Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enrörs-system ojämn värme  (läst 3932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Enrörs-system ojämn värme
« Svar #15 skrivet: 08 december 2015, 09:44:29 »
Med högre flöde går mer vatten upp i elementet SAMT mer förbi till nästa element.
Stryper du hela slingan minskar flödet i hela slingan och elementet blir kallare (OBS skillnaden på att strypa slinga och element)
Systemtrycket har ingen inverkan bara det är så högt att du har vatten i alla radiatorer 1,5 bar räcker mer än väl till en vanlig villa (teoretiskt till ca 15 meters höjd).
Stryper du elementen och inte slingan har du samma flöde genom slingan och du får inte större flöde i dom övriga slingorna. För att öka flödet i dom "kalla" slingorna måste flödet minska i dom varma.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jamten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Enrörs-system ojämn värme
« Svar #16 skrivet: 08 december 2015, 10:41:32 »
Så du menar att jag skall skruva ut begränsningen helt på slinga 3-5 Källare garage och då få mer värme upp i elementen ?
Vattnet går inte för fort förbi elementen då ?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Enrörs-system ojämn värme
« Svar #17 skrivet: 08 december 2015, 11:27:35 »
Det är en "%del" av vattnet som går upp i elementet och en del som går förbi, blir det totala flödet större så kommer även större mängd vatten att passera genom elementet. Så ju mer du stryper slingan dess kallare blir elementena.
Ps
Det förutsätter naturligtvis att det finns "varmt" vatten i systemet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!