Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 29 december 2014, 14:42:12 »

Hej igen!

Har inte kunnat vara aktiv på forumet på ett tag pga jobb/studier/sjukdom, you name it.
Jag kollade smutsfiltret och det var helt igenkorkat, så det gjorde jag rent. Efteråt körde VP en bra stund och vi fick bra värme i huset. Det hände dock fortfarande att TS gick igång ganska ofta och då kördes VP i 2-3 min/körning med paus på 15-20 minuter.
Nu två månader senare slog kylan till och vi vaknade upp med 15 grader i huset. Inget stopp på VP, den gick som "vanligt" men elementen blev aldrig riktigt varma.
Kontrollerade smutsfiltret igen, och jodå helt fullt i smuts igen, efter 2 månader. Det ser ut som rostflagor som sätter sig och täpper till silen. Det får mig att misstänka att ett eller flera av mina radiatorer är smutsiga/rostiga på insidan och att detta sedan följer med returvattnet och fastnar i silen.

Återstår att se nu om vi får tillbaks värmen efter denna åtgärd. Men fortfarande mysko att TS går så ofta som den gör...
Skrivet av: måle10
« skrivet: 06 november 2014, 06:11:28 »

Kopplade ur elpatronen igår och lät den köra några gånger. Det jag märkte var att körningarna blev längre (med TS har det rört sig om ca 2min körningar), och returen blev lite högre, men den låg ändå 20°C efter framledningen.
2-3 minuter efter att VP har stannat så har framtempen sjunkit till samma nivå som returen. Då ligger även integralen på -10°min och VP start om 10min  >:(

Idag ställde jag den på Auto igen för att testa och visst, pannan kör i 2 minuter varav 1 minut med tillsats. *suck*
Hej! Vet inte men det är väldigt misstänkt att din cirkulationspump inte fungerar.Hur gjorde du när du kollade att den gick??Du har ställt RUM-värdet på 21 °C men hur står kompboxarna?Givarna verkar fungera förutom brine ut är trasig så det borde ha med ditt flöde som inte fungerar alls.Hur har du det med vatten i systemet?
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 05 november 2014, 23:20:34 »

Skall gå över samtliga element och lufta dessa. Termostater sitter på varje element och är fullt öppna. Skall även kolla dessa så ingen kärvar....
Kolla hellre att piggen som sitter i ventilhuset innanför termostaten inte kärvar eller fastnat i stängd läge.
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-ventilhus-rak-10r/?select=true
Fast det var kanske det du menade  :)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 november 2014, 12:10:50 »

Har du stängda termostater så minskar deltat.
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 05 november 2014, 11:58:12 »

Och inga termostater på elementen antar jag?

Skall gå över samtliga element och lufta dessa. Termostater sitter på varje element och är fullt öppna. Skall även kolla dessa så ingen kärvar....
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 05 november 2014, 10:47:03 »

Och inga termostater på elementen antar jag?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 november 2014, 09:49:33 »

Ligger returen 20 grader under framledningstemperaturen har du problem med cirkulationen av vattnet i ditt värmesystem.
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 05 november 2014, 09:18:36 »

Kopplade ur elpatronen igår och lät den köra några gånger. Det jag märkte var att körningarna blev längre (med TS har det rört sig om ca 2min körningar), och returen blev lite högre, men den låg ändå 20°C efter framledningen.
2-3 minuter efter att VP har stannat så har framtempen sjunkit till samma nivå som returen. Då ligger även integralen på -10°min och VP start om 10min  >:(

Idag ställde jag den på Auto igen för att testa och visst, pannan kör i 2 minuter varav 1 minut med tillsats. *suck*
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 04 november 2014, 22:00:23 »

Drift VP
"DRIFT VÄRMEPUMP
Reglerdatorn styr så att enbart värmepumpsenheten (kompressorn) tillåts arbeta. På manöverpanelens teckenfönster visas texten “DRIFT VÄRMEPUMP”, (legionellafunktion ej aktiv)."
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 04 november 2014, 21:51:55 »

Jag förstod inte heller... :)

Android ....  >:(

Vad jag menade var att startar inte elpatron då framledning är och bör har för stor differens. Om du har ett bör värde på 50 men är är 25 är ju skillnaden 25 grader och gradminuterna hinner ju skena iväg. Har du inte provat att blockera elpatronerna än?

Men jag tror också det är nåt flödesproblem och den stannar för att den har för hög framledning då den inte kan göra sig av med värmen. Returen borde ju ligga typ 8 grader efter framledningen. Det är ju skillnadeom att koka 1 liter vatten i en kastrull, det tar inte många sekunder innan det kokar, men om du kokar 200l tar det betydligt längre.

