0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett tag var jag inne på Nibes frekvensstyrda pump F1155, men det känns inte som att det finns så mycket att vinna där. Jag tänker mig att man får den största vinsten av den om man har ett effektbehov någonstans mitt i dess effektområde, vilket är 4-16kW, så hade man ersatt en 12kW pump me denna, så hade man tjänat på frekvensstyrningen mer än om man ersätter en 8kW. Pumpen får då liksom aldrig jobba i det spannet där den har bäst COP. Däremot får man dyrare underhåll ifall exempelvis kompressorn skulle behöva bytas, så den eventuella vinsten äts snabbt upp där.. Det kanske är helt puckat resonemang, men det är fritt att lämna synpunkter på det!
Garaget är på 38kvm och 200 mm isolering i väggarna. Ska hålla ca 15 grader där.Inget ovanligt stort uttag av VV men det blir tre badrum i huset (ett med badkar) inklusive en uthyrningslägenhet, så man vill ju säkra för framtida behov... Tack för skissen!
Nej, inte jag heller, men nu är detta en speciell fastighet. Man kan nog lita på energikonsulten. Och varmvattnet räcker till minst en familj, och huset är så trögt (golvvärme på alla tre planen, den kanske tom är ingjuten, 45 cm väggar, FTX) att en varmvattenkörning påverkar inte inneklimatet.
Den stora 1255 laddar vv med tror jag 10 kw den lilla lär väl inte ladda vv med mer än 5 kw gissar jag så en viss skillnad lär det bli. Hur bra är det med en så liten inverter så den kommer att gå på övervarv en stor del av tiden ? Jag skulle inte välja den lilla 1255 oavsett värme behov eftersom den har 1 fas kompressor.
Den ger lika mycket varmvatten som den stora, 240 liter 40 gradigt. Det finns tre badrum, men det finns nog bara badkar i ett av dem. 240 liter räcker till de flesta familjer, man kan alltid prova, jag lovar att ingen kommer klaga, och skulle det vara att man har flera tonåringar som duschar 20 minuter i skållhett så kan man sätta dit en vvb efter. Med en 160ES så har man då över 500 liter, räcker inte det så driver man vandrarhem (eller :::_)tre pojkvänner som bor snudd kontinuerligt)
6 kW enligt energikonsult.Behovet är helt annorlunda det första året i ett nybyggt hus med betong, det tar tid att torka ut, så har man valt en välanpassad vp så gör man klokt i att räkna med tillskott under den första vintern. Laddningstiden är visserligen längre med lägre effekt, men det har sällan någon betydelse för komforten.
Energikonsulten anser att det räcker med en 6 kw vp och det kommer det naturligtvis att göra med eller utan elpatron ? Men vad är effektbehovet vid Dut så kan man få en uppfattning vilken storlek på vp som passar och det finns fler märken än Nibe tex Daikins inverter..
Vad tror du det skiljer i laddningstid mellan 1255-6 och 1255-16 att värma 180 l. Vatten ?MvhDaikin
Är lite undrande över vad Värmeförsörjning (33) är och varför det är så mycket av den i februari. Sen förstår jag inte heller varför man använder decimalpunkt i stället för komma.
Precis... lite så tänker jag också. Därför lutar det mot en 8kW, fast den där inverterstyrda historian har jag inte riktigt släppt ännu....
Den inverterstyrda pumpen har en minimieffekt på 4 kW. För värmning av huset kommer den en stor del av året att gå som on/offpump.
Då lutar det istället mot en 1145 eller 1245 på 8kW och nästa fråga är om det går att kombinera F1245 med en VPB300 varmvattenberedare för att få maximalt med varmvatten?
Du kan lita på Nibe. 1245 har en intern slingberedare, och Nibes VPB av olika storlekar har också en slinga. Jag ser ingen möjlighet att utnyttja slingan i VPB:n. Däremot så passar den utmärkt med en 1145.Beredaren i en 1245 räcker långt, en ekonomisk lösning är att installera och se hur långt den räcker, oddsen är goda att ingen kommer klaga. Då har du sparat en rejäl summa.
Vill man ha båda kanske det går att koppla dom i serie både själva vv delen samt slingorna
Det är endast 1 st givare som används vid vv laddning och den sitter i botten på 1245ans beredare antar att samma givare sitter i botten på en separat beredare så det bör gå bra att skifta givare som styr vv laddningarna. Den enda nackdel som jag ser är att vp inte vet om vv tempen i 1245an och om inget vv tappas på tex 1 dygn och den beredaren är sämre isolerad än den separata beredaren kan det vara lite svalare vv där just när vv tapp startas men snart lär en vv körning starta och tempen stiger.
nästa fråga är om det går att kombinera F1245 med en VPB300 varmvattenberedare för att få maximalt med varmvatten? Jag ringde till NIBE idag och fick till svar att detta inte är möjligt, att VPB-serien endast kan kombineras med F1145
Allt går ju att justera som man vill ha det själv. Jag kör vv start på 41 grader stoppar nog på 47 grader och då är det botten tempen som styr topp tempen ligger några grader högre och vill man kan man ju höja tempen ytterligare men max botten temp med kompressorn ligger nog runt 53-54 grader. Om vp kör värme och vv tempen ligger närmare än 2 grader från vv start så startas en vv körning när ändå kompressorn går.
Om du har plats kan du väl sätta en separat elberedare som fylls via VVC från 1245:an? Då får du ju massor av VV.Elpatronen i separata beredaren kan du ju ha avstängd eller som en nödåtgärd.
Det skulle kunna vara ett alternativ om det skulle gå åt pipan med 300an. Dock börjar det bli lite tajt om plats också, eftersom det ska in en massa prylar i teknikrummet nu: F1145, VPB300, UKV100 arbetstank, Ett FTX aggregat, stooor tvättmaskin + stoooor tumlare, centraldammsugare, alla ventkopplingar hängandes i taket inklusive vattenbatteriet till frikylan och en elcentral.... 9 kvdratmeter börjar på att kännas litet....