Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solfÃ¥ngare och värmepump !!! dumt ??  (läst 11049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
solfångare och värmepump !!! dumt ??
« skrivet: 22 februari 2007, 14:26:40 »
Kastar ur mig frågan om det är vettigt att ha solfångare om man har bergvärme.

I mitt jobb så har jag erfarenheten att en maskinutrustning skall bara gå så mycket som möjligt för att förhindra driftstopp.
Maskiner ,utrustning som stoppas under en månad (semester) har konstigt nog fler fel än det som går konternuerligt.
En vp som inte körs på tre månader , är det bra ?
Ekonomiskt så en vp som tillverkar vårat varmvatten i huset går mellan 0,6 till 2 timmar per månad, 0,5-2 :- per dygn.
Det kan väl inte vara försvarbart ekonomiskt heller?

Som sagt en fundering / Mso
« Senast ändrad: 22 februari 2007, 14:29:06 av mso »
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2007, 17:43:53 »
Krukset med vp är väl att den startar och stoppar hela tiden året om.
Slipper man då köra vp på sommaren borde man förlänga livslängden på pumpen rejält.
Sedan står ju inte min pump i alla fall mer än 1-2 veckor vi bor ju i Sverige!
Har man en riktigt bra solanläggning bör man väl låta kompressorn starta emellanåt per automatik.
 Sedan om det är ekonomiskt försvarbart??
Vad blir pay-off tiden på en ny bil??

Det kanske är så att det är VP det är idiotiskt att satsa på,vad händer när elpriset har gått upp
2-300%  sitter alla dÃ¥ med sina hÃ¥l i marken och funderar pÃ¥ solvärme och pellets istället dÃ¥??
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2007, 18:49:24 »
Klart att VP:n ska gå året runt, inte tu tal om annat. Men den ska ju inte behöva gå onödigt mycket, å då är det perfekt att avlasta den med solfångare. Att i Sverige, än så länge, tro att att Solen ska lysa månader i sträck, det kan Vi nog glömma. Så VP:n kommer säkert att snurra nån gång i veckan hos mig, även under sommaren, trots monterade solfångare.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2007, 21:55:51 »
SÃ¥g ctc nya annons nu där man skryter om att man har en pump fullt förberedd för solpaneler sÃ¥ nu verkar det som dom stora drakarna börjat titta upp pÃ¥ himlen och uptäckt solen.  Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2007, 22:06:45 »
SÃ¥g ctc nya annons nu där man skryter om att man har en pump fullt förberedd för solpaneler sÃ¥ nu verkar det som dom stora drakarna börjat titta upp pÃ¥ himlen och uptäckt solen.  Thumbsup

Bra!! Det gör solenergin lite mer "rumsren". Annars så har dom stora varit snabba med att förkasta solfångare. Hur många har inte hört det sägas" dom ger minst när dom skulle behövas som bäst" eller nåt liknande.

mvh humlan.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2007, 00:32:15 »
I vår endast 3 år gamla installation är och den relativt ringa förbrukningen 6000 kWh är det nog ekonomiskt kört att fundera på att komplettera vp med solvärme. Men visst skulle det kunna vara lockande när solen börjar titta fram i slutet av mars eller så...

Och jag kan tänka mig vitsen :
typ Vinter-drift
vintertid lyfta köldbäraren från 2 eller 4 grader till 8 eller 10 i trakter med mer än 100 h sol / mån
typp Sommar-drift delvis pÃ¥  vÃ¥ren ,sommaren delvis hösten : fixa varmvatten, värma källaren, värma bostadsdelen vid behov
Hur skulle ett sånt sytem se ut? Hur stora tankar ? Hur mycket ventiler? Hur styrsystemet? Kostnader? Underhållskostnader?
Men hur skulle ett sånt system se ut?
Underhållskostnader?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad NoSmoke

  • FrÃ¥gvis Z
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lappland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2007, 06:15:52 »
Och jag kan tänka mig vitsen :
typ Vinter-drift
vintertid lyfta köldbäraren från 2 eller 4 grader till 8 eller 10 i trakter med mer än 100 h sol / mån
typp Sommar-drift delvis pÃ¥  vÃ¥ren ,sommaren delvis hösten : fixa varmvatten, värma källaren, värma bostadsdelen vid behov
Hur skulle ett sånt sytem se ut? Hur stora tankar ? Hur mycket ventiler? Hur styrsystemet? Kostnader? Underhållskostnader?
Men hur skulle ett sånt system se ut?
Underhållskostnader?

Tja, min far har en anläggning med EviHeat Split 7 Sun och Aquasol-paket 7.
Surfa in till www.eviheat.se och bilda dig en egen uppfattning.
Här uppe i norr där vi har midnattssol nästan hela sommaren värmer solen allt varmvatten.. Pumpen startar ej på manader ^-^
Och den lyfter Kb under soliga Februaridagar från 3.1 grader till ca: 5,3 grader och nu i mars värmer den några tionedlar bättre.
Så det är höga COP värden när solen laddar på.

Power ain´t nothing without control!

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2007, 18:59:43 »

Hur skulle ett sånt sytem se ut? Hur stora tankar ? Hur mycket ventiler? Hur styrsystemet? Kostnader? Underhållskostnader?
Men hur skulle ett sånt system se ut?
Underhållskostnader?

