Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 februari 2012, 11:32:20 »

Du för sannolikt inte någon direkt negativ konsekvens av att öka farten på CP med ett delta på 6 i stället för 7 eller 8. Det är liksom inom ramarna för rimliga värden så att säga. Däremot kan man ju tänka sig att ett givet radiatorsystem börjar strejka lite för att det går för fort. Typ att det låter onödigt mycket i rören och så vidare.

Man verkar som sagt få lite längre körningar med lägre delta genom att regleringen sker på framledningen och bygger på gradminuter. Personligen tycker jag att en ändring från delta 8 till delta 6 borde gett lite varmare inne om än lite. Utifrån ett löpande driftekonomiskt perspektiv bör det inte påverka någonting däremot kan det ju vara en fördel om man känner att man har för många starter.

Det intressanta är att utvärdera skillnaderna i att enbart jobba med ökning av gradminuterna för start kontra en kombination av förändring av flödet och startvärdet. När vi ökar farten kyler vi värmepumpen lite bättre och kan få lite intressantare driftförhållande. Men som sagt vi pratar om ytterst marginella effekter.

Det jag tycker är det som är relevant är att man är medveten om att förändringar av antalet starter också får en effekt i hur värmepumpen går. Att den spenderar längre tid ovanför bör där COP är något sämre, främst då genom att kompressorn drar mer el, i scroll-kompressor-fallet.

En annan intressant aspekt är ju att kurvan eller snarare bör-värdet är lite av ett rörligt begrepp. Olika inställnngar kan kräva olika kurva/bör-värde vid en given ute-temperatur även om temperaturen är likvärdig inne. Det innebär inte per automatik att man tjänar eller förlorar pengar i driften. Det är bara ett konstaterande att olika typer av styrning kan behöva "berätta" olika saker för värmepumpen för att uppnå ungefär samma resultat.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 26 februari 2012, 10:33:33 »

 :-[
Topptemp VBf var 41(34)
Ute    +2,5
Kurva   40
Rum     19
Min Cp  40%
Inst. int -120
Det blev ju långa fina körningar (14/24t). Ingen märkbar tempändring inne. Känns som Optimum-funktionen höll koll på allt trots att delta var 6.
Hur är nu med R407C kondensering o så vid delta 6 kontra 8?
Har ställt  delta på 7 nu och kurva 39. Ska jobba borta i veckan så det får stå så tills jag är hemma igen, om jag inte hinner pilla på ngt mer innan jag åker...  :D
Gromit
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 februari 2012, 01:42:14 »

och så skulle du ju notera topp-tempen på framledningen vid slutet av körningen i förhållande till bör-värdet   knUp

Skrivet av: Gromit
« skrivet: 24 februari 2012, 22:43:49 »

En ren körning efter en ren körning...
38 min till o 64 min från. Motsvarar 14 starter, ungefär hälften av vad vi började med. +2,5 ute. Ingen märkbar tempskillnad inne. Ungefär ett dygns körning med dessa inställningar. Fortfarande ungefär 40% till o 60%från, oavsett inställningar. Tål att tänkas på.  ::)
Tänk om man hade loggat energiförbrukningen.
Hur många starter har ni andra vid den här tempen på ett ungefär?
Gromit
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 februari 2012, 21:22:05 »

mm det blir nog bättre. Inte nödvändigtvis som långsiktig lösning men för att få något att jämföra med. Tyvärr kan det ta ett par körningar innan man får riktigt bra underlag då förändringar i den här typen av faktorer tar ett tag innan det stabiliserar sig.

Blir intressant om ett dygn eller så och se om du får någon temperaturförändring inomhus
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 23 februari 2012, 21:17:23 »

Gick ner o ändrade till delta 6. ^-^
Integralen hade bara hunnit ner till -17, så det dröjer ett tag till...
(Vbf 31 mot bör 33)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 februari 2012, 21:09:24 »

cool. i rent test-syfte kan det ju vara en idé att köra på 6. Ja menar så man märker om det ger någon skillnad. Men vi får se!!
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 23 februari 2012, 20:58:42 »

Var kvar på jobbet länge idag.
Den har bara kört 1 omgång med delta 7, och den blev kass pga VV-körning mitt i.  huvuddunk
Jag lät integralen stå kvar på -120.
Återkommer när jag haft en "ren" körning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 februari 2012, 20:18:55 »

nå gromit hur går det?! blir det nå bättre :)
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 23 februari 2012, 19:45:27 »

Jodå, jag hade bara inte "29" med i klartext.
Man var tvungen att använda musklerna i huvudet själv...
 :D
Gromit
Skrivet av: DKT
« skrivet: 23 februari 2012, 18:28:45 »

Nja, jag skrev att den gick 20min, vilade 30min osv.
Skulle ge runt 29 starter/dygn.

