skall inte bo där det är sÃ¥ mycket trafik.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #26 skrivet: 18 januari 2017, 17:51:52 »
Min förra Kia sportage var fyrhjulsdriven, men de 2 vi köpt nu senast är bara framhjulsdrivna, på 3 år har jag aldrig saknat fyrhjulsdriften.
Visst kanske man får lite snabbare acceleration, men dagens antispinn och antisladdsystem gör ju att en tvåhjulsdriven bil är precis lika säker, eller säkrare, än en fyrhjulsdriven bil.
Den reltivt höga markfrigången gör även att de tvåhjulsdrivna klarar minst 3 dm nysnö, så jag har faktiskt svårt att se behovet av fyrhjulsdrift.
Dessutom ligger de strikt framhjulsdrivna bättre på vägen på vinterväglag.
Om det var nåt fel på den gamla fyrhjulsdrivna eller om det helt enkelt beror på att de framhjuldrivna har bättre väghållning kan jag inte säga.
Gjorde aldrig någon fyrhjulsmätning/justering på den gamla, men att den var oroligare på vägen är i alla fall ställt utom varje rimligt tvivel.

NÃ¥t jag förundras över är ocksÃ¥ att sÃ¥ mÃ¥nga pÃ¥stÃ¥r att deras fyrhjulsdrivna bilar har sÃ¥ bra väghÃ¥llning pÃ¥ vintern, trots att 99% av alla fyrhjuldrivna bilar är framhjulsdrivna till 100% i normalfallet.   dontknow

Om en FWD känns säkrare än en bil med AWD, då är det en fantastiskt dålig AWD du provat. Riktigt usel faktiskt :)

Sen är det klart att testar man en 25år gammal AWD utan ABS, ESP etc etc mot en FWD med alla elektroniska system man kan tänka sig, så är jämförelsen inte rättvis. Men en bil med drivning på två hjul kan aldrig bli så stabil som en bil där alla hjul driver..

Men jag har ju bara min erfarenhet av bilar med riktig fyrhjulsdrift, där alla hjulen faktiskt driver hela tiden.

Sen angående hur folk i norr ser på folk i söder när det kaosar sig, jag hade velat se norrlänningar köra i vädret vi har i söder nu, spår av packad snö på vägen som bildat is, samt ett rejält lager vatten över allt och regn, blandat med barmark och slask. Det är ganska mycket värre att köra i än riktigt vinterväglag med snö och is. Sen har vi lite annan densitet på trafiken i syd också, ganska mycket mer trafik.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Naturligtvis har ni det besvärligare men jag hoppas att den diskussionstonen tas någon annan stans. Den här tråden startades enbart med omtanke på dom som är ovan med hala vägar, så att dom ska ta det försiktigt.
Blir det en fråga om vem som kör bäst eller sämst osv. låser jag tråden på en gång.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Bara i all välmening till alla som ska hit och hälsa på
« Svar #28 skrivet: 18 januari 2017, 22:28:32 »
Har inte för avsikt att leda in på ämnet vilka som kör bäst eller sämst.

Att köra bäst kan vi överlåta till de som pysslar med ex vis rally eller annan motorsport och är förare som kör som om bilen var en förlängning av deras kropp. Vi andra dödliga kör väl troligen sämst.

Men det är alltid intressant att belysa de olika svårigheterna i väglag beroende på var man befinner sig i Sverige.

Skåne har sin blåst och snö som bygger igen vägarna med drivor, livsfarlig osynlig halka osv. Sydsverige i allmänhet har ett växlande klimat (skitväder alltså) som är väldigt lurigt. Stockholm är totalt överbelastat med fordon och bilister som tror att det alltid är så salt att halka är omöjligt, totalt kaos vid 5cm snö. Norrland har massa snö och kyla, man kan bli ståendes och frysa ihjäl i skogen med fel fordon.

Var man än bor i Sverige är väglaget problematiskt vintertid, men inte värre än att förnuftiga förare kunde löst det.

Det stora problemet är trotts allt korkade bilister.....
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Just angående hala vägar, snödrev, kyla, snömängder mm så finns dom i hela landet, bara vid lite olika tider på året och lite olika mycket
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!