Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Saknar innegivare, vad ska jag ha?  (läst 5610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_hbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« skrivet: 07 november 2008, 22:48:29 »
Hej,

Har nyligen installerat en 107:a l/v-pump och ecoEL. Installatören ansåg att jag inte behövde någon innegivare (och dessutom hade han ingen med sig, vilket inte gjorde något eftersom jag inte behövde någon?!) utan skulle köra på endast utegivare.

Jag bor i Höganäs, Skåne och påverkas en hel del av vattnet från öresund som drar in fukt och dimma. Huset är ett 1½-plan gamalt 50-tals hus i lättbetong på ca 135kvm.

Nu är det så att jag är lite tveksam att min utegivare räcker, tycker att temperaturen i huset skiftar lite väl mycket för att det ska vara helt ok. Någon som vet vilka givare jag ska införskaffa? Hur många behöver man?

Tacksam för svar av någon som kan...

Mvh
Henrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2008, 07:48:02 »
Rumsgivaren följer med leveransen av EcoEl, kolla sidan 35 i manualen. Jag tycker du ska påtala för din installatör att rumsgivaren följer med i standardleveransen och ska ingå i installationen.

Jag blir lite upprörd pÃ¥ lata installatörer som vill göra sÃ¥ lite som möjligt.  fiR:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2008, 09:46:23 »
Hej.
Började  själv utan innegivare och skruvade sedan in en. Resultatet blev mycket bättre innomhusklimat. När väl kurvan var ställd slog jag till innegivaren och förbrukningen sjönk betydligt. Har fÃ¥tt flytta den en gÃ¥ng men sedan dess ua.

dax

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #3 skrivet: 08 november 2008, 11:49:32 »
Hej

Det är som Carl N säger, innegivaren ingår i leveransen av EcoEl. Det är bara att begära, att installatören överlämnar din innegivare, annars får du väl ta kontakt med CTC, och höra vad dom säger.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #4 skrivet: 08 november 2008, 12:05:55 »
Innegivaren ligger i en liten vit papplåda inne i en plastpåse tillsammans med bla. strömavkännarkablar som också ingår. Den påsen är fasttejpad uppe på elpannan, förstår inte varför den inte följde med. Som sagt bara att be installatören att komma förbi med sakerna.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2008, 17:05:57 »
Mycket märkligt beteende från vissa installatörer. Först bryr de sig inte om att göra en komplett installation, både ute- och innegivare samt strömkännare finns med i leveransen av EcoEl, förmodligen för att tillverkaren anser att de ska installeras.

Dessutom snor dom prylarna, de ska väl i alla fall lämna över det, som de inte orkar installera. Prylarna tillhör ju faktiskt köparen, som kanske i efterhand upptäcker, att det inte skulle vara så dumt att koppla in dom.

//Ronnie
« Senast ändrad: 08 november 2008, 17:09:00 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kurik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2008, 13:03:35 »
Någon som vet om man kan köpa en lös inne givare då den firman som installerade eco elen i detta hus inte anslöt denna och nu när värmepumpne är installerad och en kasett sitter i den öppna spisen känns det som det skulle behövas.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2008, 03:42:19 »
Någon som vet om man kan köpa en lös inne givare då den firman som installerade eco elen i detta hus inte anslöt denna och nu när värmepumpne är installerad och en kasett sitter i den öppna spisen känns det som det skulle behövas.

Finns firman som installerade kvar hör av dig till dem och påtala detta hur skall du annars se om pannan larmar utan att behöva gå ner i källaren (pannan slår ju över i felsäkert läge om fel uppstår.... och då blir det genast mycket dyrare uppvärmining) sedan tvistar till och med ctc internt om innegivaren skall vara inkopplad eller ej....men monterad...DET SKALL DEN VARA
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #8 skrivet: 17 november 2008, 14:53:57 »

Hej !

Ser att "norrteljes" säger att man på rumsgivaren kan se om det gått något larm.
Hur ser man detta ?  Även om den är bortkopplad ?

"Larmar" rumsgivaren för alla larm (hetgas, framledning, utegivare, elpanna, pressostat, motorskydd, returgivare m.fl)
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2008, 15:01:01 »
Det tänds en liten röd lampa på givaren. Att den är bortkopplad, innebär bara att den inte påverkar värmekurvan, den känner fortfarande av om något larm går.

//Ronnie
« Senast ändrad: 17 november 2008, 15:05:22 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kurik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #10 skrivet: 14 september 2009, 22:23:00 »
Jag saknar innegivare här med och ska kontakt CTC för att se om jag kan köpa en. Dock skulle jag vilja höra om någon vet om det finns någon trådlösgivare istället då jag inte riktigt har lust att dra tråd från nedrevånningen

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #11 skrivet: 25 september 2009, 20:35:45 »
Hej!
Hakar på tråden lite ang. innegivare.....

Vissa säger "bara" utegivare, andra både och. Vad är det som gäller e.g? Är det beroende av huset eller vad?
Blir inte "systemet" lite "confused" med båda, eller är det jag som är ute och cyklar?

Ett ex: Temperaturen sjunker snabbt ute, utegivaren signalerar till pannan att öka temperaturen, jag å frugan brassar på med levande ljus för att öka mysfaktorn inomhus, och innegivaren säger "stopp" på värmen, kan detta verkligen fungera tillsammans?

Eller är det jag som inte förstår hur systemet mellan ute/inne-givare fungerar?

Tacksam för svar.

//Poggan

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #12 skrivet: 25 september 2009, 21:36:06 »
innegivaren på ctc "knäcker" utekurvan med upp till 7 ºC

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #13 skrivet: 26 september 2009, 09:51:50 »
Hej!

Nisse-Gurra, var vänlig förklara lite mer hur du menar med knäcker! :)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Saknar innegivare, vad ska jag ha?
« Svar #14 skrivet: 26 september 2009, 10:10:31 »
med utegivaren har du bestämt en utshuntningskurva tex 50 ºC vid -10 om vi nu säger att det är -10 pÃ¥ nyÃ¥rsafton och du har fullt med folk hemma som värmer upp huset sÃ¥ skulle ju inte utegivaren märka nÃ¥gonting utan fortsätta att skicka ut 50 ºC pÃ¥ elementen vilket skulle resultera i att innetempen steg ganska kraftigt innegivaren jobbar dÃ¥ sÃ¥ att den sänker utegivarens kurva med upp till 7 ºC utshuntning sÃ¥ att om innetempen höjs sÃ¥ stryper innegivaren shunten.......samma sak om du eldar i en kamin´osv alltsÃ¥ istället för att shunta ut 50 ºC vid -10 sÃ¥ kanske den släpper ut 43 ºC...samma sak gäller uppÃ¥t märker innegiva´ren att inte innetempen är det den ska sÃ¥ höjer den utshuntningen med upp till 7 ºC....en värmepump  med bara utegivare gÃ¥r bara pÃ¥ kurva....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!