Nu blev det lättare att förstå  tummenupp

Jo visst måste det vara så att VP slår ifrån pga att den inte kan göra sig av med värmen. Den slår ifrån när Fram ÄR ligger strax över Fram BÖR, men då är ofta returen långt efter (25-30°C).
Oftast när värmepannan har kört så "svalnar" framledningen väldigt fort (=många starter) och då sjunker även integralen snabbt vilket också bidrar till att VP startar ofta.

Jag kollade i manualen till VP och även i menyerna ang. att koppla bort elpatronen men allt jag hittar var följande driftlägen:

Auto
Bara VP
Bara VV
Bara TS
OFF

Läste nånstans att man ev. behövde koppla bort elpatronen manuellt?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 november 2014, 17:21:47 »

Jag förstod inte heller... :)

Android ....  >:(

Vad jag menade var att startar inte elpatron då framledning är och bör har för stor differens. Om du har ett bör värde på 50 men är är 25 är ju skillnaden 25 grader och gradminuterna hinner ju skena iväg. Har du inte provat att blockera elpatronerna än?

Men jag tror också det är nåt flödesproblem och den stannar för att den har för hög framledning då den inte kan göra sig av med värmen. Returen borde ju ligga typ 8 grader efter framledningen. Det är ju skillnadeom att koka 1 liter vatten i en kastrull, det tar inte många sekunder innan det kokar, men om du kokar 200l tar det betydligt längre.
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 04 november 2014, 17:12:02 »

Går inte tillsatsen igång då framledning bör c

Förstår tyvärr inte vad du menar med det?  :o
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 november 2014, 15:28:13 »

Går inte tillsatsen igång då framledning bör c
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 04 november 2014, 15:15:06 »

Ok, nu har jag kollat lite på pannan.

Cirkulationspumpen snurrar, så där behövde jag inte göra ngt.
Smutsfiltret däremot var ganska rejält smutsigt, efter att jag gjort rent det så körde VP i ca 20 min och numer har vi 19-20°C istället för 17°C i huset, samt värme på elementen.

Däremot så går fortfarande tillsatsen igång vid nästan varje körning (oavsett utetemp). Den går oftast igång efter 1 minuts körning och är aktiv i 1 minut. Ibland kör VP bara 2-minuters körningar (känns väldigt kort). Det gör ju också att det blir många körningar per dygn. Vissa körningar är dock längre efter att smutsfiltret rengjordes.

Det känns lite skumt att tillsatsen ska behövas när utetemperaturen ligger på +7°C och det är vindstilla.
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 30 oktober 2014, 14:00:50 »

Hej,

Vad jag förstår så  har du en deltaT över värmepumpen på 30°C (framledning-retur).
Nåt gör att du inte får flöde, det kan vara. (den ordning som är lättast att kontrollera)
Fel på cirkulationpump, snurrar den? Öppna centrumskruven och kolla!
Igensatt smutsfilter, brukar sitta på returledningen till VP
Stängd cirkulation värmebärare mot huset, finns det termostater?
Igensättningar i värmeväxlare eller flexslangar VP.

Finns set någon bypass som gör att värmebäraren inte cirkulerar?

Det fungerar bra att känna på rören eller mäta med ir-termometer för att se hur värmen sprids i rören.

/ErikB
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 30 oktober 2014, 12:17:19 »

Rum: 18(21)°C
Ute: -2°C
Kurva: 40
Integral: -630°min
Fram: 27(50)°C
Retur: 26(48)°C
VV: 47(40)°C
Kb från: 48°C
Kb till: 7°C

Varför är värdet för Fram inom parentesen 50 vid Kurva 40?
Det borde ju vara runt 45 vid -2?

Och vid +7 borde det vara runt 37 och inte 41.
Allt vid rumbör 21, eller finns det rumsgivare som stökar till?  Sc:,h
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 30 oktober 2014, 08:19:49 »

God morgon!

Gjorde lite anteckningar idag runt kl. 07:45. Såg ut som följande:

VP var igång när jag kom ner och dessa värden fick jag precis efter drift:
Rum: 18(21)°C
Ute: -2°C
Kurva: 40
Integral: -0°min
Fram: 58(50)°C
Retur: 24(48)°C
VV: 48(40)°C
Kb från: 52°C
Kb till: 6°C
(ingen tillsats på denna vad jag såg, men VP gick redan när jag började titta så den kan ju har varit igång innan)

Efter ca 2 minuter läste jag av följande värden:
Rum: 18(21)°C
Ute: -2°C
Kurva: 40
Integral: -630°min
Fram: 27(50)°C
Retur: 26(48)°C
VV: 47(40)°C
Kb från: 48°C
Kb till: 7°C
VP start om 9min

