Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Rensa smutssil" i en THERMIA VILLA CLASSIC 75  (läst 5263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoschi67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Rensa smutssil" i en THERMIA VILLA CLASSIC 75
« skrivet: 16 oktober 2011, 14:35:06 »
Hejsan.

Jag är ny här i forumet och behöver lite hjälp med "rensningen av smutssilen" i min THERMIA VILLA CLASSIC 75. I alla installationsanvisningar som tillhör anläggningen hittar jag skizzer om kopplingsschemat och enligt min uppfattning behöver jag stänga av pumpens driftläge till OFF och stänga TILLOPP och RETUR (med var sin avspärrningskran) från radiatorkretsen vid det FLEXIBLA slangarna som är lokaliserad direkt över anläggningen. Sedan är det bara att öppna smutssilens stora skruv (32mm) en liten bit och släppa ut "lite" vatten som är i röret mellan silen och avspärrningskranen (RETUR)...tänkte jag ???

...men det kommer otroligt mycket vatten ur och det verkar vara mycket mer än det som kann finnas mellen silen och avspärrningskranen (RETUR)   :(

Mina frÃ¥ga är nu vad som är fel eller vart jag har tänkt fel  Sc:,h

1) Kan returledningens avspärrningskran vara trasig?
2) Kommer dat vatten från någon annan kretslopp i hela värmepumpssytemet?
3) Har allt detta med expansionskälen (den stora röda klumpen som sitter på väggen intill) att göra?
4)...

Vore tacksam för detaljerad info och anvisning "hur det går till"

Tack för supporten på förhand

Hoschi  *vinkar*

p.s.: Anläggningen befinner sig i min källara och ALLA element/radiatorer befinner sig på planen ovan.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: "Rensa smutssil" i en THERMIA VILLA CLASSIC 75
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2011, 14:47:15 »
3) Ja, expansionskärlet håller uppe ett visst tryck och öppnar du smutsfiltret rakt av så trycks vattnet i expansionslärlet ut denna väg. Du måste först släppa ut trycket (kolla manometern) på säkerhetsventilen innan du öppnar smutsfiltret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hoschi67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Rensa smutssil" i en THERMIA VILLA CLASSIC 75
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2011, 19:34:10 »
@ Carl N...det var precis tipset som jag behövde  :)

Silen är nu rengjord och monterad...kranarna öppnad och vatten pÃ¥fylld sÃ¥ att trycket i manometern visar 0,9 bar. Drift = Auto och alla element är pÃ¥. Ska avvakta lite och fÃ¥r nog lufta alla element de närmaste dagarna. Luften som "smet" in när jag plockade ut silen har ju säkerligen fördelats "längst uppe" i systemet  ::)

Tusentack för hjälpen

// Hoschi  *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!