Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: citgot
« skrivet: 07 mars 2016, 09:21:58 »

Ah, tack. Den satt under termostatvredet. Där hade jag aldrig tänkt på att kolla. Bara varit med om att ta bort täcklock och skruva med stor insexnyckel tidigare. Och dessa brukar sitta nedtill. Gissar att täcklocken på min radiator var till för att kunna koppla rören till olika sidor radiatorn.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 mars 2016, 04:06:28 »

Det beror på vilken typ av radiatorkoppel du har, på vissa koppel sitter en grundflödesjustering under termostaten (syns om du plockar bort termostaten).
På andra (äldre) radiatorer för du strypa på returkopplet.
Exakt vad du menar med bulten förstår jag inte.

Kan du bifoga bilder?
Skrivet av: citgot
« skrivet: 03 mars 2016, 18:11:43 »

OK, tack för snabba svar. Borrhålsdjupet vet jag faktiskt inte men ska naturligtvis ta reda på det. Köldbärartempen in låg igår konstant tre grader över ut-temperaturen.

Med strypa respektive öka flödet antar jag att det sker med avstängningsbulten undertill och inte med termostatvredet?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 mars 2016, 08:53:41 »

Om du höjer kurvan med 5 grader kommer du att få ca 2-3 grader varmare inne.
För att få bättre balans mellan rummen kanske du skall strypa flödet lite på radiatorn i hallen (där innegivaren sitter och det var varmast) och öka flödet över radiatorn i kallaste rummet.
Gör du det så kan du nog sänka kurvan ett par grader.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 mars 2016, 08:39:14 »

Det är svårt att säga om utgående köldbärartemperatur är onormal utan uppgift om borrhålsdjup och ingående köldbärartemperatur. -4 ut i mellannorrland är i alla fall inget jag reagerar över.
Skrivet av: citgot
« skrivet: 03 mars 2016, 07:58:47 »

Hej

Nyligen inflyttad i gammal villa från 20-talet, 2 plan med källare, ca 140 kvm boyta. Villan är tilläggsisolerad och har utvändig isolering i källaren. Huset är beläget i Mellannorrland.

Bergvärmen är från 2005 och pumpen en CTC 8,5 V2.

En i huset klagar på att det är för kallt. Värmen var också väldigt ojämn. Varmvattnet räcker inte åt hens långa och skållheta duschar, jag klarar mig bra dock. Tempen ligger runt 19-20 grader i de flesta rum på entréplan. I det kallaste, sämst isolerade, rummet är det ca 18 grader. I källaren är det kanske 15 grader. Där innegivaren sitter (en korridor på entréplan) når vi dock 21 grader. Det är hyfsat kraftiga radiatorer i rummen och golvvärme i kök och hall (vattenburen).

Eftersom jag är novis på bergvärme (hade komfort-el tidigare 😀) har jag försökt läsa på för att lära mig det viktiga.

Har slukat allt på forumet om min värmepump och blev sugen på att testa att köra helt utan elpatron och samtidigt få upp värmen. Har en beräknad årsförbrukning av el på ca 19000 kWh. Jag gjorde därför som några föreslog i andra trådar. Jag slog av elpannan helt, sänkte värmen på elpannan till 45 grader, höjde värmekurvan till 50 grader vid -15 och att värmen stängs av vid 19 grader (tidigare var det 45 resp 19). Jag såg i kodade menyn att det är tillåtet med 9 graders skillnad i brinetempen in och ut. Jag stängde även av innegivaren. Cirkulationspumpen är inställd på nivå två av tre.

Gjorde detta igår vid middagstid då utetemperaturen var -1 grad och radiatorerna går nu varma som aldrig tidigare. Dygnet innan hade kompressorn startat 40 gånger och gått ca 13 timmar. Nu efter ändringen går Kompressorn mest hela tiden. När den stannar går den igång inom några minuter igen. Tempen i värmepumpen sjunker fem grader på högst 10 minuter och så drar kompressorn igång igen. Framledningstempen ligger på börvärdet.

Jag tänkte att det kanske blir så under uppvärmningsfasen tills tempen höjs i huset och radiatorerna kyls av mindre. Innan jag lade mig kollade jag diagnosen och såg att brinetempen ut gått från 0 till -3. Nu på morgonen är den -4.

Jag vågar inte köra så resten av dagen när jag är på jobbet så slog på elpannan igen. Så nu till mina frågor.

Är sänkningen av brinetempen normal på ca fyra timmar?
Om inte - hur kollar jag filtret så att det inte grott igen? Kan jag kolla något mer?
Riskerar jag att frysa hålet om jag kör vidare med bara värmepump?

Eftersom jag inte bott i huset så länge vet jag ju inte vad de "normala" värdena på brinetempen är.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!