0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag förstått som lekman är att med ett shuntat system som CTC Ecoheat minimerar du risken för stora temperaturväxlingar i radiatorsystem. Anar att det inte är helt 100% säkert system mot knäppningar.I en on/off pump behöver du oftast ett utjämningskärl för att minimera temperaturskillnaderna genom större vattenmängd. Utjämningskärlet gör att du får mer litrar i ditt system, precis som du beskrev.Någon expertis här på forumet kanske kan förklara i detalj./Frega
När det gäller CTC och du kör tillsammans med EcoEl, så har du ju en tank i pannan på 150 + 80 liter (nedre och övre panna), dessa volymer ingår ju i radiatorkretsen. Det är nedre tanken som värms av pumpen, och sedan kör cirkulationspumpen ut vatten via shunten mot radiatorerna.Därför behöver du ingen extra tank för radiatorsystemet, däremot kan vissa storförbrukare av varmvatten behöva en liten extra VVB.
CiteraNär det gäller CTC och du kör tillsammans med EcoEl, så har du ju en tank i pannan på 150 + 80 liter (nedre och övre panna), dessa volymer ingår ju i radiatorkretsen. Det är nedre tanken som värms av pumpen, och sedan kör cirkulationspumpen ut vatten via shunten mot radiatorerna.Därför behöver du ingen extra tank för radiatorsystemet, däremot kan vissa storförbrukare av varmvatten behöva en liten extra VVB.Om du dockar CTC:s största Ecopart på 12kW på detta vis så borde 180liter vara lite lite. I alla fall om man skall räkna med 25-30l/kW(=300-360l). Och då borde det bli många start och stopp även i det fallet. För du kan väl inte räkna med radiatorernas volym i detta fall eftersom VP:n inte arbetar direkt mot dessa.
I ett shuntat system så är acktanken inte i serie med radiatorerna, utan shunten pytsar bara ut den mängd varmvatten som behövs från acktanken ut på radiatorsystemet. Så vid litet/inget behov av värme så är shunten stängd och då är radiatorsystemet bortkopplad från ack-tanken. Och VP:n har då bara ack-tanken att jobba mot.Vid mycket stort behov av värme så kan man anse att ack-tanken är i serie med radiatorsystemet för då styr shunten det mesta av radiatorvattnet genom tanken. Och då har VP:n ack-tank och radiatorer att jobba mot. Men vid slutet av laddningen när ack-tankens temp börjar bli hög så stänger shunten och VP:n får i princip bara ack-tanken att jobb mot.
Om jag har rätt, så är det acktanks volymen som måste förstoras om det skall göra störst nytta. Att förstora radiatorvolymen gör mindre nytta eftersom shunten stryper bort denna volym när VP:n/acktanken kommer över beräknad framledningstemp.Om jag minns rätt så laddar CTC:s styrning acktanken 5 grader över beräknad framledningstemp. Någon mer insatt kanske kan bekräfta eller dementera detta.
Ok, så kompressorn jobbar inte ens mot hela tanken?
Det verkar inte som ni förstår hur det fungerar.När värmebehov föreligger, startar pumpen vid börvärdet för framledningen och värmer nedre pannan tills temperaturen stigit 5º. Samtidigt förser cirkpumpen radiatorerna med vatten som håller börvärdets temperatur och returnerar vatten till pannan som ligger 6-7 grader under börvärdet.Pumpen jobbar alltså mot nedre pannan, men eftersom radiatorsystemet hela tiden skickar returvatten till pannan som är några grader kallare än framledningens börvärde, så jobbar den även hela tiden den går även mot radiatorvolymen.Det är bara vid drift under "husvärme från" som pumpen jobbar enbart mot pannan, men då behövs ju ingen extra tank för shuntningens skull.Men vid normal drift avger pumpen värme både till pannans 150 liter och till vattenvolymen i radiatorsystemet. Om pumpen exempelvis startar vid 40º, ska den värma nedre pannan till 45º samtidigt som radiatorena returnerar vatten som håller runt 33º-34º till nedre pannan.Min pump värmer i alla fall alltid både nedre pannan och radiatorvattnet samtidigt, om det inte är så attt husvärme är bortkopplat.///Ronnie
Det bör bli ungefär samma mängd vatten genom shunten oavsett framlednings temp pannan ligger ju 5 grader över i båda fallen shunten borde väl vara ganska mycket öppen med tanke på att pannan bara ligger 5 grader över framledningen.
Men detta är väl enkelt att kolla för er som har CTC!Står shunten inte fullt öppen under hela värmeproduktionen så borde det löna sig bättre att utöka ack-tankens volym än att utöka radiatorvolymen...Men jag tvivlar starkt på att shunten är fullt öppen hela tiden, pannan ska ju gå minst 5 grader över framledningens börvärde och då måste shunten börja stänga om man inte skall få övertemp inomhus...
a om det inte är så att man har en lågframledings temp största delen av värmesäsongen. med tex golvvärme.jag har max 35 framledning på golvet. /quote]Pannan ligger ju max 5 grader över framledningen i allafall om man inte ställt vp min på ett högre värde. Men då har man väl inte så stor nytta av lågtemp system ?
Citeraa om det inte är så att man har en lågframledings temp största delen av värmesäsongen. med tex golvvärme.jag har max 35 framledning på golvet. /quote]Pannan ligger ju max 5 grader över framledningen i allafall om man inte ställt vp min på ett högre värde. Men då har man väl inte så stor nytta av lågtemp system ?ja men vpmin är normalt 35 ºC . och nu har jag framledning 25 ºC på golvet. så är tempen i tanken 10-15 ºC högre. och vid varfjärde start kör den till 55 ºC.men när det blir kallare så shunten tvingas öppna mer, då har värmesystemet mer påverkan. och den gör ju bara nytta den tid kompressorn går. övrig tid gör det ju bra så att tanken kyls fortare. fler starter.så har man en förstor pump så är en större tank att rekommendera. annars kanske det är bättre med större värmesystem.och en volymtank behövs inte.möjligt vis en större acktank.
Varför har du vp min 35 ºC är det inte mer ekonomi att ha så lågt som möjligt eller blir det dåligt med vv då