Värden precis innan drift
Rum: 17,5(21)°C
Ute: -2°C
Kurva: 40
Integral: -630°min
Fram: 25(50)°C
Retur: 25(48)°C
VV: 46(40)°C
Kb från: 49°C
Kb till: 7°C
VPstart 1min

Efter drift:
Rum: 17,5(21)°C
Ute: -2°C
Kurva: 40
Integral: -0°min
Fram: 64(50)°C
Retur: 24(48)°C
VV: 45(40)°C
Kb från: 61°C
Kb till: 6°C
(Jag klockade denna körningen och den höll på i exakt 2 minuter. Efter 1 minut slog tillsatsen till, då hade framledningen nått 31°C)

2-3min efter senaste körning:
Rum: 17,5(21)°C
Ute: -2°C
Kurva: 40
Integral: -60°min
Fram: 26(50)°C
Retur: 26(48)°C
VV: 45(40)°C
Kb från: 60°C
Kb till: 6°C
VPstart om 15min.

Idag har jag några saker att göra på förmiddagen men ska sen kolla smutsfiltret, samt cirkulationspumpen. Men något är ju väldigt fel... den borde inte starta så ofta som den gör, fast med tanke på hur fort framledningstempen sjunker så är det ju förståeligt. Mysko oxå varför inte returtempen ändras...

Men som sagt jag undersöker era tidigare förslag i em, (filter & pump). Om ni kommer på något annat som kan vara orsak till värmepannans beteende får ni gärna posta era svar här.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 29 oktober 2014, 17:57:50 »

Har du kollat smutsfiltret till VP?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 oktober 2014, 17:09:05 »

Tack!
Dum fråga från en (än så länge) novis på värmepannor. Skall jag kolla cirkulationspumpen när VP är i drift, viloläge eller behöver jag stänga av den? Behöver jag tänka på ngt när jag gör detta, kommer det t.ex att läcka ut vatten etc..?

Kolla när den är i drift, det kan komma några droppar vatten så ha en trasa under.
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 29 oktober 2014, 17:06:26 »

Hej! Du kan ha kvar RUM-värdet på 21 men bara för att nämna är att om du ändrar RUM-värdet från exempel från 20 till 21 så höjer/minskar du framledningstemperaturen med 3 °C °C och höjer du kurvan från 40 till 41 så höjs det med 1  °C på framledningstemperaturen.Har du kollat smutsfiltret och om cirkulationspumpen fungerar på värmesidan(ta bort centrumskruven och lys med ficklampa om du är osäker) för ditt flöde är verkar inte fungera alls.

Tack!
Dum fråga från en (än så länge) novis på värmepannor. Skall jag kolla cirkulationspumpen när VP är i drift, viloläge eller behöver jag stänga av den? Behöver jag tänka på ngt när jag gör detta, kommer det t.ex att läcka ut vatten etc..?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 oktober 2014, 17:01:02 »

Tack för att ni tar er tid att svara.

Har läst av lite värden nu på eftermiddagen.

Dessa värden fick jag fram när VP inte kördes.
Rum: 20,5 (21)°C
Ute: +7°C
Kurva: 40
Integral: -630°min
Fram: 25 (41)°C
Retur: 25 (48)°C
VV: 45(40)°C
VP start om 13 min
Kb från 63°C
Kb till 7°C

VP startade, körde en kort stund, ca 2min, fick följande värden när den kört klart.

Rum: 20,5 (21)°C
Ute: +7°C
Kurva: 40
Integral: +15°min
Fram: 63(41)°C
Retur: 23(48)°C
VV: 45(48)°C
VP start om 16min

Värt att notera är att VP klarade att få upp framledningstempen till 29°C (från 24°C) innan tillsatsen gick igång. Efteråt sjönk framtempen snabbt och jag antar att det är därför pannan vill köra igen om "bara" 16min??

@måle10: Har haft mitt börvärde på 21 nu i höstas, men är det fortfarande bättre att sänka till 20°C och justera kurvan ist.? Har för mig att de förra ägarna av huset sade att man alltid ska ändra på rumsgivaren när sådan finns...
Hej! Du kan ha kvar RUM-värdet på 21 men bara för att nämna är att om du ändrar RUM-värdet från exempel från 20 till 21 så höjer/minskar du framledningstemperaturen med 3 °C °C och höjer du kurvan från 40 till 41 så höjs det med 1  °C på framledningstemperaturen.Har du kollat smutsfiltret och om cirkulationspumpen fungerar på värmesidan(ta bort centrumskruven och lys med ficklampa om du är osäker) för ditt flöde är verkar inte fungera alls.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 oktober 2014, 16:39:36 »

Prova att blockera tillsatsen, det låter inte klokt att tillsatsen drar upp framledningen till 63 °C.  Sc:,h
Om kompressorn får jobba utan att elpatron lägger sig i så kanske läget stabiliceras lite?

