Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall byta värme i kÃ¥ken. Tips/rÃ¥d/hjälp  (läst 5631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Weggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« skrivet: 21 augusti 2012, 15:43:45 »
Tjenare!

Har nu efter lite mer än ett års boende i kåken kommit fram till att det är dax att byta värmesystem.
Huset är ett äldre hus på 140m2 varav dryga 90m2 är boyta, byggt 1929 vill jag minnas. Utvändig beklädnad är plåt, varav där under skall det finnas isolering som lagts på vid plåtpåbyggnaden. (Uppskattningsvis runt 45-50mm minst förutom de gamla..)

Systemet idag är ett vattenburet (osäker på 1-2rörs.. hur ta reda på?) med en elpatron samt en kökspanna modell nyare, 2007.. (Varför sätter man dit en NY sån?) Inga tankar eller dylikt förutom VV-tanken där det befintliga element/rörsystemet verkar gå igenom och värma varmvattnet. Till detta finns flertalet äldre element med vred-"termostat".. som ja tänkt byta ut till nyare vred..

Finnes även en kakelugn som ej får användas pga endel problem, lossnat från väggen, skadade stenar osv.

Så - Vad är då lämpligt att man stoppar dit?
Själv vill jag ha en anläggning som värmer mig på vintern (dagen om) och givetvis har varmvatten etc etc..
Vill inte behöva stödelda för värmens skull... Även om vi funderar på en mindre kamin ist för kakelugnen i fråga.

Själv klurar jag på bergvärme. Det är väl det som gäller numer?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2012, 15:56:00 »
Vad har du för energiförbrukning för uppvärmning och varmvatten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Weggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2012, 17:01:07 »
Om jag tittar på senaste elräkningen så står där;
-Beräknad årskostnad Elnät 16A 5134:-
-Beräknad årskostnad Elhandel 9614:-

Då bör det tilläggas att jag förbrukat säkert 10m3 ved samt att det då varit kallare när vi varit på jobbet... Dvs stor del av dagen.

Veden har jag fått köpa och tror jag fick ge 500kr/m3 så det blir ju endel pengar där också.
Huvudsaken är alltså att vi skall byta kök och vill inte ha hanteringen etc i köket, likaså vill jag inte köpa-stapla-elda med ved.. Då vi inte har ngt riktigt pannrum till detta heller.
« Senast ändrad: 21 augusti 2012, 17:04:15 av Weggen »

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2012, 18:49:14 »
Varför sätter man dit en NY sån?
...
Finnes även en kakelugn som ej får användas pga endel problem, lossnat från väggen, skadade stenar osv.
Du har alltså vedpanna i köket? Är ju klockrent att sitta där och dricka kaffekask och stoppa in en pinne då och då. Den måste du behålla. Det verkliga behovet är väl tveksamt, möjligen om huset ligger i ett område med långa strömavbrott.

Kakelugnen kan löna sig att reparera. Dyrt - men att ta ner den, sätta in en kamin och återställa väggen bakom m.m. lär väl också kosta. Rep. är arbetskostnad till större delen så du får ROT-avdrag. Höjer värdet på huset också.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Weggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2012, 22:49:50 »
Du har alltså vedpanna i köket? Är ju klockrent att sitta där och dricka kaffekask och stoppa in en pinne då och då. Den måste du behålla. Det verkliga behovet är väl tveksamt, möjligen om huset ligger i ett område med långa strömavbrott.

Kakelugnen kan löna sig att reparera. Dyrt - men att ta ner den, sätta in en kamin och återställa väggen bakom m.m. lär väl också kosta. Rep. är arbetskostnad till större delen så du får ROT-avdrag. Höjer värdet på huset också.
Javisst, det sitter där en relativt ny kökspanna som sagt. Planerna för att ha kvar den har funnits.. Men då köket som sagt ska byggas om så..

Sotarn tog en kik på kakelugnen och sa att innehållet i den va dåligt + infästning mot skorstenen. Felet enligt han va att många myseldade i en kakelugn.. De ska ju eldas hårt! Därav min tanke på att kanske koppla in en http://www.blocket.se/jonkoping/KAMINKUNGEN___Genius_m__taljsten_26915713.htm?ca=17&w=1 som man dessutom kopplar på själva systemet så man eldar för mysfaktor+hela huset.

Då tänker jag alltså, få ngn att köpa min kakelugn (eftertraktade?) och på den platsen så kopplar jag dit ovan eftersom skorstenen finns där... Är jag galen?

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2012, 09:55:36 »
Jag hade lagat kakelugnen om det inte är helt oskäligt dyrt, ta in offert från någon som renoverar kakelugnar och kolla kostnaden. Härligare än kakelugn och en härlig kökspanna får man det inte. Med jord/bergvärme är det dyrare att värma med ved men oändligt mycket härligare. Jag hade gärna eldat en pinne i kakelugn och kökspanna när snön yr utanför fönstret!

