Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur pÃ¥verkar brine-in temperaturen?  (läst 10801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
Hur påverkar brine-in temperaturen?
« skrivet: 27 december 2010, 00:53:01 »
Hej!

Hur fungerar det med brine-in temperaturen? ger varmare brine-in mer effekt? spelar det någon roll om det är +4 grader in eller -1 grader så länge man har runt 3 graders KB diff?

Jag har haft min VP ingång drygt 1 vecka - kan man och isåfall när förvänta sig en sämre effekt från borrhålet? Hitintills har den aldrig behövt någon tillsatsel tror under -20 grader :-)

Tack för hjälpen!

//Peter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2010, 07:51:59 »
Värmepumpens energiförbrukning ökar med ca 3%/°C som KB in blir kallare.
I ditt exempel på +4 till -1°C skulle årsförbrukningen för värme och tappvarmvatten öka med ca 15%, eller runt 1000 kWh (dock beroende på värmepumpens storlek)

Vill dessutom tillägga att det är svårt att få en borra som håller +4 grader hela säsongen.

Normalt sjunker KB-in rätt fort ned mot 0 grader när värmebehovet är stort under ett antal dygn.
På vårkanten, om det blir kallt så värmepumpen får gå kontinuerligt under flera dygn har i princip alla 0 grader in även om borran är väldimensionerad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2010, 08:39:37 »
Men nog ger det väl en liten boost effektmässigt oxå?
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2010, 09:16:02 »
Men nog ger det väl en liten boost effektmässigt oxå?


Japp, exempelvis gav en Diplomat 10:a i Råd & Röns oberoende test från 2006 följande effekter:

Vid brine in +-0° 9,3 kW
Vid brine in -5° 8,0 kW

Sen är väl egentligen inte absolut förbrukning eller absolut effekt särskilt intressanta i sig - med värmepumpar är det ju en hög relation, alltså värmefaktor, mellan uteffekt och elförbrukning man är ute efter. Värmefaktorn blir bättre med högre brine-in, men när man dimensionerar måste man ju väga denna förbättring mot borrningskostnad, kollektorslangkostnad samt den lilla extra drivenergin till cirkpumpen som ska dra runt brinen i den längre kollektorslangen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2010, 10:09:32 »
Uteffektökningen är avsevärd på t.ex. Nibes kolvkompressorer, men betydligt mindre på scrollkompressorerna.
När man dimensionerar så tar man ju (om man vet vad man gör) hänsyn till uteffekten vid DUT, så det skall i en drömvärld inte vara något problem.
Men visst, har man fått en "för klen" anläggning så kan man trimma upp uteffekten genom att addera metrar på KB-kretsen för att öka inkommande KB-temp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2010, 08:37:54 »
Borrat som jag har "ärvt" är 100m enligt registret.
Vi har ungefär -0.7 -0.8 in och -3.4 ut (nu när det varit riktigt kallt ett tag).
Teoretiskt är väl detta underdimensionerat alltså då 0+ eftersträvas in.
Men sänker man kb-pumpen så får man förmodligen högre kb-in (men även lägre kb-ut).
Är det någon nackdel?
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2010, 08:49:16 »
Det är ingen fördel att sänka KB-pumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2010, 09:30:51 »
Det är ingen fördel att sänka KB-pumpen.
Tycker nog det kan vara värt att prova att sänka pumpen ett hack. Han ligger ju pÃ¥ 2,6 i diff, och 3 ska ju vara "optimalt". Om GregS sänker CP-hastigheten  och uppnÃ¥r en diff närmare 3 sÃ¥ sparar han ju ändÃ¥ en liten slant pÃ¥ drivenergi till cp-n, och han kommer närmare optimal diff. Sen kommer ju inte detta pÃ¥ nÃ¥got sätt avhjälpa grundproblemet han skriver om, att hans borra verkar underdimensionerad.

Sen snackar jag ju såna petitess-inställningar här att det kanske är på sin plats att fråga till GregS om han kollat sina KB-tempgivare, har ju skrivits en del här på forat om givare som visar en grad fel. Föreslår test medelst tvångskörning av KB-pumpen medan kompressorn står still, då ska KBin och KBut efter några minuter vara identiska. Det är alltså inte viktigt att absoluta temperaturen är korrekt, däremot att båda givarna har samma ev. mätfel.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2010, 11:28:04 »
Det är ingen fördel att sänka KB-pumpen.