Ja, var det inte det jag sa? Sc:,h
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 februari 2012, 16:02:13 »

heheh du pajjar inget om du kör med delta på 7. Det är rekommenderat värde enligt de flesta tillverkare med R407C i pumpen. Du kan köra på 5 och 10 också i normalfallet.

Utifrån ett COP perspektiv kommer skillnaden inte vara direkt mätbar. Däremot kan det mycket väl vara så att det lägre deltat 6 eller 7 i stället för 8 kommer ge dig lite längre körningar givet hur gradminuter reglerar.

Skrivet av: Gromit
« skrivet: 23 februari 2012, 08:50:13 »

Integral -120 gav ungefär 30min drift 50min vila vid +2-3 grader ute.
Cirka 18 starter/dygn.
@David: Ja, körningarna slutar 6-7 grader över bör.
Ändra delta 8 till 7? Jag frågar om jag skall strypa returerna men du tycker att jag skall "öppna" dom genom att öka CP. Hm!?
Tycker den skyndar sig redan nu, kanske 65% vid drift.
(Kör nu 40% som grundflöde istället för fabriksinställda 30%.
Kör jag 30% så löser larmet för cirkpump ut vid driftstart, för då skall den upp till förinställda startvärdet 70%. Kan vara så att jag har en del luft i systemet i.o.m. att det varit tömt. Har luftat men antagligen inta fått ut allt. CP:n har ingen luftning. Provade att gå tillbaka till 30 i söndags men då löste den igen. Får ta det med entreprenören när han kommer hit för genomgång om det inte fixar sig innan dess.)
Genom att ändra delta till 7, jag pajar inget som har med kondenseringen att göra eller så? Skall integralen stå kvar?
Gromit
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 februari 2012, 06:38:08 »

Ok nu är du då på 7 grader över i körningen. Kan ta ett antal körningar innan det stabiliserar sig och då gärna ett antal körningar på samma bör.

Antar att man i optimum kan ange vilket delta som skall hållas. Ändra detta till 7 om du har 8 eller 6 om du har 7. Justering av kurvan kan behövas efter denna ändring. Då sänkning som gäller. Gradminuternas reglering blir lite annorlunda. Det kommer ta längre tid att räkna av gradminuterna men mer värme kommer ha producerats utan att värmepumpen förstå detta då den saknar flödesmätare etc.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 22 februari 2012, 23:36:06 »

Nja, jag skrev att den gick 20min, vilade 30min osv.
Skulle ge runt 29 starter/dygn.
Ändrade Integral A1 från -70 till -100 när jag kom hem och körde några sådana körningar. Slutade på:
Fram    41(34)
Retur   32
Ute     +3
VP till 24min och från 46min (cirka, loggar 2minuters)
Skulle ge 20-21 starter/dygn. Klart bättre än tidigare.
Har ändrat A1 till -120, men inte fått en hel körning än.
Den första blev avbruten av VV som blev bruten efter 20min för värme som blev bruten... :o
Återkommer imorgon med resultatet.
Hittade en del gamla trådar där man förkastar idén med flytt av framledningsgivaren till efter knäpptanken. Hmmm...
Vad skulle hända om jag ströp ner returen lite på radiatorerna?
Mindre flöde i radiatorerna, kallare i huset, men färre starter?
Just nu är det ju Optimum-funktionen som fixar 8K.
Jag vill ju inte krypa runt o försöka strypa 17 raddar i onödan.
Misstänker att en del strypisar inte skulle gå att rubba efter 46 år.
 *vinkar*
Skrivet av: DKT
« skrivet: 22 februari 2012, 23:15:09 »

Han skrev i första inlägget att han har 29 starter vid -2,5 ºC.

