Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Invest för 24000SEK?  (läst 3227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Invest för 24000SEK?
« skrivet: 24 oktober 2010, 12:36:51 »
Såg i en annons här att ett företag som heter InVest har en luft/vatten inverter pump för 24.000SEK inkl. moms + vv beredare i normalpris (18000SEK).

Låter ju väldigt bra, den data som fanns, och priset.

Vad tror ni, funkar den bra? man får ju 4 sådana för en av mer välkänt märke, och datan på dem är samma.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2010, 14:06:34 »
Hur billigt ska det vara för att man ska tycka att det är "för bra för att vara sant"?
I det här fallet är det just det, för bra. Det har varit mycket problem med denna pump. Vissa har fått dom att fungera riktigt bra men jag drar åt mej öronen när man kan få något som är "likvärdigt" med någonting annat för 1/4 av priset. Man får vad man betalar för och det ska man komma ihåg även 3-4 år efter montaget.

Satsa på något annat är mitt råd. Om du ändå vill köra på Invest så ta reda på så mycket du kan innan. Gärna referenser (som inte kommer från företaget eller installatör) exempelvis härifrån forumet.

Lycka till!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2010, 15:36:40 »
Jag är mer oroad för att de kända märkerna lurar konsumenterna, och skrattar hela vägen till banken. Håller ni inte med om att en luft/vatten skall kosta lika lite som en luft/luft?

Det är ju i princip samma utedel+hydrobox, som bör vara samma pris, eller billigare än inomhusdelen i en luft/luft. Jag kanske tänker helt fel här, så hjälp mig gärna förstå vad som skiljer mellan luft/luft och luft/vatten, förutom hydroboxen.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2010, 16:14:04 »
Om du tittar lite närmare på CTC, Nibe, Thermia, och IVT:s luft/vattenvärmepumpar så ser du att de är heltigenom annorlunda uppbyggda och dimensionerade än t.ex. Energicentrapumpen och Invests pump.
De är billiga, men utifrån vad jag läst om denna typ av pump så ger de inte heller lika stor besparing som en dyrare luft/vattenvärmepump.

Sök på Energicentrapumpen, dessa pumpar är så vitt jag förstått "syskonpumpar", där finns det nog över 1000 inlägg som du kan läsa, och själv bilda dig en uppfattning om hur många som verkar vara nöjda respektive missnöjda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2010, 17:28:21 »
SÃ¥g att LVEI-06 numera har elektronisk expansionsventil ,
skulle varit roligt att få reda på hur mycket den ger.

MVH Teltur

Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2010, 18:33:47 »
 En värme pump behöver ocksÃ¥ en bra förÃ¥ngare . har dom inte ändrat uppkopplingen pÃ¥ den känns det sÃ¥ där  .
Lägg till pengarna  pÃ¥ en riktig värmepump . ctc euronom ecozon Thermía Atria Airvell quantum .dom kostar lite mer men dom fungerar och fungerar i mÃ¥nga Ã¥r . du har igen pengarna  :)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2010, 22:19:44 »
Jämför kilopriset sÃ¥ förstÃ¥r du skilnaden  ;D   
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2010, 20:10:52 »
Kisse här!!! ett inlägg från mig, min 6a funkar sk""bra.Men det är som jag sagt förut lika som att köpa bil eller tv man får det man betalar för.OM DEN HåLLER I CA 5 ÅR KAN JAG KÖPA EN NY OCH ENDÅ RÄKNAT HEM EN VINST och hoppas det har gått framåt med utvecklingen.I början av 90talet sålde jag vp l/l.l/v och det var inte så stor skilnad i pris som det är nu.Men du måste givetvis kolla om den räcker till för ditt behov.I mitt fall har jag den som vår o höstvärme samt en l/l som tar övervåningen,Jag behöver använda min pulsonex med både elpatroner och olja när det var som kallast i vintras.
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2010, 20:15:12 »
Hej kisse.
Har du mätt upp värmepumpen ?
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Invest för 24000SEK?
« Svar #9 skrivet: 01 november 2010, 18:41:03 »
Svar nej, K.K är efter mig saknar medel för att sätta in mätare och övriga grejer som är min önskan.Skulle också bygga en platsbygd acktank men det sketsig.Har i alla fall sänkt elförbrukningen mot föregående år och det är bra det var en j..vla kall vinter och det drar rätt igenom väggar samt att värmen går rätt ut genom taket.Hyresvärden bekostar inget så länge det är helt,men är lovad isolering och panel till gavel och en långsida då panelen är slut.får väl försöka lura K.K så jag kan isolera vinden. M.V.H. Kisse
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!