Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon med goda kunskaper om Raspberry Pi som vill hjälpa en desperat?  (läst 4176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Hej alla!

Det finns ju många väldigt duktiga personer på detta forum, och flera av er använder Raspberry Pi för loggning av sina pumpar. Så även jag, fast jag är inte duktig på RP. Jag vänder mig nu i desperation till någon som känner sig ha hyfsad koll på Raspberry och som kan tänka sig att hjälpa mig lite.

Jag har i två år loggat min BVP mha ett ThermIQ-kort kopplat till en RP. Det var ett äventyr att installera detta system när jag hade precis noll kunskaper om RP, men efter att ha blint följt instruktionerna fick jag igång det.

Det har som jag skrev tuffat på i två år, men nu har jag fått stora problem. Allt började i samband med att vi fick fiber indraget till huset. Jag var tvungen att bryta strömmen i några timmar när nya kablar skulle dras, och när allt var klart och elen igång igen märkte jag att klockan i ThermIQ gick tio timmar fel.

Min första tanke var att det berodde på strömavbrottet, även om jag tyckte att det var lite för många timmar (vet faktiskt inte hur länge jag hade strömmen bruten, men jag tror inte det var så mycket som tio timmar). Jag startade om RPn och ThermIQ-kortet, men det gjorde ingen skillnad. Jag fick reda på att varken ThermIQ eller Raspberry har inbyggda klockor, och att ThermIQ får sin tid av RPn som i sin tur får sin tid från NTP-servrar på nätet.

Nu har jag i flera dagar googlat så ögonen rinner, testat alla möjliga och omöjliga kommandon i Rasberryns terminal samt slitit mitt hår utan att komma ett enda steg närmare en lösning. Vid något tillfälle lyckades jag använda något kommando som ändrade tiden, men då råkade jag ändra även årtalet till 2017, så klockan blev ett helt år fel. Jag upptäckte detta genast och gjorde om samma manöver, men se då gick det inte!

Det jag kommit fram till är att Raspberryn inte får kontakt med Internet, och därigenom inte kan uppdatera tiden mot de inställda NTP-servrarna.

Jag har pratat i flera omgångar med min internetleverantör utan att de har kunnat förstå vad som blivit fel. De bedyrar att de inte blockerar något som kan ha med detta att göra, så nu kvarstår bara något fel i Raspberryn...och det är här jag behöver hjälp. (Kan kan dock inte skaka av mig känslan att detta fel på något sätt har att göra med bytet från ADSL till fiber...eftersom det sammanföll med detta.)

Är det nÃ¥gon som skulle kunna tänka sig att förbarma sig över en stackars Raspberry-noob att göra lite djupare felsökning? Jag skulle bli evigt tacksam om jag fick hjälp med detta...ThermIQen är ju i princip värdelös ifall kurvorna inte följer dygnets timmar.  :-\

Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Nu kan inte jag RP, men det känns ju som den inte har rätt nätverksinställningar.

Har du en ny router efter fiberinstallationen?

Kolla så att RP:n har DHCP aktiverat och kolla att den fått en giltig IP-adress och IP-adress till router/gateway.

Hur accessar du RP:n så att du ser att den har fel tid? Om det är timmarna som är fel, men minuterna korrekta så kan det vara fel tidszon inställt i RP:n
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag hade också fel tidszon. Tycket mig minnas att det då inte gick att ändra klockan, utan zonen måste ändras.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Nu kan inte jag RP, men det känns ju som den inte har rätt nätverksinställningar.

Har du en ny router efter fiberinstallationen?

Kolla så att RP:n har DHCP aktiverat och kolla att den fått en giltig IP-adress och IP-adress till router/gateway.

Hur accessar du RP:n så att du ser att den har fel tid? Om det är timmarna som är fel, men minuterna korrekta så kan det vara fel tidszon inställt i RP:n

Ja, jag fick en ny router i samband med bytet till fiber. Jag har dock testat med den gamla ADSL-routern och min Time Capsule utan att det blivit någon förändring.