Kanske sÃ¥ här ,kosta  som en Evi eller billigare(150.000) 2X 500 liter och 10m2 solfÃ¥ngare
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2007, 08:56:16 »
Jag gillar din ritning, "drömsystemet". ;-)
Om man inte vill ha VVC(cirkulerande varmvatten) så kan man väl rationalisera bort växelventilen som växlar mellan förvärmning av varmvattnet i acc-tanken och direkt värmning i VB-tanken? Och låta allt kallvatten direkt gå genom acc-tank och sedan genom vb-tank.

Jag fick offerten på ett komplett EVI-system igår och både jag och sambon kände att det blir alldeles för dyrt, svårt att räkna hem.
60.000:- dyrare än motsvarande Thermia-lösning exkl. sol. Om jag räknar snällt så skulle det ta minst 15år innan jag räknat hem extra kostnaden för sol och då har jag inte räknat på lånade pengar ens(ränta osv.). Så jag är inne på att förbereda så mycket som möjligt för sol med en standard VP. Och då är din ritning till bra hjälp.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2007, 09:11:00 »
SÃ¥g ctc nya annons nu där man skryter om att man har en pump fullt förberedd för solpaneler sÃ¥ nu verkar det som dom stora drakarna börjat titta upp pÃ¥ himlen och uptäckt solen.  Thumbsup

Är det inte snarar så att man har upptäckt att det finns potentiella kunder som vill satsa på solfångare plus värmepump?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2007, 09:20:01 »
Nja tror nog mer på att man att det krävs mer än bara vp för att kunna sänka förbrukningen ytterligare vilket folk kommer kräva när energi priserna rasar i höjden
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2007, 19:58:01 »
Jag gillar din ritning, "drömsystemet". ;-)
Om man inte vill ha VVC(cirkulerande varmvatten) så kan man väl rationalisera bort växelventilen som växlar mellan förvärmning av varmvattnet i acc-tanken och direkt värmning i VB-tanken? Och låta allt kallvatten direkt gå genom acc-tank och sedan genom vb-tank.
Skälvklart ska soltanken alltid förvärma allt vv , en tanke vurpa hade tänkt att vvc också
skulle ladda vvb med sol då soltanken blir full men det kanske inte går?
Har reviderat skissen,men hur ska man sköta överladdningen?
« Senast ändrad: 07 mars 2007, 20:40:26 av eddie »
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2007, 20:39:05 »
Det blir nog svårt att ladda vvb med hjälp av vvc från soltanken, du lär väl inte ha så stort flöde där så att den kan värma den tanken, du lär ju bara ha flöde när du spolar i någon kran. Eller gör jag en tankevurpa nu.

Blir det inte däremot en risk att vvb kyler vvc när du har mycket sol, eller skall du alltid ladda vvb från VP:n, det vore väl bättre att låta VP:n stå sommartid och låta solen göra hela jobbet. Och helt enkelt låta vvc hoppa förbi vvb vid ren soldrift.

Du kan ju använda vvb:n som en slavtank vid soldrift, när acc-tanken är fulladdad så pyttsar en laddomat 5030(eller motsvarande) över överskottet till vvb:n.

Det är lätt att man missar något bland alla ventiler och kopplingar som det blir...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2007, 20:49:30 »
SÃ¥g ctc nya annons nu där man skryter om att man har en pump fullt förberedd för solpaneler sÃ¥ nu verkar det som dom stora drakarna börjat titta upp pÃ¥ himlen och uptäckt solen.  Thumbsup

Är det inte snarar så att man har upptäckt att det finns potentiella kunder som vill satsa på solfångare plus värmepump?


Fan tr´t, dom har i många år haft kunder som efterfrågat liknande system. Men dom stackars kunderna har fått så mycket skit kastat på sig, så i mina ögon har tillverkare/leverantörer länge betett sig som rena fullblods-idoter. Men som sagt, bra är att dom äntligen börjat förstå, även om många av dom fortfarande inte begriper ett dyft hur solfångare fungerar, utan ältar sitt trams, om att det är för kallt här i Norden ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: solfångare och värmepump !!! dumt ??
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2007, 21:07:42 »

Det blir nog svårt att ladda vvb med hjälp av vvc från soltanken, du lär väl inte ha så stort flöde där så att den kan värma den tanken, du lär ju bara ha flöde när du spolar i någon kran. Eller gör jag en tankevurpa nu.

Blir det inte däremot en risk att vvb kyler vvc när du har mycket sol, eller skall du alltid ladda vvb från VP:n, det vore väl bättre att låta VP:n stå sommartid och låta solen göra hela jobbet. Och helt enkelt låta vvc hoppa förbi vvb vid ren soldrift.

Du kan ju använda vvb:n som en slavtank vid soldrift, när acc-tanken är fulladdad så pyttsar en laddomat 5030(eller motsvarande) över överskottet till vvb:n.

Det är lätt att man missar något bland alla ventiler och kopplingar som det blir...

Tanken var att VPn inte ska starta om det finns sol.
Men om man inte tappar vv så kommer ju tempen i vvb att sjunka och man vill ju inte heller skicka ut 95ºC i vvc`n ,så en ladomat vore kanske enklast.
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!