Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?  (läst 2974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?
« skrivet: 18 juli 2012, 16:34:25 »
Hej, är på jakt efter en bra modernare elpanna som det finns möjlighet att docka en luft utedel till, för framtiden! Gärna förslag på beg. Vi har idag en gammal panna med insticks varmare. funkar väl sådär, men känns omodern och är oisolerad.huset ligger i skellefteå, 2vån 160kvm. med radiatorburen värme. mvh rasmus

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2012, 16:37:37 »
Är det så bra med luft/vatten i skelefteå där brukar det väl vara riktigt kallt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2012, 16:59:55 »
Skeå ligger bara 8 mil norr om mig. LVVP funkar bra. :-)

CTC:s panna kan du ansluta både det ena och det andra till - luft/vatten, sol, ved...

Men samma sak gäller nog alla större fabrikat som du hittar härinne, Nibe, Thermia, Euronom, osv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2012, 17:42:05 »
kan ni ge mig lite mer namn på el-pannor? :) så jag vet vad jag kan söka efter. finns det något att spara redan där kanske? min tanke på utedel är att jag kan få tag på det billigt vid tillfälle. min elförbrukning ligger nu under sommaren på kring 800 kwh /mån. och runt 10000kwh december till februari.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2012, 20:16:51 »
Hur mycket är du beredd att tänka ut och bygga själv? Enklast är att köpa en elpanna från nån av de större VP-tillverkarna och sen köpa tillhörande värmepump när tillfälle ges. Problemet med det är väl att det dels brukar vara hyfsade paketrabatter om man köper båda delarna samtidigt och dels så kan det bli problem att komma med en ny VP och koppla till en flera år gammal panna eftersom utvecklingen på styrsystem och elektronik hela tiden går framåt.

Det andra alternativet är att köpa en lagom stor och utrustad 'vanlig' ackumulatortank med elpatron i dag och komplettera med valfri VP senare. Nackdelen är att det blir lite fler möjligheter att bygga systemet på vilket kräver att man tänker till lite mer/hyr in römokaren fler timmar. Fördelen är att det är lättare att anpassa systemet för olika värmekällor i framtiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2012, 22:29:13 »
Hej. tack för svar, jo är rätt händig och har två kusiner som jobbar med lvvp installationer. så att hitta på egna lösningar är jag inte emot. budgeten är viktigare. nackdelen jag bråttas med idag är att min panna dels är oisolerad. märks på de 30grader varmt det 17kvm stora pannrummet är. samt att min patron använder full effekt. inte variabel som moderna pannor kan. min tanke är att sänka kostnaden en aning, framförallt från mars till oktober då tempen är runt 0grader.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2012, 08:34:53 »
Isolera pannan då så läcker den mindre värme. Och ställ temperaturen i den så att den inte är onödigt varm, det minskar också värmeförlusterna.
Att elpatronen går på full effekt spelar ju egentligen inte så stor roll rent ekonomiskt, det sitter väl ändå en termostat som håller temperaturen i pannan inom ett visst intervall? Möjligen kan man spara lite på mindre huvudsäkringar om det alltid skulle räcka med lägre effekt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bra elpanna, med möjlighet att ansluta utedel?
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2012, 16:10:58 »
ok. isolera pannan, gör man det med vanlig isolering? eller skum? finns det möjlighet att ev koppla min nuvarande panna så att den styrs av ute och inne temp? kan jag även tjäna på att köra separat varmvatten? mycket frågor. kanske bästa ekonomiskt är att docka en beg. pump till min nuvarande panna? tack rasmus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!