Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Systemstorlek, effektvakt och lite annat.  (läst 6399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Honey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemstorlek, effektvakt och lite annat.
« Svar #15 skrivet: 20 juni 2012, 13:45:11 »
Jag tackar så mycket för alla era svar, det är en djungel om man inte är "insatt".
Vi jobbar på att ta in fler offerter, för den från S****b på 5 dagar är bara trams, men det verkar inte helt lätt tydligen... Jag fick precis ett samtal från en firma i Lund och han VILLE inte sälja någon pump till oss.
Han menade att besparingen kommer att vara så liten att det inte är lönt iom att vi inte förbrukar så mycket ström som det är.
Visst ärligt av honom men märkligt ur ett säljperspektiv och för att de andra vi har talat med har beräknat en besparing på runt 10000kwh per år och det är ju ändå hälften av vår förbrukning så det tycker jag är en stor besparing även om installationen kostar. Visst man ska dessa energikalkyler med en nypa salt men något måste man ju se till för att bedömma om det är lönt eller ej...
To be continued...

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Systemstorlek, effektvakt och lite annat.
« Svar #16 skrivet: 20 juni 2012, 20:16:53 »
Jag förstår deras deras resonemang, skulle man exempelvis räkna (lågt) på 1 kr/kWh så är budgeten tveksam. Räknar man livslängd på tio år på VP så är det tufft; det blir inte lönt förrän man tar med att den gamla pannan är tio år och att den nya håller i iaf 20.

En kalkyl med års-COP 2.5 inkl lite elpatronstöd och 5000 kWh i hushållsel skulle ge er en besparing på 9600 kWh, rätta mig gärna om jag har fel. Att med detta antagande kunna spara 11960 kWh låter lite väl bra. Så frågan är, är hushållsel medräknat i 21000 kWh? Om den är inkluderad, vad uppskattar ni hh-el till?

Att spara 11960 med totalförbrukning på 21000 och schablon 5000 i hh-el är nämligen helt orimligt med en LV/VP om inte ni har en otroligt låg framledning. Om jag inte räknar fel blir det ett års-COP på 4 vilket inte är möjligt. Då förstår jag absolut varför han inte sälja...

I ert fall kanske en LL-VP med två innedelar är mer ekonomiskt? Det ni sparar på vintern blir AC på sommaren?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!