I övrigt är det väl oftast bergvärme som gäller idag om man vill ha underhållsfritt och bekymmerslöst. Alternativt jordvärme, beror på vad man har för jord och berg.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Weggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2012, 19:20:58 »
Jag hade lagat kakelugnen om det inte är helt oskäligt dyrt, ta in offert från någon som renoverar kakelugnar och kolla kostnaden. Härligare än kakelugn och en härlig kökspanna får man det inte. Med jord/bergvärme är det dyrare att värma med ved men oändligt mycket härligare. Jag hade gärna eldat en pinne i kakelugn och kökspanna när snön yr utanför fönstret!

I övrigt är det väl oftast bergvärme som gäller idag om man vill ha underhållsfritt och bekymmerslöst. Alternativt jordvärme, beror på vad man har för jord och berg.

Jo, det kan ju mycket väl vara så att vi väljer att laga den. Det där med att största delen är arbete har jag inte tänkt på.. -Tack! Sotarn "gissade" på cirka 20k, men jag har som sagt inte undersökt det vidare.

Hur mycket brukar ingÃ¥ i en standardinstallation tro? Har ju tex expkärl pÃ¥ vinden som skall bort (självcirkulation) och dÃ¥  kanske man drar om rörsystemet ocksÃ¥?

Finns det pumpar/skåp som är kortare men kanske lite bredare? Enda utrymmet som finns till detta är källarn modell mindre, typ matkällare som kanske är 3x4m stor och cirka 180-190 hög.

Mvh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2012, 19:28:30 »
Min källare är typ 2X4 m och 167 i tak,  har fÃ¥tt in VP och VVB pÃ¥ 390l samt en tank till VS delen.  Det finns grejer om man letar lite :)

Utloggad Weggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2012, 21:19:46 »
Min källare är typ 2X4 m och 167 i tak,  har fÃ¥tt in VP och VVB pÃ¥ 390l samt en tank till VS delen.  Det finns grejer om man letar lite :)

Jo, efter lite sökande på Google så finns det ju flertalet som har lägre modeller, dock verkar inte Nibe ha ngn..

Hur många offerter är rimligt att ta in?
Ställer 1-rörsystem till det?
Kan man gå på rörsystemet var som när man kopplar in VP? Tänker främst på att källarn är i fel ände av huset i förhållande till kökspannan..


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2012, 21:26:04 »
Allt beror pÃ¥ dina krav och önskemÃ¥l, hur mkt effekt vill du ha? Hur mkt VV osv osv  1 rörs är inga problem om man gör rätt. Jag har lite varje i min kÃ¥k, 1 rörs, 2-rörs GV,  ja  alla sorter hehe

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2012, 21:29:35 »
Jo, efter lite sökande på Google så finns det ju flertalet som har lägre modeller, dock verkar inte Nibe ha ngn..

Hur många offerter är rimligt att ta in?
Ställer 1-rörsystem till det?
Kan man gå på rörsystemet var som när man kopplar in VP? Tänker främst på att källarn är i fel ände av huset i förhållande till kökspannan..
Nibe 1150 borde väl få plats!?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2012, 21:31:32 »
Nibe 1145 är 1.5 hög lägre än så är det väl inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2012, 21:55:39 »
Maskinen i min avatar är typ 1m hög tummenupp   elektronisk exp, RCD,3D ljudupphängning och bäst COP av alla tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2012, 07:45:43 »
Finns det pumpar/skåp som är kortare men kanske lite bredare? Enda utrymmet som finns till detta är källarn modell mindre, typ matkällare som kanske är 3x4m stor och cirka 180-190 hög.

Mvh

Thermia Duo borde gå att få in.
Viessmann har små grejer.
CTC har en modell EcoPart som kan dockas mot en EcoEl 1550.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skall byta värme i kåken. Tips/råd/hjälp
« Svar #14 skrivet: 23 augusti 2012, 17:53:30 »
Hur mycket kan du få för den gamla kakelugnen, fina modeller kan ju betinga ett rätt högt pris på begagnatmarknaden?

Om ni skall göra om köket, och tänkt bo där länge, gör dig av med all vedeldning och satsa på en bra värmepumpsanläggning.
Huruvida det fungerar med enrörs eller ej beror helt på hur det är dimensionerat, min bror har enrörs med självcirkulation, och det fungerar hur bra som helst trots att han aldrig kör ut varmare vatten än typ 45 grader.
Har du ett system som kräver höga temperaturer för att hålla huset varmt kan det bli större problem, och din värmepump får sämre verkningsgrad.

Lite bilder på installationen kanske kan hjälpa oss att hjälpa dig på ett bättre sätt.

Om möjligt, kontrollera hur många enrörsslingor det finns i huset, det brukar vara 2-4 stycken, lite beroende på planlösning och antal våningar.
Ju fler slingor du har, desto större chans att det fungerar bra trots enrörssystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!