0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du för framledningstemperatur vid 0- graders utetemperatur?
Hej.Har som sakt faktiskt inte en aning men varför spelar det roll ?
En dubbelpanel på 1100 x 590 ger ca 540 Watt vid DT30 enligt Rinkaby.Mittenvåningen blir då 30 W/m2 vilket nog är lite klent med tanke på husets ålder.
Som det är nu så är det en CTC EcoAir Polar 110 och en CTC EcoEl 1550 som gäller då brorsan ska ha samma så vi får bättre pris på 2. är den ok ?Rekommenderar du att byta element på mellanvåningen om jag inte vill ha någon elspets alls ner till -10 eller klarar jag mig ändå ?
Det är svårt att säga. Men om radiator storleken stämmer som du angett så stämmer det Carl N räkna ut att du får bara 30 w/kvm vid 55 graders framledning. Tyvärr behöver dina radiatorer den framledningen kanske redan vid några minusgrader. Svårt att veta. Är huset tilläggs isolerat?Har du bra fönster? Var ligger huset. Oavsett så är ditt hus säkerligen tyvärr beräknat för 75 graders framledning eftersom 55 graders framledning endast ger 30 watt/kvm. Normalt borde vara ca 55 watt/kvm. och det får du ut vid ca 70 graders framledning.Jag tycker inte du ska byta dem förrän du kört vp en vinter. Men räkna med det i budgeten att det kanske kommer behövas.
Ok så de vet att du aldrig behövt varmare vatten än 60 grader? Det går säkert att trimma in lite bättre utan termostater och korrekta flöden.Därför menade jag att byt dem inte nu men ha det med i budgeten fall i fall. Men precis som någon skrev så klarar den luft vatten maskinen du tittar på kanske bara 45 grader vid 15 minus. Kanske 50 grader vid 10 minus. Nja svårt att sitta och gissa. Men oavsett så kommer det fungera men det kan bli lite onödigt el tillskott med tanke på dem höga framlednings temperaturerna.
Precis. Oftast när man trimmar in dem ordentligt kan man sänka framledningen. Har dina dubbelpanel radiatorer veckade plåtar emellan?. Jag räknade lite löst på din ovanvåning. Den har bättre förutsättningar än markplan. Räknade man bort badrummet på några kvm så blev det ca 45 watt/kvm. Helt ok för en ovanvåning. Källaren tittade jag inte på. Men med tanke på en fläkt konvektor så blir det säkert bra.
Glömde svara på vart jag bodde.På västkusten nära Göteborg.tror jag fick fram siffra 31 W /m2 på 55 grader utgående
31 watt/kvm är lågt vid DUT. Nya hus ligger väl däromkring. Jag har väldigt svårt för att tro du klarar dig med 55 graders framledning vid DUT som kanske kan vara -18 grader i Göteborg. Men samtidigt säger du att du aldrig kört mer än 60 grader ut till radiatorerna.Den ända förklaringen jag kan tänka mig om du klarar dig med 55 graders framledning är att huset är väldigt välisolerat eller att du kanske låter tempen inomhus falla lite när det är riktigt kallt ute.
Någon annan får komma in i diskussionen och hjälpa till. Jag tror inte jag räknat fel men 31 w/kvm vid DUT på ett hus från 1966 som inte är tilläggs isolerat något nämnvärt kan jag absolut inte få ihop. Jag har själv ett hus från 64 och där stämmer det ganska bra med 55 watt/kvm på markplan. Vår källare har samma isolering som markplan och där ligger det på ca 30 watt/kvm. Generellt brukar man räkna ett effekt behov på ca 55 watt/kvm på 60 tals hus.Men samtidigt förklara du att du inte har behövt mer än 60 grader någon gång. Oftast kan det bero på att köldknäpparna bara varar över natten. Hade kylan hållit i sig längre hade det kanske blivit lite svalare inne. Men som sagts innan oavsett så kör en vinter först utan att göra något åt det.
Jag tror att det skulle löna sig att byta ut några radiatorer mot större dito, speciellt om du kan göra det själv.C22 600X1200 kostar 2000 kr/st på Rinkaby och det är en liten kostnad i hela investeringen.
Om man lägger ihop alla dessa pusselbitar kan man räkna ut att om du klarar dig med huskurva 40 så kommer en EcoAir PE klara av att arbeta ner till ca 17-18 minus ute, sen stänger den av sig själv därför att VPin kommer att nå sitt stoppvärde, och elpatronerna tar över helt och hållet. Men redan vid ca 8-10 minusgrader ute kommer troligen elpatron i övre tanken gå in emellanåt för att hålla temperaturen i övre tanken. Om dina uppgifter om framledning stämmer och du klarar dig med huskurva 40 så kommer en EcoAir PE inte ha några problem att hålla varmt i ditt hus. Med den elförbrukning du har angett skulle jag gissa att CTC rekommenderar en 107, eftersom den har lagom kapacitet i förhållande till tanken på EcoEl.
Är det bara elementet som behövs eller är det kopplingar som man måste köpa till ?