Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 290 A/W UTAN Optima 700  (läst 1170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
290 A/W UTAN Optima 700
« skrivet: 05 april 2009, 11:25:07 »
Hej!
Min värmepump, Optima 700, står på en stenläggning som ska läggas om. Jag behöver under några dagar koppla bort värmepumpen från systemet och flytta den för att komma åt stenläggningen. Jag behöver stänga av vattencirkulationen ut till pumpen. Hur gör jag för att köra enbart med elpannan (290 A/W)? Jag har i manualen hittat inställningen "Tillskottsval". Om jag väljer "Enbart tillskott" blockeras start av kompressor och fläkt, och "värme och varmvatten försörjs via eltillskottet". Är detta rätt sätt att göra det? Ska jag manuellt stänga av cirkulationspumpen ut till värmepumpen, eller stannar den automatiskt när jag väljer "Enbart tillskott"?
Tacksam för goda råd av erfarna forumister!

Henrik

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: 290 A/W UTAN Optima 700
« Svar #1 skrivet: 05 april 2009, 18:55:57 »
Den stannar nog automatiskt. När jag installerade min anläggning, så statades dag 1 pannan på "enbart tillskott" på kvällen, och vi fick värme och varmvatten. Dag 2 kopplades pannan ihop med pumpen.

Är det för övrigt möjligt att manuellt stängas av cirk.pumpen?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad henrik66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: 290 A/W UTAN Optima 700
« Svar #2 skrivet: 06 april 2009, 19:34:24 »
Nej, cirkulationspumpen ut till värmepumpen går inte att stänga av. Jag fick följande råd av IVT: "Vad man behöver göra är att ställa den i enbart tillskott som du skrev och sedan får man koppla ihop ledningen ut till värmepumpen med den som går in så att ni får en cirkulation utan värmepumpen."

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!