Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Äntligen har Norrmejerier gjort det!  (läst 2902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« skrivet: 06 oktober 2016, 17:02:30 »
Nu har de äntligen kommit med låglaktosmjölk som går dricka och som smakar som det ska.
Hoppas nu att försäljningen tar fart så man slipper läsa fler snyftreportage om att vi kunder inte väljer deras produkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #1 skrivet: 30 november 2016, 05:03:08 »
Nu har de äntligen kommit med låglaktosmjölk som går dricka och som smakar som det ska.
Hoppas nu att försäljningen tar fart så man slipper läsa fler snyftreportage om att vi kunder inte väljer deras produkter.

Men jag vet inte om de fortfarande tillsätter D Vitamin till filmjölken  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #2 skrivet: 30 november 2016, 06:34:58 »
Jag tror du borde bekymra dig mindre för maten du stoppar i dig, det känns inte sunt med ditt fokus på rapporter om än det ena än det andra.
Jag tror du riskerar må sämre av att läsa alla rapporter än du skulle må av den mat det varnas för...
Skulle D-vitamin vara bra eller dåligt baserat på den rapport jag antar att du lutar dig mot när det gäller ditt bekymmer?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #3 skrivet: 30 november 2016, 14:24:32 »
Ska va mjölk direkt från bonden. Bäst för alla förutom hållbarheten.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #4 skrivet: 30 november 2016, 15:18:30 »
Norrmejerier verkar ju sälja mer, åtminstone av fetare produkter, än de får in mjölkråvara till. Nu i höst har de ju stoppat produktionen av smör, och bordsmargarinblandning kan de inte leverera så mycket av som butikerna beställer. Förra helgen var det slut på Norrgott i Lövånger. Så det går uppenbarligen rätt bra för dem nu.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #5 skrivet: 30 november 2016, 15:54:48 »
Ja, första gången man sett brist på smör i lokala butiken.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #6 skrivet: 30 november 2016, 18:42:53 »
Samma här, satt en lapp vid smöret om att det var brist.

Dock hade dom ju lyckats med bravaden att leverera sur grädde till ett bageri lagom till farsdag, så de fick återkalla en massa tårtor.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #7 skrivet: 30 november 2016, 19:25:33 »
Jag tror du borde bekymra dig mindre för maten du stoppar i dig, det känns inte sunt med ditt fokus på rapporter om än det ena än det andra.
Jag tror du riskerar må sämre av att läsa alla rapporter än du skulle må av den mat det varnas för...
Skulle D-vitamin vara bra eller dåligt baserat på den rapport jag antar att du lutar dig mot när det gäller ditt bekymmer?

Nej, det med D Vitamin var faktiskt Ingen Rapport. Det var en kollega och andra svenskar som sade att de tar D Vitamin tillskott. Känner även folk från tyskspråkiga länder som äter D Vitamin tillskott.

Vet inte om det är bra eller dåligt. Men i alla fall i norra Sverige behövs det kanske?

Men Norrmejeriers filmölk köper jag regelbunden.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #8 skrivet: 30 november 2016, 20:37:05 »
Är det inte D vitamin kroppen fixar själv av solen man ger ju D vitamin till baby som inte är i solen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #9 skrivet: 30 november 2016, 20:50:48 »
Vi ljushyade svenskar som vistas ute då och då har normalt inga problem med för lite D- vitamin, om man då undantar små barn. I alla fall inte vi som inte är mer rädd för hudcancer än D-vitaminbrist i alla fall. Sämre är det med "ny Svenskarna" som har ett mycket starkare inbyggt skydd mot dom UV-strålar som måste till för att bilda D-vitamin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #10 skrivet: 30 november 2016, 20:52:06 »
Nej, det med D Vitamin var faktiskt Ingen Rapport. Det var en kollega och andra svenskar som sade att de tar D Vitamin tillskott. Känner även folk från tyskspråkiga länder som äter D Vitamin tillskott.

Vet inte om det är bra eller dåligt. Men i alla fall i norra Sverige behövs det kanske?

Men Norrmejeriers filmölk köper jag regelbunden.
Du ska nu trycka i dig grymma mängder d vitamin för att bli konstig. Äter man "normal" mat behövs inga tillskott om inte läkare ordinerat.

Själv har jag helt försökt sluta med mjölkprodukter då magen inte klarar av varken laktosfri eller vanlig mjölk. Några kor finns inte i närheten heller. Fick tidigare av min morfar som haft kor tills nu, 79 år fylld...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #11 skrivet: 30 november 2016, 22:01:47 »
Du ska nu trycka i dig grymma mängder d vitamin för att bli konstig. Äter man "normal" mat behövs inga tillskott om inte läkare ordinerat.

Själv har jag helt försökt sluta med mjölkprodukter då magen inte klarar av varken laktosfri eller vanlig mjölk. Några kor finns inte i närheten heller. Fick tidigare av min morfar som haft kor tills nu, 79 år fylld...

Jag brukar inte äta kosttillskott, har dock köpt D Vitamin i fjol.

Jag brukar inte heller dricka mjölk, dock äter jag ost och yoghurt och filmjölk.

Jag har slutat med mjölk och reducerad konsumptionen av smör!

