0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Idag är otroligt nöjd med mina Nokia Hakka 8 "dubbdäck" på en betydligt ( sådär 25år, 2011 Audi A3 ) modernare bil med effektiv antispinn och antisladd. Det är förvånansvärt duktig i snön trotts att det är en framkrafsare, troligen för att båda framhjulen faktiskt driver ordentligt (båda spinner lika mycket om man busar ) när man gasar på i o m antispinn.
Det är märkligt att antispinnsystem av samma typ och från samma underleverantör beter sig så olika på olika bilmärken. Jag har färsk erfarenhet av tre olika bilmodeller med ATE "mk 20" ABS/antispinnsystem - Ford Focus '03-04 , Audi A3 '03 , Chrysler 300M '99. Fordarna är mest grovhuggna, de tappar dragkraft totalt så snart det börjar spinna och om man inte har farten uppe kan man bli stående utan att ta sig fram på ställen där det säkerligen hade gått utan antispinn. Det går inte heller att stänga av antispinn, enligt instruktionsboken ska det finnas en strömbrytare men den finns inte i verkligheten, kablage är framdraget till platsen för strömbrytaren men det händer inget när man byglar i kontakten heller. På Audin tror jag det går att stänga av antispinn, men jag har aldrig behövt göra det, det sköter sig mycket snällt. Chryslers ingenjörer tyckte tydligen att det var viktigt att skryta med möjlighet att stänga av antispinn - stor tryckknapp på bästa plats på instrumentbrädan och stora tydliga kontrollampor som visar om systemet är aktiverat eller inte, men jag har aldrig sett någon anledning att stänga av det. Även där gäller att antispinn sköter sig mycket bra och i det närmaste omärkligt. Man har uppenbarligen ansträngt sig för att få systemet att samarbeta bra med både motorstyrsystem och automatlåda. Chryslern har jag till skillnad från de andra bilarna bara kört med ganska gamla och dåliga vinterdäck. Å andra sidan har den fördel i dåligt före av större hjul och längre hjulbas än de förstnämnda småbilarna.
Intressant. Jag bor på ett berg med brant krokig väg. Har nu en VW Golf4 Variant och blir less på alla gånger jag inte kommer upp. Den är ju knappt enhjulsdriven iom att diffen gör att all kraft går till det hjul som inte har något fäste. Tänkte byta bil och tänkte att en nyare med antispinn skulle klara sig bättre. Vad tror ni om en Volvo V70 2010? Den borde väl krafsa sig upp bättre?
Min förra Kia sportage var fyrhjulsdriven, men de 2 vi köpt nu senast är bara framhjulsdrivna, på 3 år har jag aldrig saknat fyrhjulsdriften.Visst kanske man får lite snabbare acceleration, men dagens antispinn och antisladdsystem gör ju att en tvåhjulsdriven bil är precis lika säker, eller säkrare, än en fyrhjulsdriven bil.Den reltivt höga markfrigången gör även att de tvåhjulsdrivna klarar minst 3 dm nysnö, så jag har faktiskt svårt att se behovet av fyrhjulsdrift.Dessutom ligger de strikt framhjulsdrivna bättre på vägen på vinterväglag.Om det var nåt fel på den gamla fyrhjulsdrivna eller om det helt enkelt beror på att de framhjuldrivna har bättre väghållning kan jag inte säga.Gjorde aldrig någon fyrhjulsmätning/justering på den gamla, men att den var oroligare på vägen är i alla fall ställt utom varje rimligt tvivel.Nåt jag förundras över är också att så många påstår att deras fyrhjulsdrivna bilar har så bra väghållning på vintern, trots att 99% av alla fyrhjuldrivna bilar är framhjulsdrivna till 100% i normalfallet.