Under samtalet med min ISP idag fick jag reda på att han kunde se RPn i mitt system, men den växlade mellan två ip-adresser märkligt nog.

Jag accessar den dels genom ThermIQ i min browser (det var där jag först såg att tiden var fel) samt genom att logga in på RPn genom att SSH:a i "Terminal" i min MacBook Pro.

Jag har testat att byta tidzon, men det gör ingen skillnad. Jag har också testat att ställa klockan via "sudo date -s". Det funkar att ändra klockan den vägen, men så fort jag bootar om RPn är fel tid tillbaka igen...och som sagt, tiden är ett helt år fel. I skrivande stund får jag "Thu Nov 23 06:27:57 CET 2017" om jag kör "date" i terminalen.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Om jag först ställer om klockan med "sudo date -s" och sedan väljer tidszon (som för övrigt alltid varit inställd på Europa och Stockholm) så blir klockan rätt. Men så fort jag bootar om går den tillbaka till 2017.

När jag kör "ntpq -p" får jag bara upp nollor under "reach" "delay" "offset" "jitter". Försöker jag pinga t ex google.com får jag:
"3 packets transmitted, 0 received, +3 errors, 100% packet loss, time 2000ms
pipe 3"
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om den växlar mellan två IP-adresser låter det som du har två DHCP servrar aktiva på samma nät, troligen både din gamla och din nya router.

Du måste se till att bara ha en aktiv DHCP server, din nya router, och allt annat skall endera ha statiska adresser eller vara DHCP-klienter.

Vilken IP-adress har din nya och gamla router på LAN sidan?
Vad säger "netstat -rn" på RP:n resp din Mac?
Vad innehåller /etc/resolv.conf på RP:n resp din Mac?
Vad är hela outputen från "ntpq -p"?

Eftersom den säger "CET" (Central European Timezone) så är tidszonen korrekt om den befinner sig i Sverige.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Nu har det äntligen löst sig!

Jag fick otroligt fin hjälp av en kille på Googlegruppen för Raspberry PI. Det visade sig vara så enkelt att RPn var inställd på fel gateway. Nu med min nya kunskap om detta så ter det ju sig så självklart.

I samband med bytet till fiber fick jag ju en ny router. Denna router hade givetvis inte samma gateway som min gamla, varför RPn förgäves försökte prata mot fel gateway. Det som lurades i det hela var ju att det inte funkade med den gamla routern heller...

Nu är det korrekt tid i RPn och jag kan pinga hela omvärlden från den. Dock kvarstår fel tid i ThermIQen...så det måste jag felsöka vidare.

Tack ni som bidragit i denna tråd, och om detta med fel gateway redan tagits upp så ber jag om ursäkt att jag inte snappat upp det. Min kunskap räckte helt enkelt inte till för att reagera på det.

« Senast ändrad: 24 november 2016, 22:54:58 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Får den inte såna inställningar via DHCP?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Uppenbarligen inte...kan det bero på att den har statisk ip kanske?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, har du get den fasta ip-inställningar så är det inte så konstigt att det slutar funka när du byter router. Istället för att hårdkoda inställningarna där är det bättre att använda DHCP och ställa in i routern att pi'en alltid får samma ip-nummer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Nu är det två år sedan jag satte upp ThermIQ-systemet så jag minns inte riktigt hur det var...men jag har ett starkt minne av att Anders (ThermIQs utvecklare) uppmanade mig att sätta statisk IP på Raspberryn. Det som komplicerar saken nu är att min bredbandsleverantör inte lämnar ut inloggningsuppgifterna på deras router, så jag kan inte göra någonting i den...inte ens byta SSID eller lösenord på wifi.

Jag funderar på att byta leverantör... ???
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Jonny Balle

  • Gäst
Jonny Balle
SV: Någon med goda kunskaper om Raspberry Pi som vill hjälpa en desperat?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2016, 23:52:14 »
Har du tidzon och allt rätt?

Kör sudo raspi-config
Och väl Internationalisation Options  sÃ¥ kan du ställa in tidzon och annat skit.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Har du tidzon och allt rätt?