Det tycker jag också är lite för många. Du ska absolut prova att flytta framledningsgivaren till efter tanken, det kommer göra att körtiderna blir lite längre.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 februari 2012, 22:56:39 »

@Berka1: Jag ska prova med integral 120 eller något ikväll. Tror inte jag kan gå så mycket längre i och med den gamla/dåliga isoleringen. Dålig förresten, normal för sin tid kanske är mer rätt. Ska dock lägga mer iso på vinden, kanske i sommar?

@Rickard: Nej, har inga problem med värmen. Vill bara få ner antalet starter.

@David: Kollade slutet på en körning i morse:
Fram   42 (37) Hann precis upp i 42 innan avslut. Kurv=40 Rum=19
Retur  34 (55)
Ute     -1
B in    5
B ut    2 (den visar 1 men har kört runt brine o But visar 1 mindre än Bin)
Hyst   10 (har provat med 15, ingen skillnad)

Var finns och vad gör max intervall start?
Jag hade tänkt att ha en arbetstank, men när så många har olika idéer om hur det ska kopplas... ???
Så dök ju UVL upp, med bara ett inkopplingssätt. Klockrent! Men efter en del Googlande och ringande - tanken var under utprovning och gick bara att få i Skaraborg eller Stockholm. Så då fick det bli den lösningen jag har nu, var tvungen att komma till skott med offerterna någon gång.
Som jag skrivit i en annan tråd - pipeline från min plånbok till elbolaget.
Finns det förlängningar till framledningsgivaren eller är det till att skarva?
Är det bara en termistor eller liknande på 2-tråd?
Finns det färdiga genomföringar åt vänster eller får man ta ut givaren genom någon av kabelgenomföringarna för el på toppen?
 *vinkar*

Ok med avseende på hur din körning ser ut i slutet så ser det ju fint ut. Och deltat också vilket man ju kan förvänta sig med en optimum. Hur många starter har du egentligen?

Du kan minska antalet starter på artificiell väg, utan förändring av ditt värmesystem, genom att minska startvärdet (alltså gå från exempelvis -60 till -120 som exempel) vilket bygger upp ett större värmebehov innan start. Du kan också göra en variant där du ökar värdet för Minimum startintervall. Det tvingar värmepumpen att vänta till önskad tid även om värmebehovet indikerar start enligt integralvärdet.

Men som sagt.. huruvida du har för många starter är ju svårt att säga för jag kan inte minnas att du skrivit antalet
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 februari 2012, 21:39:57 »

Hej!
Framledningsgivaren är en vanlig NTC termistor (2-tråd), bara att skarva på mer tråd.
Integral A1 är startvärdet för kompressorn (stoppar då integralen är 0), och integral A2 är startvärde eltillskott.
Det står en del hur integralen beräknas om du söker i forumet.
Du hittar dessa i servicemenyn, håll in höger och vänsterpil 5 sekunder (eller om det är bara vänsterpilen på nyare värmepumpar?) och bläddra till Värmepump resp Tillsats.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 22 februari 2012, 09:19:09 »

@Berka1: Jag ska prova med integral 120 eller något ikväll. Tror inte jag kan gå så mycket längre i och med den gamla/dåliga isoleringen. Dålig förresten, normal för sin tid kanske är mer rätt. Ska dock lägga mer iso på vinden, kanske i sommar?

@Rickard: Nej, har inga problem med värmen. Vill bara få ner antalet starter.

@David: Kollade slutet på en körning i morse:
Fram   42 (37) Hann precis upp i 42 innan avslut. Kurv=40 Rum=19
Retur  34 (55)
Ute     -1
B in    5
B ut    2 (den visar 1 men har kört runt brine o But visar 1 mindre än Bin)
Hyst   10 (har provat med 15, ingen skillnad)

Var finns och vad gör max intervall start?
Jag hade tänkt att ha en arbetstank, men när så många har olika idéer om hur det ska kopplas... ???
Så dök ju UVL upp, med bara ett inkopplingssätt. Klockrent! Men efter en del Googlande och ringande - tanken var under utprovning och gick bara att få i Skaraborg eller Stockholm. Så då fick det bli den lösningen jag har nu, var tvungen att komma till skott med offerterna någon gång.
Som jag skrivit i en annan tråd - pipeline från min plånbok till elbolaget.
Finns det förlängningar till framledningsgivaren eller är det till att skarva?
Är det bara en termistor eller liknande på 2-tråd?
Finns det färdiga genomföringar åt vänster eller får man ta ut givaren genom någon av kabelgenomföringarna för el på toppen?
 *vinkar*
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 februari 2012, 23:36:32 »

mm fanns dock inga termostater på TS anläggning vad jag läste mig till.

