Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 400 och fläkt som gÃ¥r Ã¥t fel hÃ¥ll?  (läst 2754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnyz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
IVT 400 och fläkt som går åt fel håll?
« skrivet: 02 januari 2006, 15:22:40 »
Den går vänstervarv när man tittar in i den. För mej ser det ut att vara fel håll iom att bladen är vridan åt vänster. Enligt schema så är det en en-fasmotor och borde väl då inte kunna gå åt fel håll.
Någon som har en? Tacksam för all hjälp.
Mvh /Jonnyz

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: IVT 400 och fläkt som går åt fel håll?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2006, 18:35:10 »
Kan du inte känna om det blåser på rätt ställe, gör det, så går den säkert på rätt håll !
Nu har jag inte el schemat här, men är det en en-fas motor, så går den samma håll, oavsätt hur man lägger fas & noll.
Vad jag känner till, så kan en en-fas motor inte, så att säga "gå sönder", så att den går fel håll.
Men jag känner ju inte till allt här i världen.......

Föresten, när tillverkades Optima 400, trodde 500:an var den minsta !?!

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad jonnyz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 400 och fläkt som går åt fel håll?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2006, 22:52:19 »
Den är tillverkad 2001. Har köpt den begagnad.

Den suger genom förångaren!?

Nu till nästa problem. Kompressorn startar inte! Gjort allt som står i manualen, men kompressorn startar aldrig. Inga varningslampor är tända.
Idéer?

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: IVT 400 och fläkt som går åt fel håll?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2006, 23:18:56 »
Dum fråga kanske, men jag vet inte hur 400:an ser ut, men om den ser ut som 500-700-1000 och 1300:an, i så fall ska den suga på baksidan, och blåsa på toppen.
Om så är fallet, då snurrar den på rätt håll.

Ang kompressorn, låter skumt.
Går komp att tvångs köra manuellt på 400:an ?
Har du börjat din fel sökning från källan, tex kollat så att du har spänning vid komp ?
Om inte, så gör det, och fortsätt framåt.

Svårt att föreslå något konkret när man inte känner till mojängen i fråga !
Lycka till !

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: IVT 400 och fläkt som går åt fel håll?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2006, 08:57:26 »
Hej
Har du kvitterat driftläget så som beskrivet, du måste tala om för pumpen om du har ute eller innegivare.
Kallar den på start? Dvs blinkar dioden som talar om att start ska ske om 15 min? (Dessa 15 min kan minskas genom att kortsluta 2 stift i inomhuspanelen).
Har du "värmt" (vevhusvärmare) kompressorn dvs haft den spänningssatt ca 6 tim före start? Om inte kan motorskyddet ute i pumpen bryta när du startar.
Det står beskrivet i manualen hur man återställer. Om jag minns rätt var den ganska ologisg beträffande om den var återställd eller inte.
Första start är lite trixig sen går den bara.

Lycka Till.

AndersA
« Senast ändrad: 06 januari 2006, 09:03:56 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!