Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eller NIBE till enrörssystem?  (läst 7642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
CTC eller NIBE till enrörssystem?
« skrivet: 09 februari 2010, 20:46:57 »
Jag pratade med en säljare idag om CTC EcoAir 109 och Nibe Fighter F2025 8kW.
Han rekommenderade CTC EcoAir 109 till mitt enrörssystem.Jag skulle få en mjukare gång på flödet i elementen,inga knäppningar.Priset var likvärdigt.Har han rätt i sitt resonemang?
Boyta 175kvm.
Enplansvilla:Byggår 1991
Eldar idag med pellets,gör av med ca 7ton.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2010, 23:30:31 »
Jag pratade med en säljare idag om CTC EcoAir 109 och Nibe Fighter F2025 8kW.
Han rekommenderade CTC EcoAir 109 till mitt enrörssystem.Jag skulle få en mjukare gång på flödet i elementen,inga knäppningar.Priset var likvärdigt.Har han rätt i sitt resonemang?
Boyta 175kvm.
Enplansvilla:Byggår 1991
Eldar idag med pellets,gör av med ca 7ton.

Hehe dessa j-la säljare....Tar mig för pannan. Köp inte din pump där!!
Han diskvalificerar sig själv....
Flödet bestäms av cirkulationspumpen inte av värmepumpen. Knäppningarna bestäms av om man kör flytande kondensering då tempen i element och rör varierar mycket. Fast kondensering ger jämn temperatur och inga knäppningar.

Bägge märkena klarar det likadant.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2010, 07:32:16 »
Hulta du ska nog be om ursäkt till säljaren....Effect: CTC pumpen shuntar ut värmen i huset och Niben kör med växelventil därför får du ett tystare system med CTC pumpen, men värmemässigt och besparingsmässigt är det nog ingen större skillnad systemen imellan.....

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2010, 08:33:03 »
Hulta du ska nog be om ursäkt till säljaren....Effect: CTC pumpen shuntar ut värmen i huset och Niben kör med växelventil därför får du ett tystare system med CTC pumpen, men värmemässigt och besparingsmässigt är det nog ingen större skillnad systemen imellan.....

ja ja dåligt humör igårkväll men men förstår inte resonemanget. I pumparna ute sitter ju bara värmeväxlare som värmer vattnet. Jag hör då ingen växelventil som väsnas därute bara då avfrostningen sker.

Snackar vi om innedelen då är den en j-la skillnad hehe. 8)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2010, 13:22:41 »
 Thumbsup Ingen vÃ¥ldsam attack mot mig fortfarande. Hmm tolkar det som att jag har rätt.. 8)

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2010, 13:37:15 »
Nibes innedel VVM300 har mycket riktigt en växelventil som växlar mellan att värma varmvatten och att värma huset. Tillsammans med den sitter det en shunt som på nåt klyftigt sätt används för att ta av varmvattnet (mantelvattnet i vvb'n då, förstås), vilket också kan värmas av el, och blanda det med vattnet från värmepumpen när värmepumpen inte räcker till.

CTC vet jag inte exakt hur det fungerar, dom verkar också ha nåt klyftigt system...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2010, 13:41:26 »
Tack för svaren! ;)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2010, 16:56:42 »
Nibes innedel VVM300 har mycket riktigt en växelventil som växlar mellan att värma varmvatten och att värma huset. Tillsammans med den sitter det en shunt som på nåt klyftigt sätt används för att ta av varmvattnet (mantelvattnet i vvb'n då, förstås), vilket också kan värmas av el, och blanda det med vattnet från värmepumpen när värmepumpen inte räcker till.

CTC vet jag inte exakt hur det fungerar, dom verkar också ha nåt klyftigt system...

Var tog NisseGurra vägen hallå hallå..... :D

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2010, 23:14:12 »
Helt rätt ctc ger gämn temp det gör inte niben. Ctc shuntar ut allt vatten, pannan jobbar mot en tank i vp som körs upp ca 5 ºC över framledning tempen.
Niben jobbar direkt mot radiator systemet så där får man tempsvängningar som i värsta fall kan ge lite knäppningar i rör
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2010, 06:26:29 »
Nibes innedel VVM300 har mycket riktigt en växelventil som växlar mellan att värma varmvatten och att värma huset. Tillsammans med den sitter det en shunt som på nåt klyftigt sätt används för att ta av varmvattnet (mantelvattnet i vvb'n då, förstås), vilket också kan värmas av el, och blanda det med vattnet från värmepumpen när värmepumpen inte räcker till.

CTC vet jag inte exakt hur det fungerar, dom verkar också ha nåt klyftigt system...

Var tog NisseGurra vägen hallå hallå..... :D




Vissa mÃ¥ste montera lite värmpumpar ibland ocksÃ¥ inte bara leka här......   *vinkar*
« Senast ändrad: 11 februari 2010, 06:39:10 av Rickard »

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2010, 08:06:48 »
Jag ger mig jag ger mig. Trodde det hela handlade om enbart värmepumpen men inser det katastrofala att det gällde ett paket med utedel och innedel.
Ber ödmjukt om förlÃ¥telse för mitt enorma misstag.  :-\

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2010, 08:48:14 »
Hulta, du kommr bli straffad med 40 piskrapp och stening för ditt misstag.... studs

Utloggad 6wood6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2010, 09:28:01 »
jeg tok bort mitt vannbÃ¥rne defekte radiator system,istedenfor Ã¥ reparer litt pÃ¥ det, sÃ¥  min straff er enten  "decapitation" eller bygge opp nytt.. planlegger det siste... men er usikker pÃ¥ hva som er mest smertefult egentlig.. det ene er jo over pÃ¥ et blunk  *roflmao* huvuddunk

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2010, 12:17:46 »
Hulta, du kommr bli straffad med 40 piskrapp och stening för ditt misstag.... studs

Likt scenen i Life of Brian. Men istället för Jehova skriks det Nisse-Gurra..... studs

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eller NIBE till enrörssystem?
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2010, 15:01:50 »
Helt rätt ctc ger gämn temp det gör inte niben. Ctc shuntar ut allt vatten, pannan jobbar mot en tank i vp som körs upp ca 5 ºC över framledning tempen.
Niben jobbar direkt mot radiator systemet så där får man tempsvängningar som i värsta fall kan ge lite knäppningar i rör

Nja, riktigt så är det väl inte. Det finns ingen tank i vp

EcoEl är en elpanna som värms av två elpatroner, en i övre delen och en i nedre delen. När EcoAir kopplas mot EcoEl, ersätter värmepumpen den nedre elpatronen och jobbar mot nedre pannan i EcoEl. Värmepumpen startar på framledningens börvärde och ökar temperaturen 5º (går att ändra i inställningarna) varefter den stannar, och startar åter när tempen sjunkit till framledningens börvärde. Vid så sträng kyla att värmepumpen kopplas bort, går nedre elpatronen automatiskt in och tar över värmningen av nedre pannan.

Från pannan shuntas sedan värmen till radiatorsystemet från nedre pannan, och om pumpen behöver hjälp av elpatronen, kan shunten även ta vatten från övre pannan, som spetsas av övre elpatronen vid behov. Returen från radiatorerna går hela tiden till nedre pannan, så om shunten tar vatten från övre pannan, kommer returvattnet hela tiden att värmas av värmepumpen och sedan spetsas av elpatronen i övre pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!