Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intrimning av 1245-8  (läst 1504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oscariii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Intrimning av 1245-8
« skrivet: 22 januari 2011, 02:38:50 »
Hej alla. Ska försöka beskriva hus och system och hoppas sedan på hjälp från er kunniga medlemmar.  OK!

Tvåplanshus i Jämtland från 1870-talet, ca 100+100m2. Timmerstomme. Tillbyggt och totalrenoverat 2010.
Ganska öppen planlösning. Självdrag. Vedspis i kök på bottenplan och (snart) vedkamin i vardagsrum uppe.
Torpargrund, spånfylld trossbotten, tilläggsisolerade ytterväggar, nya treglasfönster och nya ytterdörrar. Spån på vinden, ca 40 cm.

Nyligen konverterat från direktverkande el till:

Jordvärmeslinga 2x300m (ca 2x290 aktivt). Kb-diff kring 4 grader.

Nibe 1245-8, med två klimatsystem. (Avaktiverade innegivare, kör på kurvor tills vidare.)
1. Radiatorkrets på övervåning med sju radiatorer / ca 60 liter. Öppna termostater, instrypning till lagom effekt påbörjad mha IR-termometer. Vb-diff1 kring 6-8 grader när pumpen gått en stund.
2. Golvvärme nedervåning, knappt 600 meter / 70 liter. Slingorna (9 st) strypta till samma returtemp som den "kallaste". Vb-diff2 omkring 3-4 grader när pumpen gått en stund.

Frågeställningar:
(*Liten vattenvolym (130 l) mot de 20 l/kW som rekommenderas. Vilken typ av volymtank rekommenderas? Ser nu att frågan är aktuell i annan tråd så jag följer den istället.)

**Huset är trots utvändig renovering ”vindkänsligt”. Innetemp sjunker kännbart vid blåsigt väder. Den enkla lösningen blir ju att elda dessa dagar, men finns det något sätt att få värmesystemet att kompensera bättre för blåsväder?

***Kan man på något sätt logga vb fram och retur på klimatsystem 2? Och rumstemp? Det gick på tidigare versioner vill jag minnas. Display version 1199 installerad nu.

Bifogar graf från senaste loggen och hoppas att någon som orkat läsa ända hit kan hjälpa till  Smiley

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Intrimning av 1245-8
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2011, 10:09:25 »
Om du aktivera innegivaren kommer den att höja börvärdet när den känner att det blir kallt inne. Du kan ställa hur mycket börvärdet ska ökas vid ex vis en grads under temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad oscariii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Intrimning av 1245-8
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2011, 11:05:11 »
Ja, det får nog bli så när allt är klart. Men det känns som man hamnar "steget efter", när man reglerar på innetemp.
Jag skulle vilja prova att reglera framledning mot köldeffekt, dvs vind x temp. Då borde man få en tidig och korrekt signal om värmebehovet. Eller tänker jag fel nu? Och går det ens att göra?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Intrimning av 1245-8
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2011, 12:05:21 »
Ja, det får nog bli så när allt är klart. Men det känns som man hamnar "steget efter", när man reglerar på innetemp.
Jag skulle vilja prova att reglera framledning mot köldeffekt, dvs vind x temp. Då borde man få en tidig och korrekt signal om värmebehovet. Eller tänker jag fel nu? Och går det ens att göra?

Vp kommer fortfarande att reglera i huvudsak efter utetemp men korrigera eventuella felaktigheter med hjälp av innegivaren. Funkar kanon hos mej i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!