Kan du ta och kolla på din framledningstemp i slutet på en körning. Säkerställ att du inte går i taket pga hysteres (10 grader över). Har du lugna fina körningar där du inte går så himla högt upp i temp skulle man kunna tänka sig att du flyttade ut framledningsgivaren efter tanken. Kanske måste du då också sänka kurvan. Du får testa. Så kan du jämföra lite med att bara sänka integralen för start. Blir kanske samma. För sent att fundera på. Men det blir ju mer fysiskt om du gör så. Alltså att värmepumpen kommer reglera på den värme som passerar EFTER tanken i stället för före.

Jag tror du kanske skulle vara mer nöjd med tanken kopplad som en arbetstank men det skulle ju kräva en CP (oooooh) och några rörstumpar då förstås :) Men skit i det nu. Testa och labba lite. Mitt råd är att kolla upp och skriv ner temperaturerna först. innan du börjar skruva. Ta en titt på slutet av din värmekörning och notera framledning och framledning bör. När du ändå är i farten kan du ju notera returtempen också. Så vet du att det inte är något knas på din optimum.

sen skruvar du

du kan ju även överväga att sätta max interval för start så att den inte startar så ofta. Det hade nog jag gjort om jag var orolig för många starter kring nollan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 februari 2012, 23:29:35 »

Om jag förstår dig rätt har du lite för kallt inne?
Då måste du höja kurvan en aning.
Innan du höjer kurvan, se till att alla termostater står helt öppna.
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 21 februari 2012, 23:26:20 »

Hej!
Pröva med att ändra integralen ex. till 150 och se om du fortfarande får en stabil inne temp, Med detta så får du längre gångtider
samt färre starter. Om du tycker det verkar fungera bra glöm ej att ändra värdet på A2 (elpatron) bör vara 5 x A1 alltså 750.
Kör själv med A1 på 150,får ca:17 starter/dygn vid 0 ºC ute temp *vinkar*
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 21 februari 2012, 22:18:23 »

Nu är min VP i drift. Det blev en Thermia Dip Opt 10.
Tegelhus med källare, byggt 1966. Boplan 100+ källare/garage 114 kvadrat. Dåligt med isolering. 2-rörssystem. Har en knäpptank (210L) direkt efter VP, kopplad topp-botten.
210m borra, gissar på runt 195-200m aktiv.
Entreprenören har inte varit här ännu och haft någon genomgång av VP.
Radiatorerna är inte strypta, och har inga termostater.
De har ett delta på ungefär 3-4 grader mätt med IR-picka.
Deltat är kvar sedan elpannetiden.
Injustering av radiatorerna verkar inte ingå i installationen?
I och med att det är en Optimum löser ju VP:n deltat ändå.
MEN, jag tycker VP:n går lite för ofta och för kort tid.
Har följande:
Kurva 40
Rum 19
Integral 70
Har inte knäckt kurvan än.
Nu är det –2,5 ute, VP:n säger 0, det har varit plusgrader och husväggen har väl inte kallnat än. VP:n startar, går 20 min, vilar 30 min osv.
På dom 20 minuter VP:n går hinner den lagom fylla 210L tanken och nolla integralen. Det hade ju inte gjort något om radiatorsystemet också hade fyllts innan den lagt av.
Men det kanske är så här det blir med befintligt system?
Skulle det göra någon skillnad om jag höjde deltat på radiatorerna, eller skulle det bara låta CP:n gå lite saktare?
Vad kan jag ändra?
Flytta framledningsgivaren?
Vad gör starttiderna som finns under service?
Jag är nöjd med elförbrukningen så det är inte det, utan kan VP:n gå ännu bättre med små ändringar i befintligt system, d.v.s. utan en stor arbetstank?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!