Men du måste hitta vad som stryper flödet på värmebäraren, nått är väldigt fel på denna anläggning.
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 29 oktober 2014, 16:25:23 »

Tack för att ni tar er tid att svara.

Har läst av lite värden nu på eftermiddagen.

Dessa värden fick jag fram när VP inte kördes.
Rum: 20,5 (21)°C
Ute: +7°C
Kurva: 40
Integral: -630°min
Fram: 25 (41)°C
Retur: 25 (48)°C
VV: 45(40)°C
VP start om 13 min
Kb från 63°C
Kb till 7°C

VP startade, körde en kort stund, ca 2min, fick följande värden när den kört klart.

Rum: 20,5 (21)°C
Ute: +7°C
Kurva: 40
Integral: +15°min
Fram: 63(41)°C
Retur: 23(48)°C
VV: 45(48)°C
VP start om 16min

Värt att notera är att VP klarade att få upp framledningstempen till 29°C (från 24°C) innan tillsatsen gick igång. Efteråt sjönk framtempen snabbt och jag antar att det är därför pannan vill köra igen om "bara" 16min??

@måle10: Har haft mitt börvärde på 21 nu i höstas, men är det fortfarande bättre att sänka till 20°C och justera kurvan ist.? Har för mig att de förra ägarna av huset sade att man alltid ska ändra på rumsgivaren när sådan finns...
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 oktober 2014, 16:09:48 »

Har försökt söka efter liknade svar men hittade inget som stämde på mitt "problem", därav en ny tråd.

Jag har en Thermia Villa 105 stående i källaren, och den senaste tiden (iaf ett par månader tillbaks) har jag märkt att den startar tillsatsvärmen väldigt ofta,på var och varannan start, och då är det inte ens minusgrader ute.
Den kanske alltid har betett sig så här och det kanske är helt normalt, men när det är mellen +7 till +13 grader ute tycker jag inte att elpatronen ska behövas. Är detta vanligt på Thermia och finns det något jag själv kan göra åt saken?
Någon som vet vad det kan bero på?
Hej! Satt och tittade på din förra tråd och du har satt RUM-börvärdet på 18.5 °C och kör på kurva 40.Om du ändrar till RUM- börvärdet till 20 istället och sätt kurvan på 38 och testa för om du tittar på din framledningstemperatur när den VILAR så ligger den väldigt lågt och risken är att den tvångstartar på hysteres om ÄR-värdet ligger så lågt under bör värdet.Om man sätter ett för lågt RUM-värde är det alltid risk att integralen sticker iväg(du får ett stort värmeunderskott) och tillskottet triggas igång pga innan framledningstemperaturen ligger lika på BÖR-värdet som ÄR-värdet.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 oktober 2014, 10:49:08 »

Detta låter inte normalt.
Om du ställer om värmepumpens driftläge till "Värmepump" dvs blockerar elpatron och sen läser av temperaturerna på FRAMLEDNING, RETURLEDNING, BRINE in och BRINE UT när den värmer huset (ej varmvatten) och att den gått några minuter så kan vi kanske ge en diagnos?

EDIT:
Läste din tidigare tråd om ämnet:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54112.0;all

Är det samma problem?
Har du stora variationer på framledningstemp?
Jag läste om tråden och en fundering vi missade var om växelventilen funkar som den ska?
Det är inte helt ovanligt att den kan börja krångla och fastnar den i ett mellanläge kan den då orsaka ett högt flödesmotstånd som ger sådana symptom.

I övrigt så handlar det om att kolla att flödet på värmebäraren är OK, kolla cirkpump, smutsfilter mm.
Skrivet av: Beowulf Agat
« skrivet: 29 oktober 2014, 10:43:47 »

Har försökt söka efter liknade svar men hittade inget som stämde på mitt "problem", därav en ny tråd.

Jag har en Thermia Villa 105 stående i källaren, och den senaste tiden (iaf ett par månader tillbaks) har jag märkt att den startar tillsatsvärmen väldigt ofta,på var och varannan start, och då är det inte ens minusgrader ute.
Den kanske alltid har betett sig så här och det kanske är helt normalt, men när det är mellen +7 till +13 grader ute tycker jag inte att elpatronen ska behövas. Är detta vanligt på Thermia och finns det något jag själv kan göra åt saken?
Någon som vet vad det kan bero på?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!