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #12 skrivet: 30 november 2016, 22:34:28 »
D-vitamin är oerhört viktigt. Brist på D-vitamin leder till ett antal olika sjukdomar. Lyssna gärna på pensionerade läkaren Nils Simonsson här:

Där berättar han lite om effekterna av just D-vitamin. Jag har varit på en föreläsning av denne person där han berättade åtskilligt mer just om vikten att få i sig D-vitamin. Om jag äter D-vitamintillskott? Yes. Dricker jag whisky? Yes. Röker jag? Yes. Tre goda ting kan inte vara fel. tummenupp
« Senast ändrad: 30 november 2016, 22:40:29 av boek »
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #13 skrivet: 01 december 2016, 08:23:32 »
Allt beror på vem man lyssnar på.
Att ställa sin tillit till en pensionerad läkare som "nyligen" fått upp ögonen för att socker är skadligt ter sig för mig som mycket vanskligt.
När han dessutom går ut och tvärsäkert påstår att D-vitamin skulle skydda mot flera olika cancerformer med upp till 60% minskad risk så måste man väl nästan kalla honom för en kvacksalvare.
Läser man denna artikel: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2015/06/Tillskott-av-D-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/

Så får man väl tvärtom oroa sig för att vi kommer att få en ökning av antalet hjärtinfarkter som ett resultat av att folk proppar i sig D-vitamin i mängder som vi inte vet är säkra.
I mina ögon känns ju artikelns slutsats vettig, det finns en U-formad risk med D-vitamin, det är skadligt att ha för lite, och det är skadligt att ha för mycket.

Googla på D-vitamin + risk så kommer många fler träffar upp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #14 skrivet: 02 december 2016, 07:11:43 »
D-vitamin är oerhört viktigt. Brist på D-vitamin leder till ett antal olika sjukdomar. Lyssna gärna på pensionerade läkaren Nils Simonsson här:

Där berättar han lite om effekterna av just D-vitamin. Jag har varit på en föreläsning av denne person där han berättade åtskilligt mer just om vikten att få i sig D-vitamin. Om jag äter D-vitamintillskott? Yes. Dricker jag whisky? Yes. Röker jag? Yes. Tre goda ting kan inte vara fel. tummenupp
Haha du är rolig boek, hittar du en person som står lite utanför etablissemanget så är han direkt en sanningssägare i dina ögon.
Mycket underhÃ¥llande  :-*

De flesta bristsjukdomar som man får av vitaminbrist har ju sin orsak i andra kroppsliga fel som gör att kroppen inte på rätt sätt kan ta till sig vitaminer i maten vi äter, att då ta vitamintillskott förbättrar visserligen symtomen en smula men löser inte problemet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #15 skrivet: 02 december 2016, 07:49:33 »
Haha du är rolig boek, hittar du en person som står lite utanför etablissemanget så är han direkt en sanningssägare i dina ögon.
Mycket underhÃ¥llande  :-*

Utanför? Nils Simonson är nog för mig den mest kända läkaren i landet och varit så i många år, har alltid betraktat honom som en auktoritet och del av etablissemanget.
Huruvida han har rätt i allt han säger vet jag inte men ofta rätt underhållande iaf.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #16 skrivet: 02 december 2016, 08:18:55 »
Det ger ju ändå lite av ett löjets skimmer att han på äldre dar har fått tid att läsa olika forskningsrapporter (som Ewald ungefär, inget ont menat Ewald) och utifrån dessa bildar sig en uppfattning som han basunerar ut som en sanning, samtidigt som det finns forskningsrapporter som visar på lika stora eller större risker med de överdoseringar han rekommenderar.
Det första som förvånade mig var att han först på senare tid fått upp ögonen för att socker är skadligt i för stora mängder.
det har i vart fall jag vetat i minst 20 år.
Han som är fet borde också vetat det sedan länge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #17 skrivet: 02 december 2016, 11:46:35 »
Jag såg honom på TV i liknande berättelse.

Jag tror absolut att han har rätt ang D-vitamin och det är ocksÃ¥ han som ligger till grund för att jag varje morgon "Vintertid" petar i mig en D-vitamin tablett dom senaste Ã¥ren. 

När det gäller socker så tror jag att rent vanligt socker är rätt okej att få i sig i måttlig mängd, det farliga är majssockret som slår ut människans mättnadskänsla så vi fortsätter äta fast vi egentligen skulle känt oss mätta. Nu är Coca-Cola billigare än mjölk och det är tack vara majssockret, godiset är snuskigt billigt.

Om man motionerar regelbundet, äter sunt och sover ordentligt samt att man vistas en hel del utomhus, behöver man inga D-vitaminer. Stämmer säkert in på dom flesta på forumet men inte mig så jag petar in en tablett för att mildra omständigheterna.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #18 skrivet: 02 december 2016, 14:31:06 »
Vadå, 16 extra år för man motionerar bland annat, det tror jag vad jag vill på. Finns vältränade personer som dör eller blir sjuk innan dom ens fyllt 60 och man säger "å han som alltid var ute och sportade och var en riktig hurtbulle, så tragiskt".
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen har Norrmejerier gjort det!
« Svar #20 skrivet: 03 december 2016, 14:23:40 »
Bevisen är oerhört starka, men 16 år är en oerhört lång tid att förlänga livet.
Även jag tycker att det känns överdrivet.
Hade man förmågan att äta jättelite, typ 800 kcal/dag så tror jag man skulle leva väldigt länge, jag tror att omsättning av energi sliter rätt mycket på kroppen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!