Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad mellan ett & tvÃ¥rörsystem?  (läst 9302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad logn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« skrivet: 29 januari 2005, 16:56:28 »
Hej alla!
Fattar inte riktigt skillnaden mellan ett och tvårörsystem
Det måste väl alltid vara stigare och retur??
Det vill säga två rör.
IVT Greenline HT+ C11
borra 201 meter, 198 aktiv, värmer c:a
240 m2 + 40 m2 i källaren

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2005, 17:04:22 »
Ett rör i princip seriekopplade radiatorer. Tvårör är parrallelkopplade. :)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2005, 17:08:54 »
Som sagt inte det.... men obs att det alltid går upp 2 rör. så är montaget dolt i tex sockeln kan man kolla där.

ettrör i serie som sagt, men sen ett returrör som kan gå i samma sockel...
Kan va omöjligt att se på själva radiator (kopplet)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2005, 18:06:26 »
Med ett ettrör system så kommer radiatorerna hela tiden bli "större" ju längre fram på slingan man kommer för att kompensera lägre framledningstemp.

Så en variant om man är osäker är att se till att radiatorerna är fullt öppna och se om det varma vattnet som går in till radiatorn sjunker mellan de olika radiatorerna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2005, 19:14:39 »
Enrörs system är "skit"  ::) enligt min uppfattning. Har det själv och fick montera en pump till övervÃ¥ning för att överhuvudtaget fÃ¥ värme där. Tidigare ägaren av huset  valde en högre värmekurva för att kompensera det dÃ¥liga flödet. Jag lyckades fÃ¥r ner förbrukningen genom att installera pumpen och sänka kurvan tvÃ¥ steg. Tydligen är detta ett sjuttiotals fenomen enligt en rörmokare jag pratade med. Man ville helt enket spara pengar. :-\

mvh

milliwatt
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2005, 19:20:06 »
En förutfattad mening om ettrörsystem är att de är skit. Men om man är kapabel att sätta sig in i hur de fungerar och de inte är extremt högtempererade har de sina fördelar.  ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2005, 19:28:33 »
Hej Fixaren! varför finns det en fördel med enrörs sytem? Jag kan inte fatta vitsen med detta ???
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2005, 19:31:36 »
En fördel jämfört med tvårörsystem är att det aldrig kan bli stopp i det jämfört med två-rör om det sitter termostatventiler. Däremot ställer det högre krav på den som räknar instalerar det. Vilket innebär att det ibland (många gånger) inte fungerar som det skall.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2005, 19:41:01 »
LÃ¥ter logiskt!  Men jag har inte rätt dimensionerat, fast nu med en extra pump är jag kanonnöjd!

mvh

milliwatt
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2005, 19:45:32 »
Kolla så det inte sitter trimventiler hos dig med. Ibland så löser man problemet istället för att rätta till felet ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1;action=display;threadid=1973
« Senast ändrad: 29 januari 2005, 19:50:50 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2005, 20:32:37 »
Hej! nej det finns inga trimm ventiler ( som tur var). Jag tror att han som byggde huset var en snÃ¥l jä....  ::)han underdimonsierade rörsystemet,  men han installerade jordvärme 1977 och det tackar jag honom för ;D

nu är det dags för en bira framför Tvn.

Go kväll!

mvh

milliwatt
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2005, 20:34:00 »
Fixaren
Vid VP drift och termostater funkar det ändå ungefär lika illa...
Med tvårörs system då stryps flödet kraftigt med snabbt höjd systemtemp som föld... dyrare drift och tom risk för stopp pga "HT" för hög temp. Sällan att allla ventiler stryper men gör dom det då larmar och stoppar pumpen sannolikt...

Ettrörs där termostater stryper minskar inte flödet nåt speciellt, men systemtempen stiger lika snabbt (ingen värme avges) så pumpen kommar att starta o stoppa som tusan, särskilt en IVT den får nippran...

Men utan värmepump hittade du nog en fördel för ettrörssystem, det trodde jag inte jag skulle uppleva. mycket ska man höra innan öronen trillar av  ;) men en fördel var det nog  ;) men tyvärr sÃ¥ pÃ¥verkar det retsen se nedan.

jag fattar inte varför man började med ettrörssystem...
Jag tror inte ens det var billigare...... ledningarna finns ju där det behövs ju en återledning även vid ettrörssystem, kopplen är nästan identiska.
Men det bedrövliga var ju att radiatorstorleken måste ökas på med ca 6% för varje radiator pga lägre temp på slingan med oflyt blev det många radiatorer som kunde varit mindre (billigare) om man valt 2 rörs. Priskillnaden är rätt stor....

Ang styra ett ettrörssystem.
Fråga tex dom som försökte få det att funka tex i ett hotell, man vrider av värmen krafigt i vissa tomma rum. det påverkar tempen på rad. vattnet till dom andra radiatorerna, även med fungerande termostatventiler får man problem med ojämn temp.

I en villa gÃ¥r det väl hantera men i större fastigheter var det en helt idiotisk tanke.  
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2005, 20:51:29 »
Varför det byggs som det görs beror på att det skall sparas pengar hos byggföretagen. Är ingen förespråkare av enrörssystem eftersom det alltid finns en möjlighet att rädda hem ett tvårörssystem som inte fugerar som det skall. Men i en del fall så döms system ut beroende på att de som dömmer ut det inte begriper hur det fungerar ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2005, 21:03:40 »
Bertil

Eftersom IVT styr pÃ¥ returen sÃ¥ kommer den fungera alldeles utmärkt med ettrör. När termostaterna stryper sÃ¥ stannar pumpen eftersom returen blir varm och den kommer inte att sjunka nämnvärt fören termostaterna öppnar igen och i det läget sÃ¥ kan pumpen gÃ¥ ett tag igen. Har du däremot tvÃ¥-rör sÃ¥ blir det stopp i cirkulationen när termostaterna stänger och VP:n löser. SÃ¥ du kanske skall rekomendera IVT till ägare av ettrörsystem.  ;)
För att inte förvilla någon så rekommenderar jag inte termostatventiler utan föredrar hederliga manuella i de flesta fallen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2005, 21:18:09 »
Fixaren

Men det intressanta är att jag inte tror man tjänade nÃ¥t.... returledningen finns ju där redan den följer oftast matningen (stigen). SÃ¥ rörlängden har man redan!!!  Dimensionen är oftast klen men det är en annan historia, men ocksÃ¥ väldigt billigt om man valt en grövre dimension.
Radiatorkopplen är nästan identiska, vet inte om det var nån prisskillnad på dom. (bypass istället för stig o retur)
Sen mÃ¥ste man ju ha större radiatorer utefter slingan,  det kan va rejäl kostnadsskillnad pÃ¥ en större radiator!!!
I slutändan tror jag att man bet sig i tummen!?

Det sämsta är väl att man svettats mÃ¥nga gÃ¥nger med ettrörssystem, men dÃ¥ i stora fastigheter.  Inge kul alls inte sÃ¥ lätt heller, större pump(tryck) mera ljud, dÃ¥ blev det skäll för det!! Högre framledningstemp löste en del av problemen men med VP installerad dÃ¥ skulle det va svettigt att fÃ¥ ordning pÃ¥ rötäggsinstallationerna.
Som du själv antyder har man helt andra marginaler med ett tvårörssytem.
I villor går det väl hantera, men hur mycket billigare det blev det skulle va roligt att veta.
Nån som fått pris på ett och två- rörssystem???? hur stor var skillnaden???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!