Kör sudo raspi-config
Och väl Internationalisation Options  sÃ¥ kan du ställa in tidzon och annat skit.

Se mitt inlägg 24 november 2016, 20:18:28.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Tyvärr har jag fortfarande problem med ThermIQ. Datum och tid är korrekta i Raspberryn, men ThermIQ är nu låst vid 2017-11-24 05:01:00 och har så varit sedan jag fick ordning på tiden i Raspberryn.

Jag ser under "Thermia översikt" att korrekt tid finns där, men på ThermIQs förstasida är den låst vid ovanstående datum/tid. Samma sak i sidan för rådata med kurvorna.

Thermia översikt:



ThermIQs förstasida:



RÃ¥data:


Jag har testat att starta om alla komponenter och att uppdatera "User database" utan resultat.

Är det någon som har någon idé vad jag ska göra för att få igång ThermIQ igen? Som det är nu kan jag lika gärna kasta den, eftersom den inte loggar någonting längre.

Jag har skrivit om detta på ThermIQ-forumet, men inte fått någon respons från Anders.
« Senast ändrad: 01 december 2016, 18:13:20 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Jag funderar lite på om det kan vara så att ThermIQ blir förvirrad av att den har data från "framtiden" och därför har hängt sig. I så fall skulle ju en lösning kanske vara att blåsa "main database" och skapa en ny. Om den då hoppar igång ligger det ju nära till hands att det är just framtidsdatan som ställer till det.

Det är dock mycket trist att tappa två års loggade data, så om det är möjligt att editera datan i databasen vore det ju väldigt önskvärt. Om jag kunde ta bort allt som är loggat som framtid så skulle det bara bli några veckors data som saknas, och då tror jag att ThermIQ bara ritar raka streck. Så har det varit när jag haft uppehåll i pollningen av andra anledningar.

För att testa detta behöver jag först göra en backup på databaserna. Jag har laddat ned Rubberduck och kopierat följande filer från RPn till min laptop via ssh:

/opt/etc/Thermiq_Linux.ini
/var/sqlite/thermiq_tom.db
/var/sqlite/thermiq_user.db
/var/sqlite/thermiq.db

Är jag safe om jag har kopierat dessa lokalt i min laptop? Det är väl thermiq.db som sparar alla väsentliga data, och som därför också har "framtidsdatan"?
« Senast ändrad: 05 december 2016, 17:41:19 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Ingen som kan svara på ifall de filer jag nämnde ovan är korrekta att spara i samband med en backup?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Eftersom jag inte får några svar, varken här eller på ThermIQs forum, gav jag upp och gjorde en nyinstallation av ThermIQ trots att jag inte är säker på att alla mina data är uppbackade. Tyvärr gjorde inte en ominstallation av ThermIQ via GUIt någon skillnad, datum och tid är fortfarande fel och systemet är låst. Det konstiga är att trots att jag gjort total ominstallation, inklusive "Create and Init Main database", så finns de felaktiga rådata fortfarande kvar.

Verkar som att jag kan slänga ThermIQ nu.
« Senast ändrad: 07 december 2016, 00:09:53 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Uppdatering:

Nu har jag fått hjälp av Anders (ThermIQs utvecklare) att få igång min ThermIQ igen. Det slutade med att jag fick göra en total ominstallation av både ThermIQen och Rasberryn. Ikväll försökte Anders återskapa min gamla databas, men när denna importerats låste sig ThermIQ igen på samma tid och datum som tidigare. Denna gång hade jag gjort en backup på nya databasen så det funkade att få tillbaka systemet till när det hade installerats om.

Tyvärr har jag nu alltså bara lite drygt ett dygns data, alla data från de två år jag haft ThermIQen är borta. Så går det när man inte gör backuper...

Det gnager dock en känsla att jag borde kunna extrahera data frÃ¥n den gamla databasen, och dÃ¥ utesluta det som loggats "i framtiden"...men hur detta skulle gÃ¥ till har jag ingen aning om. NÃ¥gon som är duktig pÃ¥ sqlite?  ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!