Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: en el stöt  (läst 2895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: en el stöt
« Svar #15 skrivet: 18 december 2016, 19:47:19 »
Kortsluter gör jag när det inte finns en uppmärkning att tillgå ,,
men då det fanns en helt ny central ( huset renoveras för 5 mil)
när jag kom dit i lördags körde dem byggstädningen ,,   DÃ¥ ska schemat stämma ,
Annars mäter jag Alltid  att strömmen är bruten ,,,  typiskt att det ska va felkopplat den gÃ¥ngen man är utan instrument
cc

Smurfen
VVB va lagd utanför jordfelsbrytaren i detta fall
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: en el stöt
« Svar #16 skrivet: 18 december 2016, 19:50:02 »
Kortsluter man den mellan fas och fas eller fas och nolla händer det troligen inget, det är först vid jordfel (fel mellan jord och fas eller nolla) som den ska aktiveras. Och oavsett är det en baggis i förhållande till en skadad CC.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: en el stöt
« Svar #17 skrivet: 18 december 2016, 20:10:47 »
Helt klart ingen fara om jordfelsbrytaren löser ut det är ju därför den finns där. Har för mig att jag lyckades få vår att lösa ut trots att säkringen var bruten men jordfel kan det väl bli i alla fall om man pillar på fel grejer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: en el stöt
« Svar #18 skrivet: 18 december 2016, 20:18:24 »
Den kan mycket väl lösa ut om säkringarna är avslagna om man "kortsluter" mellan nolla och jord. Det behövs ju normalt inte mer än 30 mA och för att  driva sÃ¥ lite ström duger nästan vilken spänning som helst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: en el stöt
« Svar #19 skrivet: 18 december 2016, 22:02:16 »
Precis,  tummenupp även en erfaren elektriker kan glömma det eller kanske strunta i det när han klipper av nolla och jord samtidigt. Men han kanske gjorde det med flit för att kunna skicka iväg mig ett tag till elcentralen sÃ¥ han slapp ha mig hängande över axeln  Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: en el stöt
« Svar #20 skrivet: 18 december 2016, 22:16:43 »
Det finns två typer av "hänga över axeln" den ena är genuint intresserad och det stör mig inte det minsta, den andra typen är den som inte litar på mig och måste kontrollera att jag gör som man ska (eller i alla fall som h*n tror det ska va) och ifrågasätter allt som inte blir som h*n trodde det skulle bli (och kommer att få betala betydligt mer på fakturan).
Vilken sort är du  ^-^
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: en el stöt
« Svar #21 skrivet: 18 december 2016, 22:25:44 »
ja, vad tror du?  a:gl
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: en el stöt
« Svar #22 skrivet: 18 december 2016, 22:34:45 »
Brukar också vara rätt nyfiken vid tex eljobb men det är för att jag vill lära mig mera litar fullständigt på den jag anlitar när det gäller el jobb och tror han är nöjd med lite sällskap.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: en el stöt
« Svar #23 skrivet: 19 december 2016, 07:14:43 »
Det finns två typer av "hänga över axeln" den ena är genuint intresserad och det stör mig inte det minsta, den andra typen är den som inte litar på mig och måste kontrollera att jag gör som man ska (eller i alla fall som h*n tror det ska va) och ifrågasätter allt som inte blir som h*n trodde det skulle bli (och kommer att få betala betydligt mer på fakturan).
Vilken sort är du  ^-^

Jag är tyvärr typen som inte riktigt litar på att jobbet blir bra, men jag hänger inte över axeln, jag kollar av grejerna efteråt.
Fattar ju att det skulle vara irriterande med mig över axeln, sÃ¥ jag hÃ¥ller mig alltid borta tills det är klart och sen synar jag...  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!