Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver mer effekt ut frÃ¥n bergvärmepumpen  (läst 1608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kimmen81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Behöver mer effekt ut från bergvärmepumpen
« skrivet: 10 januari 2010, 14:35:18 »
Ja hej igen.


I väntan på intrimmning av min thermia pump skulle jag villja ställa in den tillfälligt så att den ger ut så mkt värme som möjligt i huset... jag struntar i om elpatron går hela tiden så länge det blir varmt, är 16 grader i huset nu. det jag har ändrat nu är hysteres vp och tillsatts till minsta graden, värmekurva till 56, rumsfaktor till 30, max retur temp 70, framledning minst 50, max 65, start av tillskott vid 300, någon integral a1 till 5 på vp å tillskott. har jag gjort något rätt? får panik då jag inte får upp någon värme. har självklart provat med fabriksinställningarna med en något förhöjd värmekurva och rumsfaktor men då räknar integralen ner och det står till slut ingen behov av värme...


Sist jag skrev kom vi fram till att elementen var kortslutna, det är nu åtgärdat men den rörmokaren kunde inte intrimma anläggningen vilket aldrig är gjort. i slutet av nästa vecka om jag har tur ordnar björklinge energi det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver mer effekt ut från bergvärmepumpen
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 14:56:02 »
Oj, ta det lite lugnt.

Du verkar inte ha så bra flöde helt enkelt, då hjälper det inte hur du än knappar på VP:n.

Avlufta alla radiatorer, och även cirkpumpen för värmebäraren (på centrumskruven). Kolla att du har tryck i systemet och fyll på vid behov, håll trycket kring 1 bar.

Lyckas du få snurr på värmebäraren så gå tillbaka till fabriksinställningarna på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kimmen81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Behöver mer effekt ut från bergvärmepumpen
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 16:58:05 »
har luftat på centrumskruven å elementen nu, tyvärr ingen luft... jag får inte varme på mina nya element, bara upptill..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver mer effekt ut från bergvärmepumpen
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 17:14:10 »
Är det kortslutning någonstans, känn på alla element, är nått hett nertill?
Funkar cirkpumpen alls?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kimmen81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Behöver mer effekt ut från bergvärmepumpen
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 17:44:23 »
ja du har rätt... trots att det har blivit omkopplat en gång så ser jag ett det fortfarande är fel. nää, nu tar jag hit en annan rörmockare än den jag brukar anlita... tack för att du fick mig att titta en gång till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!