Här hÃ¥ller jag med Rickard jag fick detta förklarad av Roland under förra vintern, och det handlade om genomsnittliga temperaturen i förÃ¥ngaren. Jag hade nämligen höjd  Kb  Cp:n ett hack och efter det
började temperaturen stiga sakta på värmebärare ut, pumpen hade gått 10-11 timmar kontinuerligt innan
utan att det stek något i temperatur.
« Senast ändrad: 28 december 2010, 11:34:58 av Remo »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #9 skrivet: 28 december 2010, 11:32:33 »
HÃ¥ller med Rickard.  Sänker man KB CP  hamnar förÃ¥ngningen lägre, Inte bra.  Vill man veta exakt sÃ¥ mÃ¥ste man ha ett manometerställ.  Men generellt sÃ¥ är det bäst med CP pÃ¥ max, SÃ¥ som dem kommer frÃ¥n fabriken. *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #10 skrivet: 28 december 2010, 11:40:28 »
HÃ¥ller med Rickard.  Sänker man KB CP  hamnar förÃ¥ngningen lägre, Inte bra.  Vill man veta exakt sÃ¥ mÃ¥ste man ha ett manometerställ.  Men generellt sÃ¥ är det bäst med CP pÃ¥ max, SÃ¥ som dem kommer frÃ¥n fabriken. *vinkar*

Intressant. Vill gärna förstÃ¥ detta bättre, den "generella" uppfattningen verkar ju annars vara att 3° diff är optimalt i de flesta lägen och i alla fall nÃ¥got att tryggt sträva emot om man inte vill gÃ¥ in pÃ¥ alltför avancerade specialjusteringar. Tacksam om du kan utveckla varför det i just detta fall skulle vara annorlunda. Gärna utan att hänvisa till testosar eller manometrar  ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #11 skrivet: 28 december 2010, 11:53:44 »
Tyvärr så måste man ha testosar och dylikt för att verkligen veta.

Men för det mesta är ett högre flöde att föredra, annars kan det bli en laminär strömmning i hålet varvid värmeöverföringen blir sämre. Vi vill ju ha en turbulent sådan, så att vi nyttjar hålet på bästa sätt.

utan testosar och manometerställ vet vi inte exakt vad som händer med förÃ¥ngningen och dÃ¥ har det visat säg att 3K i diff funkar bra.  Detta blir det enda som du kan kolla utan specialverktyg, och är det 3 sÃ¥ är det bra. Men jag skulle köra pÃ¥ max, om det inte blev sÃ¥ att jag fÃ¥r 3K pÃ¥ läge 2 ocksÃ¥.

Jag har JV hemma hos mig och kommer byta till en större CP eftersom jag får lite för kallt i början av min slinga
Vill ha ett lite högre flöde för att fÃ¥ mindre pÃ¥verkan i början av slingan. Kommer dessutom att koppla in en STOR plattväxlare som jag ska ha grundvatten i.  Ska byta min kompressor ocksÃ¥ och nytt styrsystem. Satan vad jobb jag har  huvuddunk  Och inget händer :D *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #12 skrivet: 28 december 2010, 12:03:53 »
Satan vad jobb jag har  huvuddunk  Och inget händer :D *vinkar*

Du är ju aldrig hemma...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #13 skrivet: 28 december 2010, 12:07:04 »
...utan testosar och manometerställ vet vi inte exakt vad som händer med förÃ¥ngningen och dÃ¥ har det visat säg att 3K i diff funkar bra.  Detta blir det enda som du kan kolla utan specialverktyg, och är det 3 sÃ¥ är det bra. Men jag skulle köra pÃ¥ max, om det inte blev sÃ¥ att jag fÃ¥r 3K pÃ¥ läge 2 ocksÃ¥.

SÃ¥ du hÃ¥ller med om att man alltid ska sträva mot 3 grader i diff? Men att om man misstänker att flödet i kollektorn blir laminärt vid 3 graders diff sÃ¥ är det ändÃ¥ värt det att köra med en icke optimal diff? Tja, jag vet inte, nu är vi inne pÃ¥ extremt finlireri känner jag, sÃ¥nt som man behöver testosar och manometrar till du vet  :). Jag kan förstÃ¥ att om tvÃ¥ cp-inställningar ger samma diff sÃ¥ är den med mer flöde att föredra, men nog finns det en anledning till att den generella rekommendationen är 3 grader? Kanske att det är en nivÃ¥ där de flesta anläggningar fungerar optimalt (sÃ¥ optimalt som den kan utan uppmätning alltsÃ¥...) med hänsyn tagen bÃ¥de till kollektorströmningar och diff över förÃ¥ngaren? Kan du (eller nÃ¥gon annan) ge en siffra pÃ¥ hur stor förändring i diff en sänkning av cp-n ska ge för att den ska vara vettig att göra?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur påverkar brine-in temperaturen?
« Svar #14 skrivet: 28 december 2010, 12:11:33 »
Rekommendationen 3K  funkar.  Dessutom är det inte säkert att den extra drivströmmen uppvägs av ngn grad högre förÃ¥ngning.  Därför kommer tillverkarna fram till 3K.   Men om jag hade 2,6K  sÃ¥ skulle jag inte sänka CP i detta fallet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!