Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?  (läst 23122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #60 skrivet: 01 mars 2011, 15:00:39 »
@bopakoster: Problemet med din givare är inte att den reagerar för sent,
den reagerar ju inte alls när det blåser. Den anser ju att allt är OK eftersom
den ligger på sin kurva? Har du innegivare och har du i så fall satt upp den på max?
Om du har gjort det och innetempen sjunker och VP ändå inte jobbar för fullt så
är ju styrsystemet för dåligt.

@Berka1: Problemet är inte att utegivaren visar fel temperatur. Problemet är att den
inte klarar kompensera för den ökade avkylningseffekten när det blåser. På samma sätt
klarar den inte heller att kompensera för solinstrålning eller andra tillskott av energi
som VP själv inte står för.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #61 skrivet: 01 mars 2011, 15:18:05 »
Ett litet tips!
Som hjälpte mig, kolla tätningen till utegivaren är den halvdan så funkar det bra vid lungt väder men om vinden ligger på så kan det läcka mer innefrån så var det i mitt fall.
Drevade in lite extra isolering i röret, för jag såg att utegivaren visade fel temp när vinden låg på men nu visar den korrekt. a:gl
Kul att så många vill hjälpa till, tack igen för alla tips. Alla passar inte på mitt case men många läser ju och får nytta av all visdom. Min utegivare sitter med lång ledning utomhus så den störs inte av någon luftström inifrån. Däremot satt den till igår direkt under avbärarbrädan över betongväggen till källaren. Både väggen och brädan(3tumtjock) håller ju kvar sin temp länge så de påverkade nog givaren. Igår har jag flyttat upp den och satt 2cm figolit under givardosan. Ska nog funka bättre så. Direkt efter ombygget så visade givaren 5 grader för mycket och jag blev orolig för att givaren fått tryk, men det var frigolitens inneboende värme från gosiga källaren som låg kvar en bra lång stund. Nu idag visar den helt rätt. Även inomhusgivardosan har fått frigolitisolering under sig.

@sobris, ja, du har rätt utegivaren mäter inte vindavkylningen, det är ju det jag påpekar med denna tråd. Innegivaren mäter avkylningen inne men först när väggarna kylts ner. Nu har jag den på max, så bara det tar i och börjar blåsa ordentligt från syd-sydost så ska jag genast berätta hur rätt du har!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #62 skrivet: 01 mars 2011, 15:20:37 »
Jag väntar med spänning  a:gl
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #63 skrivet: 09 mars 2011, 12:45:34 »
Jag väntar med spänning  a:gl
hej Sobris m.fl.
 Innegivaren är ställd pÃ¥ 21º börvärde och maxkompensation(6), det har den hÃ¥llt sisÃ¥där  (-1/+2 ºC) i solskensdagar med nästan ingen vind, jag har sett att den dragit ner börvärdet kraftigt vid övertemp inne. OK alltsÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt.
Så till vindpåverkan:
Nu har det blåst 11-12m/s med 16 i byarna i två dygn. Utetemp +1 till +2 ºC. Innetempen sjönk första blåsdygnet med 2 ºC, efter en svalare-än-vanligt-natt justerade jag börvärdet med parallellförskjutningsratten från 0 till +4 ( VBfram ökade från 40 till 48 ºC) i 3 timmar. Satte då tillbaka det till 44 när VBfram nått 46. Rumstem har återhämtat sig nu efter ytterligare 3 timmar och är önskat 21 ºC.

Vindpåverkan kylde alltså ner huset och innegivaren+styr+VP reagerade för långsamt, jag ingrep med manuell påverkan. Hustrun nöjd men inte jag, med att behöva styra manuellt. Det som förbryllar mig är att innegivaren inte höjde VB bör tillräckligt.

Varför?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad qvirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #64 skrivet: 09 mars 2011, 13:06:42 »
Vad betyder egentligen rumspåverkan +6? Hur många grader har den mandat att parallellförskjuta kurvan med?

Om vinden är kraftig kanske det krävs fler steg än vad rumsgivaren har möjlighet att höja. I så fall är nog enda möjligheten att Nibe ändrar styrprogramvaran för att ge rumsgivaren möjlighet att höja kurvan fler steg.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kompensera temperaturkurva för kraftig vind?
« Svar #65 skrivet: 09 mars 2011, 13:28:23 »
Vad betyder egentligen rumspåverkan +6? Hur många grader har den mandat att parallellförskjuta kurvan med?

Om vinden är kraftig kanske det krävs fler steg än vad rumsgivaren har möjlighet att höja. I så fall är nog enda möjligheten att Nibe ändrar styrprogramvaran för att ge rumsgivaren möjlighet att höja kurvan fler steg.

Såvitt jag förstår innebär rumspåverkan 6 att för varje grad som aktuell innetemp avviker från inställd temp så justeras framledningen 6 grader.

Dvs:

börfram  = kurva(utetemp) + förskjutning + (ärtemp - börtemp) * faktor

Så om innetempen är två grader under inställd temp så justeras börtempen upp med 12 grader.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!